ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی تجمع اعتراضی سوختبران در سراوان را به خشونت کشیدند ــ رانندگان کامیون هم در ایرانشهر تجمع کردند

سوختبران دوشنبه ۲۱ اسفند در برابر فرمانداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان دست به تجمع اعتراضی زدند اما با یورش نیروهای امنیتی، اعتراض آنها به خشونت کشیده شد. سوختبران موتورسیکلت‌سوار بلوچ (معروف به سوختبران موتوری) در اعتراض به بسته‌شدن مرز از سوی نیروهای سپاه پاسداران و ممانعت از تردد آنها در برابر فرمانداری تجمع کرده بودند. به گزارش رسانه‌های بلوچ از جمله «کمپین فعالین بلوچ» و «رسانک»، نیروهای امنیتی دو تن از سوختبران موتوری معترض را پس از ضرب‌وشتم شدید بازداشت کردند. همزمان کامیون‌داران و رانندگان خودروهای دیزلی در ایرانشهر (پهره) سیستان و بلوچستان دست به اعتراض زدند. به گزارش «رسانک»، اعتراض رانندگان خودروهای سنگین در برابر فرمانداری ایرانشهر به کاهش و قطع سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل بوده است. به گزارش «رسانک»، سهمیه پایه ناوگان دیزلی در ماه‌های اخیر از چهار هزار لیتر به دو هزار لیتر کاهش یافته بود و در ماه اسفند به‌طور کلی قطع شده است.

یک‌هزار و ۲۵۴ نفر در روز انتخابات بازداشت شدند ـ ۶۰ نفر به دلیل «اقدامات ضد امنیتی» هنوز در بازداشت هستند

به‌گفته اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری حدود ۶۰ نفر به‌دلیل درگیری‌های مسلحانه، کشف سلاح و دیگر «اقدامات ضد امنیتی» دستگیر شدند و هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند. اصغر جهانگیر دوشنبه ۲۱ اسفند گفت: «با وجود همه اقدامات صورت گرفته و تمهیدات اتخاذ شده، در روز برگزاری انتخابات یک‌هزار و ۲۵۴ دستگیری در سراسر کشور به واسطه تخلفات انتخاباتی اتفاق افتاد؛ هزار و ۲۰۰ نفر از این دستگیرشدگان، همان روز با اخذ تعهد و وثیقه و با پیگیری دادستان‌ها آزاد شدند.» او درباره احضار و ارعاب افراد پیش از انتخابات گفت: «یک ماه قبل از برگزاری انتخابات، ۱۹۳ جرم انتخاباتی در فضای مجازی شناسایی و در این راستا ۲۹ نفر احضار شدند؛ این افراد پس از اخذ تعهد، محتوای مجرمانه منتشرشده را حذف کردند و بقیه افراد نیز با تذکرات تلفنی صورت گرفته، محتوا‌های مجرمانه منتشرشده با موضوع انتخابات را حذف کردند.»

