ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، رهبران مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه به ده‌ها سال حبس محکوم شدند

دادگاهی در ترکیه صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار سابق کُرد و رهبر مشترک سابق «حزب دموکراتیک خلق‌ها» (HDP) را به اتهام تحریک «شورش‌های مرتبط با کوبانی» در سال ۲۰۱۴ به ۴۲ سال حبس محکوم کرد. این دادگاه همچنین فیگن یوکسِک‌داغ، دیگر رهبر مشترک سابق این حزب را به بیش از ۳۰ سال حبس محکوم کرد. ساختار حزب دموکراتیک خلق‌ها به این صورت بود که همزمان دو نفر، یک مرد و یک زن، به‌طور مشترک رهبری حزب را بر عهده داشتند. این اعتراضات که مقام‌های ترکیه آن را «شورش» می‌خوانند در سال ۲۰۱۴ و در واکنش به حمله‌ی داعش به شهر کُردنشین کوبانی در شمال سوریه رخ داد. ده‌ها مقام ارشد دیگر در حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در میان محکوم‌شدگان این پرونده حضور دارند. به گزارش دویچه وله آلمانی، هنگام قرائت حکم از سوی قاضی، وکیلان و ناظران در دادگاه روی میز کوبیدند و فریاد زدند «زنده باد مقاومت حزب دموکراتیک خلق‌ها» و «زنده باد مقاومت کوبانی». دمیرتاش و یوکسک‌داغ، همراه با بسیاری دیگر از مقام‌های حزب، از ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برند. دولت ترکیه اتهام آن‌ها را «جرایم تروریستی» عنوان کرده است. اعتراضات سال ۲۰۱۴ ترکیه در پی فراخوان رهبران سیاسی کُرد و حامی کُردها در واکنش به آنچه حمایت دولت ترکیه از حملات داعش به کوبانی می‌خواندند، آغاز شد. در نتیجه‌ی سه روز درگیری میان معترضان و پلیس، ۳۷ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. حزب دموکراتیک خلق‌ها پلیس را مسئول این خشونت‌ها اعلام کرد. دمیرتاش در سال ۲۰۲۳ این پرونده را محاکمه‌ای «تلافی‌جویانه» خواند و گفت: «حتی یک مدرک هم درباره‌ی من وجود ندارد. این پرونده یک تلافی‌جویی سیاسی است، ما به‌طور قانونی دستگیر نشدیم، ما اسیر سیاسی هستیم.» دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را متهم می‌کند که با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) که ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه‌ اروپا آن را «تروریستی» اعلام کرده‌اند، ارتباط دارد. رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها بارها چنین ارتباطی را انکار کرده‌اند. اعضای باقی‌مانده‌ حزب دموکراتیک خلق‌ها برای گریز از خطر سرکوب و تعطیلی، سال گذشته در حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» جمع شدند و هم‌اکنون با ۵۷ نماینده، سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه هستند.

نماینده فلسطین در فیفا خواستار تعلیق فوتبال اسرائیل شد

نمایندگان فوتبال فلسطین در حاشیه‌ی رأی‌گیری برای میزبانی جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۷، که سرانجام به برزیل رسید، خواسته‌ی خود برای تعلیق اتحادیه فوتبال اسرائیل، بالاترین نهاد اداره‌کننده فوتبال این کشور را طرح کردند. به گزارش رویترز، کنگره‌ی هفتادوچهارم فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در بانکوک، پایتخت تایلند، پس از تعیین میزبان جام جهانی ۲۰۲۷ زنان، به درخواست فلسطینی‌ها برای تعلیق اتحادیه فوتبال اسرائیل به اتهام چندین مورد نقض اساسنامه و قوانین فیفا، مانند گنجاندن اجباری تیم‌های فوتبال سرزمین‌های فلسطینی در لیگ اسرائیل، گوش فراداد. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا گفت کنگره‌ فیفا فوراً رسیدگی حقوقی به این اتهام‌ها را آغاز خواهد کرد و ۲۰ ژوئیه‌ امسال (۳۰ تیرماه) کنگره‌ای اضطراری برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد داد. نماینده‌ اردن نیز در حمایت از درخواست فلسطین خواستار رأی‌گیری فوری شد که اینفانتینو آن را رد کرد. جبریل رجوب، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین، از کنگره خواست که اتحادیه فوتبال اسرائیل را از تمامی فعالیت‌های فوتبالی تعلیق کند و به خواست سرزمین‌های فلسطینی احترام بگذارد. رجوب با بیان این‌که «فیفا نمی‌تواند به این زیرپاگذاشتن‌ها یا به نسل‌کشی جاری در فلسطین بی‌تفاوت بماند» افزود: «از شما می‌خواهم در سمت درست تاریخ بایستید…. اگر حالا نه، پس کِی؟» در مقابل، شینو موشه سوارس، رئیس اتحادیه فوتبال اسرائیل گفت که هیچ قانونی زیر پا گذاشته نشده و طرح فلسطینی‌ها هیچ ربطی به فوتبال ندارد. سوارس گفت: «ما باز هم با اقدام عیب‌جویانه و خصمانه‌ فدراسیون فوتبال فلسطین برای آسیب‌زدن به اسرائیل طرفیم.» این مقام اسرائیلی افزود: «من خودم را از این قضیه عقب می‌کشم … به امید این‌که اوضاع بازی فوتبال برای آنان که در اسرائیل، حکومت خودگردان فلسطین یا سراسر جهان بازی می‌کنند بهتر شود.» پیشتر در فوریه‌ ۲۰۲۲، فیفا و اتحادیه‌ فوتبال اروپا (یوفا) در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تیم ملی و باشگاه‌های روسیه را از شرکت در مسابقات بین‌المللی محروم کرده بودند.

