ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پزشکیان در مورد رفع حصر: مشکل کروبی حل شده، برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم ولی نباید با نظام درافتاد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۶ شهریور در اولین نشست خبری خود، طی اظهارات کوتاهی درباره احتمال رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «مشکل آقای کروبی حل شده است». او بدون آن‌که نامی از موسوی ببرد افزود: «برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم. ولی نباید با نظام درافتاد». پزشکیان همچنین گفت: «دیگر باید چه کار می‌کردیم؟ همین‌که یکی حل شده است یک قدم است، آن یکی قدم هم بگذارید باشد». روزنامه هم‌میهن پیش‌تر در ۶ شهریور سال جاری نوشته بود غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران از «احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد که به نتایج مثبتی انجامیده است». در پی آن مهدی کروبی در واکنش به تلاش‌های مسعود پزشکیان برای رفع حصر او گفته بود که امیدوار است رفع حصر به‌زودی انجام شود اما به‌شرطی که با رفع حصر میرحسین موسوی همزمان باشد. میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و همچنین زهرا رهنورد، همسر موسوی از اسفند ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

نیروهای اطلاعات تبریز ایرج نورسته، شهروند بهائی را بازداشت کردند

نیروهای اداره اطلاعات در تبریز صبح دوشنبه ۲۶ شهریورماه ایرج نورسته، شهروند بهائی را در خانه‌اش بازداشت کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند. مأموران اقدام به تفتیش منزل ایرج نورسته کرده و تلفن همراه او را ضبط کردند. یک منبع آگاه به «زمانه» گفت: «بازداشت ایرج نورسته در حالی صورت گرفته که او دو روز پیش، شنبه ۲۴ شهریور برادر خود را از دست داد و در شرایط روحی بسیار نامناسبی قرار دارد». به‌گفته این منبع آگاه، با وجود درخواست ایرج نورسته برای موکول کردن این بازداشت به پس از برگزاری مراسم خاکسپاری برادرش، مأموران با این امر موافقت نکرده و او را با خود بردند. این سومین بار است که مأموران اطلاعات به خانه خانواده نورسته یورش برده‌اند. پیش‌ از این، در دی‌ماه و شهریورماه ۱۴۰۲ نیز مأموران بدون داشتن هیچ‌گونه حکمی به منزل شخصی این خانواده رفته و لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه اعضای خانواده را ضبط کردند. همچنین آن‌ها پس از گذشت چند هفته، افزون بر ایرج نورسته، برای لادن محمدنژاد،همسر او و دخترش، لاچین نورسته احضاریه فرستاده‌اند. با حضور اعضای خانواده در اداره اطلاعات تبریز، همگی به‌مدت طولانی مورد بازجویی قرار گرفتند. بهائیان یک اقلیت دینی غیرمسلمان هستند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجودشان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و حکومت جمهوری اسلامی پیروان آن را مورد سرکوب و تبعیض سیستماتیک قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی علاوه بر منع تحصیل و اشتغال، اموال بهائیان را مصادره یا تخریب می‌کند، آن‌ها را بازداشت و به حبس‌های بلندمدت محکوم و به‌طور هدفمند بسیاری از آن‌ها را به مهاجرت از ایران مجبور می‌کند.

طوفان «بوریس» در اروپای مرکزی؛ تاکنون بر اثر سیلاب‌ها چند نفر کشته شدند

در روزهای گذشته طوفان و سیلاب‌هایی در چند کشور اروپا آغاز شد و همچنان ادامه دارد. طوفان «بوریس» و سیلاب‌های همراه آن از ۱۴ سپتامبر/ ۲۴ شهریور در بخش‌هایی از رومانی آغاز شد و سپس به کشورهای دیگر اروپای مرکزی گسترش یافت. بارش‌های سنگین و سیلاب‌ها طی روزهای بعدی ادامه داشتند و خسارت های گسترده‌ای به جا گذاشتند. در نتیجه بارش‌های شدید و سیلاب‌هایی که طوفان «بوریس» به همراه داشت، تاکنون دست‌کم ۸ نفر جان خود را در بخش‌های مختلف اروپای مرکزی و شرقی از دست داده‌اند. در رومانی، ۶ نفر در اثر سیلاب‌ها کشته شده‌اند و هزاران خانه تخریب شده است. همچنین یک نفر در اتریش و یک نفر در لهستان جان خود را از دست دادند. در جمهوری چک نیز ۴ نفر مفقود شده‌اند. این طوفان که کشورهای لهستان، اتریش، رومانی، جمهوری چک و اسلواکی را تحت تأثیر قرار داده، سبب تخریب پل‌ها، جاری شدن سیل‌های سنگین و قطعی گسترده برق شده است. گرمایش زمین در پی تغییرات اقلیمی نه تنها به گرمای شدید در اروپا منجر شده بلکه به‌بارش‌های نامنظم و غیرمنتظره‌ نیز انجامیده است.