۹ فعال سیاسی در گرگان به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند

شعبه یکم دادگاه انقلاب گرگان ۹ کنشگر سیاسی به نام‌های پرند قره‌داغی، فائزه خلیلی، مریم رضوانی، مریم خواجه‌وندی، روژینا ابراهیمی، بهروز ایزدی‌راد، محمدرضا (تهمورث) شوقی، امین شیرافکن و رضا نجفی، را به پرداخت ۸۳۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۵۰ سال و هفت ماه حبس محکوم کرد. این حکم را قاضی غلامرضا تیموری صادر و به فعالان ابلاغ کرده است. اتهام‌های این‌ کنشگران گرگانی «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی»، «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» هنوان شده است. این فعالان گرگانی، زیر اعتراف‌های اجباری بارها و بارها کتک خوردند و نهادهای امینی برخی از آن‌ها را چندین هفته در انفرادی نگه ‌داشتند و حتی در هنگام بازجویی به بخش‌هایی از بدن‌ آن‌ها تعرض جنسی کردند. مأموران در طول بازجویی حتی لباس زیر و نوار بهداشتی در اختیار چند تن از دخترهای بازداشت‌شده قرار ندادند. در این میان دو دندان امین شیرافکن و یکی از دنده‌های قفسه‌ سینه‌ بهروز ایزدی‌راد در بازجویی‌ها شکست. مسئولان قضایی ‌در هنگام بازداشت این فعالان سیاسی هیچ حکم جلبی نشان ندادند و با کتک و چشم‌بند و دست‌بند آن‌ها را به بازداشتگاه بردند. آن‌ها همچنین کسانی را که پیگیر پرونده بازداشت‌شدگان بودند تهدید و مرعوب می‌کردند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی: در دادگاه جنایت جمعه خونین زاهدان سپاهی‌ها و بسیجی‌ها محاکمه نشدند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز دوشنبه ۲۱ اسفند در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی اکس از عملکرد دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در رسیدگی به پرونده کشتار جمعه خونین زاهدان انتقاد کرد. او نوشت: «دادگاه جنایت جمعه خونین زاهدان پس از انتظاری طولانی با احضار افراد معدودی از مأموران نیروی انتظامی تشکیل شد، اما آمران این جنایت و عاملان سپاهی و بسیجی آن هیچگاه بازخواست نشدند.» رسانه‌های داخلی ایران هنوز اطلاعات دقیقی در مورد دادگاه رسیدگی به کشتار جمعه خونین زاهدان منتشر نکرده‌اند. پیش‌تر اخباری در مورد محدود بودن دایره متهمان در این دادگاه به چند نفر از عوامل نیروی انتظامی منتشر شده بود. کشتار جمعه خونین زاهدان اشاره به وقایعی دارد که در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ بعد از برگزاری نماز جمعه زاهدان رخ داد. پس از آن که عده‌ای از شرکت‌کنندگان در این مراسم برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ در مقابل کلانتری ۱۶ تجمع کردند، نیروهای نظامی و امنیتی به سوی مردم آتش گشودند. گفته شده است که در جریان این تیراندازی بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان معترض کشته شدند. «حال وش» که خبرهای سرکوب در سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند در مهرماه گذشته و در یکمین سالگرد این کشتار اسامی ۱۰۵ نفر از کشته‌شدگان در آن روز را منتشر کرده بود. در میان این افراد، نام ۱۹ کودک ۹ تا ۱۷ ساله هم اعلام شد که به دست نیروهای نظامی کشته شدند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی احکام سنگینی علیه انیسا فنائیان، شهروند بهائی صادر کرد

شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی در سمنان یکشنبه ۲۰ اسفند احکام سنگینی را علیه انیسا فنائیان، شهروند بهائی ساکن این شهر صادر و ابلاغ کرد. براساس این حکم انیسا فنائیان به ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام «تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور»؛ پنج سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج به مدت ۱۵ سال به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی»؛ یک سال حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد. همچنین مبلغ چهار هزار و ۳۵۰ دلار که دارایی شخصی اعضای خانواده بود و از اتاق دختر انیسا فنائیان برداشته شده بود، به سود حکومت مصادره شد. براساس گزارش‌های رسیده به «زمانه»، تمامی این احکام قضائی و اتهامات در واقع به این دلیل صادر شده است که انیسا فنائیان به کودکان خانواده‌هایی که وضعیت معیشتی خوبی نداشتند و از تحصیل در مدرسه‌ها با امکانات کافی محروم بودند، در آموزش درس‌های مدرسه کمک می‌کرده است. انیسا فنائیان دو فرزند دارد و ۱۱ سال پیش هم در زمانی که همسرش به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی حبس سه ساله خود را در زندان سمنان می‌گذراند، و کمی پس از آزادی مادرش که سه سال را در زندان اوین گذراند، بازداشت شده و حکم چهار سال و چهار ماه زندان دریافت کرده بود که بعد در دادگاه تجدید نظر به ۲۲ ماه کاهش یافت. در طول دوران زندان فرزندان سه ساله و هفت ساله او حدود یک سال بدون حضور پدر و مادر خود با سایر بستگان زندگی می‌کردند.

پیروزی راست میانه در انتخابات عمومی پرتغال- تعداد کرسی‌های راست افراطی چهار برابر شد

