ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک ناوچه آلمانی «عازم دریای سرخ خواهد شد»

بر اساس گزارش روزنامه «ولت آم زونتاگ» و به نقل از منابع آگاه، دولت فدرال آلمان قصد دارد برای تضمین امنیت حمل و نقل دریای سرخ یک ناوچه جنگی به دریای سرخ اعزام کند. این اقدام به عنوان بخشی از ماموریت دریایی اتحادیه اروپا و در پاسخ به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام خواهد شد. ناوچه «هسن» تا پایان سال گذشته میلادی حدود شش ماه به عنوان بخشی از نیروهای سریع ناتو در دریای شمال و اقیانوس منجمد شمالی مشغول عملیات آزمایشی و بازدارنده علیه روسیه بود. بر اساس گزارش اخیر، این ناوچه که قابلیت ردیابی ۱۰۰۰ هدف همزمان را دارد و مجهز به موشک‌های پدافند هوایی است قرار است روز یک فوریه ماموریت جدید خود را آغاز کند. حدود ۲۴۰ پرسنل روی این کشتی حضور دارند. پیش از این گزارش شده بود که اتحادیه اروپا به زودی یک ماموریت دریایی برای تامین امنیت دریای سرخ را آغاز می‌کند. قرار است اعضای این اتحادیه روز سه‌شنبه برای اولین بار در بروکسل درباره این ماموریت صحبت کنند. روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه آلمان از آمادگی این کشور برای شرکت در این ماموریت خبر داده بود. اما چنین اقدامی به تایید بوندستاگ یا مجلس آلمان نیاز دارد. بعد از شروع جنگ اسرائیل علیه غزه، نیروهای حوثی تحت حمایت ایران با پهپاد و موشک به چند کشتی تجاری در دریای سرخ حمله کردند. حوثی‌ها خود را بخشی از محور مقاومت علیه اسرائیل می‌دانند و به گفته رهبران این گروه پرتاب موشک و حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ در مقابله با جنگ غزه صورت گرفته است. آمریکا و بریتانیا در پاسخ به یمن حمله کردند و چند سامانه رادار ضدهوایی و پرتاب موشک حوثی‌ها را هدف قرار دادند.

قدرت زلزله ژاپن به حدی بود که خط ساحلی بیش از ۲۵۰ متر جابه‌جا شد

در اولین روز سال نو میلادی، کمی بعد از نیمه‌شب زلزله‌ای به بزرگی ۷,۶ ژاپن را لرزاند. ۲۱۳ نفر کشته شدند و ۲۵ هزار نفر در پناهگاه‌های اضطراری اسکان یافتند. حالا تصاویر ماهواره‌ای قدرت شگفت‌انگیز این زلزله را نشان داده است. بر اساس این تصاویر، خط ساحلی بعد از زلزله بیش از ۲۵۰ متر جابه‌جا شده‌ است. در خلیج نوتو قدرت زلزله به قدری بوده است که ساحلی جدید به وسعت دو زمین فوتبال به وجود آمد و اسکله در میانه خشکی قرار گرفت. خلیج نوتو در مرکز زلزله اخیر قرار داشت. تصاویر ماهواره‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شده است به روشنی نشان می‌دهد که سطح زمین تا حدی برآمده که بخشی از بستر دریا اکنون به ساحل پیوسته است. از آنجا که ژاپن به شدت زلزله‌خیز است شبکه‌ای از دستگاه‌های حساس ردیابی زلزله را به کار می‌گیرد. این شبکه که شامل ایستگاه‌های جی‌پی‌اس بر روی نقاط استراتژیک هستند نشان می‌دهد که بعد از هر زلزله زمین چقدر جابه‌جا شده است. پژوهشگران موسسه تحقیقات زلزله در دانشگاه توکیو در بیانیه‌ای در روز ۴ ژانویه اعلام کرده بودند که در تحقیقات میدانی آنها مشخص شده است که خط ساحلی در ۱۰ مکان از کایزو تا آکازاکی بر اثر زلزله خلیج نوتو جابه‌جا شده است.