برزیل میزبان جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۷ شد

کنگره‌ی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) جمعه ۲۸ اردیبهشت / ۱۷ مه برزیل را به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۷ اعلام کرد. دیگر رقبای برزیل بلژیک، هلند و آلمان بودند. برزیل حالا اولین کشور در آمریکای جنوبی است که قرار است این مسابقات را میزبانی کند. به گزارش رویترز، برزیل با جلب حمایت ۱۱۹ انجمن عضو کنگره‌ی فیفا در برابر ۷۸ رأی کشورهای اروپایی موفق شد میزبانی دهمین دوره از جام جهانی فوتبال زنان را از آن خود کند. ادنالدو رودریگز، رئیس فدراسیون فوتبال برزیل گفت «می‌دانستیم که این پیروزی را برای زنان و فوتبال زنان آمریکای جنوبی جشن خواهیم گرفت.» فیفا هر یک از نامزدها را از نظر امکانات تجاری، تسهیلات برای تیم‌ها و امکانات اقامتی، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، ورزشگاه‌ها و محل‌های برگزاری جشنواره‌های هواداران ارزیابی کرده بود. در ارزیابی فیفا از امکانات فنی نامزدها نیز برزیل با چهار امتیاز از مجموع بلژیک، هلند و آلمان با ۳,۷ امتیاز پیشی گرفته بود. عرصه‌ی رقابت بر سر میزبانی این رقابت‌ها پس از انصراف ایالات متحده آمریکا و مکزیک، که حالا می‌خواهند برای میزبانی مسابقات ۲۰۳۱ رقابت کنند، تنگ‌تر شده بود. دهمین دوره‌ی جام جهانی فوتبال زنان قرار است از ژوئن تا ژوئیه‌ی ۲۰۲۷ (تابستان ۱۴۰۶) برگزار شود. در نهمین دوره‌ی این مسابقات که سال میلادی گذشته در استرالیا و نیوزلند برگزار شد، تیم فوتبال زنان اسپانیا به مقام قهرمانی رسید و انگلیس، سوئد و استرالیا به ترتیب دوم تا چهارم شدند. هیناتا میازاوا از تیم ملّی ژاپن نیز به مقام بهترین گلزن رسید. همچنین آیتانا بونماتی از تیم ملی اسپانیا به عنوان بهترین بازیکن جام و مری ایرپس از تیم ملی انگلیس به عنوان بهترین دروازه‌بان برگزیده شدند.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سریع‌تر محموله‌های تسلیحاتی به اسرائیل به جو بایدن فشار می‌آورند

مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۶ مه لایحه‌ای را تصویب کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را مجبور می‌کند به اسرائیل سلاح بفرستد. به گزارش رویترز، این اقدام مجلس نمایندگان رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا را به خاطر تأخیر در ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل توبیخ می‌کند. بایدن همزمان با حمایت از اسرائیل می‌کوشد به آن فشار بیاورد تا در عملیاتش در نوار غزه حفاظت از جان غیرنظامیان را تضمین کند؛ تلاشی که تاکنون کم‌ثمر بوده است. مجلس نمایندگان بر سر «لایحه‌ی حمایت از کمک‌های امنیتی به اسرائیل» به‌طور کامل بین دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شده بود. این لایحه با ۲۲۴ رأی موافق در برابر ۱۸۷ رأی مخالف به تصویب رسید. ۱۶ نماینده‌ی دموکرات در کنار ۲۰۸ جمهوری‌خواه به لایحه رأی مثبت، و سه جمهوری‌خواه در کنار ۱۸۴ دموکرات به آن رأی منفی داده بودند. اسرائیل دهه‌هاست از بزرگترین دریافت‌کنندگان کمک‌های نظامی ایالات متحده است و هنوز منتظر رسیدن محموله‌ی بمب‌های ۹۰۷ کیلویی و ۲۲۵ کیلویی آمریکاست. به گزارش رویترز، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه نیز وزارت خارجه آمریکا بسته‌ی تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری را برای بررسی‌های قانونی به کنگره سپرده بود. تصویب این لایحه نشان‌دهنده‌ی تنش سیاسی عمیق در آمریکا بر سر سیاست خارجی این کشور و چندوچون رابطه‌ی آن با اسرائیل، در آستانه‌ی حمله‌ی زمینی اسرائیل به شهر رفح تنها چند ماه پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکاست. این انتخابات قرار است آبان / نوامبر سال جاری برگزار شود. رفح شهر کوچکی در جنوبی‌ترین نقطه‌ی نوار غزه است که در حال حاضر حدود ۱، ۵ فلسطینی، از جمله آوارگان جنگ کنونی را در خود جای داده است. اسرائیل مدعی است رفح آخرین پناهگاه پیکارجویان حماس است، اما سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند حمله‌ی زمینی اسرائیل به این شهر فاجعه‌ای بشری در پی خواهد داشت. از هفتم اکتبر تاکنون، اسرائیل بیش از ۳۵هزار فلسطینی را در نوار غزه کشته است.