ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار رئیس آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی درباره احتمال توقف فعالیت‌های این نهاد سازمان ملل

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (اونروا) پرداخت ۸۲ میلیون یورو کمک به این نهاد سازمان ملل تا پایان ماه جاری میلادی را ضروری خواند و گفت در غیر این صورت باید فعالیت اونروا متوقف شود. لازارینی در همین راستا بر اهمیت کمک اتحادیه اروپا به ادامه فعالیت‌های این نهاد تأکید کرد و افزود در پی اتهام مشارکت برخی از کارکنان این آژانس در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، قصد ندارد استعفا کند. اسرائیل می‌گوید ۱۲ نفر از ۱۳ هزار کارمند اونروا در حمله حماس به اسرائیل دست داشته‌اند. چندین کشور نیز پرداخت‌های خود به این نهاد را به حالت تعلیق درآوردند. اونروا کارمندان متهم خود را اخراج کرد و تحقیقات در این‌باره در حال انجام است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی است که حماس در اونروا نفوذ کرده و خواستار انحلال آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی است. اسرائیل از سال‌ها پیش با اونروا مشکل داشت. مقام‌های این کشور استدلال می‌کردند که اونروا با رسیدگی به فلسطینی‌های پناهجو در کمپ‌های گوناگون در سرزمین‌های فلسطینی و کشورهایی همچون لبنان، مانع رفتن آنها به دیگر کشورها می‌شود. اسرائیل حق بازگشت را برای پناهجویان فلسطینی قائل نیست.

دادگاه هلندی حکم به توقف صادرات قطعه‌های اف‌ـ‌۳۵ به اسرائیل داد

یک دادگاه استیناف هلند به دولت این کشور دستور داد که صادرات قطعه‌های جنگنده‌ی آمریکایی اف-۳۵ به اسرائیل را متوقف کند. حکم دادگاه هلند دوشنبه ۲۳ بهمن / ۱۲ فوریه صادر شد. دادگاه در حکم خود نوشت: «این خطر غیرقابل انکار است که قطعات صادرشده‌ی اف-۳۵ می‌توانند در نقض فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرند.» در هفته‌های پایانی ۲۰۲۳ شماری از گروه‌های حقوق بشری «آکسفام نویب» (Oxfam Novib) (شعبه هلندی اکسفام)، سازمان عفو بین‌الملل، «پاکس هلند» (Pax Nederland) و «فروم حقوق» (The Rights Forum) این شکایت را علیه دولت هلند به دادگاه برده بودند. دادگاه بدوی در حکمی که نیمه دسامبر گذشته صادر شد، دستور به توقف صادرات نداده بود، هرچند از احتمال استفاده از این قطعات در نقش قوانین جنگ سخن گفت. گروه‌های حقوق بشری درخواست تجدیدنظر دادند. هلند میزبان یکی از انبارهای متعدد قطعه‎‌های اف‌ـ‌۳۵ آمریکا است که به کشورهای درخواست‌کننده، قطعات ارسال می‌کنند. دولت هلند گفته که نسبت به این حکم اعتراض می‌کند و آن را به دیوان عالی خواهد کشاند. با وجود این، فان لیوون، وزیر تجارت خارجی و همکاری‌های توسعه خبر داد که دولت این حکم را اجرا خواهد کرد. ششم بهمن نیز دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل امکان نسل‌کشی در غزه به دست اسرائیل را به رسمیت شناخت و از اسرائیل خواست هیچ‌گونه اقدامی در جهت نسل‌کشی فلسطینیان انجام ندهد. تا کنون بیش از ۲۸ هزار فلسطینی در حمله‌های اسرائیل به غزه کشته شده اند. حمله‌های اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد.

بریتانیا چهار شهرک‌نشین اسرائیلی متهم به جنایت‌های خشونت‌آمیز و «نقض فاحش حقوق بشر» را تحریم کرد

