ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب مهاباد، اشکان فهیم، فعال فرهنگی را به تحمل ۴۵ ماه زندان محکوم کرد

صدور احکام زندان و فشارهای امنیتی علیه فعالان مدنی و فرهنگی کُرد هم‌چنان ادامه دارد. اشکان فهیم، فعال ادبی و فرهنگی اهل مهاباد، با رای شعبە اول دادگاه انقلاب این شهر بە ریاست قاضی دوستی بە اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و هشت ماه حبس، مجازات و دو سال تبعید محکوم شد. به نوشته «کولبرنیوز»، این حکم در حالی صادر شدە که این فعال ادبی تمامی اتهامات مطروحە علیە خود را رد کردە و دادگاه طی اقدامی غیرقانونی وکیل او را از دسترسی بە محتویات پرونده منع کردە است. اشکان فهیم از بیماری قلبی رنج می‌برد. به نوشته کولبرنیوز، قاضی پروندە علی‌رغم آگاهی از وخامت وضع سلامت و ضرورت رسیدگی پزشکی بە او، هم‌چنان از پذیرش وثیقە برای آزادی موقت جهت رسیدگی درمانی خودداری می‌کند. اشکان فهیم به همراه رضا اندیشه، فعال مدنی، رزگار رحیمیان و محمد مریوانی به «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد متهم شده‌اند. اشکان فهیم و رضا اندیشه،۲۴ شهریور با هجوم بیش از ۶۰ مامور مسلح سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی اشکان فهیم بازداشت شدند. رضا اندیشه پس از یک ماه بازداشت، روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲، به زندان مهاباد منتقل و پس از مدتی با قرار وثیقە به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ۲۶ مهر اشکان فهیم نیز با پایان دوران بازجویی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. شبکه حقوق بشر کُردستان پیش‌تر گزارش کرده بود که این افراد در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه در پادگان المهدی سپاه پاسداران در ارومیه برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

دادگاه انقلاب آرش مرادی، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین را به هشت سال زندان محکوم کرد

آرش مرادی، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین به هشت سال حبس محکوم شد. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس حکمی که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم صادر شده، او از بابت اتهام «تشویش اذهان عمومی» به دو سال حبس، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس، بابت اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال حبس و از بابت اتهام «توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی» به دو سال و مجموعاً هشت سال حبس محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. هرانا از قول یک منبع آگاه نوشته است که پس از ارسال پرونده مرادی به دادگاه انقلاب، اتهام نشر اکاذیب رایانه ای به تشویش اذهان عمومی تغییر پیدا کرده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آرش مرادی را ۲۵ مهر سال جاری در محل کار خود در کاشان بازداشت و به بند ۴ زندان اوین منتقل کردند. آرش مرادی پیشتر در اسفند ۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شده بود.

حسین واحدی، بازرس انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی را به یک سال زندان محکوم کردند

در ادامه فشارهای امنیتی و پرونده‌سازی علیه معلمان و فعالان صنفی، حسین واحدی (داریوش اشکانی)، بازرس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد به یک سال زندان محکوم شد. بر اساس حکمی که اخیراً از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد صادر و به این فعال صنفی و هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی ابلاغ شده، او از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس محکوم شده است. حسین واحدی، پیش‌تر به اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شده بود. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است که این حکم به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ معلم به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را با عنوان تخلف انضباطی به‌صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرد.

امیر کویت در ۸۶ سالگی درگذشت

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در ۸۶ سالگی درگذشت. این خبر روز شنبه ۲۵ آذر/ ۱۶ دسامبر از تلویزیون دولتی کویت اعلام شد. به گزارش خبرگزاری دولتی کویت (کونا) ماه گذشته امیر این کشور به دنبال یک مشکل بهداشتی اورژانسی در بیمارستان بستری شد. در بیانیه دربار سلطنتی که از تلویزیون دولتی پخش شد، آمده است: «با اندوه فراوان،... درگذشت شیخ نواف الاحمد الصباح، امیر دولت کویت را سوگواری می کنیم». شیخ نواف در سپتامبر ۲۰۲۰ پس از مرگ برادر ناتنی‌اش، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح در سن ۹۱ سالگی در آمریکا، به‌عنوان امیر این کشور سوگند یاد کرد. مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد ۸۳ ساله این کشور حاشیه خلیج فارس است که احتمالا به عنوان امیر جدید سوگند خواهد خورد. او برادر ناتنی امیر درگذشته است و سه سال پیش به ولایت‌عهدی رسید.

