ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی عبدی پس از ۱۴۰ روز حبس از زندان اوین آزاد شد

علی عبدی، متخصص مردم‌شناسی از دانشگاه ییل آمریکا در یک فایل صوتی در تلگرام و سپس یک متن در اینستاگرام از آزادی‌اش از زندان اوین خبر داد. او که برای دیدار مادرش پس از سال‌ها به ایران سفر کرده بود، در گذر چند روز از ورود به کشور، ناپدید شد و تا هفته‌ها خبری از او منتشر نشد. عبدی که پیش‌تر در استانبول ترکیه از مشکلات چشم چپش خبر داده بود، خبری برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد که گفته بودند در زندان چشم راست او هم آسیب دیده است و نوشت: «خبری که رسانه‌ها ‌نشر کرده‌بودند که چشم راستم را در اوین از دست داده‌ام نا-راست است. دو بار برای معاینه‌ی چشم به بیمارستان بقیه‌الله اعزام شدم و دارویی اگر لازم داشتم به دستم رسیده‌است». او بدون اشاره به نام قاضی یا دادگاه، از برگزاری نخستین جلسه دادگاه خود خبر داد. عبدی سال‌ها در افغانستان بر روی مردم این کشور پژوهش می‌کرد و یک مرتبه هم توسط طالبان بازداشت شده بود. او پس از سقوط افغانستان، از این کشور خارج شد و به استانبول رفت.

چندین کشور خواستار اقدام فوری اسرائیل علیه خشونت شهرک‌نشین‌های افراطی در کرانه باختری شدند

۱۲ کشور اروپایی، استرالیا، کانادا و همچنین اتحادیه اروپا جمعه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر با انتشار بیانیه مشترکی از اسرائیل خواستند تا «گام‌های فوری و ملموس» علیه خشونت‌های شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری بردارد. در این بیانیه که دولت سوئد آن را منتشر کرده، این کشورها «نگرانی شدید خود را در مورد شمار بی‌سابقه حملات شهرک‌نشین‌های افراطی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری» ابراز کرده و افزودند: «افزایش خشونت‌ها توسط شهرک‌نشین‌های افراطی علیه فلسطینی‌ها غیرقابل قبول است». این کشورها تأکید کرده‌اند که «اسرائیل به عنوان قدرتی که این منطقه را اشغال کرده باید از مردم غیرنظامی فلسطین در کرانه باختری محافظت کند» و مقامات اسرائیل باید در این زمینه پاسخگو باشند. در این بیانیه آمده است که از آغاز ماه اکتبر، شهرک‌نشین‌ها بیش از ۳۴۰ حمله انجام داده‌اند و در این حملات هشت غیرنظامی فلسطینی را کشته، بیش از ۸۰ نفر را مجروح کرده و حدود یک‌هزار فلسطینی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده‌اند. آن‌ها شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی دانستند و تعهدات اسرائیل به قوانین بین‌المللی را یادآوری کردند. کشورهای اروپایی امضاکننده این بیانیه عبارتند از بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

تخمین آژانس بین‌المللی انرژی؛ مصرف جهانی زغال‌سنگ در ۲۰۲۳ رکورد زد

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که انتظار می‌رود مصرف جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ رکوردی تاریخی زده باشد. بر اساس این گزارش که جمعه ۱۵ اکتبر / ۲۴ آذر منتشر شده است تقاضای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ با ۱,۴ درصد افزایش، برای نخستین بار در تاریخ از ۸,۵ میلیارد تن گذشت. انتظار می‌رود که به خاطر تقاضای روبه‌رشد برق و بازده پایین انرژی‌های آبی در هند و چین، این دو کشور به ترتیب هشت و پنج درصد افزایش تقاضای داشته باشند. در مقابل، مصرف زغال‌سنگ در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا ۲۰ درصد کاهش داشته است. این گزارش می‌گوید که انتظار نمی‌رود حتی با سیاست‌های قدرتمندتر در حوزه انرژی‌های پاک، مصرف زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۶ کاهش یابد. با وجود این، انتظار می‌رود گسترش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سه سال آینده به کاهش ۲,۳ درصدی مصرف زغال‌سنگ در نسبت با سطح سال ۲۰۲۳ کمک کند. با این‌همه، همچنان پیش‌بینی می‌شود که سطح مصرف جهانی در ۲۰۲۶ بالاتر از هشت میلیارد تن باشد. چین باید بیش از نیمی از گسترش ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر را در سه سال آینده پیش ببرد. در حال حاضر، نیمی از مصرف زغال‌سنگ دنیا متعلق به چین است. همچنین، انتظار می‌رود حدود ۷۵ درصد مصرف زغال‌سنگ امسال برای چین، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا باشد. این کشورها تنها کشورهایی هستند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ مصرف زغال‌سنگشان همچنان صعودی باشد.

