ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نهاد امدادگر سازمان ملل: ۲۳,۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل چهارشنبه ۲۰ تیر / ۱۰ ژوئیه اعلام کرد که حدود سه سال پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان، ۲۳,۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. به‌گفته این نهاد سازمان ملل از این میان دست‌کم ۹,۲ میلیون نفر کودک هستند. دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین با اشاره وضعیت زنان افغانستان گفته است که با به قدرت رسیدن دوباره طالبان بر افغانستان حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران محدودتر و مانع از دسترسی آن‌ها به کمک و خدمات شده است. دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل پیش از این گفته بود که برای کمک به نیازمندان افغانستان در سال جاری میلادی با کمبود شدید بودجه روبه‌رو است و این نهاد، تنها ۶۱۵,۷ میلیون دلار از بودجه ضروری برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان را دریافت کرده است.

به دلیل کمبود برق، پنج‌شنبه اداره‌های ۱۳ استان در ایران تعطیل شدند

خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری و قطع برنامه‌ریزی‌شده برق در ۱۳ استان، پنج‌شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شد تا از طریق کاهش مصرف برقِ اداره‌ها بتوان شبکه را مدیریت کرد. بدین ترتیب استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان در روز پنج‌شنبه به دلیل کمبود برق تعطیل هستند. دلیل این اقدام «ناترازی تولید و مصرف برق» و «افزایش دما» عناون شده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است روز گذشته (سه‌شنبه) تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و باتوجه به پیش‌بینی افزایش دما احتمالاً همچنان روند مصرف صعودی باشد. این خبرگزاری افزوده است که «مصرف برق» در روزهای اخیر خاموشی‌های پراکنده‌ای را نیز رقم زده است. روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه نیز برق ۶۵ اداره پرمصرف تهران به دلیل خودداری از کاهش مصرف برق، قطع شد. در سال‌های اخیر کمبود برق در فصل تابستان به بزرگترین بحران جمهوری اسلامی تبدیل شده است. این بحران هر سال با افزایش میزان مصرف و ثابت بودن تولید، بزرگتر می‌شود. حدود ۹۰ درصد از تولید برق در ایران وابسته به گاز است. در سال‌های گذشته تولید گاز هم با ناترازی مواجه بوده است. این در حالی است که دولت سالانه نزدیک به هزار مگاوات هم برق صادر می‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل: هزاران یهودی افراطی را به سربازی فرامی‌خوانیم

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه/ ۱۰ ژوئیه گفت در چند هفته آینده نخستین فراخوان احضار به خدمت برای برخی از یهودیان افراطی ارتدوکس که قبلاً از خدمت در ارتش اسرائیل معاف بودند، ارسال خواهد شد. دادگاه عالی اسرائیل ماه گذشته حکم داد که وزارت دفاع باید به معافیت طولانی‌مدت یهودیان افراطی ارتدوکس از خدمت اجباری سربازی پایان دهد. گالانت در سخنان خود در پارلمان اسرائیل گفت که هزاران نفر از این جمعیت به سربازی فراخوانده می‌شوند ولی ممکن است همه این افراد به سربازی اعزام نشوند. دولت ائتلافی جنجالی بنیامین نتانیاهو بر پایه ائتلاف با دو حزب ارتدوکس افراطی متکی است که مخالف پایان معافیت برای این یهودیان افراطی هستند. با این حال، نیروهای مسلح می گویند که برای حفظ امنیت اسرائیل و ادامه جنگ علیه حماس در غزه به نیروهای بیشتری نیاز دارند.

مأموران امنیتی زهره دادرس، فعال حقوق زنان را بازداشت کردند

زهره (فاطمه) دادرس، شهروند ساکن رشت و فعال حقوق زنان چهارشنبه ٢٠ تیر از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. به گزارش «هیرکانی»، رسانه‌ی حقوق بشر و محیط زیست البرز، این بازداشت «در رویه‌ای غیرقانونی، بدون دریافت هیچ‌گونه احضاریه‌ای» و با هجوم مأموران امنیتی به منزل پدری دادرس انجام شده است. همچنین به گزارش همین رسانه، چهارشنبه به دیگر فعالان زنان در گیلان طی تماسی اعلام شد برای اجرای حکم حبس خود به اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شدند. به گزارش فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی، زهرا دادرس پس از احضار تلفنی خود را به اجرای احکام کیفری رشت معرفی کرد. روز ۸ فروردین‌ ۱۴۰۳، دادگاهی در گیلان، حکم بیش از ۶۰ سال زندان برای فعالان برابری‌خواهی جنسیتی صادر کرد که مرداد ۱۴۰۲ و در آستانه نخستین سالگرد خیزش ژینا در این استان بازداشت شده بودند. این دادگاه زهره دادرس را در مجموع به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد. زهره دادرس به اتهام تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی به شش سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام اجتماع و تبانی، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس هر یک در مجموع به شش سال و سه ماه و ۷ روز حبس محکوم شدند. در رابطه با اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، این فعالان به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام: نوشتن در مورد «صهیونیسم» با هدف انکار وجود یهودیان و اسرائیلی‌ها را مصداق «نفرت‌پراکنی» در نظر می‌گیریم

شرکت متا که مالک دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام است روز چهارشنبه ۱۹ تیر/ ۹ ژوئیه اعلام کرد که در تمامی پلتفرم‌های خود مانند فیس‌بوک و اینستاگرام شروع به حذف محتوای بیشتری با موضوع «حمله به صهیونیست‌ها» می‌کند. این شرکت افزوده است که پست‌هایی که در مورد «صهیونیسم» به معنای اشاره به جنبش سیاسی باشند مشمول این قاعده جدید نمی‌شوند. صهیونیسم یک جنبش سیاسی مبتنی بر ملی‌گرایی یهودی است که سال‌ها پیش از تشکیل کشور اسرائیل و در اواخر قرن ۱۹ متولد شد و ابتنای آن بر ایجاد میهنی برای باورمندان به یهودیت است. از این جهت اشاره به صهیونیسم در یک متن یا تصویر هم می‌تواند ارجاعی به این جنبش سیاسی باشد و یا برای اشاره نادقیق به شهروندان اسرائیل استفاده شود که الزاماً همه آن‌ها به صهیونیسم باور ندارند. این غول شبکه‌های اجتماعی در ادامه بیانیه‌اش نوشت که «اکنون سخنانی که «صهیونیست‌ها» را مورد هدف قرار می‌دهند در چندین حوزه حذف می‌کنیم، جایی که بررسی ما نشان می‌دهد که این کلمه برای اشاره به یهودیان و اسرائیلی‌ها با مقایسه‌های غیرانسانی، دعوت به آسیب یا انکار وجود آن‌ها استفاده می‌شود.» این شرکت اضافه کرده است که این قاعده جدید را برای این برقرار کرده است که کلمه «صهیونیست» به صورت نیابتی برای اشاره به یهودیان یا اسرائیلی‌ها استفاده می‌شود و نه الزاماً کسانی که به ایده سیاسی «صهیونیسم» باور دارند. متا می‌گوید که این تصمیم نتیجه بازخورد «ذینفعان جهانی»، گزارش کاربران و یافته‌های دانشگاهی است. در این بیانیه آمده است: «سیاست‌های ما در طول زمان بر اساس بررسی‌های لازم، از جمله بازخورد این تصمیمات و سایر تحولات مانند تغییرات در هنجارهای اجتماعی، زبان یا به‌روزرسانی‌های محصول، تکامل می‌یابند.»