ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات مجلس دوازدهم: شورای نگهبان صلاحیت سازنده ویدئوی «چطور به تو گیر ندادن» در تبلیغ حجاب اجباری را تأیید کرد

شورای نگهبان صلاحیت ایرج ملکی، سلبریتی فضای مجازی را برای انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه کرمانشاه تأیید کرد. ایرج ملکی خود متولد کرمانشاه است و کلیپ‌های طنز می‌سازد، در آن‌ها بازی می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را منتشر می‌کند. او در فضای مجازی برای انتشار لطیفه‌گویی‌های بی‌مزه معروف شده است. نام او اولین‌بار در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ مطرح شد؛ با ویدئوی «مزاحمت» که با نام «چطور به تو گیر ندادن» معروف شد. در آن ویدئو ملکی تلاش کرد تا از حجاب اجباری دفاع کند. این ویدئو با ساختی ابتدایی و بازیگران مبتدی واکنش‌های طنزآمیز بسیاری در فضای مجازی ایجاد کرد. شورای نگهبان در حالی صلاحیت ایرج ملکی را تأیید کرده که صلاحیت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین را رد کرده و روحانی نیز سه نامه اعتراضی در این‌باره نوشته است. انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

طالبان دو نفر را در ملاء عام اعدام کردند

دادگاه عالی طالبان اعلام کرد که حکم قصاص دو نفر متهم به قتل پس از تأیید هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه اجرا شد. در اعلامیه دادگاه آمده است که این حکم پنج‌شنبه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه در ورزشگاه فوتبال واقع در مرکز غزنی با حضور مسئولان طالبان و شماری از مردم اجرا شد. سایت خبری «اطلاعات روز» افغانستان نوشت حکم قصاص این دو متهم با «تیرباران» آن‌ها در حضور شمار زیادی از مردم به اجرا در آمد. به‌گفته دادگاه طالبان اتهام این دو نفر قتل با چاقو بود. از سال ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان، این چندمین اعدامی است که طالبان در ملاء عام انجام می‌دهند.

تلاش شهرداری تهران برای مسکوت گذاشتن خبر قتل الیاس محمدی، کارگر افغانستانی به دست یک آتش‌به اختیار

فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی موفق شده‌اند هویت پاکبانی که روز ۲۰ بهمن به دست یک نیروی آتش‌به اختیار به قتل رسید را مشخص کنند. او الیاس محمدی نام دارد و اهل افغانستان بود. سرنشینان یک خودروی پژوی مشکی او را ساعت ۲ نیمه‌ شب جمعه ۲۰ بهمن، از بالای پل نیایش در تهران به پایین پرت کردند و کشتند. رسانه های داخلی درباره انگیزه جنایت نوشته‌اند که «متهم تصور می‌کرده پاکبان، قصد اهانت به پرچم‌هایی را دارد که به مناسبت ۲۲ بهمن برافراشته‌شده بودند و می‌خواسته آن‌ها از بین ببرد.» شهرداری تهران در دو هفته‌ای که از این جنایت می‌گذرد در تلاش بوده است که از توسعه خبر در رسانه های داخلی جلوگیری کند و تنها بر پیگیری این موضوع تاکید کرده است. از جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران که خود زمانی فرمانده بسیج دانشجویی در سرکوب دانشجویان در ۱۸ تیر ۷۸ بود از رسانه‌ها خواست که رسیدگی به پرونده این قتل را به مقام‌های مسئول واگذار کنند. به رغم محدودیت‌هایی که برای دسترسی به پرونده این جنایت ایجاد شده است، امیرحسین میراسماعیلی، یکی از روزنامه‌نگاران ایرانی روز چهارشنبه در توییتی در شبکه اجتماعی اکس جزئیات بیشتری از زندگی الیاس محمدی را افشا کرد: «یکی از افرادی که الیاس محمدی، پاکبان افغانستانی کشته‌شده را می‌شناخت، لحظاتی قبل به من گفت: او در یک میوه‌فروشی به‌نام ارزان‌سرای دهقان، روبروی منزل ما در خیابان سازمان‌برنامه شمالی مشغول به‌کار بود. جوانی بسیار مودب و سربه‌زیر و مظلوم بود. شب‌ها هم برای شهرداری کار می‌کرد و با پول آن، برای برادرزاده‌هایش که دوقلو هستند، کادو و لباس می‌خرید. عاشق دو برادرزاده‌اش بود. برادرش هم قبلا در همین میوه‌فروشی کار می‌کرد و حالا در بلوار کاشانی زندگی می‌کند. اعلامیه ترحیم الیاس، تنها یک‌روز روی مغازه میوه‌فروشی ماند و بعد از شهرداری تهران آمدند آن را کندند و به مالک میوه‌فروشی گفتند حق ندارد درباره این جوان با کسی صحبت کند. الیاس مظلوم بود.» گفته می‌شود مقام‌های جمهوری اسلامی در تلاشند تا پیکر این پاکبان را برای دفن به افغانستان منتقل کنند. در مورد هویت قاتل و دیگر سرنشینان خودرو هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که قاتل دستگیر شده و تنها طلب «حلالیت» از خانواده مقتول کرده است.