بریتانیا کمک نظامی به اوکراین را افزایش می‌دهد- مدودف: اعلان جنگ به روسیه است

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه و قائم‌مقام کنونی شورای امنیت روسیه روز جمعه ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی گفت که هر اقدامی از جانب بریتانیا برای گسیل نیروی نظامی به اوکراین اعلان جنگ به روسیه است. این متحد نزدیک ولادیمیر پوتین اظهاراتش را در واکنش به دیدار ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از کی‌یف و اعلام افزایش کمک‌های مالی نظامی به اوکراین طرح کرد. این کمک‌های مالی قرار است برای خرید پهپادهای جنگی جدید استفاده شوند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مدودف در کانال تلگرام خود نوشت: «امیدوارم دشمنان ازلی ما، این بریتانیایی‌های مستکبر، بفهمند که اعزام نیروی نظامی به اوکراین به معنای اعلام جنگ با کشور ما خواهد بود.» مدودف که پیشتر در مقایسه با پوتین یک چهره سیاسی لیبرال به شمار می‌آمد، اکنون به خاطر اظهارات ضدغربی تندش شناخته می‌شود. او همچنین با اشاره به حملات اوکراینی‌ها به غیرنظامیان روس در شهر بلگورود، پرسید که غربی‌ها چه احساسی خواهند داشت اگر گروه ریشی سوناک در کی‌یف هدف بمب‌های خوشه‌ای روسیه قرار بگیرند. بلگورود در جنوب روسیه در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارد و در ماه‌های اخیر هدف حملات موشکی و پهپادی اوکراین قرار گرفته است. روسیه می‌گوید که در یکی از آخرین موارد این حملات در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ / ۹ دی، در نتیجه بمب‌های خوشه‌ای اوکراین دست‌کم ۲۰ نفر از جمله دو کودک کشته و ۱۱۱ نفر زخمی شدند. اوکراینی‌ها می‌گویند در واکنش به بمباران گسترده شهرهای اوکراین در ۲۹ دسامبر، فقط اهداف نظامی در بلگورود را هدف قرار داده‌اند.

انتخابات تایوان در سایه خطر جنگ با چین برگزار شد

شنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی، شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان آغاز شد. صندوق‌های رأی‌گیری در ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت محلی (۱۰:۳۰ به وقت تهران) بسته شدند و شمارش فوراً شروع شد. نتایج انتخابات شب شنبه (به وقت تهران) مشخص خواهد شد. چین، که ادعای حاکمیت بر جزیره تایوان را دارد، از نزدیک تحولات انتخابات را دنبال می‌کند که پیشتر آن را «انتخاباتی بین جنگ و صلح» خوانده بود. تایوان در سال ۱۹۹۶ موفق شده بود پس از دهه‌ها مبارزه با اقتدارگرایی و حکومت نظامی، اولین انتخابات ریاست‌جمهوری مستقلش را برگزار کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب حاکم «ترقی‌خواه دموکراتیک»، که حامی هویت مستقل تایوانی و مخالف ادعاهای سرزمینی جمهوری خلق چین است، در صورت پیروزی در این انتخابات وارد سومین دوره حکمرانی‌اش بر این جزیره بحرانی می‌شود. نامزد این حزب، معاون رئیس جمهوری فعلی تایوان، لای چینگ‌ته است. در روزهای منتهی به انتخابات، چین در تبلیغاتش می‌کوشید لای چینگ‌ته را به عنوان یک «تجزیه‌طلب خطرناک» معرفی کند. لای می‌گوید به حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان و تقویت توان دفاعی جزیره متعهد است. لای در انتخابات اخیر با دو نیروی مخالف روبرو بوده است: هو یو-ایی از بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون تایوان، کومینتانگ، و کو ون‌جه، شهردار سابق تایپه از حزب کوچک «مردم تایوان». هو یو-ایی خواستار برقراری دوباره تبادل‌های مردمی چین و تایوان است و لای را به دفاع از استقلال رسمی تایوان متهم می‌کند. لای هو را طرفدار پکن می‌داند. هو این اتهام را رد می‌کند. کو ون‌جه به طور ویژه در میان رأی‌دهندگان جوان پایگاه دارد و به خاطر تمرکز بر مسائل اساسی روزمره مثل قیمت بالای مسکن، مشهور است. او نیز خواستار برقراری مجدد روابط با چین است اما تأکید می‌کند این رابطه باید با حفظ دموکراسی و سبک‌زندگی تایوان برقرار شود. از سوی دیگر، اگر هیچ حزبی در انتخابات پارلمانی به اکثریت نرسد، رئیس جمهور جدید احتمالاً در تصویب قوانین جدید و بودجه با مشکل روبرو خواهد شد. انتخابات تایوان در بستر تنش‌های فزاینده این کشور با چین صورت گرفت. وزیر دفاع تایوان صبح شنبه اعلام کرد که برای چندمین بار بالن‌های چینی را رصد کرده که از فراز تنگه عبور کرده‌اند و یکی از آن‌ها از آسمان تایوان گذشته است.

