ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماشاالله کرمی، پدر دادخواه را به شش سال زندان و مصادره اموال محکوم کردند

گروه‌های حقوق بشری از صدور حکم شش سال حبس تعزیزی برای ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی (کومار) کرمی خبر می‌دهند. ماشاالله کرمی از ۹ ماه پیش بازداشت است و پرونده او در سایه فشارهای نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دنبال می‌شد. او فعلا در ندامتگاه مرکزی کرج است. دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی فرزند او و منیژه همسرش را در جریان سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ و جنبش «زن، زندگی، آزادی» اعدام کردند. گروه حقوق بشری «دادبان» نوشت ماشاالله کرمی به پنج سال حبس به اتهام «اجتماع و تبانی» و یک سال حبس به اتهام «اقدام علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی» محکوم شده است. همچنین حکومت جمهوری اسلامی کلیه اموال، شامل بر خانه و ماشین این خانواده را مصادره کرده است. دادبان نوشت: «ضبط اموال به اتهام کلاهبرداری باید تنها معطوف به اموالی شود که ادعا شده ایشان از طریق کلاهبرداری تحصیل کردند، نه همه اموال و دارایی‌ها». طبق گزارش دادبان علی شریف‌زاده اردکانی، یکی از وکلای ماشالله کرمی پیشتر اعلام کرده بود که دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» که به ماشالله کرمی نسبت داده شده به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده و «عناوین اتهامی مربوط به دادگاه کیفری دو نیز، ماده دو قانون تشدید (تحصیل مال نامشروع) و ماده ۹ قانون مبارزه با پولشویی قید شده است.»

دادگاه ۹ نفر به اتهام کودتای دست راستی در آلمان و برقراری نظام سلطنتی آغاز شد

دومین جلسه محاکمه اعضای گروه «رایشبورگر» از روز سه‌شنبه یکم خرداد / ۲۱ مه در شهر فرانکفورت آلمان آغاز شد. پلیس مسلح متهمانی را که شامل هفت مرد و دو زن بودند به دادگاه هدایت کرد. هاینریش رویس، موسوم به «شاهزاده هاینریش سیزدهم»، تاجر و فعال راست افراطی و سلطنت‌طلب آلمانی، به‌همراه دوست‌دختر روس‌تبارش، چند افسر بازنشسته نظامی و یکی از اعضای سابق حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) در پارلمان این کشور به اتهام توطئه کودتا علیه دولت آلمان در فرانکفورت محاکمه می‌شوند. این مهم‌ترین و دومین محاکمه از سه محاکمه‌‌ی افرادی است که گروه آن‌ها ضد قانون اساسی توصیف شده‌ است. در طول دادگاه هاینریش رویس، سرکرده گروه آرام به نظر می‌رسید. دفتر دادستانی فدرال متهمان را به عضویت در یک سازمان تروریستی یا حمایت از آن متهم کرده است. بر اساس کیفرخواست، این گروه از اوت ۲۰۲۱ در حال برنامه‌ریزی و تدارک کودتا بود. براساس این نقشه، قرار بود یک گروه مسلح به ساختمان پارلمان آلمان (رایشس‌تاگ) نفوذ کند، نمایندگان پارلمان (بوندستاگ) را دستگیر و نظام را سرنگون کرده و نظام سلطنتی برقرار کنند. به‌گفته دفتر دادستانی فدرال، حدود ۵۰۰ هزار یورو و زرادخانه عظیمی از سلاح برای اجرای این طرح‌ها در دسترس گروه بود. متهمان همه اتهام‌های وارده را رد کرده‌اند. نیروهای امنیتی ماه‌ها این گروه را زیر نظر داشتند و در دسامبر دو سال پیش، ۲۵ نفر از اعضای این گروه راست‌افراطی را دستگیر کردند. دادگاهی در اشتوتگارت شاخه نظامی این گروه را محاکمه می‌کند و محاکمه فرانکفورت بر روی سرکردگان گروه متمرکز است. باقی اعضا نیز ۱۸ ژوئن در مونیخ محاکمه خواهند شد.

مأموران امنیتی رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری را در قوچان بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه ۳۱ اردیبهشت رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد یکی از کشته‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را در قوچان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. آژانس خبری کردپا ضمن اعلام این خبر نوشته است که بازداشت رضا ببرنژاد پس از انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام او در واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی انجام شد و مأموران حکم قضائی برای بازداشت او ارائه نکردند. از محل نگهداری و اتهام‌های منتسب به رضا ببرنژاد اطلاعی در دست نیست. رضا ببرنژاد پیش از این نیز بازداشت شده بود. مهدی ببرنژاد، برادر او ۲۲ سال سن داشت و ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر شلیک نیروهای امنیتی در قوچان کشته شد. نیروهای امنیتی پیکر او را پس از سه روز با اخذ تعهد کتبی به خانواده‌اش تحویل دادند. مراسم خاکسپاری مهدی ببرنژاد با تدابیر شدید امنیتی در روستای شارک از توابع قوچان برگزار شد.

