ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران امنیتی روح‌الله گره‌گشا، بازنشسته فرهنگی و از فعالان صنفی را بازداشت کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از بازداشت روح‌الله گره‌گشا، فعال صنفی و بازنشسته فرهنگی شهرستان ممسنی خبر داده است. او دیروز دوشنبه ۲۰ آذر/۱۱ دسامبر با هجوم نیروهای پلیس امنیت به منزلش بازداشت و به زندان شیراسپاری شهر نورآباد ممسنی منتقل شده است. به نظر می‌رسد دلیل بازداشت این فعال صنفی معلمان فارس، شرکت در تجمع بازنشستگان این شهر در روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه/۵ دسامبر بوده باشد. تجمع سه‌شنبه ۱۴ آذر نیز مانند دیگر تجمع‌های سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان، در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و اجرا نشدن همسان‌سازی برگزار شد. همچنین در این تجمع بازنشستگان خواستار آزادی معلمان در بند شدند. علاوه بر روح‌الله گره‌گشا، جان‌محمد احمدی و علی احمدی نیز به دلیل «شرکت در تجمع بازنشستگان» در شهر ممسنی بازداشت شده‌اند. جان‌محمد احمدی، بازنشسته فرهنگی و از فعالان صنفی ممسنی، روز شنبه ۱۸ آذر به‌دست نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به دادستانی این شهر ارجاع داده شد. کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان درباره بازداشت او خبر داده بود که جان‌محمد احمدی پس از تفهیم اتهام با قرار بازداشت یک ماه به زندان شیراسپاری شهر نورآباد ممسنی تحویل داده شده است. علی احمدی از فعالین صنفی نیز در پی تجمع ۱۴ آذر با هجوم ماموران پلیس امنیت به منزلش بازداشت شده بود.

«تقدیر» جمهوری اسلامی از فاطمه رجایی‌راد، پزشک نمونه آمل: پروانه پزشکی او را به خاطر حجاب معلق و از دانشگاه اخراجش کردند

فاطمه رجایی‌راد، فارغ‌التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران و متخصص جراحی دهان، فک و صورت و عضو هیئت علمی دانشگاه بابل در صفحه اینستاگرامش از دریافت «خبر قطعی حکم اخراج از دانشگاه علوم پزشکی بابل» خبر داد. پیش‌تر نیز در ۱۴ آبان/ ۵ نوامبر پروانه طبابت او معلق شده بود. علت اخراج او از دانشگاه حضورش در مراسم تقدیر از پزشکان نمونه آمل است که ۴ آبان‌ماه/۲۶ اکتبر برگزار شد و حضور بدون روسری برخی از پزشکان زن و تقدیر از پزشکی که بدون حجاب اجباری در مراسم حضور یافته بود واکنش افراد و خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت را در پی داشت. مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به حضور بدون روسری برخی زنان حاضر در تالار، از جمله فاطمه رجایی‌راد که بدون حجاب اجباری لوح‌ تقدیرش را دریافت کرد، تاکنون دست به پلمب تالار، عزل سه تن از مدیران بهداشت و درمان و دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی آمل، احضار فاطمه رجایی‌راد، تعلیق پروانه پزشکی و اخراج او از هیئت علمی دانشگاه زده‌اند. اخراج این پزشک نمونه آمل در شرایطی انجام شده است که کشور با بحران کمبود پزشک و پرستار روبه‌روست و آمار مهاجرت پزشکان نگران‌کننده است. از سوی دیگر، طبق اعلام رسمی حکومت نرخ مشارکت اقتصادی زنان تنها حدودا ۱۳ درصد است. حجاب اجباری از جمله مصادیق آپارتاید جنسیتی در ایران است که زنان را به شکلی هدفمند از مشارکت در فضای عمومی باز می‌دارد و حق شهروندی را از آن‌ها سلب می‌کند. زنان چه پیش از استخدام و چه بعد از آن با موانع تبعیض‌آمیز روبه‌رو هستند و با وجود قوانین استخدامی زن‌ستیزانه تلاش می‌کنند وارد بازار کار شوند یا در آن بمانند. فاطمه رجایی‌راد نیز در ادامه‌ی خبر حکم اخراجش اعلام کرده است که از این پس به شکل رسمی با انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین و مجمع خیرین شهرستان آمل همکاری خواهد کرد و به راهش ادامه خواهد داد.

