ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل بار دیگر در حمله به مدرسه‌ای در غزه ۲۱ تن را کشت

دفتر امور رسانه‌ای غزه شنبه ۲۱ سپامبر/ ۳۱ شهریور قتل ۲۱ فلسطینی دیگر به دست اسرائیل را تایید کرد. بر اساس این گزارش ۱۳ تن از کشته شدگان در حمله به مدرسه زیتون که اردوگاه بی‌جا شدگان و آوارگان فلسطینی بود، کودک، شش تن زن و یک تن کودک سه ماهه بودند. شمار مصدومان این حمله که دفتر امور رسانه‌ای دولت فلسطینی در غزه آن را «قتل عام وحشتناک» توصیف کرد، ۳۰ تن گزارش شده است و دو تن نیز مفقود شده‌اند. اسرائیل صبح شنبه مدرسه زیتون در شرق شهر غزه را هدف حمله قرار داد. از آغاز حمله اسرائیل به غزه، نظامیان اسرائیلی بارها مدارس، اماکن عمومی، دانشگاه‌ها، اردوگاه‌های آواره‌گان را بمباران کرده‌اند و مدعی شده‌اند که حماس و گروه‌های فلسطینی از این اماکن برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند. ادعایی که پیش از این بارها رد شده اس. به تازگی وزارت بهداشت غزه فهرست ۴۰ هزار تن از کشته‌شدگان به دست اسرائیلی از هفت اکتبر ۲۰۲۳ تا اوت ۲۰۲۴ را منشر کرده بود که بیش از ۳۱ هزار تن از آنها کودکان بودند. دولت اسرائیل بدون توجه به درخواست شورای امنیت سازمان ملل، دیوان دادگستری بین‌المللی و هشدار نهادهای بشردوستانه وابسته به سازمان ملل برای توقف حملات به غزه، هدفمند غیرنظامیان را می‌کشد و زیرساخت‌ها در غزه را نابود می‌کند. آخرین دور تلاش میانجی‌ها برای توافق بر سر آتش‌بس هم به دلیل شرط‌های نتانیاهو برای ماندن در محور فیلادلفیا و نستاریم و تبعید برخی از زندانیانی که قرار بود در تبادل اسیران دو طرف آزاد شوند، از فلسطین به نتیجه نرسید. اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا به امروز بیش از ۴۱ هزار فلسطینی را در باریکه غزه کشته است. کرانه باختری هم از حملات ارتش اسرائیل در امان نبوده است.

یک سوختبر بلوچ دیگر به دلیل واژگون شدن خودرو جان باخت

امیرعلی رحمانی خالص سوختبر ۱۹ ساله اهل قلعه‌گنج، از فقیرترین مناطق ایران جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ هنگام سوختبری جانش را از دست داد. کمپین فعالان بلوچ گزارش کرد او به دلیل واژگون شدن خودرویش در جاده قلعه‌گنج به شدت مجروح و به دلیل شدت آسیب جراحات وارده جان باخت. بر اساس این گزارش در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ دستکم ۱۳۳ سوختبر بلوچ به دلیل تیراندازی ماموران، آتش گرفتن خودرو، تعقیب و گریز از سوی ماموران دولتی و تصادف جان باختند. در همین دوره دستکم ۸۰ سوختبر زخمی شدند که حداقل ۹ تن از آنها کودک بودند. سوختبری به اجبار به دلیل کمبود فرصت شغلی و همچنین فقر گسترده در جغرافیای بلوچستان به شغل بخش بزرگی از ساکنان این جغرافیا تبدیل شده است.

هفت شهروند کُرد دیگر در شهرهای دیواندره، گیلان‌غرب و مریوان به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند

در ادامه موج جدید بازداشت شهروندان و فعالان کُرد، در چند روز گذشته دست‌کم هفت شهروند کُرد دیگر به نا‌های صلاح فاتحی، مانی محمدی، آمانج احمدی، پوریا حسینی، خلیل اصغری، حسین فتاحی و زاهد (فامیلی نامشخص)، به دست نیروهای امنیتی در شهرهای دیواندره، گیلان‌غرب و مریوان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهادناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، خلیل اصغری، شهروند اهل دیواندره، در محل کار خود در این شهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری ۲۷ شهریور، صلاح فتحی در روستای «رشیدآباد» و مانی محمدی در روستای «توریز خاتون» و ۲۶ شهریور، آمانج احمدی و پوریا حسینی، ۱۶ ساله در روستای «رشیدآباد» دیواندره از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. هم‌چنین حسین فتاحی، اهل گیلان‌غرب استان کرمانشاه، ۲۹ شهریور به دست ماموران سازمان اطلاعات سپاه در این شهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. زاهد (فامیلی نامشخص)، شهروند کُرد از دیگر بازداشت‌شدگان در روزهای اخیر است. نیروهای امنیتی او را در روستای «رشه دی» شهرستان مریوان در باغ خود بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. تا این لحظه از سرنوشت هیچ یک از این بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیستت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، در دو هفته گذشته موج جدیدی از احضار و بازداشت شهروندان و فعالان کُرد آغاز شدە و در این مدت دست‌کم ۳۲ شهروند در شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، دهگلان، مریوان، سروآباد، بوکان، بانه و گیلان‌غرب توسط نیروهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