نیروهای مرزبانی سه کولبر دیگر را در مرز بانه و نوسود زخمی کردند

در ادامه تیراندازی به سمت کولبران مرزی، در دو روز گذشته دست‌کم سه کولبر به نام‌های محمد رشیدپور، اکبر رازنهان و دلاور فرامرزی در مناطق مرزی شهرستان بانه استان کُردستان و شهر نوسود استان کرمانشاه با تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پنج‌شنبه ۲۱ دی، نیروهای مرزبانی در مرز نوسود به گروهی از کولبران با گلوله ساچمه‌ای تیراندازی کردند که در نتیجه آن اکبر رازنهان و دلاور فرامزی، دو کولبر اهل روستای «تین» پاوه زخمی شدند. بر بنیاد این گزارش، این دو کولبر از ناحیه پا مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفتند. بر پایه این گزارش هم‌چنین، روز چهارشنبه ۲۰ دی، یک کولبر ۱۸ ساله به نام محمد رشیدپور در منطقه مرزی «کنده سور» شهرستان بانه از سوی نیروهای مرزبانی هدف تیراندازی قرار گرفت و زخمی شد. پیش از این، شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن دو کولبر به نام‌های شورش خرگوشی و میرزا احمدی در مناطق مرزی شهرستان بانه با تیراندازی نیروهای مرزبانی خبر داده بود. میرزا احمدی، کولبر دارای معلولیت و پدر دو فرزند بود که در چند سال گذشته در مناطق مرزی بانه و بلوچستان به کولبری و سوخت‌بری مشغول بود. براساس آماری که کولبرنیوز جمع آوری کرده است، در سال ۲۰۲۳ جمعاً ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۳۲ کولبر معادل ۱۱ درصد آن‌ها کشته و ٢۶۷ کولبر زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها از مجموع ٢٩٩ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ٢۶١ مورد یعنی در ۸۷ درصد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفتند. هم‌چنین از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال بودند.

آمریکا در دور جدیدی از حملات ایستگاه راداری حوثی‌ها را هدف قرار داد

ایالات متحده شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) بار دیگر به نیروهای حوثی در یمن حمله کرد. این حملات بعد از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور وعده داد امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را برقرار می‌کند. آخرین حمله که به گفته ایالات متحده به یک ایستگاه راداری حوثی‌ها اصابت کرده است، در ساعات نخستین روز شنبه انجام شد. پیش از آن در روز پنج‌شنبه بریتانیا و آمریکا حملاتی را علیه زیرساخت‌های این گروه تحت حمایت ایران انجام دادند. آمریکا این بار در حملاتش از موشک تاماهاک که یک موشک کروز با هدایت جی پی اس است، استفاده کرد. مرکز فرماندهی آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که هدف این حملات «کاهش قابلیت حوثی‌ها در حمله به حمل و نقل دریایی شامل کشتی‌های تجاری بوده است.» حوثی‌ها در شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کردند که بریتانیا و آمریکا شهر صنعا پایتخت را بمباران کرده‌اند. این حملات در پاسخ به عملیات یمن در دریای سرخ انجام شد؛ عملیاتی که به گفته مقامات حوثی در حمایت از فلسطین و علیه جنگ اسرائیل در غزه صورت پذیرفت. حملات اخیر غرب اما نگرانی‌ها از بالا گرفتن جنگ در منطقه را افزایش داده است. در حالی که رهبران حوثی وعده انتقام داده‌اند، بایدن روز جمعه گفت که در صورت عدم متوقف شدن حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و نظامی در آب‌های به شدت استراتژیک دریای سرخ، دستور انجام حملات بیشتری را خواهد داد.