پس از آنکه کاخ سفید در روز ۱۲ بهمن/ ا فوریه چهار شهرک‌نشین مظنون به ارتکاب جنایات خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها را تحریم کرد، بریتانیا نیز ۲۳ بهمن/ ۱۲ فوریه «شهرک‌نشینان اسرائیلی را که با خشونت به فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی حمله کرده‌اند» در فهرست تحریم‌هایش قرار داد. بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه بریتانیا، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه این کشور تصمیم گرفت که برای چهار اسرائیلی «محدودیت‌های مالی و سفر» اعمال شود. از این چهار نفر، تنها «ینون لوی» در فرمان اجرایی بایدن برای اعمال تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینان گنجانده شده بود. بریتانیا می‌گوید که ینون لوی و موشه شارویت «در ماه‌های اخیر از تجاوز فیزیکی، تهدید خانواده‌ها با اسلحه، و تخریب اموال به عنوان بخشی از تلاش هدفمند و حساب‌شده برای کوچاندن جوامع فلسطینی استفاده کرده‌اند». در تحریم جدید بریتانیا همچنین نام فرد دیگری به نام «زوی بار یوسف» ذکر شده است. او متهم به تهدید خانواده‌های فلسطینی با اسلحه است. نفر چهارم در این اطلاعیه هم هم فردی به نام «الی فدرمن» ذکر شده که متهم است به تهدید چوپانان فلسطینی در جنوب الخلیل (هبرون). تایمز اسرائیل نوشته که یکی از همین افراد تحریم‌شده که فدرمن نام دارد در جنگ غزه مجروح شده و از آن زمان «به جبهه نبرد در خان یونس» بازگشته است. کامرون می‌گوید: «تحریم‌های امروز محدودیت‌هایی را برای کسانی که در برخی از فاحش‌ترین موارد نقض حقوق بشر دخالت دارند، اعمال می‌کند. ما باید در مورد آنچه در اینجا اتفاق می افتد شفاف باشیم. شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل فلسطینی‌ها را اغلب با اسلحه تهدید می‌کنند و آنها را مجبور به ترک سرزمینی می‌کنند که حق آنهاست. این رفتار غیرقانونی و غیرقابل قبول است.» کامرون همچنین از اسرائیل خواست که «اقدام محکم‌تری انجام دهد و خشونت شهرک‌نشینان را متوقف کند» و در پایان گفت که اسرائیل در اغلب موارد به تعهداتش برای مقابله با خشونت شهرک‌نشینان عمل نکرده است.

منیژه حکمت: سینما، فرهنگ و هنر ایران را مصلوب کرده‌اند، دفتر سینمایی‌ام را تعطیل کردم

منیژه حکمت، کارگردان سینمای ایران در نامه‌ای سرگشاده‌ خطاب به رئیس سازمان سینمایی از تعطیلی شرکت فیلمسازی و دفتر سینمایی‌اش خبر داد. حکمت در این نامه که در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی اکس منتشر شد خطاب به محمد خزاعی نوشت: «از تأسیس شركت «بامداد فیلم» بیست وهشت سال می‌گذرد و از حضور من در سینما حداقل چهل سال، چند روز گذشته شرکت «بامداد فیلم» را بستم و دفترتخلیه شد برای اجاره، جهت گذران حداقلی زندگی. تمام جوایزى که از سراسر دنیا دریافت کرده بودم از روی دیوارها برچیده و میخ‌های بجا مانده روی دیوارها نشان از مدیریت مجموعه شما دارد. اشکال بوجود آمده مختلف (از جای) میخها (روی) دیوارها نشان از مصلوب کردن سینما و فرهنگ و هنر این سرزمین دارد.» این کارگردان سینمای ایران، مادر پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندسازی است که در چند سال گذشته در خارج کشور فعالیت می‌کند. حکمت پس از قیام ژینا برای مدتی ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله هم شده بود. او در این نامه بدون اشاره مستقیم به سرکوب‌های پس از قیام ژینا نوشته است که «خوب می‌دانم در این چند سال کدام سمت تاریخ ایستاده‌ام و خوشحال و خوشبختم در این روزگار تلخ و سیاه برای روزمرگی تن به حقارت ندادم و نخواهم داد، شما و اعوان و انصارتان خوش باشید که این روزگار تلخ‌تر از زهر نیز می‌گذرد». منیژه حکمت در پایان نوشته است که همچون بزرگان سینما و چهره‌هایی مانند «ناصرتقوایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی و بی‌شمار اهلی راستین فرهنگ و هنر این سرزمین، آگاهانه بر سر تعهد و شرافت حرفه‌ای خود ایستاده‌ایم.»

