ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده آلمان در پارلمان اروپا از طرح مسئله مسمومیت دانش‌آموزان در این پارلمان خبر داد

هانا نویمن، نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپا و نایب رئیس کمیته فرعی حقوق بشر این پارلمان، پنج‌شنبه ۱۸ اسفند / ۹ مارس در توئیتر نوشت: «خبر خوب: پارلمان اروپا چهارشنبه هفته آینده در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران بحث خواهد کرد و سپس قطعنامه‌ای در این‌باره خواهد داد.» نویمن افزود: «این فرصت مهم دیگری برای افزایش آگاهی در مورد سرکوب در این کشور و مخالفان شجاع آن فراهم می کند.» در طول بیش از سه ماه گذشته، صدها حمله به مدرسه‌ها و خوابگاه‌های عمدتاً دخترانه در سراسر ایران صورت گرفته و چند هزار دانش‌آموز با علایم مسمومیت در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. با این حال تنها در روزهای اخیر این خبرها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته و واکنش مقامات جمهوری اسلامی به آن، نخست انکار، سپس تصدیق ضمنی و اکنون پس از اظهارنظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ترکیبی از انکار و قول پیگیری است.

ابراهیم رئیسی حجاب را «ضرورت شرعی و الزام قانونی» دانست

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پنج‌شنبه ۱۸ اسفند در جلسه شورای اجتماعی کشور حجاب را «ضرورت شرعی و الزام قانونی» خواند و گفت: «در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند و اگر چه ممکن است در این زمینه برخی افراد نظر متفاوتی داشته باشند، اما در زندگی اجتماعی، پایبندی به موازین قانونی، می‌بایست به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.» رئیسی با تأکید بر این‌که «همه مسئولان در موضوع حجاب اتفاق نظر دارند»، افزود: «زنان و دختران این سرزمین با زندگی عفیفانه و مؤمنانه بر حفظ عفاف و حجاب به‌عنوان یک اولویت امنیت‌آفرین تأکید دارند.» رئیسی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بسیاری از زنان حجاب اجباری از سر برداشتند و آن را به آتش کشیدند. در حال حاضر نیز گروهی از زنان در خیابان‌ها بی‌حجاب ظاهر می‌شوند، پدیده‌ای که تا یک سال پیش چنین متداول نبود.

مخالفان اصلاحات قضایی در اسرائیل خیابان‌های تل‌آویو و مدرسه‌ها را بستند

در اسرائیل اعتراضات علیه اصلاحات قضایی دولت راست افراطی ادامه دارد. بنا به گزارش رسانه‌ها، تظاهرکنندگان معترض پنج‌شنبه ۱۸ اسفند / ۹ مارس از جمله خیابان‌های مرکزی تل‌آویو و فرودگاه بین‌المللی بن گوریون را مسدود کردند. براساس این گزارش‌ها، مدارس نیز به نشانه مقاومت در برابر این اصلاحات، با زنجیر قفل شدند. در روز شنبه گذشته نیز تظاهرات گسترده‌ای در اسرائیل علیه اصلاحات قضایی دولت برگزار شده بود. طبق اصلاحات مد نظر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آینده پارلمان این کشور این اختیار را خواهد داشت که تصمیمات عالی‌ترین دادگاه را با اکثریت ساده لغو کند. افزون بر این، سیاستمداران در انتصاب قضات نفوذ بیشتری خواهند داشت. تظاهرکنندگان اصلاحات را تهدیدی علیه تفکیک قوای سه‌گانه کشور می‌دانند و نسبت به دیکتاتوری قریب‌الوقوع در اسرائیل هشدار می‌دهند.

بسیجی‌ها در تهران اولین مانور «تذکر لسانی» را برای مقابله با بی‌حجابی برگزار کردند

زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی از برگزاری اولین مانور «تذکر لسانی» در تهران خبر داد. الهیان نوشت: «‏اولین مانور تذکر لسانی (امر به معروف و نهی از منکر) ۱۶ اسفند در زیر باران با حضور مدافعان انقلاب (بسیجیان) در نقاطی از شهر تهران بزرگ انجام شد.» او افزود: «این اقدام بسیجیان جان برکف بعد از آشوب‌ها و فتنه‌های داخلی و خارجی اخیر در کشور بی‌سابقه است.» «تذکر لسانی» همواره از سوی مسئولان حکومتی به‌عنوان مرحله نخست مقابله با بی‌حجابی مطرح بوده است و اکنون با جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» که در آن زنان ایران آشکارا حجاب از سر برداشتند و به آتش کشیدند بار دیگر مطرح شده است. به دلیل رد حجاب اجباری از سوی زنان، مسئولان می‌خواهند با چنین طرح‌هایی آرام آرام بار دیگر حجاب را بر زنان تحمیل و برخورد با بی‌حجابی را تشدید کنند.