به دلیل واکنش به مرگ رئیسی در فضای مجازی برای دست‌کم ۳۵ نفر از جمله منیژه موذن، روزنامه‌نگار پرونده قضایی تشکیل شد

وحید مجید، رئيس پلیس فتا اعلام کرد این نهاد ۸۰ کاربر فضای مجازی را که درباره‌ مرگ ابراهیم رئیسی محتوا منتشر کرده بودند شناسایی کرده و برای ۳۵ نفر پرونده قضایی تشکیل داده است. طبق گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی این کاربران به شکل‌های مختلف‌ مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. وحید مجید در این زمینه گفته است: «در راستای پاکسازی فضای مجازی از انتشار هر گونه محتوای برهم زننده امنیت روانی جامعه با مصادیق توهین‌آمیز، تولید و انتشار شایعه و یا هرگونه محتوای مغایر شعائر اخلاق و در تضاد با روحیات دینی و مذهب کشور متاثر از واقعه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، براساس اجرای طرح های رصد پیش دستانه در ۳۶ ساعت گذشته ۵۵۰ رصد تخصصی از تارنماهای فعال در فضای مجازی ۸۰ عنوان مجرمانه شناسایی شدند.» او افزود: برای برخی از کاربران اقدام‌هایی چون تذکر احضار و ارجاع به مرجع قضایی در نظر گرفته شد و برخی با تماس و تذکر، محتوا را حذف کردند. منیژه موذن، مترجم و روزنامه‌نگار یکی از این افراد است که از گشایش پرونده‌ای علیه او در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده است. منیژه موذن هم‌چنین اعلام کرد که پرونده پیشین او با سه عنوان اتهامی همچنان در حال بررسی است و تاکنون دادگاهی برایش برگزار نشده است. بعدازظهر یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت،‌ هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران (عضو هیئت مرگ) همراه با چند تن از مسئولان همراه در جنگل‌های محدوده ورزقان و جلفا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. از روز وقوع حادثه و در فاصله‌ای که سرنوشت این هلی‌کوپتر هنوز مشخص نبود، بسیاری از کاربران در ایکس/توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی محتوی طنزآمیز منتشر کردند. حجم زیادی از محتوای تولیدشده نیز به نشان دادن خوشحالی افراد، به ویژه دادخواهان، در داخل و خارج از ایران با انتشار فیلم رقص و پایکوبی یا آتش‌بازی در آسمان شهر مربوط بود که توجه زیادی جلب کرد.

تغییر مسیر مهاجرت عقاب‌ها برای اجتناب از جنگ اوکراین

عقاب‌ها مسیرهای مهاجرت خود را در سراسر اوکراین برای اجتناب از مناطق جنگی تغییر داده‌اند، زیرا زیستگاه‌هایشان احتمالاً بر اثر جنگ آسیب دیده یا نابود شده‌اند. دانشمندان معتقدند عقاب‌های خالدار بزرگ برای دوری از خطراتی مانند آتش توپخانه، جت‌ها و تانک‌ها و همچنین تجمع نیروها، از این مناطق اجتناب کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، این پرندگان هر بهار از یونان و سود - منطقه‌ای وسیع و مرطوب در جنوب سودان - به مناطق زادآوری در بلاروس پرواز می‌کنند. دانشمندان داده‌های (GPS) از پرندگان نشان‌دار شده را در ماه‌های پس از حمله نظامی در فوریه ۲۰۲۲، زمانی که جنگ‌ مهیبی در شمال اوکراین جریان داشت و روسیه می‌کوشید با اعزام نیرو از بلاروس به جنوب کی‌یف را تصرف کند، مطالعه کردند. محققان دانشگاه علوم زندگی استونی و بنیاد پرنده‌شناسی بریتانیا نتایج پژوهش خود را در مجله Current Biology گزارش دادند. چارلی راسل، نویسنده اصلی مقاله و پژوهشگر مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ایست آنگلیا در این‌رابطه گفت: «جنگ در اوکراین تأثیر‌های ویرانگری بر مردم و محیط زیست داشته است. یافته‌های ما سویه‌ای کمیاب از تأثیر درگیری‌ها را بر حیات وحش نشان می‌دهد.» عقاب خالدار بزرگ که به‌عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده است، پرنده‌ای بزرگ و قهوه‌ای رنگ است. محققان از سال ۲۰۱۷ با استفاده از دستگاه‌های ردیابی (GPS)، این پرندگان را دنبال می‌کردند اما انتظار نداشتند پنج سال بعد آن‌ها را در منطقه‌ای جنگی مشاهده نکنند. یافته‌ها نشان می‌دهند که این پرندگان از مسیرهای قبلی خود به‌شدت منحرف شده و همچنین زمان کمتری را در مکان‌های توقف معمول خود در اوکراین سپری کرده‌اند یا به‌طور کامل از آنها اجتناب کرده‌اند. به همین دلیل آن‌ها با به طور میانگین حدود ۵۲ مایل (۸۵ کیلومتر) مسافت بیشتری را طی کردند. برای پرندگان مهاجر مکان‌های توقف برای دریافت غذا، آب و پناهگاه بسیار ضروری‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: ابراهیم رئیسی از هیئت‌ مرگ‌ تا مسموم‌‌سازی دانش‌آموزان نقش داشت