ادامه‌ سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از اعتراضات بازنشستگان اعلام حمایت کرد

سه‌شنبه ۲۱ آذر/۱۲ دسامبر، بازنشستگان مطابق برنامه هفتگی سه‌شنبه‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله اهواز، کرمانشاه، سنندج، اردبیل، قزوین و اراک دست به تجمع زدند. بازنشستگان اصفهان نیز اعلام کردند که فردا چهارشنبه تجمعی برگزار خواهند کرد. بازنشستگان معترض در اهواز با در دست داشتن پارچه نوشته‌‌هایی حمایت و همراهی خود را از فرزانه زیلابی، وکیل کارگران و همچنین معلم‌های بازداشت شده اعلام کردند. مطابق تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از سوی «اتحادیه آزاد کارگران» معترضان نوشته‌هایی از جمله «احکام وکیل با شرافت فرزانه زیلابی ملغی باید گردد» و «معلم زندانی آزاد باید گردد» در دست داشتند و شعار می‌دادند «درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید.» در کرمانشاه نیز بازنشستگان صندوق کشوری با همراهی بازنشستگان تأمین اجتماعی ودیگر صندوق‌ها درمحل صندوق بازنشستگان کشوری این شهر، با شعارهایی از جمله «بازنشسته به‌پا خیز، برای رفع تبعیض»، «بازنشسته بیدار است، از تبعیض بیزار است»، و «فقط کف خیابان به دست میاد حقمان» تجمع کردند. آن‌ها همچنین در پارچه‌نوشته‌هایی که در دست داشتند خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطابق ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه و اتحاد بازنشستگان «کشوری، لشکری (تامین اجتماعی)، مخابرات، علوم پزشکی، نفت، فولاد» شدند. در سنندج بازنشستگان کشوری مقابل صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان، در اعتراض به اجرا نشدن «همسان‌سازی»، با شعارهایی از جمله «چای دبش عالیه، سفره ما خالیه» و «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه» ضمن اعتراض به اخبار مربوط به فساد ارزی واردات چای، به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. در اردبیل نیز بازنشستگان با شعارهایی از جمله «کشور پر در آمد، چه بر سر تو آمد»، «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه»، «هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت»، «اجرای همسان‌سازی، بدون حقه‌بازی» به خیابان آمدند و ضمن اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خواستار اجرای همسان‌سازی شدند. همچنین بازنشستگان قزوین نیز با شعارهایی از جمله «هر روز وعده شنیدیم، عدالتی ندیدیم»، «اجرای همسان‌سازی، حق مسلم ماست» دست به تجمع زدند. در اراک نیز جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان تجمع برگزار کردند و نوشته‌هایی از جمله «معلم به پا خیز، برای رفع تبعیض» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است» در دست داشتند. بازنشستگان در اصفهان نیز اعلام کرده‌اند که فردا چهارشنبه ۲۲ آذر/۱۳ دسامبر ۱۰ صبح مقابل دفترنمایندگی صندوق‌های بازنشستگی نفت واقع درخیابان میرداماد اصفهان دست به تجمع خواهند زد. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران هم روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از مطالبات بازنشستگان حمایت کرد و از «همه فرهنگیان شاغل و بازنشسته» در خواست کرد که «در تجمعات اعتراضی سه‌شنبه‌ها حضور فعال داشته باشند».

صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا (مهسا) امینی به نمایندگی از آن‌ها جایزه ساخاروف را دریافت کرد

