ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا مقام‌های روسیه را در ارتباط با مرگ الکسی ناوالنی تحریم کرد

پنج هفته پس از مرگ الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، اتحادیه اروپا جمعه ۳ اسفند / ۲۲ مارس تحریم‌هایی را علیه ۳۳ نفر از مقام‌های قضایی و سیاسی روسیه اعمال کرد. دو اردوگاه کیفری که اخیراً ناوالنی در آن‌ها زندانی شده بود نیز به‌طور نمادین در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که اردوگاه‌های کیفری آکی-۳ و آی‌کی-۶ به دلیل تحت آزار دادن زندانیان زیر فشارهای جسمی و روانی، انزوای کامل، شکنجه، خشونت و مراقبت‌های پزشکی ناکافی شناخته‌شده هستند. الکسی ناوالنی در اواسط ماه فوریه در اردوگاهی در سیبری درگذشت. شرایط مرگ او تا به امروز روشن نشده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و مقام‌های این کشور را مقصر می‌دانند.

روسیه «جنبش بین‌المللی ال‌جی‌بی‌تی» را به فهرست «تروریست‌ها و افراطی‌ها» اضافه کرد

سرویس دیدبانی مالی فدرال روسیه روز جمعه ۲۲ مارس / ۳ فروردین اعلام کرد که گروه‌های فعال ال‌جی‌بی‌تی‌کیوآی+ را به فهرست خود از گروه‌های «تروریستی و افراطی» افزوده است. اطلاعیه این نهاد از فعالان کوییر تحت عنوان «جنبش بین‌المللی ال‌جی‌بی‌تی» یاد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس دیدبانی مالی فدرال روسیه قدرت آن‌را دارد که حساب‌های بانکی نهادها یا اشخاص ذکرشده در این فهرست را مسدود کند. با این‌وجود، نام هیچ شخص یا سازمان خاصی در وب‌سایت سرویس دیده‌بانی مالی روسیه ذکر نشده است. پیشتر دادگاه عالی روسیه در نوامبر ۲۰۲۳ جنبش ال‌جی‌بی‌کیوآی+ را یک حرکت «افراطی» خواند. هرچند در این حکم نام سازمان‌ها یا اشخاصی خاصی ذکر نشده بود، عملاً ممنوع‌شدن کنشگری ال‌جی‌بی‌کیوآی+ را در پی داشت. دولت روسیه همچنین از سال ۲۰۲۲ آنچه را «تبلیغات همجنس‌گرایانه» می‌خواند برای بزرگسالان ممنوع کرد. این ممنوعیت در واقع بسط و گسترش قانونی بود که پیشتر برای کودکان اجرا می‌شد و عملاً هرگونه نمایش «روابط جنسی غیرسنتی» را در رسانه‌ها ممنوع کرد. چهارشنبه ۲۰ مارس / یکم فروردین نیز دادگاهی در روسیه حکم به بازداشت بدون محاکمه دو کارگر یکی از کافه‌های همجنس‌گرایان داد و آنان را به سازماندهی یک «سازمان افراطی» متهم کرد. این اولین مورد از حکم‌های این‌چنینی است که پس از تصمیم دادگاه عالی صادر می‌شود.

رکوردشکنی شمار هواپیماهای جنگی چینی در آسمان تایوان

در شرایطی که تنش‌های تایوان با چین افزایش یافته است وزارت دفاع تایوان جمعه ۳ اسفند / ۲۲ مارس اعلام کرد که ۳۶ هواپیمای نظامی چینی و شش کشتی جنگی این کشور را در طول ۲۴ ساعت گذشته در اطراف جزیره شناسایی کرده‌ است. در سال جاری میلادی این بیشترین تعداد هواپیمای جنگی چینی در یک روز در آسمان تایوان است. این وزارتخانه گفت: «۱۳ فروند از این هواپیماها از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.» تایوان جزیره‌ای خودمختار است که پکن آن را قلمروی خود می‌داند. انتخابات ریاست‌ جمهوری و پارلمانی تایوان در ژانویه گذشته (دی‌ماه ۱۴۰۲) برگزار شد و «ویلیام لای چینگ ته» نامزد حزب حاکم «دموکراتیک مترقی» (DPP) پیروز انتخابات اعلام شد. قبل از انتخاب «لای چینگ ته» پکن هشدار داده بود که او «جنگ و زوال» را به جزیره خواهد آورد. «لای چینگ ته» قرار است ۲۰ ماه مه سال جاری در کنار معاون خود هسیائو بیخیم از حزب حاکم، کار خود را آغاز کند. هسیائو بیخیم، سفیر پیشین تایوان در آمریکا، در روزهای اخیر از اتحادیه اروپا از جمله جمهوری چک و پارلمان اروپا در استراسبورگ بازدید کرد. چین از سفر هسیائو بیخیم به جمهوری چک انتقاد کرد و او را به تلاش برای «استقلال تایوان» که خط قرمز پکن است، متهم کرد. فعالیت مجدد نظامی پکن می‌تواند نمایش قدرت برای نشان دادن نارضایتی چین از تعامل بین‌المللی رو به رشد تایوان باشد. در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده به تعهدات خود در دفاع از تایوان پایبند است. این سخنان واکنش تند پکن را برانگیخت.

