ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حمله به مسجد شیعیان در عمان چندین نفر کشته شدند

در حمله به یک مسجد شیعیان در کشور عمان ۹ نفر کشته شدند. به‌گفته مقام‌های عمانی، چهار شهروند پاکستانی در میان کشته‌شدگان هستند. وزارت خارجه پاکستان از حمله تروریستی در وادی الکبیر که بخشی از ناحیه اداری مسقط پایتخت عمان است، خبر داد. حمله مسلحانه در مراسم عاشورا رخ داد. پلیس هنوز در مورد انگیزه‌های احتمالی این حمله اظهارنظری نکرده است. همچنین مشخص نیست که کسی دستگیر شده است یا خیر. مقام‌های محلی گفته‌اند که سه مهاجم در میان کشته‌شدگان هستند. یکی از قربانیان نیز مأمور پلیس است. عمان در شبه‌جزیره عربستان واقع است و با یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم‌مرز است. این کشور در میان کشورهای خاورمیانه معمولاً به‌عنوان کشور با ثبات شناخته می‌شود و اعمال خشونت‌آمیز در آن‌جا بسیار نادر است.

وریشه مرادی، متهم سیاسی کُرد به‌رغم گذشت یک سال از بازداشتش در زندان اوین بلاتکلیف است

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان دستگیری وریشه مرادی، فعال کُرد او کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به‌سر می‌برد. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران وریشه مرادی از اواسط اردیبهشت سال جاری به‌دستور قاضی ابوالقاسم صلواتی ممنوع التماس و ملاقات شده است و این محرومیت‌ها ادامه دارد. دادگاه انقلاب تهران وریشه مرادی، عضو جامعه آزاد زنان شرق کُردستان (کژار) را به «بغی» متهم کرده است. بغی اتهامی است که ممکن است به صدور محکومیت قضایی سنگین و حتی حکم اعدام منجر شود. شبکه حقوق بشر کردستان، مستقر در پاریس پیش از این گزارش داده بود که شعبه پنجم بازپرسی دادگاه انقلاب تهران پس از دو مرتبه «تفهیم اتهام» به وریشه مرادی، پرونده او را با اتهام «بغی» به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی ارجاع داده است. براساس گزارش هرانا اولین جلسه دادگاه وریشه مرادی در تاریخ بیست و هفتم خردادماه، در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی بابت اتهام‌های بغی و عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون مخالف نظام برگزار شده و تاکنون زمان برگزاری جلسه دوم تعیین نشده است. نیروهای امنیتی وریشه مرادی را دهم مردادماه ۱۴۰۲ در حومه سنندج بازداشت کردند. او نهایتاً در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۲، با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی پیشتر به هرانا گفته بود: « وریشه از بیماری های متعددی از جمله درد مفاصل و کمر رنج میبرد و به سختی قادر به راه رفتن است. همچنین او از زمان بازداشت تاکنون با کاهش وزن شدیدی مواجه شده است.»

سه کولبر با شلیک نیروهای نظامی در مناطق مرزی سردشت کشته یا زخمی شدند

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۵ تیر با تیراندازی به سوی کولبران، یک نفر را کشته و دو نفر را زخمی کردند. به‌گزارش کولبرنیوز، این رویداد در ارتفاعات مرزی قندیل سردشت رخ داد و نیروهای نظامی بدون هشدار قبلی گروهی از کولبران را هدف تیراندازی قرار دادند. بنا به این گزارش، کولبر کشته‌شده، کیان زینی نام داشت و ۱۹ ساله بود. دو کولبر مجروح نیز کیوان قادری و پیمان قادری نام دارند. این دو به بیمارستانی در سردشت منتقل شدند و تحت عمل جراحی قرار گرفتند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر و مرکز حامیان حقوق بشر روز دوشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند و در آن از مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران خواستند که به وضعیت کولبران کرد رسیدگی کند و مانع کشتن و آزار و اذیت آن‌ها شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: شش زن مدافع حقوق بشر در ایران که احکام طولانی‌مدت حبس گرفته‌‌اند، شکنجه شده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید شده‌اند

