ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک جهانی هزینه بازسازی اقتصاد اوکراین را ۴۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد

براساس برآوردهای جدید بانک جهانی، بازسازی اقتصاد اوکراین ۴۱۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. مطالعات بانک جهانی، سازمان ملل، کمیسیون اروپا و خود اوکراین نشان می‌دهند که این میزان ۲,۶ برابر تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال ۲۰۲۲ است. هزینه‌ها نسبت به برآورد ماه سپتامبر که ۳۴۹ میلیارد یورو بود به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. این برآورد دوره یک ساله از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد. بانک جهانی میزان آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها در بخش‌های مختلف را چنین محاسبه کرده است: بخش حمل و نقل ۲۲ درصد، مسکن ۱۷ درصد، انرژی ۱۱ درصد و کشاورزی هفت درصد.

کنفرانس آب سازمان ملل در روز جهانی آب آغاز شد

کنفرانس سه روزه سازمان ملل درباره بحران آب در جهان چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس در روز جهانی آب آغاز به‌کار کرد. در ابتدای این نشست، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بشریت را به مصرف بی‌رویه آب متهم کرد. او در سخنان انتقادی خود گفت از این منبع ارزشمند به‌طور پایدار استفاده نشده است. گوترش همچنین تأکید کرد که افزایش گرمایش جهانی، آینده آب را نیز به خطر می‌اندازد. انتظار می‌رود که بیش از شش هزار نفر در کنفرانس آب سازمان ملل در نیویورک شرکت کنند، از جمله رهبران ۲۰ کشور، ده‌ها وزیر و صدها نماینده از بخش تجارت و جامعه مدنی. بر اساس گزارش سازمان ملل که برای این کنفرانس تهیه شده است، حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که کمبود آب در آن‌ها شدید یا حتی بحرانی است. از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ نیز سطح تنش آبی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از دو برابر شده است.

بیانیه رسمی دولت هلند: به کارمندان دولتی توصیه جدی می‌کنیم از تیک‌تاک و اپلیکیشن‌های ساخت ایران، چین، روسیه و کره شمالی استفاده نکنند

در اطلاعیه‌ای رسمی، کابینه هلند به کارمندان بخش دولتی توصیه جدی کرد که از اپ‌های ساخت کشورهایی که به صورت سازمان یافته در جاسوسی سایبری نقش دارند استفاده نکنند. در اطلاعیه‌ای که ۲۱ مارس / اول فروردین ۱۴۰۲ در وب‌سایت رسمی دولت منتشر شد نوشته که در پاسخ به نگرانی و پرسش یک نماینده مجلس هلند نسبت به استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک به کارمندانی که در استخدام رسمی دولت هستند، توصیه جدی می‌کند که از این اپلیکیشن به صورت خاص و دیگر اپلیکیشن‌هایی که ساخته کشورهایی است که به صورت هدایت شده اقدام به حمله‌های سایبری به دیگر کشورها و جاسوسی سایبری می‌کنند استفاده نشود. در این بیانیه به صورت مشخص از ایران، روسیه، چین و کره شمالی به عنوان مصادیق این کشورها نام برده شده است. براساس این بیانیه دولت هلند به زودی زیرساختی را تهیه خواهد کرد که کارمندان رسمی دولت فقط بتوانند اپ‌های تایید شده را در گوشی خود نصب و استفاده نمایند. پیش از این نیز در آمریکا و بریتانیا و بخش‌هایی از ارگان‌‌های رسمی اتحادیه اروپا محدودیت استفاده از اپلیکیشن تیک تاک اجرایی شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد: حداقل دستمزد باید بالای خط فقر باشد و ‌نه زیر خط مرگ

شورای عالی کار ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ را پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان اعلام کرد. این رقم فقط یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۳۴ تومان از مزد پایه در سال ۱۴۰۱ بیشتر است و این یعنی تنها ۲۷ درصد به حداقل دستمزد امسال افزوده شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه چهارشنبه ۲ فروردین با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را شلیک «تیری دیگر به قصد نابود کردن کارگران در لحظه پایانی سال» توصیف کرد و گفت: «در کدامین کشورهای دنیا هزینه‌ها بر اساس دلار [است] ولی حقوق کارگران و ‌مزدبگیران بر اساس پول ملی، آن‌هم تا این حد بی‌ارزش شده‌ی آن کشور است؟ در کدامین کشور دنیا افزایش دستمزد کارگران بیش از صددرصد از افزایش تورم عقب‌تر است (دستمزد و‌ مزایای ۸ میلیونی برای سال ۱۴۰۲ اما مخارج حداقل ۲۵ میلیونی)؟» سندیکای کارگران شرکت واحد افزود در طول ۴۴ سال گذشته ایران به «یکی از ارزان‌ترین کشورها از نظر دستمزد کارگران و همچنین در صدر جدول سرکوب و استثمار کارگران و‌ مردم محروم» تبدیل شده است. در پایان بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد گفته‌شده که این ظلم و ستم «با اتحاد و همبستگی و یک‌دلی کارگران و‌ ده‌ها میلیون خانواده‌های کارگری تحت ستم» پایان می‌یابد. این سندیکا تأکید کرده که «حداقل دستمزد باید بالای خط فقر باشد و ‌نه زیر خط مرگ».

پیام نوروزی احمد مسعود: هر نوع تعامل با طالبان از سوی هر کشوری تعامل با ضد ارزش‌هاست

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که با حاکمان طالبان می‌جنگد در پیامی به مناسبت سال نو خطاب به کشورهای منطقه و جهان گفت همسویی و تعامل با طالبان نتیجه‌ای ندارد. احمد مسعود در این پیام گفت: «بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی پاکستان، امروز به‌درستی این مسأله را نشان می‌دهد که کشورهای دیگر هم متوجه تعامل‌شان با طالبان باشند.» او افزود: «هر نوع تعامل با طالبان توسط هر کشوری، تعامل بر ضد ارزش‌هایی است که کشورها برای شهروندان خود آن‌ را یک حقوق بنیادی می‌دانند.» او تأکید کرد که حقوق و ارزش‌های پذیرفته‌شده جهانی همچون آزادی، تحصیل و برابری باید برای مردم افغانستان نیز به‌عنوان حقوق بنیادی در نظر گرفته شود. به‌گفته احمد مسعود برخی از کشورها و نهادها، به‌بهانه‌ نبود بدیل طالبان اشتباه خود را توجیه می‌کنند اما آن‌ها باید بدانند که یک روند سیاسی که آرای مردم اساس آن ‌را تشکیل دهد، می‌تواند بدیلی برای طالبان و وضع موجود باشد و این خواست مردم افغانستان و تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی است.

پارلمان اردن از دولت این کشور خواست سفیر اسرائیل را اخراج کند

پارلمان اردن چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس در اعتراض به سخنان اخیر بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی در کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو به اتفاق آرا از دولت این کشور خواست تا سفیر اسرائیل در امان را اخراج کند. وزیر اسرائیلی که مسئولیت اداره کرانه باختری اشغالی و رهبری حزب راست افراطی «صهیونیست مذهبی» را هم بر عهده دارد، یکشنبه گذشته در همایشی در فرانسه ادعا کرد که چیزی به نام مردم فلسطینی، تاریخ و فرهنگ فلسطینی وجود ندارد. او این سخنان را از پشت تریبونی به زبان آورد که با نقشه مجعول اسرائیل پوشانده شده بود. در این نقشه علاوه بر کرانه باختری، اردن هم جزو خاک اسرائیل در نظر گرفته شده بود. پارلمان اردن در نشست امروز خود نقشه‌‌ای مشابه آن‌چه اسموتریچ از آن استفاده کرده بود برافراشته کرد اما پرچم اردن و فلسطین روی آن نقش بسته بود. وزارت خارجه اردن نیز در اعتراض به اقدام بزالل اسموتریچ، سفیر اسرائیل را احضار کرده بود.