پارلمان اروپا سه‌شنبه ۱۲ دسامبر/۲۱ آذر جایزه ساخاروف را به ژینا (مهسا) امینی اهدا کرد که نامش همان‌طور که خانواده‌اش پیش‌بینی کرده بودند، «رمز آزادی» شد. جایزه ساخاروف عالی‌ترین جایزه اتحادیه اروپا برای حقوق بشر است که امسال به ژینا امینی اهدا شد. ژینا امینی در سن ۲۲ سالگی به‌خاطر مقاومت در برابر حجاب اجباری در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی به قتل رسید. نام او، همان‌طور که خانواده‌اش در مراسم خاکسپاری‌اش در سقز اعلام کردند «رمز» شد و اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایران به پا کرد که علی‌رغم سرکوب بی‌رحمانه‌ی حکومتی و قتل، آسیب، شکنجه و اعدام معترضان ادامه یافت. اکنون با گذشت یک سال و نیم از شروع اعتراضات، خانواده امینی قرار بود برای دریافت جایزه ساخاروف و شکرت در مراسم اهدای جوایز به استراسبورگ سفر کنند، اما در اخرین لحظه، با ممنوعیت خروج از کشور مواجه شدند. مژگان افتخاری، مادر ژینا امینی در پیامی که توسط صالح نیکبخت، وکیل خانواده و از طرف خانواده خوانده شد نوشته است: «دوست داشتم در میان جمع پرافتخار شما حضور داشتم، تا تمامی زنان سرزمینم را نمایندگی کنم و قدردانی‌ام را برای اعطای جایزه ساخاروف ابراز کنم. اما متاسفانه، این فرصت با زیر پا گذاشتن تمام هنجارهای قانونی و انسانی از ما گرفته شد.» روبرتا میتسولا، رئیس پارلمان اروپا تصمیم حکومت جمهوری اسلامی برای ممانعت از حضور نزدیکان ژینا در فرانسه را محکوم کرد و گفت «شیوه برخورد رژیم با آن‌ها نمونه دیگری از آن‌چه است که مردم ایران به طور روزمره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.» او همچنین افزود: «شجاعت و مقاومت زنان ایرانی در مبارزه‌شان برای عدالت، آزادی و حقوق بشر متوقف نخواهد شد. صدای آ‌ن‌ها را نمی‌توان به سکوت تبدیل کرد.» به گزارش روزنامه فرانسوی مدیاپارت، بیش از صدها نماینده اروپایی نیز برای محکوم کردن تصمیم مقامات ایرانی نامه‌ای سرگشوده امضا کردند و تلاش‌ها برای به سکوت واداشتن اعتراضات با «ممنوعیت اعتراض به زیرپا گذاشتن حقوق زنان، حقوق بشر، و آزادی‌های بنیادین توسط جمهوری اسلامی ایران» را محکوم کردند. دو مبارز ایرانی دیگر نیز به نمایندگی از جنبش «زن زندگی آزادی» در پارلمان اروپا در استراسبورگ حضور داشتند: افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی که در ۲۲ سالگی در تظاهراتی در اعتراض به مرگ ژینا امینی کشته شد و مرسده شاهین‌کار که در تظاهرتی علیه حکومت ایران بینایی یک چشمش را از دست داد. هر دوی آن‌ها ایران را در سال ۲۰۲۳ ترک کرده‌اند. مرسده شاهین‌کار در کنفرانسی خبری گفت: «ما به نمایندگی تمام زنانی این‌جا هستیم که دیگر تحمل رژیم ایران را ندارند» و افسون نجفی نیز از جامعه بین‌الملی خواست که فشار را روی رژیم ایران بیش‌تر کند. اعطای جایزه ساخاروف در غیاب خانواده امینی دو روز پس از اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی صورت گرفت، که آن هم در غیاب او و در حالی که در زندان اوین در بند بود انجام شد. جایزه ساخاروف اولین بار در سال ۱۹۸۸ به نلسون ماندلا و اناتولی مارچنکو اعطا شده بود. این جایزه عالی‌ترین جایزه‌ای است که پارلمان اروپا برای حقوق بشر اعطا می‌کند و به افراد، گروه‌ها و سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که در راه آزادی اندیشه تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند. سال گذشته نیز این جایزه به شجاعت مردم اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه اعطا شده بود.

سمیرا سبزیان، کودک‌همسری که در ۱۹ سالگی دستگیرشده پس از گذراندن ۱۰ سال حبس با خطر اعدام روبه‌روست

سمیرا سبزیان، کودک‌همسری است که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده، مادر دو فرزند است و حال به اتهام قتل شوهرش به قصاص نفس محکوم است. او در سال ۱۳۹۳ و در حالی‌که ۱۹ سال داشته است بازداشت شده و اکنون پس از گذشت ۱۰ سال زندان، در زندان قرچک ورامین (شهر ری) در بند است و خطر اجرای حکم اعدام او را تهدید می‌کند. محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در ایکس (توییتر) نسبت به خطر اجرای حکم اعدام برای سمیرا سبزیان در روز چهارشنبه ۲۲ آذر/۱۳ دسامبر هشدار داد. او خبر داده است که سمیرا به قرنطینه منتقل شده و در این مقطع واکنش جامعه‌جهانی و مردم ایران می‌تواند اثر گذار باشد. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جمهوری اسلامی ایران ۲۰۰ زن را اعدام کرده که اتهام ۹۰ نفر از آنان قتل عمد بوده است. این در حالی است که بسیاری از زنان و مخصوصا آن‌ها که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، در اغلب موارد مواجهه با خشونت خانگی به دلیل نبود حمایت‌های قانونی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی راهی برای جدایی از همسرشان و دفاع از خود در پیش ندارند. همچنین، سالانه تعداد نامعلومی از زنان در ایران به‌دست مردان کشته می‌شوند و دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، پرونده‌های زن‌کشی را می‌بندند. از جمله مورد شنیع قتل مونا حیدری که همسرش او را سر برید و پس از چرخاندن سر بریده‌ی او در خیابان‌های اهواز تنها به هفت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