سازمان استاندارد حق عضویت نداد، یک مجمع بین‌المللی عضویت ایران را لغو کرد

فرشید شکرخدایی، نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران روز پنج‌شنبه ۳ اسفند به رسانه‌های داخلی گفت که عضویت ایران در این انجمن بین‌المللی از روز ۲۵ بهمن لغو شده است. کار مجمع بین‌المللی اعتبار‌بخشی، تضمین اعتبار گواهینامه‌های صادر شده برای آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریتی است. ۹۵ کشور جهان در این مجمع عضو هستند. فرشید شکرخدایی درباره دلیل این لغو عضویت گفت: «در حدود ۱۲ سال پیگیری موفق شدیم امتیاز ایجاد نظام تأیید صلاحیت را در ایران با عنوان NACI ایجاد کنیم و براساس آن بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت، گواهی‌نامه معتبر دریافت کردند و دیگر نیازی نبود تا این گواهی‌ها را از مؤسسات خارجی دریافت کنیم. اما از ۲۵ بهمن امسال متوجه شدیم، سازمان ملی استاندارد ایران هزینه‌های حق عضویت را پرداخت نکرده و در پی آن گواهی‌نامه‌هایی که از طرف مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران صادر شدند، از اعتبار ساقط هستند.»

دادگاه عالی روسیه ممنوعیت کاندیداتوری نامزد ضد جنگ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تأیید کرد

دادگاه عالی روسیه چهارشنبه ۲ اسفند/ ۲۱ فوریه رأی پیشین مقام‌های انتخاباتی در زمینه ممنوعیت نامزدی بوریس نادژین، چهره مخالف ضد جنگ را تأیید کرد. با رد صلاحیت نادژین، به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری فعلی روسیه رقیبی جدی در انتخابات ماه آینده ریاست جمهوری روسیه نداشته باشد. بوریس نادژین، از منتقدان جدی جنگ در اوکراین این جنگ را اشتباه مرگبار رهبر کرملین خوانده بود. مقام‌های انتخاباتی روسیه پیش از این، نامزدی یکاترینا دونتسووا، گزارشگر پیشین تلویزیونی و دیگر چهره ضد جنگ را رد کرده بودند و دادگاه عالی روسیه هم این رد صلاحیت را تأیید کرده بود. ولادیمیر پوتین، بیش از ۲۰ سال است به‌عنوان رئیس جمهوری یا نخست‌وزیر در قدرت است و انتظار می‌رود در انتخابات آتی که ماه مارس برگزار می‌شود نیز برای یک دوره شش ‌ساله دیگر بر سر کار باقی بماند.

