ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان کل کشور: قانون در مورد حجاب پابرجاست اما برخورد فیزیکی نشود

محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور چهارشنبه ۲۱ شهریور در اهواز درباره رعایت حجاب اجباری حرف زد. او با بیان این‌که «برخی حرکاتی انجام می‌دهند که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند»، گفت اقدامات در مورد «بی‌حجابی» یا «بدحجابی» تعطیل نشده است و «قانون در این زمینه وجود دارد و تکلیف از فراجا، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان تبلیغات اسلامی، خطبای نماز جمعه و... برداشته نشده و به قوت خود باقی است». ‌ او در همین حال افزود: «مکرراً گفتیم بحث اقدام قضایی، پایان خط است و ابتدا باید از طریق ارشاد و نهی از منکر اقدام شود؛ کسی حق ندارد در خیابان با کسی برخورد فیزیکی داشته باشد. اگر کسی تمرد کرد، حق کتک زدن ندارند و تنها باید پرونده تشکیل شود و مستندات را به دادستان بدهند و قطعاً تعقیب می‌شود.» دادستان کل برخورد فیزیکی با کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند را «اتفاق کم و نادر» عنوان کرد. در گذشته نیز همواره با وجود برخوردهای فیزیکی با زنانی که پوشش اختیاری برمی‌گزینند، عده‌ای از مسئولان در سخنان خود چنین برخوردهایی را رد کرده‌اند اما برخوردهای فیزیکی همواره ادامه داشته و کسی نیز به آن‌ها رسیدگی نکرده است. آخرین نمونه آن پرونده نفس حاجی‌شریف، دختر ۱۴ ساله‌ای بود که همراه با دوستش در تیرماه امسال مورد خشونت مأموران گشت ارشاد قرار گرفت. مادر نفس حاجی‌شریف در این‌باره اعلام کرد که علیه مأموران گشت ارشاد شکایت کرده اما به‌گفته او «برای انگشت در‌رفته مأمور گشت ارشاد دادگاه برگزار کردند، نه برای کسانی که دختر مرا کتک زده‌اند».

چند تن از زنان معترض با شعار «سرنگونی طالبان مرام زنان است» در کابل به خیابان آمدند

گروهی از زنان معترض افغانستان صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور / ۱۱ سپتامبر در منطقه‌ دشت برچی کابل واقع در غرب این شهر دست به راهپیمایی زدند و علیه طالبان شعارهایی سر دادند. به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، اعضای «جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان» این تظاهرات اعتراضی را برگزار کردند. زنان معترض شعار سر دادند: «سرنگونی طالبان مرام زنان است»، «تحصیل، کار، آزادی» و «برابری زنان و مردان». این گروه از زنان با اشاره به تعطیلی سفارتخانه‌های افغانستان در خارج از این کشور این سفارتخانه‌ها را آخرین بقایای افغانستان‌ دانستند و از کشورهای دیگر خواستند که سفارتخانه‌های افغانستان را در اختیار طالبان قرار ندهند. یکی از زنان معترض به «اطلاعات روز» گفت که اعتراضات امروز در غرب کابل محدود بود و پایان یافت. پیش از این طالبان بارها اعتراضات زنان را سرکوب و زنان معترض را بازداشت و زندانی کرده‌اند. طالبان از ماه اوت سال ۲۰۲۱ برای دومین بار حکومت را در افغانستان به‌دست گرفته‌اند و از آن زمان تاکنون مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها را وضع کرده‌اند که حقوق زنان و دختران را به شدت کاهش داده است. زنان در افغانستان از زندگی اجتماعی بیرون رانده شده‌اند، از فعالیت در نهادهای آموزشی و بازار کار کنار گذاشته شده‌اند و آزادی حرکت آن‌ها به‌شدت محدود شده است.

