ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردن سفیر ایران را برای انتقاد از همکاری اردن با ائتلافی که به کمک اسرائیل آمده بودند، احضار کرد

به دنبال انتقادهای جمهوری اسلامی به اردن برای رهگیری پرتابه‌های جمهوری اسلامی بر فراز خاک این کشور، وزارت خارجه اردن سفیر ایران در این کشور را احضار کرد و به او گفت «تهران باید از انتقاد به اقدام اردن دست بردارد». وزارت خارجه اردن در ایکس/توییتر سابق نوشت: «هرچه امنیت اردن و اردنی‌ها را تهدید کند، با تمام توانایی‌هایمان با آن برخورد خواهیم کرد». هم‌زمان با این احضار، عبدالله بن حسین (عبدالله دوم)، پادشاه اردن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا به گزارش رسانه دولتی اردن، عبدالله دوم گفت که «هرگونه پاسخ بیشتر از سوی اسرائیل در پاسخ به حملات ایران، درگیری‌های منطقه را گسترش می‌دهد». یک مقام آگاه دولت آمریکا همچنین به رسانه بریتانیایی گاردین گفت: «هدف ما کاهش تنش‌های منطقه‌آی است. ما خواهان درگیری گسترده‌تری در خاورمیانه نیستیم. تمرکز ما بر مهار این بحران است». این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود: «اسرائیل به روشنی به ما گفته به دنبال تشدید تنش با ایران نیست. این برنامه آنهاست. آنها می‌خواهند مراقب خود باشند و از خود محافظت کنند».

رئیس‌جمهوری اسرائیل: حمله جمهوری اسلامی به ما اعلام جنگ بود

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در واکنش به حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل به شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز در بریتانیا گفت که دولت اسرائیل «تمامی گزینه‌های واکنش را بررسی خواهد کرد» و افزود «این حمله اعلام جنگ بود». هرتزوگ همچنین گفت: «اکنون، چون ما خویشتن‌دار هستیم و چون عواقب کار را می‌سنجیم، همچنین چون با هم‌پیمانان خود رایزنی می‌کنیم، تمامی گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم و مطمئن هستم تمامی اقدامات لازم برای محافظت و دفاع از مردم خود را انجام خواهیم داد. ما جنگ‌طلب نیستیم». او حمله ۲۵ فروردین جمهوری اسلامی به اسرائیل را «تنها نمونه دیگری» از نحوه عملکرد ایران معرفی کرد که «ویران‌گر، وحشت‌آفرین است و بی‌ثباتی را به سراسر جهان گسترش می‌دهد». رئیس‌جمهور اسرائیل گفت: «زمان آن فرا رسیده تا جهان با این امپراتوری شر در تهران روبرو شود و به رژیم حاکم بر ایران بفهماند که این اقدام را نمی‌توان نادیده گرفت، این کار آنها غیرقابل‌قبول است».

رهبران گروه۷ با محکومیت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل خواستار خویشتن‌داری طرفین درگیر شدند

رهبران گروه۷ روز یکشنبه ۲۶ فروردین به ‌درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا یک اجلاس مجازی برگزار کردند تا حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به اسرائیل را بررسی کنند. آنها ضمن محکوم کردن اقدام ایران گفتند برای جلوگیری از «افزایش کنترل‌ناپذیر تنش‌های منطقه‌ای» تلاش خواهند کرد. ایتالیا که دبیر فعلی گروه۷ است، در بیانیه‌ای گفت: «ایران با این اقدام خود گامی دیگر برای بی‌ثباتی منطقه برداشت و خطر تشدید غیرقابل‌کنترل تنش در خاورمیانه را پیش کشید. باید از آن جلوگیری کنیم». این اجلاس مجازی کمتر از یک ساعت طول کشید و رهبران گروه۷ خواستار خویشتن‌داری طرفین و همچنین خواستار تلاش برای «آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه شدند». گروه۷ شامل آمریکا، کانادا، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن است و نمایندگان اتحادیه اروپا نیز در این جلسه شرکت کردند.

آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد

محمد مقیمی‌، وکیل دادگستری شنبه ۲۵ فروردین۱۴۰۳ خبر از بازداشت آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی و انتقال او به زندان قرچک ورامین داد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، آتنا فرقدانی در اعتراض به بازداشت خود «قرار وثیقه صادر شده را نپذیرفته» و به همین دلیل «به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.» به گفته محمد مقیمی‌، وکیل آتنا فرقدانی، او پس از بازداشت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته، «به شکلی که آثار آن بر روی صورتش مشهود بوده است.» یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال حقوق کودک، نقاش و کاریکاتوریست به هرانا گفته است: «روز گذشته خانم فرقدانی در اقدامی اعتراضی قصد داشت که یکی از نقاشی های خود را بر دیواری در خیابان پاستور تهران به نمایش بگذارد، در حین انجام این کار، او توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.» فرقدانی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. آتنا فرقدانی هفدهم خرداد ۱۴۰۲ پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. چند روز بعد او توسط شعبه یکم دادسرای اوین از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی تفهیم اتهام شده و نهایتا با قرار تامین کیفری آزاد شد. فرقدانی در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم بازداشت و به زندان منتقل شدده بود.

علی‌رغم گذشت چندین روز از بازداشت محسن احمدی و سلمان الفتی، دو معلم و فعال مدنی هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست

در ادامه بازداشت و سرکوب معلمان و فعالان مدنی در ایران از سرنوشت محسن احمدی، معلم، فعال مدنی و از برگزارکنندگان مراسم نوروزی «کارزان ایلام» خبری در دست نیست. بنا بر گزارش آژانس خبری کُردپا نیروهای امنیتی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ «بدون ارایه حکم قضایی و با توسل به خشونت»، این معلم و فعال مدنی را بازداشت و به مکان نامعلومی بردند. بر اساس این گزارش، پیگیری‌های خانواده احمدی جهت اطلاع از سرنوشت او تا این لحظه بی‌نتیجه بوده است. هشتم فروردین ١٤٠٣، مراسم نوروزی کارزان ایلام با حضور نزدیک به ٦٠ هزار نفر برگزار شد. در گزارشی دیگر شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، گزارش کرده که از سرنوشت سلمان الفتی، معلم بازنشسته و فعال مدنی اهل شهر گیلان غرب استان کرمانشاه که روز جمعه ۲۴ فروردین، به دست ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یکی از خیابان‌های این شهر بازداشت شد، اطلاعی در دست نیست. بر بنیاد این گزارش نیروهای امنیتی هم‌چنین به منزل خانوادگی این معلم بازنشسته «یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی» اقدام به بازرسی منزل کردند. به نوشته این نهاد حقوق بشری در چند روز گذشته با وجود مراجعه خانواده این فعال مدنی به نهادهای امنیتی و دادگاه این شهر تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت او به‌دست نیامده است. شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید سلمان الفتی، در روزهای نخست سال جدید به‌دنبال «فشار و تهدید نهادهای امنیتی برای عدم برگزاری مراسم نوروز توسط فعلان مدنی و فرهنگی در شهر گیلان غرب، نامه‌ای انتقادی علیه مسئولان سپاه و نهادهای امنیتی منتشر کرده بود.»

از سرنوشت امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز، پس از بازداشت از سوی نیروهای اطلاعات سپاه خبری در دست نیست

علی‌رغم گذشت شش روز از زمان بازداشت امان جلالی نژاد، معلم شاغل در آموزش و پروش اهواز، از وضعیت، دلیل بازداشت و مکان نگهداری او خبر دقیقی در دست نیست. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای اطلاعات سپاه، ۲۰ فروردین سال جاری، این معلم را در محدوده ورودی شهر اهواز بازداشت و سپس به مکان نامعلومی منتقل کردند. تداوم بی خبری از سرنوشت امان جلالی‌نژاد، نگرانی‌های خانواده و بستگان او را به دنبال داشته است. از شهریور ۱۴۰۰ که دور تازه اعتراض‌های معلمان آغاز شد، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم را بازداشت و به حبس محکوم کردند و بسیاری از معلمان را به صورت موقت یا دائم از کار اخراج کردند. در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.

سرکوب رسانه و روزنامه‌نگاران: دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرد

دادستان تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی به دلیل آن‌چه مطالبی «در جهت برهم زدن امنیت روانی و جامعه و متلاطم کردن فصای اقتصادی کشور» عنوان کرده، اعلام جرم کرد. بر اساس گزارش میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه برای این روزنامه و روزنامه‌نگاری که نام او اعلام نشده، پرونده قضائی تشکیل شده و مدیرمسئول و خبرنگار اقتصادی جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند. یک روز پس از حمله تلافی‌جویانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به اسرائیل، روزنامه جهان صنعت در صفحه اول یکشنبه ۲۶ فروردین از تبعات اقتصادی تنش‌ بین ایران و اسرائیل و سقوط بورس ابراز نگرانی کرد. رسانه قوه قضائیه این حمله را «عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین» خوانده است.

وزارت خارجه سفیران بریتانیا، آلمان و فرانسه را به‌خاطر موضع‌گیری علیه حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده است از احضار سفیران بریتانیا، فرانسه و آلمان خبر داد. بر مبنای این اطلاعیه، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه، سایمون شرکلیف، نیکلا رش و هانس اودو موتسل سفیران بریتانیا، فرانسه و آلمان را به‌طور جداگانه، به‌خاطر «مواضع غیرمسئولانه» در واکنش به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل به وزارت خارجه احضار کرده است. طبق اطلاعیه مذکور مجید نیلی احمدآبادی، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه به سفیران بریتانیا، آلمان و فرانسه گفته که اقدام شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «در چارچوب اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به سلسله جنایات رژیم صهیونیستی، به ویژه حمله اخیر به سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است و جمهوری اسلامی ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و نیز حقوق بین‌الملل، برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور مصمم است.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل با ده‌ها موشک کروز، بالستیک و پهپاد از قلمروی ایران به اسرائیل حمله کرد. از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن نیز به سمت اسرائیل شلیک شد. براساس گزارش‌های منتشرشده بریتانیا و فرانسه شب گذشته در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده به سمت اسرائيل شرکت داشته‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد از بالغ بر ۳۰۰ موشک و پهپاد انتحاری که به اسرائیل شلیک‌شده را به‌ویژه به کمک ایالات متحده آمریکا رهگیری و خنثی کرده است.

دستگاه قضایی حکومت ایران یک زندانی افغانستانی را اعدام کرد

حکومت ایران هم‌چنان جان زندانیان را از طریق اجرای حکم اعدام می‌گیرد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، یک زندانی افغانستانی را در زندان دستگرد اصفهان به دار آویخت. سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ با تأیید این خبر نوشت: شنبه ۲۵ فروردین، حکم یک زندانی افغانستانی به‌نام ابوذر سالم، ۳۰ ساله که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد. این نهاد ناظر بر حقوق بشر در ایران، از قول یک منبع آگاه درخصوص اعدام این زندانی افزود: «ابوذر سالم حدود سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.» آمار دقیقی از شمار اعدام شهروندان افغانستانی در ایران وجود ندارد اما گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر حاکی از آن‌اند که اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ دستکم ۷۹۱ تن را اعدام کرد.

دادگاه تجدیدنظر حکم ۹ سال حبس کیوان رحیمیان، شهروند بهائی را تایید کرد

حکم ۹ سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت جزای نقدی کیوان رحیمیان در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، براساس حکمی که ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان صادر و به کیوان رحیمیان ابلاغ شده است، این شهروند بهائی به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» به پنج سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت پنچاه میلیون تومان جریمه نقدی، و به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» نیز به تحمل چهار سال حبس محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای این شهروند قابل اجرا است. کیوان رحیمیان ۲۷ تیر ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در بهمن سال گذشته توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۹ سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود. کیوان رحیمیان، از اساتید دانشگاه مجازی بهائیان ایران پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. او در سال ۱۳۹۶ پس از تحمل پنچ سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی و چندین شهر دیگر ایران دست‌کم تا صبح دوشنبه لغو شدند

به‌دنبال حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل و نامشخص‌بودن پاسخ اسرائیل به این حمله، مقام‌ها از لغو پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه‌های تهران و چندین شهر دیگر خبر می‌دهند. گفته می‌شود امکان تمدید لغو پروازها وجود دارد. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از سعید چلندری مدیرعامل «شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی» نوشت تا ساعت ۶ صبح دوشنبه ۲۷ فروردین کلیه پروازها لغو شده است. سعید چلندری در مصاحبه با ایسنا گفت بر اساس اطلاعیه صادره هوانوردی از سازمان هواپیمایی کشوری تا ۶ صبح فردا (دوشنبه) کلیه پروازها لغو شده است. اگر این هشدار تمدید نشود، پروازها برقرار خواهد بود و اگر تمدید شود، باطل‌شدن پروازها ادامه خواهد داشت. پیش از این هم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده بود با توجه به هشدار صادرشده، پروازهای فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، بوشهر، کرمان، ایلام، سنندج و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا (۲۷ فروردین) باطل شده است. به گفته رضا کارگر، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به جز فرودگاه مهرآباد تهران، پروازهای اصفهان، شیراز، بوشهر، سنندج، ایلام، کرمان و پرواز فرودگاه‌های غرب کشور نیز باطل شده‌اند.

حوادث کار جان دو کارگر را در مشهد و تهران گرفت

مرگ کارگران در سایه فقدان ایمنی کار هم‌چنان ادامه دارد. یک کارگر ۴۵ ساله شاغل در یک واحد تجاری ابزارفروشی در مشهد حین انتقال وسایل به طبقه فوقانی، بین بالابر گیر کرده و جان خود را از دست داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، بدون اشاره به هویت این کارگر درباره جزئیات بیشتر این حادثه نوشت: «بدن این کارگر که بین دیوار و کفی بالابر گیرکرده بود، توسط عوامل امداد و نجات از دستگاه جدا شده و به مراجع قانونی تحویل داده شد.» در حادثه‌ای دیگر، یک کارگر ۴۴ ساله که در حال حفر چاه آب در یک سوله متروکه در شهرک ولیعصر تهران بود، بر اثر سقوط از ارتفاع چاه جان خود را از دست داد. اشاره‌ای به هویت این کارگر نشده است. برمبنای آمار سازمان پزشکی قانونی ایران تنها در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست داده‌اند. وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از حوادث کاری را در این سال تایید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد دارند و نه بیمه هستند. در این میان شرایط کاری کارگران افغانستانی حاکی از بهره‌کشی مضاعف از آن‌هاست. آن‌ها با استثمار، تبعیض در پرداخت حقوق و مسئله اقامت متزلزل و محرومیت از حقوق پناهجویان و مهاجران روبه‌رو هستند.

کاپیتان پیشین تیم فوتبال ساحلی ایران: هزینه جنگ قدرت بزرگان را مردم بی‌دفاع می‌دهند

محمد احمدزاده، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، در واکنش به حمله‌ی پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، در استوری اینستاگرامی خود نوشت: «جنگ برای اثبات قدرت بزرگان به یکدیگر است و بهایش را مردم بی‌دفاع به مراتب بیشتر از گرانی دلار پرداخت می‌کنند.» احمدزاده، با استفاده از هشتگ «مردم بی‌گناه» همچنین نوشته: «با واژه جنگ شوخی نکنید، جنگ پدر را می‌گیرد، خانه را می‌گیرد، فرزند بی‌گناه را می‌کشد، مادر را داغدار می‌کند. خواهری که سرباز دارد را بی قرار می‌کند. جنگ نباید اتفاق بیفتد، جنگ مرگی در پی دارد که سالها داغ بر سینه یادگار می‌گذارد. کاش جنگ رخ ندهد، در هیچ نقطه‌ای و خاکی.» محمد احمدزاده پیشتر کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بود که به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در جریان مسابقات جام بین‌قاره‌ای در امارات، دیگر به تیم ملی دعوت نشد. بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پس از گلزنی و قهرمانی در این رقابت‌ها شادی نمی‌کردند و سرود جمهوری اسلامی را هم نخواندند.

از وضعیت فهمیه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق علی‌رغم گذشت ۹ روز از زمان بازداشت هیچ خبری در دست نیست

فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اصفهان علی‌رغم گذشت حدود ۹ روز از زمان بازداشت کماکان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و از وضعیت این دانشجو هیچ خبری در دست نیست. ادامه بی خبری از وضعیت این دانشجو، افزایش نگرانی های خانواده و اطرافیان او را در پی داشته است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این‌باره از قول یک منبع آگاه نوشته است که فهیمه سلطانی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده نداشته و از ملاقات با خانواده نیز محروم مانده است. فهیمه سلطانی پیش‌تر در جریان کمپین «از تعلیق بگو»، از تبعات و آسیب‌های تعلیق از دانشگاه نوشته بود. او تعلیق از دانشگاه را چنین روایت کرده بود: «بلاتکلیفی و بین زمین و هوا ماندن؛ نمیدانم اصلا به دانشگاه برمیگردم یا نه. گاهی احساس ناامیدی میکنم و گاهی احساس خشم. محروم شدن از حقوق اولیه مان مثل حق تحصیل، بسیار آزارنده است.» فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شد. این دانشجو پیش‌تر در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال گذشته، در ارتباط با اعتراضات سراسری به دست نیروهای اطلاعات سپاه در چهارباغ عباسی اصفهان بازداشت شده بود. پیش از این نیز فهیمه سلطانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ پس از مختومه شدن پرونده اش در دادگاه انقلاب اصفهان، با حکم کمیته انظباطی دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

اسرائیل، اردن و عراق حریم هوایی خود را بازگشایی کردند

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، سازمان فرودگاه‌های اسرائیل صبح یکشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که حریم هوایی این کشور از ساعت ۷:۳۰ صبح (۴:۳۰ به وقت گرینویچ) بازگشایی شده است. سفارت آمریکا در قدس (اورشلیم) نیز اعلام کرد که شرایط «آماده‌باش برای پناه گرفتن» کارمندان دولت آمریکا و خانواده‌های آنها رفع شده است و «خطر پهپاد یا موشک از بین رفته است» اما به شهروندان آمریکایی یادآوری کرد که «همچنان به احتیاط و آگاهی شخصی امنیتی نیاز است به این خاطر که رخدادهای امنیتی معمولا بدون هشدار رخ می‌دهند.» تلویزیون دولتی اردن به نقل از مقامات هوانوردی گفته است که اردن نیز حریم هوایی خود را پس از بسته شدن آن در اواخر شب گذشته به دلیل تجاوز ایران به حریم هوایی این کشور، اکنون بازگشایی کرده است. مقام هوانوردی عراق همچنین گفت خطرات امنیتی اکنون برطرف شده و حریم هوایی کشور دوباره باز شده است.

نیروهای مرزبانی یک کولبر کُرد به نام مهرداد عبدالله‌زاده را با تیراندازی مستقیم کشتند

در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین، نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران در نوار مرزی «بیتوش» شهرستان سردشت، با تیراندازی مستقیم یک کولبر جوان اهل این شهرستان را به قتل رساندند. رسانه‌ی «کولبرنیوز» که به‌طور اختصاصی اخبار کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ را پوشش می‌دهد، هویت این شهروند کشته‌شده را مهرداد عبدالله‌زاده، ٢٠ ساله و اهل روستای ماراغان از توابع شهر سردشت اعلام کرده است. بر اساس این گزارش مهرداد عبدالله‌زاده پس از اصابت گلوله از کوه سقوط کرده و جانش را از دست داده است. بنابر گزارش‌های کولبرنیوز در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته (۴۴ نفر) و زخمی (۴۰۰ نفر) شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل: «فقر دامنگیر مردمی می‌شود که در همین شرایط هم گرفتار تامین حداقل‌های زندگی هستند»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل نسبت به تبعات معیشتی این حملات هشدار داد و گفت: «حکومت حاکم بر ایران با فرستادن ده‌ها فروند پهپاد و موشک به اسرائیل حمله‌ای را آغاز کرده که حتی اگر به همین یک شب ختم شود در نهایت قربانیان آن زنان، کودکان و فرودستانی خواهند بود که به سفره آن تعرض شده و از سفره آنان اسباب این موشک‌پرانی‌ها تامین می‌شود.» این شورا در ادامه تأکید کرد: «در جنگی تمام‌عیار هم بدیهی است که منافع هیچ یک از دو ملت گرفتار حکومت‌های مذهبی و فاشیست تامین نخواهد شد و آوارگی و فقر دامنگیر مردمی می‌شود که در همین شرایط هم گرفتار تامین حداقل‌های زندگی هستند.» تهران بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین صدها پهپاد و موشک از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن به سمت اسرائیل شلیک کرد اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران بود.

ارتش اسرائیل: ۹۹درصد پرتابه‌های جمهوری اسلامی را رهگیری و سرنگون کردیم

یک سخنگوی ارتش اسرائیل در جمع‌بندی نخستین موج پرتابه‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل، اعلام کرد بیش از ۳۰۰ «تهدید از انواع مختلف شامل بر موشک‌های بالستیک، پهپاد و موشک‌های کروز» به‌سمت اسرائیل روانه شده بودند. اویکی ادرعی افزود: «ما توانستیم ۹۹درصد آنها را در مسیر اسرائیل رهگیری کنیم. این یک موفقیت استراتژیک بسیار مهم برای ماست». او همچنین اعلام کرد: «از ۱۷۰ پهپاد ارسالی ایران، هیچ‌کدامشان نتوانستند به خاک اسرائیل وارد شوند، همان‌طور که نیروهای هوایی ما و هم‌پیمانان ما عمده آنها را رهگیری کردند. از بیش از ۳۰ موشک کروز ارسالی ایران – هیچ‌کدامشان به قلمرو اسرائیل وارد نشدند. هواپیماهای جنگی ما ۲۵تای آن‌ها را خارج از مرزهایمان سرنگون کردند. از بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک، تعداد خیلی معدودی از مرز اسرائیل رد شدند و عمده آنها رهگیری شدند. این تعداد محدود موشک به پایگاه نیروی هوایی نافاتیم رسید و خسارات معدودی بر جای گذاشت». بنیامین نتانیاهو در یک توییت به زبان عبری نوشت: «مانع‌شان شدیم. [حمله‌شان را] دفع کردیم. همراه همدیگر پیروز خواهیم شد». همزمان رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعا می‌کنند حملات آنها با موفقیت همراه بوده است. از جمله خبرگزاری فارس که بر دو مطلب این تیترها را نوشت: «خبر خوب | تسلیم گنبد آهنین اسرائیل در باران موشکی ایران» و «پشیمانی آمریکا از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران». طبق گزارش‌ها اسرائیل از سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های برد کوتاه و متوسط استفاده می‌کند و عمده موشک‌های دوربرد سپاه را با سامانه پیکان (the Arrow system) رهگیری کرد که مخصوص مقابله با این مدل موشک‌ها طراحی شده است.

بایدن:‌ آمریکا به اسرائیل کمک کرد تا تقریبا تمامی پرتابه‌های جمهوری اسلامی رهگیری شوند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای که در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد. بایدن گفت فردا از رهبران کشورهای گروه هفت متشکل از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد خواست که در جلسه‌ای به دنبال «واکنش سیاسی» به حمله «گستاخانه» ایران باشند. او در ادامه گفت:. «تیم من با همتایان خود در سراسر منطقه تعامل خواهد داشت. و ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود. و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیروها یا تأسیسات خود نبودیم، در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد.» بایدن نوشت که عملیات نظامی شامل حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در یمن، سوریه و عراق علیه اسرائیل بوده و او «این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم» می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت نیروهایش به اسرائیل کمک کردند تا تقریبا تمامی پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سمت این کشور را رهگیری و سرنگون کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله پس از جلسه فوری کابینه جنگ این کشور با جو بایدن از طریق تلفن گفت‌وگو کرد. بایدن توضیح داد که در تماس تلفنی به نتانیاهو گفته است که «اسرائیل توانایی چشم‌گیری در دفاع در برابر این حملات بی‌سابقه، با شکست آن نشان داده است و پیامی واضح به دشمنان خود فرستاد که نمی‌توانند به‌شکلی موثر امنیت اسرائیل را تهدید کنند». دولت فدرال آمریکا همچنین از برنامه بایدن برای دعوت از رهبران گروه هفت در روز یکشنبه ۲۶ فروردین، برای هماهنگی در پاسخ به حمله ایران گفت. در همین روز، شورای امنیت سازمان ملل به‌ درخواست اسرائیل جلسه فوری برگزار خواهد کرد. اسرائیل خواهان این است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گروه تروریستی اعلام شود. کابینه جنگ اسرائیل هم قرار است در همین روز جلسه بگذارد و در مورد واکنش به حمله جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد.

خبرنگار اسرائیلی آکسیوس: نتانیاهو، گالانت و گانتس تا فردا درباره نحوه واکنش به حمله ایران تصمیم می‌گیرند

در پی حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل، کابینه جنگ اسرائیل در تل‌آویو جلسه فوری برگزار کرد. باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی آکسیوس در حساب خود در ایکس نوشت که کابینه جنگ در جلسه فوری خود در شامگاه ۱۳ آوریل و پس از حمله ایران به اسراییل به بنیامین نتانیاهو، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، و بنی گانتس، فرمانده ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل اجازه داد که در مورد نحوه واکنش به حمله ایران، تصمیم بگیرند. به گفته دو منبعی که در مورد جزئیات این جلسه اظهار نظر کردند، همه وزرا در این جلسه به جز ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، به این تصمیم رای مثبت دادند. کابینه جنگ فردا مجدد برای تصمیم در مورد نحوه واکنش جلسه برگزار خواهد کرد. تهران بامداد ۲۶ فروردین صدها پهپاد و موشک از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن به سمت اسرائیل شلیک کرد اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران بود. تهران می‌گوید به حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسراییل پاسخ «بسیار شدیدتری» خواهد داد و در عین حال، بیانیه نمایندگی ایران در ملل متحد نوشته است که پس از این حمله می‌توان مسأله را ختم‌شده دانست. قدرت‌های غربی جمهوری اسلامی را محکوم، و با اسرائیل اعلام همبستگی کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید بخش قابل توجهی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را ردگیری کرده است.

در آستانه حمله ایران به اسرائیل، حماس شرایط اسرائیل را برای آتش‌بس رد کرد و خواهان خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه شد

رویترز شامگاه ۱۳ آوریل، به نقل از حماس نوشت که این گروه پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل را رد کرده است. حماس پاسخ خود را به پیشنهاد دوشنبه گذشته اسرائیل به مصر و قطر که میانجی این مذاکرات هستند تحویل داده است. حماس نگفته است که پیشنهاد اسرائیل چه بوده اما پایبندی به خواسته‌های خود را تکرار کرده است: از جمله آتش‌بس دائمی، خروج ارتش اسرائیل از کل نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق زندگی خود، و آغاز شروع بازسازی نوار غزه. اسرائیل در مورد واکنش حماس اظهار نظری نکرده است.

دومین اطلاعیه سپاه در پی حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل: هرگونه تهدید آمریکا و اسرائیل از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل تهران به منشأ تهدید مواجه می‌شود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل با ده‌ها موشک کروز، بالستیک و پهپاد از قلمروی ایران به اسرائیل حمله کرد. از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن نیز به سمت اسرائیل شلیک شد. سپاه در نخستین بیانیه نوشت که حمله در پاسخ به حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی رخ داده است. سپاه ساعاتی بعد در دومین بیانیه‌اش با تهدید به تلافی در برابر هر حمله‌ی دیگری، به ایالات متحده و نیزهر کشور ثالثی که امکان حمله به ایران را بدهد، هشدار داد. سپاه نوشت: «به دولت تروریستی آمریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد... هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.» پیش از این نیز محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی به کشورهای ثالث هشدار داده بود حریم هوایی‌شان را در اختیار اسرائیل نگذارند. در پی حمله سپاه آژیرهای خطر در قدس (اورشلیم)، و بسیاری از شهرهای مرکز و جنوب اسرائیل به صدا در آمد. تایمز اسرائیل نوشت: «صدای انفجار در اورشلیم». واشنگتن انتظار دارد تهران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد و موشک از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن به سمت اسرائیل شلیک کند اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران خواهد بود. تهران می‌گوید:‌ «اگر رژیم اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود.» آخرین خبرها در این‌باره را در گزارش تفصیلی در وبسایت رادیوزمانه دنبال کنید.