ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵ دانش‌آموز دیگر در قم مسموم شدند

مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم همچنان ادامه دارد. دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که امروز چهارشنبه سوم اسفند ۱۵ دانش‌آموز از سه مدرسه این شهر به بیمارستان منتقل شدند و تحت نظر هستند. براساس این گزارش حال عمومی آن‌ها خوب است و پس از انجام کامل اقدامات تشخیصی و با نظر پزشکان معالج از بیمارستان مرخص خواهند شد. یکشنبه ۳۰ بهمن هم بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم ۱۱ دانش‌آموز از یکی از مدارس قم، به بیمارستان منتقل و اقدامات درمانی لازم انجام شد. محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران دوشنبه یکم اسفند در نامه‌ای به دادستان قم اعلام کرد که مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر از «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» نشان دارد و از دادستان قم خواست که اگر «کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه‌ای در کار بوده» با آن‌ها برخورد «قاطع و قانونی» انجام شود. مسموم شدن دختران دبیرستانی در قم در آذر ماه و از آن زمان تاکنون، بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز را با حالت تهوع، سردرد، سرفه، مشکلات تنفسی و تپش قلب، روانه مراکز درمانی کرده است. راز این مسمومیت‌ها هنوز فاش نشده اما اظهار نظر دادستان کل کشور بر نگرانی‌هایی افزوده است. والدین دانش‌آموزان در اعتراض به این وضعیت هفته گذشته مقابل فرمانداری قم تجمع کردند.

اتریش می گوید یک شهروند این کشور به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده است

یک اتریشی به اتهام جاسوسی در ایران به هفت سال و نیم حبس محکوم شده است. وزارت خارجه اتریش اعلام کرد که در واکنش به این موضوع، سفیر ایران را احضار کرده است. وزارت خارجه اتریش در مهرماه گذشته از بازداشت این مرد خبر داده بود و گفته بود که به طور منظم با خانواده وی در تماس است. این نهاد پس از آزادی مسعود مصاحب، شهروند دوتابعیتی ایرانی-اتریشی در روز ۷ آذرماه هم در بیانیه‌اش گفت که دو شهروند اتریشی دیگر در زندان‌های ایران هستند. این وزارتخانه گفت که شهروند اتریشی به تازگی «به اتهام جاسوسی به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. اتریش می‌گوید روز دوشنبه از این حکم مطلع شده و روز سه شنبه سفیر ایران را برای ابراز «اعتراض صریح» احضار کرد. وزارت خارجه اتریش می‌گوید سفیر این کشور در ایران از زمان بازداشت این شهروند توانسته است سه بار با وی ملاقات کند. این وزارتخانه گفت: «ما به استفاده از تمامی امکانات برای ارائه بهترین حمایت کنسولی به این فرد و سایر شهروندان اتریشی زندانی در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.» هم‌اکنون دست‌کم ۱۷ شهروند غربی در ایران بازداشت هستند که بیشتر آنها دوتابعیتی هستند. فشار بر دولت اتریش با گروگان گرفتن شهروندان این کشور پس از آن شدت یافت که اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین در تیر ماه ۱۳۹۷ در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای یک عملیات بمبگذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در آلمان بازداشت و به بلژیک برای محاکمه منتقل شد دادگاه بلژیک اسدی را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

پلیس تهران می‌خواهد بازارهای شبانه دستفروشان شوش و مولوی را تعطیل کند

در شرایطی که گرانی و تورم افسارگسیخته زندگی اقشار محروم را بیش از پیش دشوار کرده است و مردم زیر فشار بار زندگی قرار دارند، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، چهارشنبه ۳ اسفند درباره فعالیت‌های دستفروشان اطراف میدان شوش و خیابان مولوی تهران در شب، گفت: «طی چند روز آینده این بازارها جمع‌آوری خواهند شد که دیگر اقلام سرقتی در چنین فضاهایی به‌فروش نرسد.» مسئولان شهرداری‌های شهرهای مختلف ایران بارها دست به جمع‌آوری دستفروشان کرده‌اند و طرح‌هایی هم در این زمینه به‌اجرا گذاشته‌اند اما این پدیده به‌دلیل گسترش فقر برچیده نشده است. محمدیان همچنین درباره توزیع مواد مخدر گفت: «خانه‌هایی که تبدیل به مراکزی برای مصرف و عرضه مواد مخدر شود از سوی پلیس شناسایی شده و با آن برخورد خواهد شد.»