بیانیه وزارت اطلاعات درباره حمله شیمیایی به دانش‌آموزان: با عرض صمیمانه‌ترین تبریک و تهنیت‌ها به مناسبت میلاد مسعود قائم آل محمد، داریم تحقیق می‌کنیم

وزارت اطلاعات چهارشنبه ۱۷ اسفند با انتشار بیانیه‌ای برای نخستین بار به حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران با بیانی مبهم واکنش نشان داد. در بیانیه وزارت اطلاعات که همزمان با تولد امام دوازدهم شیعیان منتشر شده آمده است: «اگر چه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد.» وزارت اطلاعات در این بیانیه مبهم درباره «علل برخی حوادث قبلی» که کشف شده هیچ توضیحی نداد و صرفا در ادامه به این وعده اکتفا کرد که «روند تحقیقات و پیگیری‌های همه‌جانبه‌ اطلاعاتی، امنیتی و فنی خود را به صورت بی‌وقفه، شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر، تا حصول نتیجه‌ قاطع و نهایی ادامه خواهند داد و در این راه قطعا از بذل جان خویش نیز مضایقه‌ نخواهند داشت.» به گزارش محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، تا ۱۵ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه درگیر این حادثه شده‌اند. پژوهش‌ها درباره نوع مسمومیت بی‌نتیجه بوده ‌است. کمیته علمی وزارت بهداشت به‌کارگیری یک «ماده محرک تحریک‌کننده عمدتاً استنشاقی» را در این مسمومیت‌ها تأیید کرده‌است. از نوع گاز به‌کارگرفته شده اطلاع دقیقی در دست نیست. نیروهای امنیتی تحویل نتایج آزمایش به خانواده دانش‌آموزان مسموم‌شده را نیز ممنوع اعلام کرده‌اند. پیش از این جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از این که با گذشت چند ماه از اولین مسمومیت‌ها در مدارس هنوز نهادهای اطلاعاتی مدعی بی‌اطلاعی در این زمینه‌اند، ابراز تعجب کرده بود.

علم‌الهدی دوباره آتش به اختیاران را فراخواند: منتظران ظهور نباید اجازه دهند کشف حجاب صورت بگیرد

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در سخنانی که درباره «زمینه‌سازی ظهور امام زمان» در جمع شماری از زائران در مشهد ایراد کرد، گفت: «خواهران و برادران مؤمن اجازه ندهند کشف حجاب صورت بگیرد. در این شرایط، مسئولیت بر دوش مردم خواهد بود.» علم‌‌‌الهدی گفت: «خواهران متدین و باایمانی که منتظر ظهور هستند و برادران مؤمن و بابصیرتی که در این میدان برای پایان عصر غیبت تلاش می‌کنند، این‌ها نباید اجازه دهند کشف حجاب صورت بگیرد. دشمن می‌خواهد شخصیت فرهنگی و معنوی حجاب را از بین ببرد و آن را یک پدیده حاکمیتی و اجباری قلمداد کند که در این شرایط، مسئولیت بر دوش مردم خواهد بود.» این سخنان همزمان با روز جهانی زنان که با مقاومت زنان ایران همراه بود ایراد شد. چهارشنبه ۱۷ اسفند، همزمان با «روز جهانی زنان» در چندین منطقه از شهر تهران، همچنین شهرهای کرج، رشت، سنندج، سقز و برخی شهرهای دیگر ایران تجمع و تظاهرات جمعی از زنان با شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «عامل هر جنایت، حکومته حکومت»، «چه با حجاب چه بی‌حجاب، می‌ریم به‌سوی انقلاب»، «مرگ بر دیکتاتور» و سرود خوانی برگزار شد.

یک استاد اقتصاد: افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند

مرتضی افقه، استاد اقتصاد در مصاحبه با سایت «انتخاب» گفت: «من هیچ نشانه‌ای که تدبیری در اداره امور اقتصادی باشد را نمی‌بینم و تماما انفعال است، البته قابل انتظار هم بود، زیرا افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند، دیگر چه برسد به شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران که حالا مسئول آن شده‌اند.» او در ادامه افزود: «من اقتصاد ایران را رها شده می‌دانم و دولت نیز سردرگم است که در مقابل وعده‌های خود نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد، از طرف دیگر مشکلات نتایج بسیار زیادی دارد. اینکه دولت سیاستی را پیش می‌برد اصلا نشانه‌ای از آن نیست و فقط شاهد انفعال دولت هستیم که تلاش می‌کند نتایج حوادث را کم کند.» افقه گفت: «مشکل اقتصاد ما در کوتاه مدت به تحریم وصل است، اما اینکه تا به این حد به تحریم وابسته شده است نتیجه ساز وکار‌های ضد تولید و فاسد است.» افقه درباره راهکار‌های دولت سیزدهم برای توقف روند تورم و افزایش نرخ ارز گفت: «دولت هرچه توان داشته است تا الان انجام داده و بیشتر از این دیگر توان ندارد و فعالیت‌هایش نیز فقط در راستای تغییر رئیس بانک مرکزی بوده و کار خاصی بلد نبودند. کاهش نقدینگی نیز صورت نگرفت و ثبات قیمت‌ها هم انجام نشد. این روند ادامه می‌یابد و فقط در زمان‌هایی که خبر‌های مثبت از سیاست خارجی می‌آید مدتی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.»

دادگاه انقلاب سمانه اصغری را به ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم کرد؛ شش سال و سه ماه این حکم قابل اجرا است

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از صدور حکم حبس برای سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان در دادگاه انقلاب خبر داد. بر اساس این گزارش شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سمانه اصغری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان کار را به ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم کرده است که یک سوم این محکومیت یعنی شش سال و سه ماه آن قابل اجرا است. به گفته کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان دادگاه با آزادی سمانه اصغری به قید وثیقه مخالفت کرده است. نیروهای امنیتی ۱۹ مهر ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری در واکنش به قتل ژینا (مهسا) امینی سمانه اصغری را بازداشت و از آن زمان او را در زندان حبس کرده‌اند. در بهمن ماه امسال قوه قضاییه به استناد آنچه که «عفو رهبری» خواند شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده را آزاد کرد اما هنوز بسیاری از فعالان صنفی، دانشجویی و مدنی را در زندان حبس کرده است.