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران درباره کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و همراهانش بر اثر سقوط هلی‌کوپتر بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه که در کانال تلگرام این شورا منتشر شده ضمن اشاره به کارنامه تاریک ابراهیم رئیسی در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی و نقش او در هیئت مرگ و اعدام‌ هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، به کارنامه اجرایی او در دوران ریاست جمهوری‌اش در آموزش و پرورش نیز پرداخته و نوشته است این وزارتخانه در دوران زمامداری او «بحرانی‌ترین وضعیت خود را در سال‌های بعد از انقلاب می‌گذراند». در این بیانیه «مسمومیت‌سازی مدارس دختران، حمله‌ نیروهای نظامی و امنیتی به مدارس، ضرب‌وشتم و کشته‌شدن بیش از ۸۰ دانش‌آموز و دو معلم، بازداشت و زندانی کردن کودکان دانش‌آموز، از سیاه‌ترین لکه‌های آسمان وزارت آموزش و پرورش در دوران ریاست جمهوری رئیسی» عنوان شده است. همچنین گفته‌شده که «برخوردهای امنیتی از جمله زندان، اخراج و بازنشستگی اجباری معلمان، روش استخدام معلمان تازه با جذب سه هزار طلبه، کمبود شدید معلم در هفته‌های نخستین سال ‌تحصیلی و نرسیدن کتاب‌های درسی برخی پایه‌ها تا یک ماهه اول، از دیگر نشانه‌های ناکارآمدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم» است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در پایان آورده است که «همواره مخالف سیاست‌های ضدآموزشی و ضدمردمی بوده و در کنار سایر دادخواهان همواره خواهان محاکمه‌ آمران و عاملان قتل و کشتار مردم در قیام‌ها از جمله دادخواه دانش‌آموزان و معلمان است» و امیدوار است «کسانی که در کودک‌کشی به‌ویژه در ایران دستی داشته‌اند در دادگاهی مردمی و عادلانه به سزای اعمال خود برسند».

اولین دور از پنج بار تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در تبریز برگزار شد

حکومت جمهوری اسلامی برای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هفت نفر دیگر که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند، پنج مراسم در نظر گرفته است. روز سه‌شنبه یکم خرداد نخستین مراسم از میدان شهدا تا مصلی تبریز برگزار شد و رسانه‌های جمهوری اسلامی از شرکت «هزاران نفر» در آن خبر دادند. این در حالی است که در دو روز اخیر نیز شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از مرگ رئیسی و همراهانش ابراز خرسندی کرده و آن‌ها را عاملان کشتار مردم و زندانیان سیاسی دانسته بودند. بر مبنای تصاویر منتشرشده در مراسم تبریز تابوت‌های کشته‌شدگان را روی کامیونی گذاشته و در میان جمعیت عزاداران به جلو می‌بردند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام کرده است. در ادامه مراسم‌های بعدی بعد از ظهر سه‌شنبه در قم، سپس فردا (چهارشنبه) در تهران، پنج‌شنبه در خراسان جنوبی و سرانجام شامگاه جمعه چهارم خرداد «تشییع و تدفین» ابراهیم رئیسی در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد برگزار خواهد شد.

محمدعلی موحدی کرمانی رئيس مجلس خبرگان شد

ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه یکم خرداد/۲۱ مه با پیام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آغاز به‌کار کرد. بر مبنای گزارش خبرگزاری‌های رسمی در این مراسم محمدعلی موحدی کرمانی با ۵۵ رٱی به عنوان رییس مجلس خبرگان انتخاب شده است. موحدی کرمانی با ۹۳ سال سن جانشین احمد جنتی خواهد شد و به مدت دو سال این سمت را برعهده خواهد داشت. در این جلسه ابوالقاسم وافی یزدی به‌عنوان نائب رئيس، و محمدرضا فلاح تفتی و محمدحسین بیاتی نیز به‌‌عنوان منشی انتخاب شدند. خامنه‌ای در پیام خود مجلس خبرگان را «مظهر مردم‌سالاری اسلامی» خواند.