نظرسنجی سی‌ان‌ان: اکثر ناظران مناظره می‌گویند هریس از ترامپ بهتر عمل کرد

شبکه سی ان‌ان آمریکا پس از مناظره انتخاباتی کامالا هریس، کاندیدای حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در بامداد چهارشنبه ۲۱ شهریور / ۱۱ سپتامبر، نخستین نظرسنجی درباره این مناظره را منتشر کرد. نظرسنجی سی‌ان‌ان از طریق پیامک با ۶۰۵ نفر انجام شد که گفتند مناظره را تماشا کرده‌اند. حاشیه خطای این نظرسنجی بیشتر یا کمتر از ۵,۳ درصد بود و یافته‌های آن تنها نمایانگر دیدگاه این تعداد از تماشاگران مناظره است و نه کل جامعه آمریکا. ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این نظر بودند که کامالا هریس از دونالد ترامپ بهتر عمل کرد. ۳۷ درصد نیز ترامپ را برتر دانستند. قبل از مناظره، در مورد این‌که کدام نامزد عملکرد قوی‌تری خواهد داشت، نظر شرکت‌کنندگان مساوی (۵۰ درصد به ۵۰ درصد) تقسیم شده بودند. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که هریس از جو بایدن، کاندیدای قبلی دموکرات‌ها در مناظره پیشین با ترامپ نیز پیشی گرفته است. در نظرسنجی ماه ژوئن سی‌ان‌ان درباره مناظره بایدن و ترامپ، ۶۷ درصد ترامپ را بهتر دانسته بودند و ۳۳ درصد از عملکرد بایدن رضایت داشتند. پس از مناظره هریس و ترامپ، در میان رأی‌دهندگانی که خود را مستقل سیاسی معرفی می‌کنند، میزان رضایت از هریس به ۴۸ درصد افزایش یافت، در حالی که قبل از مناظره این میزان ۳۰ درصد بود. ۵۴ درصد نیز گفته‌اند که به توانایی‌های هریس و ترامپ برای رهبری کشور اعتماد دارند. در مورد اعتماد بالا به کاندیداها، ۳۶ درصد به ترامپ و ۳۲ درصد به هریس رأی داده‌اند. در نظرسنجی ماه ژوئن، تنها ۱۴ درصد اعتماد زیاد به توانایی جو بایدن برای رهبری کشور داشتند.

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران؛ ۲۰ فرد، نهاد و کشتی در فهرست تحریم قرار گرفتند

ساعتی پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در میانه روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر/ ۲۰ شهریور از ارسال محموله‌های موشکی ایران به روسیه و اعمال تحریم بر شرکت هواپیمایی ایران ایر خبر داد، وزارت خزانه‌داری این کشور هم تحریم‌های بیشتری را اعلام کرد. شامگاه روز سه‌شنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل حمایت‌های نظامی ایران از روسیه در جریان تجاوز نظامی به اوکراین، ۱۰ فرد، شش نهاد و چهار کشتی را در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است. این افراد، نهاد‌ها و کشتی‌ها به زعم وزارت خزانه‌داری آمریکا در انتقال تسلیحات موشکی و پهپادی از ایران به روسیه نقش داشته‌اند. یکی از نهادهایی که اکنون در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است شرکت هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی یا همان ایران‌ایر (هما) است. ایران بارها انتقال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است ولی در ماه‌های گذشته بارها بقایای پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ و دیگر تسلیحات ایرانی در اوکراین به نمایش گذاشته شده است. پیش از این آمریکا و اروپا گفته بودند که انتقال موشک از ایران به روسیه را در حکم خط قرمزی می‌دانند که تهران نباید از آن عبور کند. مقام‌های نظامی و سیاسی در ایران انتقال موشک به روسیه را رد کرده‌اند و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه ادعای آمریکا در این زمینه را رد کرد. به موازات اعلام تحریم‌ها در آمریکا، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان هم در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی از گسترش همکاری تسلیحاتی ایران با روسیه گفتند که ۷ فرد و نهاد مرتبط با انتقال موشک به روسیه را تحریم می‌کنند. آن‌ها همچنین گفتند که قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران را به فوریت لغو خواهند کرد.

پری صابری، کارگردان سرشناس تئاتر درگذشت

روزنامه شرق در تهران از درگذشت پری صابری، کارگردان صاحب‌نام تئاتر خبر داده است. این روزنامه به نقل از مریم شیرین‌لو، دختر پری صابری نوشته است که او بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور‌ماه فوت کرد. در این خبر علت مرگ پری صابری، یک بیماری مزمن اعلام شده است که او مدت‌ها با آن در مبارزه بود. پری صابری متولد کرمان و تحصیل‌کرده رشته سینما در فرانسه بود. او در میانه دهه ۴۰ شمسی و پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت و همزمان با تدریس در دانشگاه تهران به گروه تئاتر دانشجویی «پازارگاد» پیوست که حمید سمندریان آن را شکل داده بود. همراهی با این گروه تئاتری موفق تا دو سال پس از انقلاب هم ادامه داشت. او پس از پایان فعالیت این گروه مدتی به خارج از کشور رفت و چندین نمایش‌نامه در کشورهای مختلف را به صحنه برد. اجرای نمایش‌نامه «من از کجا، عشق از کجا» در لس‌انجلس از کارهای موفق او در این دوره بود. او پس از بازگشت به ایران هم چندین نمایش‌نامه با الهام از متون کلاسیک ایرانی به صحنه برد. دولت فرانسه در سال ۱۳۸۳ نشان لژیون دونور را به این هنرمند ایرانی اهدا کرده بود.