ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی یک ماه است خسرو بهادری قشقایی را بازداشت کرده‌اند

خسرو بهادری قشقایی، دانشجوی مقطع دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز از اسفند ۱۴۰۲ در بازداشتگاه نهادهای امنیتی حبس شده است. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده بهادری قشقایی نوشت مأموران امنیتی «حدود یک ماه پیش» او را بازداشت کردند و او از زمان بازداشت «هیچ تماسی با خانواده نداشته است». به گفته این منبع، پیگیری‌های خانواده این دانشجو و فعال مدنی «تا کنون بی نتیجه مانده» و همین مسئله موجب «افزایش نگرانی اطرافیان» او شده است. نهاد بازداشت‌کننده، محل بازداشت و حبس و همچنین اتهام خسرو بهادری قشقایی نامشخص است.

خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران از بازداشت یک شهروند بلوچ به دلیل «خندیدن به نیروهای زخمی پلیس» در سیب و سوران خبر داد

تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران از بازداشت یک شهروند بلوچ در سیب و سوران خبر داد و ادعا کرد که او به اتهام «هتک‌حرمت، توهین به پلیس و تحریک احساسات عمومی دستگیر شده» است. هویت فرد بازداشت شده هنوز نامشخص است. دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، فرد بازداشت شده را «تبعه غیرمجاز» خواند و گفت که او «به مقامات قضایی تحویل شده است». رسانه‌های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک تصویر ادعا کرده‌اند فرد بازداشت شده به نیروهای نظامی زخمی شده در درگیری با جیش‌العدل خندیده است. جیش‌العدل که یک سازمان شبه نظامی اسلام‌گرای مخالف جمهوری اسلامی است سه‌شنبه ۲۱ فروردین پنج نیروی نظامی جمهوری اسلامی را کشت. این سازمان چند روز قبل‌ از آن (۱۶ فروردین) نیز به چهار مرکز نظامی جمهوری اسلامی در چابهار و راسک حمله کرد. جمهوری اسلامی شمار کشته شدگان جیش‌العدل در این حملات را ۱۸ نفر و نظامیان حکومتی را یک بار ۱۲ و بار دیگر ۱۰ نفر اعلام کرد. جیش‌العدل کشته شدن ۱۸ تن از نیروهایش را تأیید کرد و مدعی شد نزدیک به ۲۰۰ نظامی حکومت جمهوری اسلامی را کشته است.

نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا: پلیس شیکاگو یک جوان سیاهپوست را با ۹۶ گلوله کُشت

چهار مأمور پلیس ایالت شیکاگو نزدیک به یک ماه قبل یک جوان سیاهپوست را با شلیک ۹۶ گلوله کُشتند. دفتر پاسخگویی پلیس غیرنظامی شیکاگو با انتشار تصاویر و ویدئو این واقعه، اعلام کرد چهار مأمور پلیس حاضر در این رویداد مرگبار باید تا زمان رسیدگی به پرونده از شغل خود کنار گذاشته شوند. این واقعه ۲۱ مارس ۲۰۲۴ رخ داده اما اطلاعات و جزئیات آن تازه در اختیار عموم قرار گرفته است. پلیس ادعا کرده است نخست «رید»، جوان ۲۶ ساله‌ای که در مدت ۴۱ ثانیه ۹۶ گلوله به او شلیک شد، دست به اسلحه برده است. تصاویر منتشر شده از سوی پلیس اما چنین مسئله ای را تأیید نمی‌کند. در تصاویر منتشر شده چهار مأمور پلیس از سرنشین یک خودرو که هویت او «دکستر رید»، ۲۶ ساله گزارش شده است می‌خواهند سریع در خودرو را باز کند. گزارش مأموران تحقیق می‌گوید مأموران پلیس حتی پس از باز کردن در از سوی رید و افتادن او به زمین به شلیک کردن ادامه دادند. شهردار شیکاگو گفت که دستور تحقیقات جامع را داده و «قتل یک سیاهپوست دیگر» او را شوکه کرده است. وکیل خانواده مقتول هم گفت که مأموران پلیس ترافیک خود را معرفی نکردند. آنها کلاه بیسبال داشتند و خودروی‌شان علامت نداشت. یک وکیل دیگر خانواده هم گفت: «ما با پلیس مشکل داریم. پنج مأمور پلیس برای مرد جوانی که فقط کمربند نبسته بود بیرون پریدند.» قتل دیکستر رید بار دیگر خشونت و نژادپرستی نظام‌مند پلیس آمریکا در برابر آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را به موضوع بحث تبدیل کرده است. حدود چهار سال قبل در مه ۲۰۲۰ پلیس فلوریدا زانویش را بر گلوی مرد سیاهپوستی به نام جورج فلوید گذاشت و به مدت ۹ دقیقه فشار داد تا او جان باخت.