حمله موشکی حوثی‌های یمن یک کشتی نروژی را به آتش کشید

کشتی نروژی «استریندا» دوشنبه ۱۱ دسامبر/۲۰ آذر حدود ساعت ۹ شب هدف حمله‌ی موشکی حوثی‌های یمن قرار گرفت و در حالی‌که از تنگه‌ی باب‌المندب، که شرق افریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند عبور می‌کرد دچار آتش‌سوزی شد. طبق اطلاعات مندرج بر روی وبسایت شرکت کشتیرانی «مووینکلز ردری» مستقر در برگن، نفتکش استریندا بخشی از ناوگان این شرکت است. خدمه‌ی این کشتی نروژی همگی ملیت هندی دارند. شبکه الجزیره به نقل از گیر بلسنس، مدیرعامل شرکت «مووینکلز ردری» نوشت:‌ «هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده و موفق شده‌اند آتش را مهار کنند». او همچنین افزوده است که «تمرکز ما اکنون روی امنیت و سلامت دریانوردانی است که روی کشتی هستند، کشتی به سوی یک بندرگاه امن در حال حرکت است.» سه‌شنبه ۱۲ دسامبر/۲۱ آذر یحیا سریع، سخن‌گوی نظامی حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه کشتی استریندا را به دلیل حمل نفت برای اسرائیل هدف قرار داده است. او همچنین مدعی شد که «سرنشینان کشتی از پاسخ به هشدارهای ما خودداری کردند. تا زمانی که اسرائیل اجازه‌ی ورود کمک‌های غذایی و بهداشتی به نوار غزه را ندهد، حوثی‌ها به ایجاد مانع برای کشتی‌هایی که مبدا یا مقصدشان بندرگاه‌های اسرائیل باشد ادامه خواهند داد.» داده‌های ردیابی کشتی نشان می‌دهد که استریندا تانکری نفتی و شیمیایی است که در راه ایتالیا بوده است. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) اعلام کرده است که این حمله توسط موشک کروز ضد-کشتی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن پرتاب شده صورت گرفته است. با ادامه جنگ میان اسرائیل و غزه، تهدید حوثی‌ها به حمله به کشتی‌های تجاری نیز ادامه دارد. حوثی‌ها تا کنون به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله برده‌اند و با حملات موشکی و هوایی اسرائیل را هدف گرفته‌اند. در روزهای گذشته آن‌ها تهدید کردند که هر کشتی که باور داشته باشند مبداء یا مقصدش اسرائیل است را هدف خواهند گرفت. از جمله در نوامبر، حوثی‌ها کشتی حمل وسایل نقلیه‌ای که به اسرائیل مربوط بود را در دریای سرخ تصرف و توقیف کردند که همچنان در نزدیکی بندرگاه شهر حدیده پهلو گرفته است. در یک مورد دیگر نیز آن‌ها کشتی دیگری را هدف گرفته بودند که به ادعای مقام‌های امریکایی، در هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود. واشنگتن تاکنون پاسخ مستقیمی به حمله‌ها نداده است و تل‌آویو به طور مداوم تاکید می‌کند که این کشتی‌ها با اسرائيل ارتباطی ندارند.

دادگاهی در تهران محاکمه مریم و مسعود رجوی و ۱۰۲ عضو دیگر سازمان مجاهدین خلق را آغاز کرد

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از شروع دادگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق، در تهران خبر داده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران بر مبنای یک کیفرخواست ۷۰۰ صفحه‌ای محاکمه اعضای سازمان مجاهدین خلق از جمله مریم و مسعود جوی و مهدی ابریشمچی را به‌طور غیابی آغاز کرده است. طبق گزارش‌ها قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌خواهد در این دادگاه که به‌طور علنی و به ریاست قاضی دهقانی برگزار می‌شود ۱۰۰ عضو دیگر سازمان مجاهدین خلق و همچنین این سازمان را به‌عنوان یک شخصیت حقوقی محاکمه کند. پیشتر دادگستری استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود از ۱۰۴ عضو سازمان مجاهدین خلق خواسته شده که وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند. درعین حال گفته می‌شود دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پنج وکیل تسخیری را به دادگاه فرستاده است. حکومت ایران علاوه بر اعدام‌های گسترده اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشتار ۶۷، در سال‌های گذشته نیز وابستگان به این سازمان و خانواده‌های آن‌ها را شدیداً سرکوب کرده و به‌طور وسیع و نظام‌مند از اتهام وابستگی به این سازمان برای سرکوب فعالان و معترضان استفاده کرده است.