نیروهای اسرائیلی در حمله به نابلس دست‌کم دو فلسطینی را کشتند

وزارت بهداشت فلسطین چهارشنبه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه اعلام کرد که در حمله ارتش اسرائیل به شهر نابلس در کرانه باختری، دست‌کم دو فلسطینی کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند. حال چهار نفر از مجروحان بستری‌شده در بیمارستان وخیم است. خبرگزاری الجزیره از رام‌الله گزارش داد که بیشتر مجروحان مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند. درگیری‌های گسترده بلافاصله پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل در ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی با ده‌ها خودروی زرهی و نیروهای ویژه به نابلس حمله کرد. نیروهای اسرائیلی تمامی ورودی‌های شهر را مسدود کردند و سپس خانه‌ای را که بنا بر گزارش‌ها در آن حسام اسلیم، یکی از فعالان فلسطینی تحت تعقیب در آن قرار داشت، محاصره کردند. از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. گروه مسلح فلسطینی موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیرها) که در سپتامبر گذشته تشکیل شده و در نابلس مستقر است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این حمله، در کنار گروه «تیپ‌های بلاطه» که اخیراً اعلام موجودیت کرده، با نیروهای اسرائیلی درگیر شده است. ارتش اسرائیل گفته است «نیروهای امنیتی هم‌اکنون در شهر نابلس در حال عملیات هستند» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. شمار فلسطینی‌هایی که از ابتدای سال جاری میلادی به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند، تاکنون به ۵۳ نفر از جمله ۱۲ کودک رسیده است.

وزارت خارجه آلمان: دو دیپلمات جمهوری اسلامی را اخراج کردیم

آلمان روز چهارشنبه ۳ اسفند اعلام کرد که دو دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در برلین را به دلیل صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد اخراج کرده است. شارمهد زندانی دوتابعیتی ایرانی-‌آلمانی است. حکم اعدام جمشید شارمهد روز سه‌شنبه در ایران رسانه‌ای شد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان بلافاصله در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاسخ کشورش محکم خواهد بود. امروز هم بربوک اعلام کرد که برلین «دو کارمند سفارت ایران را عنصر نامطلوب اعلام می‌کند» و «به آنها دستور می‌دهد فوراً آلمان را ترک کنند.» بربوک گفت که کاردار ایران را هم در مورد پرونده شارمهد احضار کرده است. او گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که مجازات اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و امکان تجدیدنظر عادلانه بر اساس حاکمیت قانون را برای او فراهم کند.» خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه روز سه‌شنبه گزارش داد که دادگاه انقلاب تهران شارمهد ۶۷ ساله را در ارتباط با بمب‌گذاری مرگبار در حسینیه «سید‌الشهدا»ی شیراز در سال ۱۳۸۷ به اعدام محکوم کرد. شارمهد این اتهام را رد کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۹۸ اعلام کردند که شارمهد را در یک «عملیات پیچیده» بازداشت کرده‌اند. بعدتر مشخص شد که مقام‌های جمهوری اسلامی او را در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ربوده‌اند. خانواده جمشید شارمهد می‌گویند که او در دُبی توسط سرویس‌های امنیتی ایران ربوده و به تهران منتقل شده است. وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه صدور حکم اعدام برای شارمهد را محکوم کرد و آن را «کاملاً غیرقابل قبول» دانست و قول «واکنش شدید» داد. آنالنا بربوک گفت: «مجازات اعدام نه تنها ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است، بلکه جمشید شارمهد هرگز چیزی نزدیک به یک محاکمه عادلانه هم نداشته است.»