بحران کمبود دارو؛ سفیر سلامت بیماران اس‌ام‌ای در بیمارستان بستری شد

سینا علیخانی، کودکی که به عنوان «سفیر سلامت» بیماران آتروفی عضلانی نخاعی (اس‌ام‌ای) شناخته می‌شود، به خاطر وخامت بیماری‌اش در نتیجه کمبود دارو، در بیمارستان بستری شده است. دو سال پیش فیلمی از سینا علیخانی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که با حضور در تجمعی مقابل مجلس شورای اسلامی ایران با درخواست تأمین دارو، در حال گفتگو و مجادله با مأمور نیروی انتظامی بود. در پی انتشار این فیلم، علیخانی «سفیر بیماران اس‌ام‌ای» لقب گرفت. آتروفی عضلانی نخاعی یا اس‌ام‌ای یک بیماری عصبی-عضلانی نادر است که با از دست رفتنِ نورون‌های حرکتی و تحلیل‌رفتن عضلات همراه است. شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری ضعف پیش‌روندهٔ ماهیچه‌های ارادی است و عضلات دست، پا و تنفس زودتر از بقیه مبتلا می‌شوند. به گزارش خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران «ایرنا»، سینا علیخانی نوجوان ۱۴ ساله و دانش‌آموز کلاس نهم، به علت وخامت بیماری پس از انجام یک عمل جراحی در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری شد. مرتضی علیخانی، پدر این نوجوان پنجشنبه ۲۳ آذر در گفتگو با ایرنا با اشاره به مرگ برخی از مبتلایان به این بیماری به علت وخیم‌تر شدن حالشان، می‌گوید که عمده آن به سبب فقدان دارو است. پدر سینا علیخانی با توضیح این‌که ستون فقرات افراد مبتلا به این بیماری به مرور زمان و در اثر نرسیدن دارو، تغییر شکل می‌دهد، گفت: «ستون فقرات این بیماران باید تحت یک عمل جراحی به فرم اولیه بازگردد که این جراحی بسیار سنگین و با درد زیاد همراه است.» به گفته علیخانی، عمل سینا موفق بوده اما به دلیل درد زیادی که تحمل می کند فعلا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نور افشار تهران تحت مراقبت قرار دارد.

جو شدید امنیتی در جنوب سیستان و بلوچستان در پی حمله مسلحانه به مقر نیروی انتظامی در راسک

۱۲ نیروی انتظامی در حمله مسلحانه به مقر این نیروها در شهرستان راسک، در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند. بنابر اعلام استانداری سیستان و بلوچستان، در ساعت ۲:۳۰ صبح روز جمعه ۲۴ آذر، گروهی از افراد مسلح به مقر نیروی انتظامی در شهر راسک حمله کردند که دست‌کم ۱۹ کشته و مجروح بر جا گذاشت. مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت دو نفر از مهاجمان کشته، یک نفر زخمی و دستگیر شده و بقیه آنها گریخته‌اند. بنابر گزارش‌ها گروه مسلح جیش‌العدل مسئولیت این حمله را که گفته می‌شود ساعت‌ها به طول انجامیده، پذیرفته است. رسانه‌های بلوچ از جو شدید امنیتی در راسک در پی این حمله خبر می‌دهند. گزارش شده است که نیروی انتظامی در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان ایست بازرسی بر پا کرده است و هلی‌کوپترها مدام بر فراز شهرهای راسک، ایرانشهر و سرباز در پرواز هستند.