سعید احمدی دلجو، زندانی سیاسی در دومین سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» دست به اعتصاب غذای خشک و تر زد

سعید احمدی دلجو، زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند روز یکشنبه ۲۵ شهریور در پیامی از زندان از اعتصاب غذای خشک و تر پنج روزه خود به‌مناسبت دومین سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» خبر داد. سعید احمدی دلجو در این پیام گفته است: «مبارزه علیه بیداد و بی‌عدالتی حاکم بر جامعه‌مان را مایه افتخار می‌دانم و با سری بلند روزهای سخت حبس را سپری می‌کنم. خودم را عضوی کوچک از خانواده مبارزانی می‌دانم که هیچ سرکوبگری در هیچ دوره‌ای نتوانسته صدای جمعی آن را خاموش کند.» او با اشاره به حکمران‌های ایران افزوده است: «امروز در دومین سالگرد خیزش ژینا، حاکمان به هر ابزاری متوسل می‌شوند تا صدای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی را کوچک‌تر جلوه دهند، غافل از آن‌که جامعه‌ی ما هرگز به عقب برنمی‌گردد.» سعید احمدی دلجو به یاد «جانفشانان و آسیب‌دیدگان» جنبش «زن، زندگی، آزادی» همه «مادران دادخواه»، «جوانانی که مبارزه را سرلوحه زندگی خود قرار دادند»، «زنانی که چه در زندان و چه در بیرون از آن رهبری جنبش آزادی وطن را به‌عهده گرفته‌اند»، و به احترام «تمام خون‌های ریخته‌شده و در همراهی با تمام اقشار معترض»، افزوده است: «تنها ابزاری که در اختیار دارم، یعنی جانم را در دست می‌گیرم و به مدت پنج روز اعلام اعتصاب غدای خشک و تر می‌کنم.» مأموران اطلاعات سپاه پاسداران سعید احمدی دلجو را اسفندماه ۱۴۰۱، در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت کردند. او را به مدت یک ماه در سلول انفرادی نگهداری کردند و مورد بازجویی قرار دادند. پس از آزادی، آثار کبودی بر روی بدن او مشهود بود و به‌دلیل ضربات وارده به بدنش از ناحیه کبد دچار مشکل شد. چندی بعد با سپردن وثیقه او را از زندان آزاد کردند. پس از آن، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری او را به اتهامات توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی در مجموع به چهار سال زندان محکوم کرد و سعید احمدی دلجو ۲۸ اسفندماه سال جاری بار دیگر بازداشت شد و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

بیش از ۲۸ هزار کارگر ساختمانی آذربایجان غربی بیمه تأمین اجتماعی ندارند

دانش اسماعیلی، عضو هیئت اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی دوشنبه ۲۶ شهریور گفت: «در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار کارگر ساختمانی در استان وجود دارد که بیش از پنج سال است در صف انتظار بیمه تأمین اجتماعی هستند و طی این مدت هیچ کدام از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار نشدند.» اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «بسیاری از کارگران ساختمانی به‌صورت روزمزد یا موقت کار می‌کنند و به همین دلیل از بیمه و حمایت‌های اجتماعی کافی برخوردار نیستند. آن‌ها خواستار ایجاد شرایطی برای پوشش بهتر بیمه درمانی، بازنشستگی، و بیمه بیکاری هستند.» به‌گفته او کارگران ساختمانی با ناامنی شغلی مواجه‌اند و خواهان ثبات در بازار کار ساختمانی هستند. همچنین دستمزد آن‌ها پایین است و حقوق‌شان به‌موقع پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل افزایش دستمزد و پرداخت منظم حقوق‌ها مطابق با تورم و هزینه‌های زندگی یکی دیگر از خواسته‌های آن‌هاست. نبود تجهیزات ایمنی کافی در محل کار و استانداردهای ایمنی و بهداشتی در محیط‌های کاری نیز خواسته کارگران ساختمانی است. دانش اسماعیلی در این‌باره گفت: «در سال‌های اخیر شاهد فوت تعدادی از کارگران ساختمانی در استان بودیم که برخی از این کارگران از وسایل ایمنی حین کار بهره‌مند نبودند.»

اف‌بی‌آی از یک سوء قصد دیگر علیه ترامپ خبر داد

چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به‌گفته اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، سوء قصد مشکوک دیگری علیه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات کشف شد. یک مظنون مسلح به تفنگ در بوته‌های نزدیک حصار باشگاه گلف ترامپ در فلوریدا پنهان شده بود. اف‌بی‌آی گفت: «پس از این‌که یکی از محافظان سرویس مخفی لوله‌ی سلاح فرد مظنون را دید به سوی او تیراندازی کرد و مرد مهاجم متواری شد. پلیس کمی بعد او را در یک خودرو بازداشت کرد. براساس گزارش رسانه‌های آمریکا، گفته می‌شود مرد مهاجم ۵۸ سال سن دارد و از ایالت کارولینای شمالی آمریکا است. دو ماه پیش نیز در پنسیلوانیا، در جریان یک کارزار انتخاباتی به سمت ترامپ تیراندازی شد و او از ناحیه گوش مجروح شد. دونالد ترامپ پس از کشف سوء قصد دوم در شبکه اجتماعی خود، «تروث سوشال» اعلام کرد که حالش خوب است. او از مأموران امنیتی تشکر کرد. کامالا هریس، رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات و معاون کنونی رئیس جمهوری آمریکا نیز در اظهارنظری گفت که از سوء قصد احتمالی علیه ترامپ به‌شدت ناراحت است. هریس از این‌که او در امان مانده است، اظهار خوشحالی کرد.