احمد سمیعی (گیلانی)، مترجم، ویراستار و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تهران درگذشت

احمد سمیعی (گیلانی)، مترجم و ویراستار و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در ۱۰۳ سالگی در تهران در اثر کهولت سن در تهران درگذشت. جعفرشجاع کیهانی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاون گروه ادبیات معاصر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این خبر را تأیید کرده است. به گفته او، پیکر سمیعی گیلانی برای خاکسپاری به زادگاهش رشت منتقل خواهد شد. چند روز پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، نیکولا رُش (Nicols Roche)، سفیر فرانسه در ایران، با حضور در منزل سمیعی گیلانی، بالاترین نشان نخل آکادمیک فرانسه، کوماندور، را به او اهدا کرده بود. احمد سمیعی (گیلانی) در ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر سال‌های دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین مشغول به کار شد و همزمان دوره کارشناسی‌ ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان «دلدار و دلباخته» از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. «خیال‌پروری‌های تفرجگر انزواجو» از ژان ژاک روسو، «چیزها» از ژرژ پرک، «ساخت‌های نحوی» از نوآم چامسکی، «آیین نگارش»، «دیدرو» از پیتر فرانس، «سالامبو» نوشته گوستاو فلوبر، «شیوه‌نامه دانشنامه جهان اسلام» از آثار اوست.

میهمانان زن در یک مجلس عروسی در استان گیلان هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری مهر شامگاه سه‌شنبه یکم فروردین ۱۰ نفر از میهمانان زن در یک مجلس عروسی با استنشاق گاز دچار سرفه و تنگی نفس شده و راهی بیمارستان شدند. امین بابایی، فرمانده سیاهکل گفت: «این خانم‌ها بلافاصله به بخش اورژانس بیمارستان غدیر سیاهکل انتقال یافتند و تحت مداوا قرار گرفتند. پس از انجام معاینات و اقدامات پزشکی هشت نفر از بیمارستان ترخیص شدند.» فرماندار سیاهکل گفت مقامات انتظامی و امنیتی علت دقیق حادثه و «صحت انتشار گاز در مجلس عروسی» را بررسی می‌کنند. از آذر تا اسفند ۱۴۰۱ بیش از پنج هزار دانش‌آموز دختر در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه در سراسر ایران هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند. عاملان این حملات هنوز شناسایی نشده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا سفیر اسرائیل در واشنگتن را احضار کرد

وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۱ مارس/یکم فروردین میشل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن را احضار و نگرانی عمیق درباره قانون جدید مبنی بر لغو ممنوعیت بازگشت شهرک‌نشینان اسرائیلی به شمال کرانه باختری را به او اعلام کرد. پارلمان اسرائیل قانون «لغو تخلیه شهرک‌های یهودی‌نشین شمال کرانه باختری» را با هدف زمینه‌سازی برای مشروعیت‌بخشی به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری به تصویب رساند. پیش‌نویس این قانون قبلا هفت بار در هفت دولت مختلف به رأی گذاشته شده اما تصویب نشده بود. به موجب این قانون، اسرائیلی‌ها پس از ۱۸ سال ممنوعیت، می‌توانند به شهرک‌های یهودی‌نشین در شمال کرانه باختری بازگردند. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصویب این قانون در کنست گفت: «تغییرات قانونی که امروز اعلام شد به‌ویژه برای تلاش‌ها برای بازگرداندن برخی اقدامات آرامش در آستانه ماه رمضان، عید فصح و تعطیلات عید پاک، تحریک‌کننده است.» پاتل افزود: «آمریکا قویاً از اسرائیل می‌خواهد که از بازگرداندن شهرک‌نشینان به این منطقه که بخش‌هایی از آن در تملک فلسطینی‌ها است، خودداری کند.» اسرائیل کرانه باختری، از جمله اورشلیم شرقی و غزه را در سال ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورد. از آن زمان تاکنون، شهرک‌هایی برای اسکان صدها هزار اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی ساخته است. سازمان ملل متحد شهرک‌سازی‌های اسرائیل را «جنایت جنگی» خوانده است. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل که مسئولیت اداره کرانه باختری اشغالی را هم بر عهده دارد، در همایشی در فرانسه ادعا کرده بود که چیزی به نام مردم فلسطینی، تاریخ و فرهنگ فلسطینی وجود ندارد. وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را محکوم کرده است.