یک نماینده مجلس از نهایی شدن قرارداد ساخت ۱,۲ میلیون مسکن با یک شرکت چینی خبر داد

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس از قرارداد ساخت یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن توسط یک شرکت چینی خبر داد و گفت: «این شرکت خارجی با مبلغی معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع و بهره‌گیری از مصالح و نیروی انسانی داخلی و بومی عهده‌دار ساخت و سرمایه‌گذاری شده است.» او افزود: «این شرکت خارجی الزاما مبلغی در برابر انجام تعهداتش دریافت نخواهد کرد و به تهاتر نفت بسنده کرده است.» فلاحی گفت در این سرمایه‌گذاری از مصالح و نیروی انسانی داخلی و بومی استفاده خواهد شد. به‌گفته او ساخت هر متر مسکن ۱۰ تا ۱۲ میلیون در شهر‌های کوچک هزینه دارد.

فاطمه سپهری، یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای به ۱۸ سال زندان محکوم شد

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، از محکومیت خواهرش به ۱۸ سال زندان خبر داد. فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی و فعال در زمینه حقوق زنان است. او و برادرش محمدحسین سپهری یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است. فاطمه سپهری به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی و همچنین تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» به حبس و شلاق محکوم شده بود. اصغر سپهری، یکی دیگر از برادران او در توییتر نوشت فاطمه سپهری در تماسی کوتاه به خانواده‌اش اطلاع داده که شعبه یک دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «منصوری» در مشهد، او را جمعا به ۱۸ سال زندان محکوم کرده است. اصغر سپهری نوشته است که این حکم شامل «۱۰ سال برای تبلیغ علیه نظام، ۵ سال برای همکاری با دول متخاصم، دو سال برای توهین به خمینی و خامنه‌ای و یک سال برای «یک اتهام دیگر» است. در روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی تبلیغات وسیعی درباره «عفو عمومی» خامنه‌ای انجام داده بودند. سپهری پیش از عفو گروهی از معترضان پس از تعهدنامه‌ها و توبه‌نامه‌هایی که عملا به منزله پذیرش اتهامات از طرف معترضان بدون برگزاری دادگاه است، در ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ در اعتراض به آزادی‌اش بر پایه عفو رهبری، گفته بود: «من عفو رهبری نمی‌خواهم؛ زیرا رهبری را قبول ندارم. من کاری نکردم. جنگ تحمیلی را راه انداختند و بچه‌های مرا بی‌پدر کردند و ۳۸ سال زندگی مرا به تاراج بردند، حالا به من می‌خواهند عفو بدهند! مگر من چه کار کردم؟! تمام اتهامات مرا ابتدا ثابت کنند، بعد، مرا به زندان ببرند، ابد بدهند، اعدامم کنند. من عفو خامنه‌ای را نمی‌خواهم؛ عفو را به کسانی بدهد که رهبر را دوست دارند.»

کارگروه کوثر در آموزش و پرورش و ماموریت آماده‌سازی دختران برای ایفای نقش مادری و همسری

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفته توجه به امکانات سخت‌افزاری ویژه دختران، تغییر در فضای آموزشی متناسب با روحیات دختران و آماده‌سازی دختران برای ایفای نقش مادری و همسری از جمله ماموریت‌های کارگروهی به نام کوثر است. شهره صادقی کارگروه کوثر را قرارگاهی برای شناسایی و حل مسائل تربیتی دختران دانش‌آموز معرفی کرده که وزیر آموزش‌وپرورش با پیگیری رئیس سازمان نوسازی مدارس به عنوان دبیر قرارگاه عدالت تربیتی آن را با هدف برقراری عدالت تربیتی در حوزه دانش‌آموزان دختر، انسجام زنان و دختران جهادی برای شناسایی و حل مسائل تعلیم و تربیت با رویکرد انقلابی و جهادی تشکیل داده است. صادقی، دبیر کارگروه کوثر گفته محل فعالیت کارگروه‌ها در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاست که با هماهنگی دبیران به صورت منظم و با برنامه مشخص انجام خواهد شد. او این کارگروه را در راستای احیای فرمایش رهبر جمهوری اسلامی به الگوی سوم زن مسلمان ایرانی معرفی کرده است. برنامه‌های این کارگروه بر این مبنا ترویج نقش‌های سنتی و بازدارنده برای دختران است که صادقی از جمله به نیازسنجی مسائل معنوی و آموزشی، توجه به امکانات سخت‌افزاری ویژه دختران، تغییر در فضای آموزشی متناسب با روحیات دختران، ارتقا سطح سواد در ابعاد مختلف با توجه به فضای ذهنی دختران و هویت‌بخشی و آماده‌سازی دختران جهت ایفای نقش مادری و همسری اشاره کرده است.