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر دوشنبه ۱۵ ژوئیه/۲۵ تیر در حساب کاربری خود در ایکس/توییتر تأیید کرد که بنا به گزارش‌های رسیده به سازمان ملل، ماموران حکومت ایران زنان فعال گیلان را شکنجه کرده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید کرده‌اند. او نوشت: «اخبار نگران‌کننده‌ بیشتری از ایران [می‌رسد]: ۶ تن از زنان مدافع حقوق بشر با احکام طولانی زندانی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها با خشونت دستگیر شدند، شکنجه شدند و در بازجویی‌ها به تجاوز و مرگ تهدید شدند. من از ایران می‌خواهم که فوراً آن‌ها را آزاد کند و به سرکوب زنان مدافع حقوق بشر پایان دهد.» او به نام این شش نفر اشاره‌ای نکرد. در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش «ژن، ژیان، ئازادی»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گیلان، چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ به‌صورت هم‌زمان به محل زندگی فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان حمله برده و آن‌ها را بازداشت کردند. نیروهای وزارت اطلاعات در ادامه سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را در شامگاه چهارشنبه دستگیر کرده و به مکان نامعلومی بردند. گروه‌های حقوق بشری در ادامه از خشونت علیه بازداشت‌شدگان و فشار و شکنجه‌ آن‌ها در بازداشت‌گاه به‌دست نیروهای امنیتی خبر دادند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم به‌دنبال پرونده‌سازی دستگاه امنیتی، این فعالان برابری‌خواهی جنسیتی شامل زهره دادرس، زهرا دادرس، فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان، جلوه جواهری و هومن طاهری را در مجموع به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم کرد و احکام آن‌ها را در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید کرد. فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیانشنبه ۲۳ تیر جهت تحمل حبس، راهی زندان لاکان شدند. نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۲۰ تیر، زهره (فاطمه) دادرس را هم بازداشت کردند. در همان روز زهرا دادرس نیز پس از احضار تلفنی خود را به اجرای احکام کیفری رشت معرفی کرد.

مأموران امنیتی در فرودگاه گذرنامه، گوشی و لپ‌تاپ لیلی رشیدی را ضبط کردند

احترام برومند، مجری سابق تلویزیون دوشنبه ۲۵ تیر از ضبط گذرنامه، گوشی و لپ‌تاپ دخترش لیلی رشیدی، بازیگر سینما و تلویزیون در فرودگاه تهران خبر داد. احترام برومند درباره دخترش نوشت: «مدت‌هاست خیلی از شماها سراغش را از من می‌گیرید، ناچار به انزوا است، دو سه ماهی به دعوت برادرش برای دیدار برادر و پسرش سینا، رفته بود، امروز صبح در فرودگاه، پاسپورت و موبایل و لپ‌تاپش ضبط شد، چمدانش را گشتند، تا مبادا کوچکترین شی شخصی او از چشم پنهان بماند... ممنون از آقای وزیر ارشادمان که در سخنان یکی دو روز قبلشان، تأکید کردند که چقدر پای هنرمندان ایستاده‌اند و هزینه داده‌اند، ممنونیم از ایشان.» لیلی رشیدی، پیش از این بارها بدون حجاب اجباری ظاهر شده است. او دی‌ماه ۱۴۰۱ در اوج جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران با انتشار عکسی بدون حجاب از خود در اینستاگرامش نوشت: «من حرف خودم را خواهم زد». او در این پست اینستاگرامی همچنین نام ترانه علیدوستی، بازیگری که در آن تاریخ زندانی بود، و شعار «زن، زندگی، آزادی» را هشتگ کرده بود.

ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به رسیدگی پزشکی علیرغم درد شدید جسمی و خطر از دست‌دادن بینایی‌اش

برمبنای گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنان مانع از دسترسی زینب جلالیان به رسیدگی پزشکی مناسب شده است. زینب جلالیان، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که هفدهمین سال حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی، در زندان مرکزی یزد می‌گذراند، هفته‌هاست دچار «درد شدید در ناحیه پهلوی سمت راست» خود شده است. طبق این گزارش مسئولان زندان تنها او را به بهداری زندان منتقل کرده و پس از معاینه پزشک عمومی، بدون انجام معاینه تخصصی و درمان قطعی به داخل بند بازگردانده‌اند. زینب جلالیان در هفته‌های اخیر به دلیل درد شدید خواستار انتقال خود به مراکز درمانی خارج از زندان برای انجام آزمایش‌های لازم در این خصوص شده، اما طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان وزارت اطلاعات با این درخواست مخالفت کرده و او را از دسترسی به خدمات درمانی محروم کرده است. دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون بارها حق مرخصی او را در گرو پذیرش اظهار ندامت او دانسته‌ است. او اما با وجود به‌مخاطره افتادن سلامتی‌اش به این خواسته حکومت ایران تن نداده است. طبق گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان زینب جلالیان علاوه بر ابتلا به بیماری‌های متعدد قلب، معده، روده، برفک دهان، آسم و ناراحتی‌های کلیوی در خطر از دست‌دادن بینایی خود قرار دارد. او به بیماری ناخنک چشم مبتلاست. مأموران امنیتی این فعال سیاسی کُرد را ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ در جاده کرمانشاه به سمت سنندج بازداشت کردند. او ماه‌ها انفرادی و شکنجه را تحمل کرد. زینب جلالیان تنها زن زندانی سیاسی دارای حکم حبس ابد در ایران است. او اسفند گذشته و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به مردم ایران خواهان تحریم انتخابات شد و گفت: «من به خاطر شما پشت میله‌های زندان می‌مانم و شما هم به خاطر من فقط یک روز در خانه‌های خود بمانید و در این انتخابات فرمایشی شرکت نکنید.»