مدیرعامل دیجی‌ کالا بازداشت و سپس به‌طور موقت آزاد شد

مسعود طباطبایی، مدیر عامل «دیجی‌‌ کالا» که روز گذشته، یکشنبه ۲۲ بهمن توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، در ساعات پایانی شب گذشته آزاد شد. شب گذشته حمید محمدی، رئیس هیأت مدیر دیجی‌ کالا در صفحه شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: «دقایقی پیش، خوشبختانه مسعود طباطبایی عزیز از بازداشت موقت آزاد شد و فردا صبح دوباره باید در دادسرا حضور پیدا کند.» حمید محمدی روز گذشته بازداشت مدیرعامل شرکت دیجی‌ کالا را اطلاع‌رسانی کرده و در صفحه ایکس خود نوشته بود:‌ «متأسفانه عصر امروز مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا علی‌رغم توضیحات و تلاش‌های صورت گرفته در این چند روز برای رفع سوء تفاهم‌های اخیر، با حکم دادسرای امنیت بازداشت شد. تمام تلاشمان را برای پیگیری موضوع انجام خواهیم داد. امیدواریم مسعود عزیز را هر چه زودتر در کنارمان داشته باشیم» خبرگزاری میزان ۱۹ بهمن اعلام کرد که دادستانی تهران به‌دلیل «انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات» در برخی از محصولات ارائه شده در سایت دیجی کالا با تشکیل پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علیه این شرکت اعلام جرم کرده است. خبرگزاری دولتی ایرنا در این باره نوشت: «در روز‌های اخیر در فضای مجازی تصاویری از عرضه برخی کالا‌ها در بستر این سکو منتشر شد که نشان می‌داد، نظارتی بر عرضه محصولات مغایر با باور‌های فرهنگی و اعتقادی مردم از طریق این پلتفرم اینترنتی وجود ندارد.» خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه درباره دلیل اعلام جرم دادستانی نوشت: «دلیل این اعلام جرم، فروش وسایلی از جمله کفش، ماگ و … با القاب مقدس اهل بیت توسط دیجی کالا بود». در پی این رویداد، در فضای مجازی تصاویری از شعارنویسی روبه‌روی شرکت دیجی کالا پس از فروش ماگ جنجالی منتشر شد. پس از آن دیجی کالا در وب‌سایت خود بیانیه‌ای منتشر و در آن تأکید کرد که نظارت بر کالا‌های خود را بیشتر از پیش و سختگیرانه‌تر خواهد کرد. دیجی کالا پیش از این نیز به زیر ذره‌بین نیروی‌های امنیتی رفته بود. دو دفتر دیجی کالا مردادماه سال جاری حدود دو هفته به‌دلیل عدم رعایت حجاب، پوشش اختیاری برخی از کارمندان، از سوی نیروهای اماکن فراجا پلمب شده بود. همچنین در اواخر تیر سال جاری نیز مرکز رسانه قوه قضائیه خبر داده بود که علیه یکی از زنان کارمند در دیجی کالا به‌علت عدم رعایت حجاب یک پرونده قضائی تشکیل شده است.

نیروهای نظامی سیوان صحیحی کولبر جوان را در مناطق مرزی بانه کشتند

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن، یک کولبر جوان به نام سیوان صحیحی را با تیراندازی مستقیم کشتند. به‌گزارش وب‌سایت کُردپا، این حادثه در منطقه مرزی «سارداب» بانه رخ داد. سیوان صحیحی ۲۰ سال سن بیشتر نداشت و اهل روستای بلکه از توابع شهرستان بانه بود. یک منبع آگاه به کُردپا گفت نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی او را هدف گلوله‌های خود قرار دادند و سیوان جوان بر اثر شدت جراحات جان باخت. بامداد جمعه ۲۰ بهمن نیز دو کولبر مهابادی به نام‌های یوسف و فرزاد در مناطق مرزی «هنگه‌ژال» بانه از سوی نیروهای مرزبانی ایران بازداشت و پس از نیم ساعت شکنجه، از فاصله چند متری با اسلحه ساچمه‌زن هدف تیراندازی قرار گرفته و زخمی شدند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، بنا به مستندسازی‌های کولبرنیوز، ۲۹۹ کولبر در مسیرهای مرزی و بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، رفتن روی مین، بهمن و سرمازدگی، و سقوط از کوه کشته و زخمی شدند. از این تعداد، ۲۶۱ مورد با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته و یا زخمی شدند؛ در مجموع ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ کولبر زخمی شدند.