ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده انتظامی استان البرز می‌گوید دختران جوانی که در مراسم مذهبی بدون حجاب زنجیر می‌زدند احضار شده‌اند

سه‌شنبه ۲۶ تیر، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که چند زن نوجوان و جوان را نشان می‌داد که بدون حجاب اجباری در دسته‌های سوگواری تاسوعا و عاشورا در کرج، زنجیر می‌زدند. این تصاویر توجه‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد. در حالی‌که برخی آن را از درون تصاحب‌کردن مراسم مذهبی حکومتی محرم از سوی زنان و نسل‌های جوان می‌دانستند، گروهی دیگر مخالف هرگونه شرکت در این‌گونه مراسم بودند. روز چهارشنبه ۲۷ تیر، حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز، با اشاره به این ویدئو دختران را به «خدشه‌دار کردن احساسات عزاداران حسینی» در کشور متهم کرد. هداوند با بیان این‌که همه‌ی این افراد شناسایی شده و به پلیس احضار شده‌اند، گفت پلیس «با افرادی که حرمت امامان شیعه را می‌شکنند» برخورد خواهد کرد.

سارا جهانی، یاسمین حشدری و هومن طاهری، سه فعال حقوق زنان در گیلان زندانی شدند

یاسمین حشدری، سارا جهانی و هومن طاهری، سه فعال حقوق زنان در گیلان، چهارشنبه ۲۷ تیر پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شدند. یک منبع مطلع به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت: «این افراد همزمان با بازداشت زهره (فاطمه) دادرس ۲۰ تیرماه، به شعبه اجرای احکام دادسرای رشت احضار شده بودند.» در دادگاه بدوی و سپس دادگاه تجدیدنظر اتهام‌های سارا جهانی و یاسمین حشدری «عضویت در گروه و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت ملی» اعلام شد و هر کدام به شش سال و یک ماه و ۱۷ روز زندان محکوم شده‌اند. اتهام هومن طاهری هم «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده و او نیز پس از رأی دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس محکوم شده است. پرونده آن‌ها با هشت تن دیگر از فعالان حقوق زنان در گیلان به نام‌های فروغ سمیع نیا، زهره (فاطمه) دادرس، زهرا دادرس، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، متین یزدانی و جلوه جواهری مشترک است. زهره دادرس به ۹ سال و شش ماه و دو روز حبس و زهرا دادرس، فروغ سمیع‌نیا، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان و متین یزدانی هر کدام به شش سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس و جلوه جواهری به یک سال زندان محکوم شده‌اند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این فعالان حقوق زنان را به‌شکل جداگانه در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ در استان گیلان بازداشت کردند. هومن طاهری و یاسمین حشدری به ترتیب ۲۶ و ۲۸ شهریورماه و سارا جهانی نیز ۹ مهرماه همان سال با سپردن وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شده بودند. روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه جاری، زهره (فاطمه) دادرس و زهرا دادرس و روز شنبه ۲۳ تیر نیز متین یزدانی، فروغ سمیع‌‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌ سیاه و آزاده چاوشیان جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شدند. متین یزدانی از زندان به مرخصی استعلاجی اعزام شده است.

کشته شدن شش نفر در اعتراضات بنگلادشی‌ها به سهمیه «خانواده ایثارگران» در مناصب دولتی

به گفته پلیس بنگلادش، در پی درگیری گروه‌های فشار حامی دولت و پلیس با دانشجویان معترض به سیستم سهمیه‌بندی مشاغل دولتی، حداقل شش نفر کشته شدند. پلیس و گروه‌های حامی دولت با پرتاب گاز اشک‌آور و حمله با باتوم و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به استقبال این اعتراضات رفتند که برای دومین روز متوالی در روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه/ ۱۶ ژوئیه ادامه یافته بود. پس از مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات روز دوشنبه که بزرگراه‌های اصلی و خطوط ریلی را مسدود کرد، ده‌ها هزار دانشجو برای دومین روز به تظاهرات سراسری پیوستند. این اولین تظاهرات قابل توجه علیه دولت «شیخ حسینه» از زمان پیروزی او در انتخابات برای چهارمین دوره متوالی در ماه ژانویه است. تظاهرکنندگان به سهمیه ۳۰ درصدی شغلی در بخش دولتی برای اعضای خانواده مجروحان و مشارکت‌کنندگان در جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ اعتراض می‌کنند. چیزی مشابه سهمیه ایثارگران و خانواده‌های آن که در ایران هم وجود دارد. پلیس ضد شورش روز سه‌شنبه در محوطه دانشگاه‌های سراسر کشور در تلاش برای سرکوب ناآرامی‌ها مانور وحشت به راه انداخت. پلیس گفت که از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی در رانگپور در شمال غربی بنگلادش برای سرکوب تظاهرات استفاده کرده است. محمد منیروز زمان، کمیسر پلیس کلان شهر رنگپور، گفت: «ما مجبور شدیم از گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن دانشجویان سرکشی که به سمت ما سنگ پرتاب می‌کردند، استفاده کنیم.» براساس اطلاعاتی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند سه نفر در سرکوب اعتراضات در شهر رنگپور کشته شدند. سه نفر دیگر هم در شهر بندری چیتاگونگ کشته شدند.

