ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کمک به آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) را از سر می‌گیرد

وزارت خارجه بریتانیا جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر اعلام کرد که این کشور کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کمک به آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) را از سر می‌گیرد. دیوید لمی، وزیر خارجه جدید بریتانیا از حزب کارگر به نمایندگان پارلمان کشورش گفت اطمینان حاصل کرده که این نهاد بی‌طرفی خود را حفظ خواهد کرد. پیشتر آمریکا در واکنش به اتهام مشارکت ١٢ کارمند «اونروا» در جریان جنگ حماس و اسرائیل و حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، اعلام کرده بود که کمک‌های مالی بیشتر به این نهاد را به طور موقت متوقف کرده است.آمریکا همچنین خواهان تحقیق در این مورد شد. در پی اعلام خبر قطع کمک آمریکا چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا، ایتالیا و فنلاند نیز به طور موقت کمک‌های مالی خود به این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد متوقف کردند. در آن زمان وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفته بود از این اتهام در زمینه مشارکت کارمندان اونروا وحشت‌زده است. ماه آوریل با انتشار گزارشی توسط کاترین کولونا وزیر خارجه سابق فرانسه اعلام شد که اسرائیل شواهد کافی برای اثبات این مدعا که کارمندان اونروا از اعضای گروه شبه نظامی حماس هستند ارائه نکرده است. چندین کشور از جمله ژاپن، آلمان، استرالیا و کانادا کمک‌های مالی خود به این نهاد را پیش از این از سر گرفته بودند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های راهداری در اربعین

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری از تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های سازمان راهداری در جهت بهبود مسیر تردد زائرین در اربعین خبر داده است. علیرضا سیاهپور به خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «برای حدود هزار کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرزهای عراق آسفالت، آسفالت حفاظتی، روکش و لکه‌گیری در دستور کار قرار داده شده که در حال حاضر طرح حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌از آغاز سفرهای اربعین حسینی تمام خواهد شد.» اربعین امسال ۴ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ اوت ۲۰۲۴ است. سال گذشته همزمان با نزدیک شده به اربعین مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بودجه شهرداری تهران برای مراسم پیاده‌روی اربعین را ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود. هر سال نهادهای دولتی، عمومی و نظامی نیز بخشی از بودجه خود را به مراسم مذهبی پیاده‌روی به مدفن امام سوم شیعیان در عراق تخصیص می‌دهند. روزنامه تعادل مرداد ۱۴۰۲ به نقل از وزیر راه و شهرسازی بودجه برگزاری مراسم اربعین را سه هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود. ایران هر سال همزمان با سالروز چهلمین روز مرگ سومین امام شیعیان، صدها هزار نفر را در قالب کاروان‌های زیارتی به عراق اعزام می‌کند.

ایالات متحده معافیت عراق از تحریم خرید برق از ایران را تمدید کرد

وزارت امور خارجه ایالات متحده، پنج‌شنبه ۱۹ ژوئیه/ ۲۹ تیر اعلام کرد که دولت ایالات متحده، معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است. با وجود این، واشنگتن به دقت نظارت خود بر دسترسی ایران به این منابع مالی و تلاش‌های عراق برای استقلال انرژی را ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ودانت پاتل، سخنگوی معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده، در یک نشست خبری گفت: «ما برای بیست و دومین بار این معافیت را تمدید کرده‌ایم و این موضوع به وزارتخانه اجازه می‌دهد که عراق بتواند برق ایرانی خریداری کند، در حالی که عراق به توسعه ظرفیت تولید داخلی خود ادامه می‌دهد.» واشنگتن بارها معافیت چهار ماهه بغداد را تمدید کرده است تا به این کشور کمک کند برق کافی برای مردمش تامین کند. عراق به‌شدت به واردات گاز از ایران همسایه وابسته است تا تولید برق خود را تقویت کند این معافیت‌ها به عراق کمک می‌کند تا تحریم‌های موجود ایالات متحده بر صادرات ایران را دور بزند و قرار است تنها به‌عنوان یک راه‌حل موقت عمل کنند تا زمانی که عراق بتواند خود را از نیاز به انرژی ایران بی‌نیاز کند. پیش از این، دولت آمریکا گفته بود پولی که ایران از فروش برق به عراق به دست می‌آورد، اجازه ورود به ایران را ندارد. وجوه در «حساب‌های محدود» نگهداری می‌شود و فقط برای معاملات خرید مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و سایر معاملات غیرقابل تحریم قابل استفاده است. پیش‌تر، دولت ایالات متحده گفته بود که پولی که ایران از فروش برق به عراق به دست می‌آورد، اجازه ورود به ایران را ندارد؛ این منابع مالی در «حساب‌های محدود» نگهداری می‌شوند و تنها می‌توانند برای معاملات خرید غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و سایر معاملات غیرتحریمی استفاده شوند. توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی، به ایران اجازه داد نفت خود را در بازار بین‌المللی بفروشد؛ اما زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی اعمال علیه ایران کرد، تهران مجبور شد نفت خود را با قیمت پایین‌تری بفروشد.