در سه روز نخست سال چهار سوخت‌بر بلوچ کشته و زخمی شدند

سال نو خورشیدی برای سوخت‌بران بلوچ آغازی تلخ داشته است. در سه روز ابتدایی ۱۴۰۳ دو سوخت‌بر بلوچ با شلیک نیروهای نظامی کشته و دو سوخت‌بر دیگر در سانحه رانندگی زخمی شدند. جمعه سوم فروردین، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه مرزی شهرستان راسک با شلیک به شماری از سوخت‌بران، یک سوخت‌بر بلوچ را به قتل رساندند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ که به طور اختصاصی اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، این سوخت‌بر از ناحیه پیشانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. هویت این سوختبر وسیم حملی، فرزند قادربخش و اهل روستای دیهی از توابع شهرستان مهرستان گزارش شده است. حال‌وش، دیگر رسانه اختصاصی سیستان و بلوچستان هم گزارش کرد که شامگاه پنج‌شنبه دوم فروردین بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو سایپا وانت سوخت‌بر در محور حصاروئیه و حد فاصل دوراهی روستای دومگ از توابع زاهدان، دو سرنشین سوخت‌بر این خودرو زخمی شدند. حال‌وش پیشتر نیز خبر داده بود که شب چهارشنبه اول فروردین‌ماه، پس از تیراندازی نیروهای نظامی جکیگور به سمت خودروهای سوخت‌بران در شهرستان راسک که منجر به زنجیره‌ای از تصادفات رانندگی شد، یک سوخت‌بر بلوچ جان خود را از دست داد. هویت این سوخت‌بر «مبین اشرف زهی نور» ۱۸ ساله، فرزند الیاس، اهل روستای بردرک از توابع بخش پارود شهرستان راسک گزارش شده است. کمپین فعالین بلوچ پیش از این گفته بود در سال ۲۰۲۳، ۱۷۲ سوختبر بر اثر تیراندازی ماموران دولتی، تصادف حین تعقیب و گریز ماموران دولتی یا آتش‌سوزی خودروهای حامل سوخت کشته شدند. سوختبری به عنوان یک اجبار معیشتی بر بخش بزرگی از مردمان بلوچ تحمیل شده است.

بهرام بیضایی: دستم را می‌شکنم و اجازه نمی‌دهم مرا سانسورچی خودم کنید

حساب کاربری اینستاگرامی منتسب به بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان سرشناس ایرانی‌، در واکنش به ادعای رئیس سازمان سینمایی مبتنی بر فراهم‌بودن شرایط برای بازگشت هنرمندان به ایران، بخش‌هایی از نامه اعتراضی‌ معروف بیضایی به وزارت ارشاد در سال ۱۳۷۱ را منتشر کرده است که او در آن به مشکلات پیش راه ساخت یکی از فیلم‌هایش انتقاد کرده بود. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز اول فروردین ۱۴۰۳ در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت تحویل سال، مدعی شد که شرایط برای بازگشت بسیاری از هنرمندان مثل بهروز وثوقی به ایران فراهم است. خزاعی در ادامه از بهرام بیضایی دعوت کرد که فیلم جدیدش را در ایران بسازد. در بخشی از نامه بهرام بیضایی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، خطاب به مسئولان وزارت ارشاد در سال ۱۳۷۱ آمده است: «...به یُمن وجود من و دیگر فیلمسازان است که شما پشت آن میز می‌نشینید، در اتاقی که از آن با ما مثل برده و گوش به فرمان و دستور بگیر رفتار می‌کنید... دستم را می‌شکنم و اجازه نمی‌دهم مرا سانسورچی خودم کنید...» بهرام بیضایی نامه اعتراضی معروفش را در واکنش به مشکلاتی که مسئولان وقت برای نمایش فیلم «مسافران» (تولید ۱۳۷۰) ایجاد کرده بودند، به معاونت سینمایی وزارت ارشاد نوشت و در آن از درخواست سانسور و ممانعت از اکران فیلمش انتقاد کرده بود.

به مناسبت تعطیلات نوروز، گشت‌های حجاب در جزیره قشم آغاز به کار کردند

علی اکبر مرادی، فرمانده انتظامی شهرستان قشم از آغاز اجرای طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» در جزیره قشم خبر داد. این مقام انتظامی هدف از این طرح را مقابله با «مزاحمت و سلب امنیت، عدم رعایت پوشش مناسب، فعالیت‌های غیرمجاز سمعی و بصری و استفاده از لباس‌های نامناسب» خواند. مرادی همچنین افزود که نیروهای انتظامی در برگزاری این طرح به چند واحد صنفی نیز اخطار داده‌اند و در صورت رعایت‌نکردن تذکرها نسبت به پلمب آن‌ها اقدام خواهد کرد. فرمانده انتظامی قشم گفت که «۹۰ درصد فعالیت‌های فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی) در راستای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با مواد مخدر، برخورد با مجرمین و نظایر آن است». جزایر جنوب ایران، از جمله قشم و هرمز، در دهه اخیر مقصد گردشگری مهمی به‌ویژه برای جوانان بوده است. با این‌همه، در یک سال گذشته، مقام‌های انتظامی و سپاه فشارهای اجتماعی بیشتری در رابطه با پوشش زنان گردشگر اعمال کرده‌اند. در دی ماه سال گذشته، قرارگاه امنیتی «حاج احمد متوسلیان» در راستای طرحی که «سالم‌سازی» سواحل جزیره هرمز نام گرفته است، اقدام به دستگیری ۹۰ نفر، تذکر به ۳۸۰ زن «بی‌حجاب»، توقیف ۲۰ فقره قلیان و پلمب‌کردن چهار واحد صنفی کرد.