شرکت ترابری مرسک می‌گوید اختلالات در حمل و نقل دریایی از طریق دریای سرخ به فراتر از این منطقه گسترش یافته است

مرسک، شرکت ترابری دریایی دانمارکی چهارشنبه ۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه اعلام کرد که اختلالات در حمل‌ونقل کانتینری این شرکت از طریق دریای سرخ به‌دلیل حملات حوثی‌های یمن فراتر از مسیرهای تجاری به اروپای شرقی و کل شبکه اقیانوسی آن گسترش یافته است. مرسک در بیانیه‌ای گفت: «تأثیر شبکه‌ای این اختلالات فراتر از مسیرهای آسیب‌دیده اولیه است و سبب ازدحام در مسیرهای جایگزین و قطب‌های حمل‌ونقل ضروری در تجارت با آسیای شرقی دور، غرب آسیای مرکزی و اروپا می‌شود.» مرسک و سایر شرکت‌های کشتی‌رانی از ماه دسامبر گذشته کشتی‌های خود را به سمت «دماغه امید نیک» در جنوبی‌ترین قسمت آفریقا تغییر مسیر داده‌اند تا از حملات شبه‌نظامیان حوثی هم‌پیمان با ایران در دریای سرخ مصون بمانند. با این حال زمان طولانی‌تر سفر کشتی‌ها موجب افزایش نرخ کرایه‌ها شده است. مرسک با بیان این‌که صادرات آسیایی بیشتر از واردات از آسیا تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته است، افزود این در درجه نخست به دلیل آن است که کشورهای آسیایی صادرکنندگان اصلی جهانی هستند. مرسک همچنین گفت تقاضای محموله‌ها از طریق اقیانوس در سطح جهانی همچنان بالاست و از حمل‌ونقل هوایی، از جمله در مواقعی که کالاهای ضروری باید سریع ارسال شوند، به‌عنوان جایگزین استفاده می‌شود.

سرپرست وزارت امور خارجه: ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای آماده است

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک که روز سه‌شنبه ۲۶ تیر / ۱۶ ژوئیه منتشر شد، گفت که تهران برای از سرگیری مذاکرات با واشنگتن برای احیای برجام آماده است. علی باقری کنی برای حضور در دو جلسه که یکی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به نیویورک سفر کرده است. آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸/ ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که برنامه‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌کرد، خارج شد. مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و تهران برای احیای برجام مدت‌ها است که متوقف شده است. ایران همچنان در برجام مانده است، اما به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا، تعهدات خود را کاهش داده است. باقری کنی در این مصاحبه گفت که ایران همچنان قصد دارد روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه تقویت کند. او گفت که ایران همچنین خواستار اقدام بیشتر علیه اسرائیل با توجه به جنگ غزه خواهد شد. دولت جو بایدن هفته گذشته گفت که به رغم روی کار آمدن مسعود پزشکیان و تغییر دولت در ایران، ایالات متحده آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با تهران نیست. باقری کنی پس از کشته شدن حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیشین در سانحه هلیکوپتر همراه با ابراهیم رئیسی در اردیبهشت ماه، سرپرست وزارت امور خارجه شد.

داعش: ما به مسجد شیعیان در حومه مسقط حمله کردیم

گروه اسلام‌گرای داعش روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه/ ۱۷ ژوئیه مسئولیت حمله روز سه‌شنبه به یک مسجد شیعیان در عمان را بر عهده گرفت. در آن حمله دست کم ۹ نفر از جمله سه مهاجم کشته شدند. این حمله به تجمع شیعیان در مسجدی در وادی الکبیر در حومه مسقط انجام شد که در آن گروهی مشغول مراسم عزاداری در روز عاشورا بودند. مهاجمان به سوی کسانی که در مسجد بودند تیراندازی کردند و سپس تا صبح با نیروهای امنیتی عمان درگیر بودند. داعش در صفحه خود در پیام‌رسان تلگرام ویدئویی از این حمله را منتشر کرد. به گفته مقام‌های پاکستانی، هندی و عمانی، چهار پاکستانی، یک هندی و یک افسر پلیس در میان کشته‌شدگان هستند. پلیس سلطنتی عمان اعلام کرد که سه مرد مسلح کشته و ۲۸ نفر از جمله چهار پرسنل خدمات اورژانس زخمی شدند. پلیس گفت تحقیقات در مورد این تیراندازی ادامه دارد و هیچ اظهارنظری در مورد انگیزه افراد مسلح ارائه نکرده است.