کتابی که کارل مارکس به چارلز داروین هدیه داده بود به خانه داروین بازگشت

کتابی که کارل مارکس به چارلز داروین هدیه داده بود، پس از مرمت به خانه داروین بازگشت. مارکس فیلسوف، اقتصاددان و نظریه‌پرداز سیاسی این نسخه نایاب از کتاب سرمایه (Das Kapital) را سال ۱۸۷۳ به داروین زیستشناس بریتانیایی و پدر نظریه فرگشت هدیه داده بود و گمان می‌رود که داروین هرگز این کتاب را نخواند. مارکس بر صفحه نخست کتاب برای داروین نوشته بود: «از سوی تحسین‌گر راستینش، کارل مارکس». بهگفته کارشناسان چنانچه از ظاهر کتاب برمی‌آید برخی صفحات کتاب هرگز باز نشده و ورق نخورده بود و بهنظر می‌رسد داروین سعی چندانی برای خواندن کتاب سرمایه نکرده بود. به باور کارشناسان دلیل نخواندن کتاب یا بی‌علاقگی داروین بوده و یا این که به زبان آلمانی احاطه کامل نداشته است. سه ماه بعد از دریافت کتاب و با تأخیر، داروین در پاسخ به مارکس می‌نویسد که امیدوار است ارزش «افتخار» دریافت «سرمایه» را با فهم بهتر موضوع داشته باشد. داروین خطاب به مارکس نوشت: «هرچند زمینه مطالعات ما متفاوت است، اما باور دارم که ما هر دو صادقانه در طلب توسعه دانش هستیم، و این در درازمدت به شادی بشریت خواهد افزود.»

حسن روحانی بار دیگر به شورای نگهبان نامه نوشت: چرا رد صلاحیت شدم؟

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران سومین نامه خود را خطاب به شورای نگهبان نوشت و از آن‌ها خواست تا دلیل رد صلاحیت شدنش در انتخابات مجلس خبرگان را به او اعلام کنند. وب‌سایت روحانی پنج‌شنبه ۳ اسفند/ ۲۲ فوریه اعلام کرد که این نامه روز گذشته به شورای نگهبان ارسال شده است. پس از آنکه اعلام شد روحانی دو نامه به شورای نگهبان ارسال کرده است، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه گفت که فعلاً اولویت شورای نگهبان رسیدگی به وضعیت کسانی است که درخواست بازنگری در پرونده رد صلاحیتشان را دارند و پس از آن به خواسته‌های افرادی که شکایت نکرده‌اند، رسیدگی خواهد شد. این موضع شورای نگهبان نشان می‌دهد که رئیس‌ جمهوری پیشین درخواستی برای تغییر نظر شورای نگهبان ارائه نکرده است. صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری را شش عضو فقیه در شورای نگهبان تعیین می‌کنند. دست‌کم سه نفر از این شش عضو خودشان کاندیدای این انتخابات هستند. روز سه‌شنبه علیرضا اعرافی، یکی از فقهای شورای نگهبان در مصاحبه‌ای گفت که سه عضو شورای نگهبان که خودشان از تهران کاندیدا شده‌اند در جلسه رسیدگی به صلاحیت حسن روحانی حضور نداشته‌اند. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

نیروهای امنیتی ناهید خداجو فعال کارگری را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲ اسفند ناهید خداجو، فعال کارگری را بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل کردند. به‌گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت ناهید خداجو ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه در منزل یکی از دوستان او واقع در فردیس کرج انجام شد و شمار زیادی از مأموران امنیتی در آن شرکت داشتند. آن‌ها بیش از دو ساعت خانه را تفتیش کردند و سپس ناهید خداجو را با خود بردند. ناهید خداجو در روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۸ مقابل مجلس بازداشت و سپس به پنج سال زندان محکوم شده بود و اکنون جهت اجرای این حکم بازداشت ‌و زندانی شده است. جرم ناهید خداجو دفاع از حقوق کارگران است.