دومین زلزله بزرگ‌تر از ۵ ریشتر در کمتر از ۲۴ ساعت بار دیگر جنوب استان فارس و در نزدیکی استان هرمزگان را لرزاند

ساعت ۴:۴۱ بامداد چهارشنبه سوم اسفند، زلزله‌ای به بزرگی ۵,۵ ریشتر بخش درز در جنوب استان فارس و در نزدیکی استان هرمزگان را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. صبح روز گذشته نیز زلزله ۵,۲ ریشتری همین نقطه از مرز بین استان‌های فارس و هرمزگان را لرزانده بود که بر اساس گزارش رسانه‌ امنیتی تسنیم، ظاهرا خساراتی بر جا نگذاشته است. تسنیم از آماده‌باش نیروهای هلال احمر خبر داده است. فرماندار شهرستان لارستان هم گفت: «زمین‌لرزه در کانون وقوع، لرزش‌های شدیدی ایجاد کرده است اما خوشبختانه تا این لحظه علی‌رغم ترس شدید مردم، گزارش خاصی از خسارت اعلام نشده است.» معاون عملیات سازمان امداد و نجات با توضیح این که تا شعاع ۲۰ کیلومتری محل وقوع زلزله تقریباً خالی از سکنه است، افزود: «تاکنون ۳۰ روستا در محدوده شهرستان‌های بندر خمیر (بخش رویدر) بندر عباس (بخش فین) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.»

دیدار جمعی از اعضای هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران با رضا خندان مهابادی

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد قارن سوادکوهی، روزبه سوهانی، علی صبوری، علیرضا عباسی، آیدا عمیدی، اکبر معصوم‌بیگی، لئا منصوری و منیژه نجم‌عراقی از اعضای هیأت دبیران کانون، و یکی از اعضا میلاد جنت، به دیدار رضا خندان مهابادی، نویسنده، منتقد و عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران رفتند. رضا خندان مهابادی که از مهر ۱۳۹۹ در زندان اوین محبوس بود، چهارشنبه ۲۶ بهمن از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. کانون نویسندگان ایران در ادامه اطلاعیه خود نوشته است: «گرچه این دیدار صمیمانه و سرشار از روح رفاقت و هم‌نفسی در فضایی سرشار از سرور و شادمانی برگزار شد، فقدان آن روح آزادگی و تن نسپردن به ستم و آزادی کشی، آن یار ستم کشته‌ زندانی ما، بکتاش آبتین، سخت احساس می شد.» کانون نویسندگان ایران در پایان یادآوری کرده است «با تکیه بر اصل اول منشور خود بر آزادی بی قید و شرط اندیشه و بیان تاکید دارد و خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی است که به‌‌ دلایل واهی راهی زندان‌ شده‌اند.» کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه‌های «آزادی بیان در معرض خطر» در انجمن قلم آمریکا، ضمن ابراز خوشحالی از آزادی رضا خندان مهابادی، عضو کانون نویسندگان، خواستار آزادی همه افرادی شده بود که به ناحق در ایران زندانی شده‌اند. کیوان مهتدی، علی اسداللهی و آرش گنجی از اعضای کانون نویسندگان ایران همچنان زندانی‌اند.