ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شوراهای صنفی دانشجویان کشور: خشایار سفیدی در آستانه اخراج از دانشگاه قرار دارد

خشایار سفیدی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته موسیقی دانشگاه هنر تهران که پیش‌تر با حکم کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود در آستانه اخراج از دانشگاه قرار دارد. بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این دانشجو علاوه بر یک ترم تعلیق انضباطی، یک ترم را نیز به‌صورت غیرقانونی و بدون ابلاغ رسمی ممنوع الورود به دانشگاه بوده و امکان اشتغال به تحصیل را نداشته است. بر بنیاد این گزارش، علی‌رغم موافقت گروه آموزشی و دانشکده موسیقی برای اعطای مجوز تحصیل به ایشان، ازطرف آموزش کل دانشگاه هنر از ادامه تحصیل منع شده و اعلام شده که امکان صدور مجوز سنوات مازاد برای ایشان فراهم نیست. اخیراً خشایار سفیدی، دانشجوی موسیقی دو ویدیوی تک‌نوازی سه‌تار را در سوگ جان‌باختن آرمیتا گراوند و کیان پیرفلک ضبط و در صفحه اینستاگرام شخصی خود منتشر کردە بود. او در ویدئویی که اخیراً از خود منتشر کرده، می‌گوید، دلیل اخراج او به صورت رسمی «آموزشی»‌ و «پایان سنوات تحصیلی» ‌اعلام شده اما به صورت شفاهی به او گفته شده که برای بازگشت به دانشگاه باید موافقت رئیس دانشگاه و رئیس حراست را جلب کند.

جان‌محمد احمدی از فعالان صنفی بازنشسته استان فارس به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد

در ادامه فشارها و پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی، شنبه ۱۸ آذر، جان‌محمد احمدی، بازنشسته فرهنگی و از فعالان صنفی ممسنی به دست نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و به دادستانی این شهر ارجاع داده شد. کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در این باره نوشته است که جان‌محمد احمدی پس از تفهیم اتهام با قرار بازداشت یک ماه به زندان شیراسپاری شهر نورآبادممسنی تحویل داده شد. به نوشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، دلیل بازداشت این فعال صنفی معلمان فارس «شرکت در تجمع بازنشستگان این شهر» در روز سه شنبه ١۴ آذر ماه بوده است. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را با عنوان تخلف انضباطی به‌صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرد.

تینا دلجو، مدرس و فعال مدنی گیلک را به یک سال حبس تعزیری محکوم کردند

طی روزهای اخیر تینا دلجو، فعال سیاسی- اجتماعی گیلک با حکم دادگاه انقلاب رشت به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. تینا دلجو، مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی گیلک اهل شهر رشت است. کانال تلگرام «بیدارزنی» بدون ارایه جزئیات بیشتر در این باره، نوشته است که مصادیق اتهام علیه تینا دلجو، «فعالیت در صفحه شخصی اینستاگرامش»، اعلام شده است. اخیراً تینا دلجو، از سوی وزارت اطلاعات در رشت بازداشت و چند روز را زندان لاکان سپری کرده بود. در یک سال گذشته از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است. بسیاری از آن‌ها با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بارها دستگیر و به احکام طولانی مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا: شش میلیون و ۸۰۰ هزار موتورسوار فاقد گواهینامه هستند

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در برنامه اهدای کلاه ایمنی به دریافت‌کنندگان گواهینامه یک روزه موتورسیکلت گفت: نزدیک به ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر دو ایرانی یک وسیله نقلیه است. او با اعلام این‌که ۱۲ و نیم میلیون موتورسوار در کشور داریم که در شهرها تردد می‌کنند و بیش ۸۵ درصد از موتورسواران کسانی هستند که موتور وسیله امرار معاش آنها است، افزود: «از موارد قانون‌گریزی، فاقد گواهینامه بودن است که از این ۱۲ میلیون موتور سوار ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد گواهینامه هستند و بیمه هم ‌نمی‌توانند داشته باشند.» به گفته این مقام نظامی، ۹۱ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند. او هم‌چنین افزود: ۶۲ درصد مرگ‌ها در میان موتورسواران ناشی از ضربه مغزی است که بر این اساس ۶۰۰۰ هزار کلاه ایمنی پیش‌بینی شده به صورت رایگان به موتورسواران در سراسر کشور اهدا خواهد شد. هادیانفر با بیان این‌که توافقی با بسیاری از بیمه‌ها برای کاهش هزینه بیمه، اقساطی پرداخت کردن بیمه و بخشودگی جرایم قبل انجام شده است، گفت: « به دلیل طولانی بودن فرایند دریافت گواهینامه و هزینه آن ما در این طرح فرآیند را در چارچوب قانون کوتاه کردیم، هزینه‌ها را یک سوم کاهش دادیم و همه فرآیند آن یک روزه انجام‌می‌شود و در ۲۳ استان کشور در حال اجرا است و تا به امروز بالغ بر ۸۰ هزار نفر گواهینامه دریافت کردند.»

دستگاه قضایی حکومت ایران جان عبدالباسط گرگیج و عبدالعزیز شهلی‌بر، دو زندانی بلوچ را با اجرای حکم اعدام گرفت

سحرگاه شنبه ۱۸ آذر، حکم اعدام دست‌کم دو زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این دو زندانی پیش‌تر از بابت اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و «قتل» به اعدام محکوم شده بودند. به نوشته «حال‌وش» این دو زندانی بلوچ چهارشنبه ۱۵ آذر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بودند. هویت این دو زندانی بلوچ اعدام شده، عبدالباسط گرگیج ۳۳ ساله، متأهل و دارای فرزند، اهل و ساکن زاهدان، و عبدالعزیز (حمل) شهلی‌بر ۳۴ ساله متأهل دارای سه فرزند، اهل و ساکن روستای جبرآباد شهرستان دلگان، اعلام شده است. حال‌وش به نقل از منبع خود نوشته است: «عبدالباسط در اواخر سال ۱۳۹۸، در زاهدان بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. او پنج‌شنبه آخرین ملاقات با خانواده را داشت. هم‌چنین عبدالعزیز پنج سال پیش به اتهام قتل در شهر بمپور بازداشت و سال گذشته با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود. او مجدداً در مهر سال گذشته در دلگان در منزل خود بازداشت شد و از دادگاه کیفری زاهدان به اعدام محکوم شد.» بر اساس آمار جمع‌آوری شده از سوی حال‌وش، از نهم اردیبهشت امسال تا ۱۸ آذر, دست‌کم ۱۳۶ زندانی بلوچ شامل پنج زندانی زن اعدام شده‌اند. به گزارش این رسانه، از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ دست کم ۲۳۷ شهروند بلوچ در زندانهای مختلف کشور اعدام شده‌اند.

وکیل جواد روحی از «تزریق مکرر دارو پیش از مرگ» در زندان نوشهر و رسیدگی به پرونده «قتل» این معترض قیام ژینا خبر داد

مجید کاوه، وکیل خانواده جواد روحی، معترضی که در شهریورماه ۱۴۰۲ بعد از یک سال بازداشت در زندان نوشهر به طرز مشکوکی جان باخت، اکنون از بررسی شکایت موکلانش از مسئولان زندان بابت «قتل نفس» خبر داده است. این وکیل دادگسستری می‌گوید بر اساس نظر پزشکی قانونی علت فوت جواد روحی «عوارض ناشی از کاهش سطح هوشیاری به دنبال تداخلات دارویی» بوده است و در این گزارش به «تزریق‌های مکرر دارو از سوی بهیار در بهداری زندان ساعاتی پیش از مرگ جواد روحی» اشاره شده است. به گفته مجید کاوه، اولیای دم علیه رئیس زندان نوشهر، بهیار و یک نفر از نگهبانان زندان شکایت کرده‌اند و این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران در حال رسیدگی است. جواد روحی، از معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی بود. آتنا دائمی فعال مدنی و زندانی سیاسی در مهرماه امسال دست‌نوشته‌هایی از او منتشر کرد که نشان می‌داد جواد روحی از سوی ماموران سپاه برای گرفتن اعتراف اجباری شکنجه شده بود. در سال‌‌های گذشته، موارد متعدد آزار و فشار روانی زندانیان اعتراضات، اجبار آنها به مصرف داروهای آرام‌بخش، بستری کردن برخی در بیمارستان روانی و مواردی از مرگ مشکوک زندانیان در حین یا پس از بازداشت گزارش شده است.

دیوان عالی تگزاس با صدور مجوز برای یک سقط جنین ضروری مخالفت کرد

دیوان عالی ایالت محافظه‌کار تگزاس جمعه ۸ دسامبر/۱۷ آذر بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحی، مجوز صادر شده برای یک سقط جنین ضروری را تنها یک روز پس از صدورش موقتا باطل کرد. کیت کاکس، زنی ۳۱ ساله‌ است که نتایج سونوگرافی او خبر از یک بارداری بسیار پرریسک می‌دهند. پزشک او گزارش کرده است که با گذشت هشت هفته از بارداری او، احتمال مرگ جنین بسیار بالاست و اگر دادگاه او را مجبور به انتظار برای مرگ جنین کند، با توجه به این‌که او تاکنون دو سزارین انجام داده، یک سزارین دیگر برای خارج کردن جنین مرده می‌تواند بسیار خطرناک باشد و همچنین روی توانایی او برای بارداری‌های بعدی تاثیر بگذارد. در تابستان ۲۰۲۲ ایالات متحده امریکا قانون «رو علیه وِید» را لغو کرد؛ قانونی که برای حدود نیم قرن، دست دادگاه‌ها را از دخالت در پایان خودخواسته بارداری زنان کوتاه کرده بود. از آن زمان حدودا ۲۰ ایالت سقط جنین را ممنوع اعلام کرده‌اند که تگزاس یکی از آن‌هاست. قوانین تگزاس سقط جنین را، مگر در موارد بسیار استثنایی ممنوع می‌کند. مایا گرا قاضی اما با مطالعه‌ی گزارش پزشکی کیت کاکس، مورد او را پرخطر و استثنایی تشخیص داده بود و از همین‌رو اجازه سقط جنین را برای او صادر کرده بود. حال دیوان عالی ایالت تگزاس باور دارد که «حال خانم کاکس هنوز آن‌قدرها هم بد نیست» و دادستان عمومی که جمهوری‌خواهی بسیار محافظه‌کار است نیز مدعی شده که استدلال‌های او قانع‌کننده نیستند و از همین‌رو رای قاضی را موقتا لغو کرده‌ است و در بیانیه‌ای نیز به بیمارستان‌ها هشدار داده که اگر به پزشک او اجازه سقط جنین بدهند با عواقب قانونی مواجه خواهند شد. مولی دوان، وکیل مرکز فعال در زمینه حقوق مربوط به بارداری (CRR)، می‌گوید که الغای موقتی این تصمیم معنایی جز مخالفت با آن ندارد. خانم کاکس به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد، وقتی می‌گوییم زنان نباید برای دریافت خدمات پزشکی مجبور به التماس در برابر مقامات قضایی باشند، منظورمان همین است؛ همین‌که دادگاه بدون توجه به عواقب تصمیماتش روی سلامت زنان، منتظر می‌شود که مراجعه‌کننده در مرز مرگ و زندگی قرار بگیرد تا رای بر استثنایی بودن وضعیت او صادر شود.

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی علیه قاضی ابوالقاسم صلواتی شکایت کرد

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی شنبه ۱۸ آذر، اعلام کرد که همسرش از ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب شکایت کرده است. همسر این روزنامه‌نگار زندانی، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته است: «علت این شکایت خودداری قاضی دادگاه انقلاب از آزادی او در پایان یک سال بازداشت موقت است. از رسیدگی به این شکایت اطلاع نداریم اما همچنان بازداشت موقت نیلوفر پس از ۴۴۴ روز، به صورت غیرقانونی ادامه دارد». آجرلو با اشاره به این‌که یک ماه از ثبت اعتراض به حکم ناعادلانه قاضی صلواتی علیه نیلوفر حامدی گذشته است، می‌گوید اما همچنان پرونده او به هیچ‌کدام از شعبه‌های تجدیدنظر ارجاع داده نشده تا روند رسیدگی طی شود و نیلوفر همچنان بلاتکلیف و بدون حکم قطعی، به عنوان متهم در بازداشت موقت غیرقانونی است. مدتی پیش پرتو برهان‌پور، وکیل نیلوفر حامدی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق از تجدیدنظرخواهی در پرونده این روزنامه‌نگار زندانی خبر داد. ۳۰ مهرماه سال جاری، بعد از گذشت بیش از یک سال بازداشت موقت، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت متخاصم»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال زندان محکوم کرد. در صورت تأیید این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر، اشد مجازات شش سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی قابل اجرا خواهد بود.

در آستانه برگزاری مراسم اهدای جایزه ساخاروف، پدر، مادر و برادر ژینا امینی را ممنوع الخروج کردند

بنا به اطلاعات رسیده به «زمانه»، مژگان افتخاری، امجد امینی و اشکان امینی، خانواده ژینا (مهسا) امینی را ممنوع الخروج، و پاسپورت‌هایشان را در فرودگاه امام خمینی ضبط کردند. قرار بود آنها برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به فرانسه پرواز کنند. این مراسم قرار است ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر برگزار شود. به گزارش منابع آگاه زمانه، محمدصالح نیکبخت، وکیل خانواده امینی که همراه اعضای خانواده بود، توانست به فرانسه سفر کند. پارلمان اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر به صورت رسمی اعلام کرد جایزه ساخاروف را که «ارزشمندترین» جایزه حقوق بشری اروپا محسوب می‌شود، به ژینا (مهسا) امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی اهدا می‌کند.