ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساره امیری، زن بلوچ ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی شد

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی در شبکه اجتماعی اکس خبر داد که ساره امیری (الامیری)، زن ایرانی‌‌تبار به‌‌عنوان وزیر آموزش و پرورش این کشور منصوب شد. ساره امیری پیش از این رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان امارات متحده عربی بود و به‌عنوان معاون پروژه مریخ امارات (Hope Mars Mission) و رئیس شورای علوم پیشرفته این کشور فعالیت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان وزیر علوم پیشرفته در کابینه دولت امارات منصوب شد. خانواده ساره امیری پس از انقلاب ۵۷ از ایران به امارات مهاجرت کرد و اهل سیستان‌ و بلوچستان است. او به‌دلیل تلاش‌ها و دستاوردهایش در زمینه علوم و فن‌آوری چندین جایزه‌ دریافت کرده است. از جمله زنان دیگر کابینه جدید امارات می‌توان به علیاء المزروعی، وزیر مشاور در امور کارآفرینی و مریم بنت محمد بن زاید آل نهیان، نایب رئیس شورای آموزش، منابع انسانی و توسعه جامعه امارات و رئیس مرکز ملی کیفیت آموزش و منصوب اشاره کرد. از آن‌جایی که امارات متحده عربی یک کشور دموکراتیک نیست، شهروندان آن رهبران کشور را انتخاب نمی‌کنند. با این حال از سال ۲۰۰۶ مردان و زنان توانسته‌اند به‌عنوان رأی‌دهنده و کاندیدا در شورای ملی فدرال (FNC) شرکت کنند. ۵۰ درصد اعضای این شورا زن هستند. شورای تعادل جنسیتی امارات متحده عربی نیز مسئول توسعه و اجرای طرح‌هایی برای بهبود تعادل جنسیتی در این کشور است. پیش از این حتی در دوره‌هایی از ۳۳ عضو کابینه امارات متحده عربی، ۹ نفر زن بودند. در ایران پس از انقلاب تنها یک بار مرضیه وحید دستجردی، در دولت دهم که ریاست آن برعهده محمود احمدی‌نژاد بود وزیر بهداشت شد که او هم بعد از سه سال استعفا داد. مرضیه وحید دستجردی از اصول‌گرایان بود.

تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به یک خودرو سوخت‌بر منجر به کشته شدن پنج نفر شد

در پی تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به سمت یک خودروی سوخت‌بر در محور کهنوج به رودبار جنوب، واقع در استان کرمان، پنج نفر از جمله یک سوخت‌بر و دو کودک در شعله‌های آتش جان باختند. بنا بر گزارش‌ منتشر شده در «حال وش» که که در زمینه رویدادهای بلوچستان و اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران فعالیت می‌کند، این حادثه ساعت چهار بامداد شنبه ۲۳ تیرماه رخ داد. نیروهای نظامی به سمت یک خودروی سوخت‌بر سایپا تیراندازی کردند که منجر به انحراف خودرو از مسیر اصلی و برخورد آن با خودروی سواری در حال حرکت که سرنشین‌های آن اعضای یک خانواده بودند شد و همه سرنشین‌های دو خودرو زنده در شعله‌های آتش سوختند. این گزارش‌ هویت سوختبر کشته‌شده را سامان نارویی، ۲۲ ساله و هویت چهار جان‌باخته دیگر را با نام خانوادگی افتخاری و اهل جیرفت اعلام کرد. خشونت مأموران نظامی علیه سوخت‌بران در سال‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای داشته است. سوخت‌بری به‌عنوان یک اجبار بر بخش بزرگی از بلوچ‌ها در ایران تحمیل شده است و شمار افرادی که از این راه امرار معاش می‌کنند حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بازگشایی شد

در پی یک دوره روابط پرتنش میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، روز دوشنبه ۲۵ تیر وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد که سفارت این کشور در تهران با نشانی جدید بازگشایی شد. وزارت خارجه آذربایجان افزود جمهوری اسلامی «اقدامات مناسبی را برای تضمین امنیت در مقابل ساختمان جدید سفارت انجام داده است». در ۷ بهمن‌ماه دو سال پیش یک مرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد و یکی از کارکنان آن را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد. این حمله روابط دو کشور را بار دیگر پرتنش کرد و جمهوری آذربایجان با خارج کردن کارکنان سفارتش تنها سرکنسولگری خود در تبریز را باز نگه داشت. باکو خواهان شناسایی عاملان و آمران این حمله بود و ایران آن را اقدامی شخصی می‌دانست. جمهوری اسلامی سپس نام فرد مهاجم را یاسین حسین‌زاده اعلام کرد و گفت برای او حکم اعدام صادر کرده است. روابط ایران و جمهوری آذربایجان بارها بر سر روابط باکو و تل‌آویو به تیرگی گراییده است.

مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی ۱۱ روز است که در بازداشت به‌سر می‌برد

مژگان سلمان‌زاده، محقق روان‌شناسی فیزیولوژیک و از شهروندان بهائی، از پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه جاری در ماکو واقع در استان آذربایجان غربی بازداشت شده و همچنان در زندان مرکزی این شهر به‌سر می‌برد. براساس گزارش‌ رسیده به زمانه، مژگان سلمان‌زاده ساکن تهران است و پس از فوت والدینش به ماکو سفر کرد و دو هفته در آن‌جا اقامت داشت. او پس از دستگیری در یک تماس تلفنی گفته بود که به بند عمومی زندان مرکزی ماکو منتقل شده است. مسئولان قضائی وعده داده بودند که مژگان سلمان‌زاده با تعیین قرار وثیقه به‌طور موقت از زندان آزاد می‌شود اما به این وعده عمل نکرده‌اند. از اتهام‌های این شهروند بهائی و دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

کارگران پیمانکار اخراج شده از شرکت مخابرات خوزستان خواهان بازگشت به سر کار شدند

جمعی از نیروهای پیمانکاری مخابرات خوزستان که بیش از دو سال است که از کار اخراج شده‌اند، خواهان بازگشت به سر کار شدند. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این کارگران از نامه الزام‌آور استانداری به کارفرمای مخابرات برای بازگشت به کار خود خبر دادند و گفتند: «در کنار رأی بازگشت به کاری که از هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف و همچنین دیوان عدالت اداری گرفته‌ایم، سه نامه نیز از طرف فرمانداری، استانداری و شورای تأمین برای کارفرمای مخابرات ارسال شده است.» به‌گفته آن‌ها در این نامه‌ها بر لزوم بازگشت به کار و اجرای احکام تأکید شده اما کارفرمای مخابرات خوزستان کارگران را به مدیریت مخابرات کل در تهران ارجاع داده و اجرای این احکام را منوط به اجازه آن‌ها کرده است. کارگران پیمانکار مخابرات خوزستان برای دیدار با مدیریت مخابرات به تهران رفتند اما موفق به ملاقات با مسئولان مخابرات سراسری نشدند. دادستانی استان خوزستان هم در این زمینه اقدامی نکرده است. شمار کارگران پیمانکار اخراج‌شده در شرکت مخابرات خوزستان ۶۸ نفر است. این کارگران دو دوره بدون قرارداد برای شرکت پیمانکار مخابرات کار کردند که با استناد قانون کار برای تبدیل قرارداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند و به نفع خود رأی گرفتند. مطابق رأی که توسط هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف و دیوان عدالت اداری صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند. مجلس شورای اسلامی وعده کرده بود طرح تبدیل قراردادهای موقت و پیمانی به دائم را تصویب کند. بررسی این طرح طولانی شد و با دستکاری نمایندگان مجلس، تنها گروهی از کارگران را در برگرفت.

سازمان ملل می‌گوید افزایش درگیری‌ها در سطح جهان نرخ واکسیناسیون کودکان را در سال ۲۰۲۳ کاهش داد

سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۵ تیر / ۱۵ ژوئیه اعلام کرد که سال گذشته میلادی شمار بیشتری از کودکان از واکسیناسیون حیاتی برای بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه محروم ماندند، زیرا افزایش درگیری‌ها در سراسر جهان مانع از عرضه واکسن‌های نجات‌بخش به مناطق عمدتاً جنگ‌زده شد. براساس برآوردهای سازمان ملل، حدود ۱۴,۵ میلیون کودک در سال ۲۰۲۳ موفق به دریافت واکسن نشدند. سال قبل از آن ۱۳,۹ میلیون کودک واکسن دریافت نکرده بودند. با این حال، این تعداد کمتر از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ بود. در دوران کرونا حدود ۱۸ میلیون کودک واکسیناسیون را از دست دادند. سازمان ملل همچنین گفت ۶,۵ میلیون کودک دیگر موفق نشدند بیش از یک دوز واکسن دریافت کنند و این به معنای آن است که از بیماری‌ها به‌طور کامل محافظت نشده‌اند. برآوردها براساس تعداد کودکانی است که اولین دوز یا هر سه دوز واکسن دی‌تی‌پی را دریافت کرده‌اند؛ واکسن اصلی که از دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه محافظت می‌کند. در مجموع سال گذشته میلادی ۸۴ درصد از کودکان جهان دوره کامل واکسن‌های خود را دریافت کردند که کمتر از حد لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری است.

دبیرکل ناتو: حمایت ایران از روسیه اهمیت تحریم‌ها علیه این کشور را نشان می‌دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که قرار است از اکتبر آینده سمت خود را به مارک روته، نخست‌وزیر سابق هلند واگذار کند، پس از نشست سران ناتو در واشنگتن در مصاحبه اختصاصی با الشرق‌الاوسط درباره ایران و حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین گفت: «آن‌چه می‌بینیم این است که قدرت‌های اقتدارگرا در حمایت از روسیه همسو شده‌اند و آن‌ها را قادر می‌سازد این جنگ تجاوزکارانه وحشیانه [علیه اوکراین] را به‌راه بیندازند. این شامل کشورهایی مانند کره شمالی، چین و ایران نیز می‌شود.» استولتنبرگ افزود: «ایران مقدار زیادی پهپاد شاهد را [به روسیه] تحویل داد و این موجب رنج و خسارت‌های زیادی به اوکراین شد و به روسیه در مدیریت این جنگ غیرقانونی کمک کرد.» دبیرکل ناتو با بیان این‌که «هرگونه تحویل احتمالی موشک‌های بالستیک ایران از نظر تشدید جنگ در اوکراین بسیار خطرناک خواهد بود»، افزود: «به‌دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه و فراتر از آن، متحدان ناتو برای سال‌ها تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کردند. البته این تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ایران و همچنین برنامه موشکی آن را هدف قرار می‌دهد. حمایت ایران از روسیه اهمیت این تحریم‌ها برای محدود کردن توانایی ایران در حمایت از یک جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی را نشان می‌دهد.»