کارگران «سد کارون۴» حقوق دو ماه و نیمی از عیدی خود را نگرفته‌اند

کارگران «سد کارون۴» واقع در شهرستان لردگان چهار محال بختیاری از واریز نشدن حقوق بهمن، اسفند و نیمی از عیدی سال گذشته خود خبر دادند. شماری از این کارگران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند: «تا قبل از اسفندماه سال ۱۴۰۲ تقریباً ۵ ماه حقوق طلبکار بودیم؛ این در حالی‌ست که کارفرما در آخرین ماه سال بخشی از معوقات را به‌همراه نیمی از عیدی به حساب کارگران واریز کرد.» کارگران «سد کارون۴» پیش از این تا شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده داشتند و پیمانکار سد کمبود نقدینگی را دلیل این تأخیر دانسته بود بعد بخش بزرگی از مطالبات کارگران پرداخت شد. این کارگران به‌عنوان نقشه‌بردار، نگهبان، راننده، کارگر اداری و فنی و یا در سایر واحدهای دیگر «سد کارون۴» مشغول به کار هستند. آن‌ها ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بد معیشتی ناشی از گرانی‌ها به ایلنا گفتند: «هرچند بخشی ازحقوق‌های معوقه خود را با تأخیر چند ماهه بعد از ماه‌ها تأخیر دریافت کرده‌ایم اما دریافتی ما کارگران کفاف معاش خانواده‌هایمان را نمی‌دهد.» «سد کارون۴» بر روی سرشاخه‌های اصلی رودخانه کارون از جمله رودخانه‌های ارمند و بازفت احداث شده‌ است.

رسانه‌های اسرائیل: «نتانیاهو و وزیر دفاع از کُشتن فرزندان رهبر حماس اطلاع نداشتند»

رسانه‌های اسرائیل ادعا کرده‌اند نظامیان این کشور برای حمله به سه فرزند اسماعیل هنیه، رهبر حماس، با مقام‌های ارشد نظامی و رهبران سیاسی، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، مشورت نکردند. خبرگزاری «والا» به نقل از مقام‌های بلندپایه اسرائیلی که نامشان فاش نشد، گفت «نه نتانیاهو و نه وزیر دفاع از حمله‌ای که توسط ارتش و شین‌بت هماهنگ شده بود، اطلاع نداشتند». این گزارش ادعا کرده است سه فرزند رهبر حماس به نام‌های امیر، حازم و محمد «به دلیل جنگجو بودن هدف قرار گرفتند نه به خاطر اینکه فرزند هنیه بودند». اسرائیل چهارشنبه ۲۲ فروردین / ۱۰ آوریل سه فرزند و چهار نوه اسماعیل هنیه را کُشت. ارتش اسرائیل در حالی که دلیل کشتن فرزندان هنیه را «جنگجو بودن» و «عضویت در حماس» اعلام کرده، تا کنون توضیحی در باره قتل چهار نوه او نداده است. انتظار می‌رود این اقدام مذاکرات برای آتش‌بس را تحت تأثیر قرار دهد. هنیه اما گفته بود که این رویداد تأثیری در مذاکرات نخواهد داشت و باعث نمی‌شود کوتاه بیاید.

پلیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که از ۲۵ فروردین طرح حجاب را در تهران اجرا می‌کند

تهدیدها علیه زنانی که بر حق پوشش اختیاری خود پافشاری می‌کنند بیشتر می‌شود. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس وظایف خود، طرح حجاب و عفاف را از روز شنبه ۲۵ فروردین «در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتر» دنبال خواهد کرد. در اطلاعیه گفته‌شده که «با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی» خواهد شد. مثل دیگر نهادها و مسئولان جمهوری اسلامی، پلیس هم این اقدام خود از جمله «مطالبات عمومی» عنوان کرده تا سرکوب و محدودیت‌های بیشتر را خواسته مردم جا بزند. روز گذشته، خبرگزاری امنیتی «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کارزاری تحت عنوان «درخواست بازگشت پلیس امنیت اخلاقی به جامعه» راه انداخت. تنظیم‌کنندگان این کارزار با بیان این‌که «بعد از حذف پلیس امنیت اخلاقی وضعیت حجاب و عفاف نامناسب شده است»، گفته‌اند: «مطابق قانون مجازات اسلامی کشف حجاب جرم و وظیفه برخورد با آن با پلیس و البته سایر مردم است.» پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی»، به‌رغم فشارهای بیشتر علیه زنان، دست‌کم در شهرهای بزرگ ایران زنان همچنان با حجاب اجباری مقابله می‌کنند و بدون حجاب در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند.

اسرائیل سه پسر و چند نوه اسماعیل هنیه را در حمله‌ هوایی به شمال غزه کشت

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس شامگاه چهارشنبه ۱۰ آوریل / ۲۲ فروردین در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره عربی گفت که با حمله هوایی اسرائیل به شمال غزه، سه پسر و نوه‌هایش کشته شدند. پیش از این، در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شد که هنیه خبر کشته شدن فرزندانش را در حالی که در بیمارستانی در قطر در حال عیادت از مجروحان فلسطینی است، دریافت می‌کند. تایمز اسرائیل به نقل از ارتش اسرائیل نوشت که خانواده هنیه «در مسیر انجام فعالیت‌های تروریستی» بودند. ارتش اسرائیل گفت چهار نوه هنیه را کشته است. رسانه عربی شهاب که نزدیک به حماس است نوشت که سه فرزند هنیه، حازم، امیر و محمد به همراه سه نوه او در این حمله کشته شدند. خود هنیه به الجزیره گفت که فرزندانش در راه دید و بازدید عید فطر بودند که هدف حمله اسرائیل قرار گرفتند. رهبر سیاسی حماس در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۰ نفر از اعضای خانواده‌اش از آغاز جنگ غزه کشته شدند گفت: «با خون شهدا و درد مجروحان امید می‌آفرینیم، آینده می‌آفرینیم، استقلال و آزادی را برای مردم و ملت خود می‌آفرینیم.» با اشاره به مذاکرات آتش‌بس، هنیه گفت کشتن فرزندانش مواضع حماس را تغییر نخواهد داد و حماس از خواسته‌هایش از جمله آتش‌بس دائمی و بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان کوتاه نخواهد آمد.

بایدن: «تعهد آمریکا به اسرائیل در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمان‌هایش آهنین است»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در محوطه کاخ سفید و در کنار فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به تهدید حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، قول حمایت کامل آمریکا از اسرائیل را داد و گفت این حمایت همچون «زرهی آهنین» است. بایدن در ادامه تأکید کرد خواستار افزایش تنش‌ها در منطقه و شروع یک جنگ تازه نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: «... می‌خواهم به تهدید ایرانی‌ها به حمله‌ای قابل توجه به اسرائیل بپردازم – آنها تهدید کرده‌اند که به خاک اسرائیل حمله‌ای جدی خواهند کرد... همان‌طور که پیش‌تر به نخست‌وزیر [اسرائیل] نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل دربرابر تهدیدهای ایران و نیابتی‌هایش همچون زرهی آهنین است. بگذارید تآکید کنم، آهنین است. هرچه بتوانیم برای محافظت از امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد». پس از سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطر، و تهدید اسرائیل، مقامات آمریکایی و اسرائیلی در مورد احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در روزهای پیش رو گمانه‌زنی کرده‌اند. اسرائیل گفته است اگر جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل حمله کند، به‌شیوه‌ای مشابه واکنش نشان خواهد داد.