یک هواپیمای نظامی در کازرون سقوط کرد

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی در اطراف دریاچه پریشان در شهرستان کازرون خبر داد. فخر الدین کشاورز روز شنبه ۲۵ آذر گفت که این هواپیما از نوع آموزشی نظامی بود و این حادثه تلفات جانی نداشت. ایرنا هم به نقل از یک مقام مسئول در سپاه ناحیه کازرون نوشت که خلبان این پرنده نظامی سالم است و در بیمارستانی تحت مداوا قرار دارد. همچنین خبرگزاری فارس نوشت که سقوط هواپیمای نظامی به دلیلی نقص فنی در منطقه پل آبگینه در ۸ کیلومتری کازرون در استان فارس رخ داد. نوع این هواپیما در خبرها اعلام نشده است.

رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه: بودجه سال جاری ۲۷ درصد کسری دارد که «برای ما معما است»، سال آینده هم فعلاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داریم

داود منظور، رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت که به رغم «تلاش‌هایی که برای تحقق بودجه مصوب» سال جاری داشته، تنها ۷۳ درصد از منابع تامین شده است. او خبر کسری بودجه ۲۷ درصدی سال جاری را روز شنبه ۲۵ آذر به خبرگزاری ایرنا داده است. برآورد ۲۷ درصد کسری بر اساس عملکرد هشت‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است. داود منظور دلیل این کسری را اعلام نکرد و تنها گفت که برای او «معما» است. بودجه عمومی سال جاری ۲ هزار همت (هزار میلیارد تومان) است. کسری ۲۷ درصدی در این مقدار به آن معنا است که دولت برای ۵۴۰ هزار میلیارد از مصارفش، منبع درآمدی محقق نکرده است. این میزان کسری نزدیک به برآوردی است که کارشناسان مستقل در زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ در سال گذشته از عملکرد آن داشتند. دولت ابراهیم رئیسی اما در آن زمان این برآورد را رد کرد. لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی رد شده است با همین مشکلات ناپایداری در منابع روبه‌رو است. دولت قرار است پس از اصلاح لایحه، هفته آینده مجدداً آن را به مجلس ارائه کند. کارشناسان مستقل برآورد می‌کنند که برای بودجه سال آینده هم کسری ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی حتمی است. داود منظور در مصاحبه‌اش با ایرنا فعلاً وجود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را پذیرفته و گفته است بخش اوراق قرضه در لایحه بودجه به معنای میزان کسری برآوردی دولت است. او به کسری در دیگر منابع از جمله بیش‌تخمینی در میزان مالیات‌ستانی و درآمدهای حاصل از فروش نفت و مشتقات اشاره نکرد.

قوه قضائیه: عامل سرویس اطلاعاتی اسرائیل را اعدام کردیم

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا نوشت که «یکی از ماموران سرویس اطلاعاتی موساد» روز شنبه ۲۵ آذر در استان سیستان و بلوچستان اعدام شد. در خبر ایرنا آمده است که «این فرد ضمن ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد به صورت آگاهانه اقدام به جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده کرده و با مشارکت مرتبطین خود، اسناد را در اختیار سرویس‌های بیگانه به ویژه موساد قرار می‌داد». نامی از شخص اعدام‌شده ذکر نشده است. در خبری که قوه قضائیه به رسانه‌ها داده، مدعی شده است که متهم اطلاعات طبقه بندی شده را به «افسر موساد» داده است با هدف «تبلیغ برای گروه‌ها و سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی». در این خبر اشاره‌ای به اسناد و شواهد برای اثبات چنین مدعایی وجود ندارد. مشخص نیست این فرد چه زمانی دستگیر شده، اما ایرنا اعلام کرد درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام او رد شده است. این اعدام در زندان زاهدان در سیستان و بلوچستان انجام شده است؛ یک روز پس از حمله گروه جیش‌العدل به یک پاسگاه پلیس در این استان و کشته شدن ۱۱ نیروی انتظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر.