ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سامان یاسین، خواننده کُرد سبک رَپ را به قصد عمل جراحی به بیمارستان منتقل کردند

سامان یاسین (صیدی)، خواننده کُرد سبک رَپ محبوس در زندان قزلحصار، شنبه ۲۵ فروردین به بیمارستان «امام علی» کرج منتقل شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده سامان یاسین، در این‌باره نوشت: «سامان که پیش‌تر در بازجویی‌ها از ناحیه بینی دچار شکستگی شده بود، جهت انجام عمل جراحی بینی از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان منتقل شده است.» سامان یاسین پیش‌تر نیز در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در رابطه با فشارهایی که در این مدت بر او وارد شده، نوشته بود: «زندگیم از هم پاشیده، سلامت رو‌حی و روانی و جسمی‌ام را هم گرفتید، اعدام مصنوعی کردید تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم هم بگیرید خلاص...» نیروهای امنیتی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ سامان یاسین را که پیرو آیین یارسان و اهل کرمانشاه است، با خشونت در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. او تاکنون چند بار در اعتراض به شرایط سخت خود در زندان و بلاتکلیفی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی ۲۹ آذر در پی شرایط سخت نگهداری در زندان رجایی‌شهر کرج با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده بود که پس از انتقال به بهداری زندان و بهبودی نسبی به بند سیاسی این زندان منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، آبان‌ ۱۴۰۱ سامان یاسین را به «اتهام محاربه» به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.

فرماندار چالوس استعفای دسته‌جمعی پرستاران در این شهر را تلویحاً تایید کرد

با اینکه برخی مسئولان بهداشت و درمان چالوس خبر استعفای دسته‌جمعی۲۰ پرستار بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس را تکذیب کرده بودند، فرماندار چالوس به خبرنگار تسنیم گفت که خبر استعفای پرستاران را تکذیب نمی‌کند. خبر استعفای دسته‌جمعی ۲۰ پرستار سه‌شنبه ۲۱ فروردین در فضای مجازی منتشر شد اما بلافاصله برخی از مقام‌های مسئول در چالوس آن را انکار و تکذیب کردند. برای نمونه حدیث گردکلی، مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با بیان اینکه این اطلاعات صحت ندارند به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «تعداد اندکی از همکاران شبکه بهداشت و درمان (شامل دو نفر نیروی شرکتی، دو ماما و دو نفر از پرستاران) سال گذشته به‌دلایل شخصی مانند مشکلات خانوادگی یا مهاجرت، تقاضای انتقالی یا جابه‌جایی داده بودند. دو نیروی شرکتی شبکه بهداشت و درمان نیز اوایل امسال درخواست انتقالی دادند که دانشگاه علوم پزشکی به‌دلیل کمبود نیرو با آن مخالفت کرد. سرانجام این دو پرستار مدتی دست از کار کشیدند، به‌عبارتی سرشیفت کاری حاضر نشدند و این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان گزارش شد که در نهایت از بیمارستان اخراج شدند، اما اینکه در فضای مجازی اعلام شده ۲۰ پرستار بیمارستان آیت الله طالقانی به‌دلیل مشکلاتی که در سیستم بهداشت و درمان وجود دارد، استعفا داده‌اند به هیچ وجه صحت ندارد.» دستمزد پرستاران بسیار پایین است و فشار کاری بالایی دارند. اعتراض‌های آنها نیز تاکنون بی‌ثمر مانده است. به‌جای اضافه کردن دستمزد و بهبود شرایط کاری، بیمارستان‌ها آنها را وادار می‌کنند با دستمزدی پایین اضافه کاری کنند و جای دو یا سه پرستار از آنها کار می‌کشند. به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار بیمارستان‌ها به دلیل کمبود پرستار، «اضافه کار را بر پرستاران تحمیل کرده‌اند». نرخ اضافه‌کاری اما آنقدر پایین است که کمتر پرستاری حاضر به تن دادن به آن است. شریفی‌مقدم می‌گوید پرستار اگر ۱۰۰ ساعت اضافه کار کند، دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد. هیچ پرستاری حاضر به انجام این کار پراسترس برای دو میلیون تومان نمی‌شود. به همین دلیل اضافه کاری را اجباری کرده‌اند.

یک زن‌کُشی دیگر؛ مردی در خمین همسر خود را کُشت

در ادامه خشونت و قتل زنان به دست مردان خانواده، یک زن ۵۹ ساله به دست همسر ۶۶ ساله خود در شهرستان خمین به قتل رسید. خبرگزاری مهر در این باره نوشته است که متهم پس از بازداشت، انگیزه قتل را «اختلافات خانوادگی» عنوان کرده است. عبدالرضا جودکی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان خمین در این باره گفت: «در پی وقوع قتل عمدی یک زن ۵۹ ساله با استفاده از سلاح شکاری در یکی از روستاهای این شهرستان، به سرعت تیمی از مأموران پلیس برای رسیدگی به موضوع و شناسایی و دستگیری فرد مظنون تشکیل شد.» در ایران سالانه ده‌ها زن به دست مردان نزدیک، از جمله همسر، برادر، پدر یا بستگان خود به قتل می‌رسند. موارد زن‌کشی، تحت عنوان «قتل ناموسی» و به بهانه‌هایی چون «آبروی خانوادگی» یا «غیرت مردانه» گزارش می‌شوند. رسانه‌های حکومتی و مسئولان جمهوری اسلامی عمدتاً این قتل‌ها را به عواملی چون «عصبانیت» یا «اختلافات خانوادگی» تقلیل می‌دهند. تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران دارند.

یک دختر بلوچ در اثر غرق‌شدگی جان‌باخت

روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، در پی سقوط سه دختر نوجوان در رودخانه روستای دامن یک دختر ۱۴ ساله بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد. حال‌وش که رویدادهای بلوچستان را پوشش می‌دهد، هویت او را سیمین استوار نارویی ۱۴ ساله اعلام کرده و نوشته است که سیمین اهل ایرانشهر بود. حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه در این خصوص نوشت: « روز پنج‌شنبه سه خانواده اهل ایرانشهر برای ‌پکنیک به روستای دامن رفته و بودند که سه دختر نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله این سه خانواده برای تفریح به بالای کوه کنار رودخانه رفته بودند که هر سه به درون رودخانه سقوط کرده و دو تن از آن‌ها موفق به خروج از رودخانه شده‌اند و سیمین بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده است.» ده‌ها کودک سالانه به ویژه در فصل بهار و تابستان در رودخانه‌های فصلی و هوتگ‌ها غرق شده و یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند. مانند بسیاری از موارد دیگر، آمار دقیقی نیز از تعداد قربانیان این حوادث وجود ندارد. طبق گزارش سالانه «کمپین فعالین بلوچ»، در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۷ شهروند بلوچ که ۲۱ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند بر اثر غرق شدگی در آب هوتگ، رودخانه، دریا، کانال آب یا ریزش دیواره هوتگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

خبرگزاری وابسته به سپاه: حرکت دروازه‌بان استقلال در بغل کردن جیمی‌جامپ زن سبب «محرومیت جدید زنان» خواهد شد

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه ۲۵ فروردین، به رویدادهای پیش آمده در حاشیه دیدار دو تیم استقلال و آلومینیوم اراک واکنش نشان داد و نوشت اینکه دروازه‌بان استقلال دختر هوادار این تیم را که به وسط زمین آمده بود، در آغوش کشید سبب‌ساز محدودیت‌های جدید زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود. جیمی‌جامپ دختر هوادار استقلال در جریان بازی روز جمعه ۲۴ فروردین این تیم و آلومینیوم اراک رخ داد. حسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال او را درآغوش گرفت و پیراهنش را نیز به او داد. در ادامه نیروهای انتظامی به سمت دروازه‌بان استقلال و این دختر هوادار یورش بردند تا آن‌ها را از یکدیگر جداکنند. مداخله‌ای که نهایتا منجر به تنشی کوتاه میان کادر تیم استقلال و نیروی انتظامی شد. خبرگزاری فارس در گزارشش از این رویداد این‌چنین برای زنان خط و نشان کشید: «این امر ناخواسته محرومیت جدیدی را برای بانوان علاقه‌مند به فوتبال برای حضور در استادیوم‌ها ایجاد می‌کند چرا که به‌دلیل فضای غیر فرهنگی، بسیاری از خانم‌های علاقه‌مند حاضر به حضور در استادیوم‌ها نمی‌شوند و محیط ورزشگاه رفته رفته به جولانگاه افرادی با شرایط خاص محدود می‌شود.» این خبرگزاری پس از تهدید زنان به ممانعت از حضورشان در استادیوم‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی گفت: «نکته مهمتر در جریان بازی دیروز تضعیف پلیس در جریان ممانعت از جیمی جامپ زن بی‌حجاب بود. به‌طوری که دروازه بان استقلال با بغل کردن این فرد، به همراه برخی دیگر از همراهانش در حمایت از او شروع به حمله به پلیس کردند؛ اقدامی جوگیرانه که در فضای مجازی به تک چرخ زدن جوانک‌ها در جلوی مدارس دخترانه تشبیه شد.»

رسانه آمریکایی: واشنگتن معافیت همکاری هسته‌ای روسیه و ایران را تمدید نکرده است ولی این تحریم‌ها را هم اجرا نمی‌کند

رسانه واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی که شامگاه جمعه ۲۴ فروردین منتشر شد از تمدید نشدن بخشی از معافیت‌های تحریمی در زمینه همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران خبر داد. این معافیت‌های تحریمی که پس از برجام برقرار شد به ایران و روسیه اجازه می‌داد در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز به‌ویژه در پروژه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در جنوب ایران و ایجاد تغییر در نیروگاه آب‌سنگین اراک با هم همکاری داشته باشند بی‌آنکه تحت تحریم قرار گیرند. با این حال این رسانه نوشته است که به رغم تمدید نشدن این معافیت، دولت جو بایدن دست با اجرای تحریم‌های مرتبط با آن نزده است. معافیت‌ها آخرین بار در اوت ۲۰۲۳ تمدید و در ابتدای سال ۲۰۲۴ منقضی شدند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش این رسانه درباره تمدید شدن یا نشدن این معافیت‌ها و سیاست کنونی دولت بایدن در قبال این بخش از تحریم‌ها گفت که «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی تنها «پس از تصمیم‌گیری» ارائه خواهد شد.

هلند می‌گوید سفارتخانه‌اش در تهران در روز یکشنبه تعطیل خواهد بود و برای فعالیت در روزهای بعد تصمیم می‌گیرد

وزارت امور خارجه هلند روز شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل اعلام کرد که هلند به عنوان یک اقدام احتیاطی روز یکشنبه سفارت خود در تهران را می بندد. این وزارتخانه افزود که روز یکشنبه در مورد بازگشایی سفارت در روز دوشنبه تصمیم‌گیری خواهد کرد. احتمال وقوع حمله ایران به اسرائیل در واکنش به کشته شدن سرداران سپاه در کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه سبب شده است برخی کشورهای منطقه و جهان اقدامات احتیاطی را در دستور کار قرار دهند. پروازهای هواپیمایی لوفت‌هانزا و اتریشی هم فعلا متوقف شده است.

نسیم ثابتی، شهروند بهایی را برای اجرای حکم زندان به دادسرای مشهد احضار کردند

نسیم ثابتی، شهروند بهایی ساکن مشهد، برای اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام دادسرای مشهد احضار شد. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، بر اساس احضاریه‌ای که ۱۶ فروردین توسط شعبه ۲۱ اجرای احکام مشهد صادر شده است، از این شهروند بهایی خواسته شده که ظرف مدت ۱۰ روز جهت اجرای حکم حبس در این شعبه حاضر شود. پیش‌تر نسیم ثابتی به همراه سه شهروند بهایی دیگر به نام‌های آزیتا فروغی، رویا قانع‌عزآبادی و سهیلا احمدی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به اتهام «عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای این شهروند بهائی قابل اجرا خواهد بود.

رویترز: ایران خواهان پرهیز از افزایش تنش است

منابع ایرانی و دیپلماتهای آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تهران به واشنگتن «سیگنال» داده که می‌خواهد از افزایش تنش پرهیز کند. به گفته رویترز اما هنوز این خطر وجود دارد که واکنش احتمالی ایران از کنترل خارج شود. در ۴۸ ساعت گذشته خبرها در مورد احتمال انجام حمله متقابل ایران به اسرائیل بیشتر شده است.