فردین رستم‌نژاد، کولبری که ۱۸ ماه پیش با شلیک نیروهای مرزبانی قطع نخاع شده بود، جان باخت

فردین رستم‌نژاد، کولبر ٢٧ ساله اهل روستای شمشیر شهرستان پاوه، که حین کولبری بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی و قطع نخاع شده بود، پس از تحمل ١٨ ماه درد، چمعه ۳۰ شهریور جان باخت. به گزارش کولبرنیوز، فردین رستم‌نژاد پنج‌شنبه هشتم اسفند ۱۴۰۱ در مرز نوسود و منطقه کله‌بر در نتیجه شلیک نیروهای نظامی، از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و دچار قطعی نخاع شده بود. بر مبنای این گزارش، چهار برادر فردین رستم‌نژاد که همگی آن‌ها نیز مشغول به کولبری‌اند طی چند سال گذشته با تیراندازی مستقیم و بر اثر تعقیب و گریز نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود زخمی شده‌اند. با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴، جمعاً ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۴ کولبر، معادل (۱۳٪) کشته و ٢٣۶ کولبر معادل (۸۷٪) زخمی شدند. از مجموع ۲۷۰ کولبری که در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ۲٢٢ مورد معادل (۸۲٪) با تیراندازی مستقیم و یا ضرب و شتم توسط نیروهای نظامی صورت گرفته است.

ابراهیم عباسی منجزی، فعال کارگری و دانشجوی مقطع دکتری «ستاره‌دار» شد

در ادامه فشارها و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه فعالان کارگری، ابراهیم عباسی منجزی، فعال کارگری هفت تپه از رد صلاحیت عمومی خود برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری خبر داد. این فعال کارگری در حساب شخصی خود در اینستاگرام با انتشار تصویری از نتایج نهایی آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ خبر داده که او پس از شرکت در کنکور سراسری رشته‌ی مهندسی مکانیک مکانیزاسیون کشاورزی در صفحه‌ی اعلام نتایج با عبارت «در دست بررسی» مواجه شده و پس از پیگیری حضوری در سازمان سنجش از ردصلاحیت عمومی خود اطلاع یافته است. دانشجویان ستاره‌دار در ایران دانشجویانی هستند که به دلایلی غیرشفاف (عمدتا سیاسی، اعتقادی و مذهبی) از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم ممنوع از تحصیل می‌شوند.

رضا عرب‌پور، زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز با گذشت بیش از ۲۲ماه هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد

رضا عرب‌پور، از بازداشت‌شدگان جنبش ژن، ژیان، ئازادی در ایذه بیش از ۲۲ ماه است که هم‌چنان در زندان شیبان اهواز در بازداشت و بلاتکیلیفی به‌سر می‌برد. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رضا عریب‌پور اوایل تیرماه سال جاری، در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد، اما تاکنون حکمی برای او صادر نشده است. پیش از این هرانا به نقل از حسین علی‌حاتمی، وکیل این زندانی سیاسی نوشته بود: رضا عرب‌پور به همراه هفت متهم دیگر به نام های محسن احمدپور، بهمن بهمنی، رسول بداغی، وحید عباسی، بهروز سلحشور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری در یک پرونده مشترک هستند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آنها از بابت اتهاماتی از جمله “محاربه، افساد فی الارض و تشکیل گروه باغی” برگزار شده است.پ محسن احمدپور، بهمن بهمنی، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری در آبان ۱۴۰۱ به دستور بازپرس پرونده توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از اتمام مراحل بازپرسی، به زندان شیبان اهواز منتقل شدند. اوایل سال ۱۴۰۲، کیفرخواست پرونده این افراد بابت اتهامات ذکر شده به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شد. به گزارش هرانا، از میان این شهروندان، تاکنون بهمن بهمنی، محسن احمدپور، وحید عباسی، اسماعیل موسوی نظری، بهروز سلحشور و رسول بداغی با تودیع وثیقه از زندان شیبان اهواز آزاد شده‌اند.

ایران از یک موشک و یک پهپاد جدید رونمایی کرد

سپاه پاسداران از مدل تازه‌ای از موشک هایپرسونیک و پهپاد انتحاری همزمان با برگزاری مراسم «روز دفاع مقدس» رونمایی کرد. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی در مراسم رژه نیروهای نظامی در تهران برای نخستین بار از موشک نقطه زن هایپرسونیک «جهاد» و پهپاد انتحاری «شاهد ۱۳۶ ب» رونمایی شد. این رسانه‌ها گفتند هر دو این جنگ‌افزارها محصول سپاه پاسداران هستند. اطلاعات بیشتری در باره توانایی موشک و پهپاد تازه رونمایی شده فاش نشده است. رونمایی از جنگ‌افزارهای جدید در ایران همزمان با افزایش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین موضع‌گیری دولت‌های اروپایی نسبت به «ارسال موشک» از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ میان روسیه و اوکراین انجام شد. ایران از سوی دولت‌های غربی بابت برنامه توسعه جنگ‌افزارها و تولید موشک با تحریم‌های چند لایه روبرو است اما مقام‌های ارشد نظامی و دولتی تاکید کرده‌اند برنامه‌ تولید موشک و جنگ‌افزار را متوقف نمی‌کنند.