لوئیس مونته نگرو، رهبر حزب راست میانه پرتغال گفت که این حزب در انتخابات عمومی روز یکشنبه ۲۰ اسفند/ ۱۰ مارس پیروز شده است. البته هنوز مشخص نیست که آیا این حزب می‌تواند بدون حمایت حزب راست افراطی چگا، تشکیل دولت دهد یا خیر. در نتیجه انتخابات عمومی پرتغال، تعداد کرسی‌های پارلمانی حزب راست افراطی چگا بیش از چهار برابر شد و به حداقل ۴۸ قانونگذار در مجلسی رسید که ۲۳۰ کرسی دارد. حزب راست میانه ۷۹ کرسی به دست آورد. این نتیجه نشان دهنده گرایش سیاسی به راست افراطی در سراسر اروپا است. پرتغال که پس از سقوط دیکتاتوری فاشیستی در ۵۰ سال پیش به دموکراسی بازگشت، مدت‌ها در برابر موج ظهور پوپولیسم دست راستی در سراسر اروپا مصون مانده بود. ولی به نظر می‌رسد که این سد هم در پرتغال اندکی ترک برداشته است. حزب سوسیالیست پرتغال در انتخابات عمومی روز یکشنبه در جایگاه دوم با اندکی اختلاف با تعداد کرسی‌های راست میانه قرار گرفت. حزب سوسیالیست دو کرسی کمتر از راست میانه به دست آورد و در مجلس ۷۷ کرسی خواهد داشت. لوئیس مونته نگرو، رهبر حزب راست میانه فعلاً گفته است که با راست افراطی وارد ائتلاف نخواهد شد. با این حال این حزب با حزب سوسیالیست هم بر سر برنامه کاهش مالیات‌ها اختلاف نظر جدی دارد.

جوایز اصلی اسکار به فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان رسید

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس با اهدای جوایز اصلی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی به «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان برگزار شد. «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان موفق به کسب هفت جایزه شامل بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی و مکمل مرد، تدوین، موسیقی متن و فیلمبرداری شد و فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس هم چهار جایزه از جمله جایزه کمتر پیش‌بینی شده بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به خانه برد. اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی به «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه و بر اساس فیلمنامه‌ای به قلم تریه و آرتور هراری تعلق گرفت. در این فیلم، در زندگی زناشویی بحران‌زده دو نویسنده یک خودکشی یا یک قتل اتفاق افتاده. دادگاه باید مشخص کند که آیا ساندرا شوهرش را کشته است؟ «آناتومی یک سقوط» با فیلمنامه‌ای چندلایه و پرکشش، با ظرافت‌های زبانی بسیار، دست در دست بازی‌ خارق‌العاده‌ی ساندرا هولر، و باز‌ی‌های عالی سوان آرلو (وکیل ساندرا) و میلو ماشادو (دنیل)، سینماتوگرافی‌ای با ریتمی نفسگیر، اثری است که یک لحظه هم توجه تماشاگر را از دست نمی‌دهد و از اول تا آخر بیننده را با خود همراه کند. گلنار نریمانی در نقدی در زمانه درباره این فیلم می‌نویسد: «مسئله‌ی تریه در آناتومی یک سقوط از این قرار است: کجا داستان آغاز می‌شود؟ از کجا به بعد روایت‌مان از تجربه‌های زیسته‌مان داستان است و کجای آن واقعیت؟ (..) نویسنده، متهم است و اتهام او عملاً مشخص نکردن مرز میانِ خلقِ هنری و واقعیت زیسته است اما او طور دیگری هم نمی‌تواند زندگی کند. پس در حضور قانون و دادگاه نیز اصلاً راهی برای روشن‌کردن این نقطه در گذشته، نقطه‌ای که در آن روایت داستانی/تخیلی شروع شده وجود ندارد.» اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی هم به «داستان آمریکایی»، با نویسندگی و کارگردانی کورد جفرسون رسید. جاناتان گلیزر، فیلمساز بریتانیایی با فیلم «منطقه تحت نظر» (منطقه دلخواه) درباره هولوکاست اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد و با استفاده از این فرصت سخنانی علیه جنگ در غزه ایراد کرد.

شاخه القاعده در یمن از مرگ رهبر این گروه خبر داد

شاخه‌ القاعده در یمن یکشنبه ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس با انتشار ویدئویی از مرگ خالد البطرفی، رهبر این گروه در شبه‌جزیره‌ عربستان خبر داد. به‌گزارش آسوشیتدپرس، در این ویدئو جنازه خالد البطرفی در کفن پرچم سیاه و سفید القاعده پیچیده شده بود. البطرفی در ریاض به دنیا آمد. در سال ۲۰۱۰ به القاعده پیوست و در فوریه ۲۰۲۰ جانشین قاسم الریمی رهبر پیشین القاعده یمن شد. الریمی در حمله‌ پهپادی آمریکا کشته شد. دولت آمریکا برای البطرفی پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. گفته می‌شود که البطرفی هنگام مرگ حدود ۴۰ سال سن داشت. جزئیات بیشتری از علت مرگ خالد البطرفی منتشر نشده است. القاعده گفته است که سعد بن عاطف العولقی، به‌عنوان رهبر این گروه منصوب می‌شود. آمریکا برای العولقی هم شش میلیون دلار جایزه تعیین کرده است و می‌گوید او «علناً خواستار حمله به ایالات متحده آمریکا و متحدانش است».