ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حملات موشکی روسیه به اوکراین «ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند»

به‌گفته وزارت کشور اوکراین، حداقل ۲۶ نفر در حملات موشکی روز دوشنبه ۱۸ تیر / ۸ ژوئیه روسیه به چندین شهر اوکراین کشته شدند. همچنین در مجموع ۹۶ نفر مجروح شدند. یک بیمارستان کودکان نیز در کی‌یف، پایتخت اوکراین مورد حمله قرار گرفت. گفته می‌شود که دست‌کم ۱۵ نفر در کی‌یف کشته شده‌اند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف به خبرگزاری رویترز گفت حمله روز دوشنبه به پایتخت اوکراین یکی از بدترین حملات در دو سال جنگ بود. دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که روسیه در زمانی حمله کرد که افراد زیادی در خیابان‌های کی‌یف حضور داشتند. بنا به گزارش‌های منتشرشده، این بار حملات در روز روشن و نه در شب صورت گرفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت روسیه شهرهای کی‌یف، دنیپرو، کریوی ریه، اسلویانسک و کراماتورسک را با بیش از ۴۰ موشک از انواع مختلف هدف قرار داده است. نیروی هوایی اوکراین سپس گزارش داد که ۳۰ موشک از ۳۸ موشک روسی را رهگیری کرده است. زلنسکی وعده داد که حملات گسترده روسیه را تلافی خواهد کرد.

سفر غیرمنتظره نخست‌وزیر مجارستان به چین ـ شی خواستار آتش‌بس و مذاکره در اوکراین شد

شی جینپینگ، رهبر چین دوشنبه ۱۸ تیر / ۸ ژوئیه در دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در پکن از آتش‌بس در اوکراین و در پی آن مذاکرات صلح حمایت کرد. به گزارش رسانه‌های دولتی چین شی جینپینگ گفت چنین اقدامی به منافع همه طرف‌های درگیر کمک می‌کند. او تأکید کرد که وضعیت اوکراین باید تا حد امکان آرام شود و جامعه بین‌المللی نیز شرایطی فراهم کند تا مسکو و کی‌یف وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند. رهبر چین اما توضیحی نداد که چگونه باید این مهم رخ دهد و نقش کدام بازیگران در این زمینه حیاتی است. شی جینپینگ در ماه مه گذشته به مجارستان سفر کرده بود. برخی از سیاستمداران اروپا پیش از این از نقش مهم چین در حل بحران اوکراین یاد کرده بودند. ویکتور اوربان نیز جمهوری خلق چین را به‌عنوان قدرت کلیدی برای پایان جنگ بین روسیه و اوکراین توصیف کرده بود. اوربان به‌شکل غیرمنتظره‌ای صبح دوشنبه به چین رفت تا با رهبران این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. او سه روز قبل از آن به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده بود و ۱۲ تیر / ۲ ژوئیه هم در سفری به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور گفت‌وگو کرده بود. نخست‌وزیر مجارستان در شبکه اکس بارها این دیدارهای اخیر خود را «مأموریت صلح» نامیده بود. دیدار او با پوتین به‌ویژه واکنش‌های خشمگینانه اتحادیه اروپا، ناتو و کشورهای غربی را برانگیخت. مسئولان اتحادیه اروپا می‌گویند اوربان هیچ مأموریتی در این زمینه ندارد. مجارستان ۱۱ تیر / یکم ژوئیه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را به‌مدت شش ماه برعهده گرفت.

تیراندازی نیروهای جمهوری اسلامی به کولبران در نوسود: یک کولبر کشته شد و شش نفر مجروح شدند

روز دوشنبه ۱۸ تیر، هفت کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود کشته و زخمی شدند. کولبر نیوز صبح روز دوشنبه از کشته شدن یک کولبر و زحمی‌شدن پنج کولبر دیگر خبر داده بود. ساعتی بعد این رسانه که اخبار کولبران را منتشر می‌کند از شناسایی یک مجروح دیگر و افزایش شمار مجروحان این رویداد به شش نفر خبر داد. نام کولبران مجروح، مسیح مرادی، ایوب مرادی، مهدی بشارتی، مهران عبدی، پیمان ویسی و صمیع زارعی اعلام شده است. این شش نفر اهل روستای زیران از توابع بخش کلاشی جوانرود هستند. هویت کولبر جان باخته هم ایوب محمدی گزارش شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی بدون هشدار قبلی به این کولبران تیراندازی کردند . برپایه گزارش کولبرنیوز، ایوب محمدی پس از انتقال به بیمارستان قدس پاوه بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و شش کولبر مجروح، در بخش مراقبت‌های این بیمارستان تحت درمان قرار دارند. پیش از کشته‌شدن این کولبر و طبق گزارش وب‌سایت کُردپا از ابتدای سال جاری در کردستان ایران ۱۷ کولبر کشته و ۸۱ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. شش نفر از این کولبران کودک بودند و زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

شمار مسموم‌شدگان رضوانشهر گیلان به ۴۰۰ نفر رسید ـ اعتماد: علت مسمومیت‌ها ورود فاضلاب به آب آشامیدنی است

شمار مراجعه‌کنندگان مسموم‌شده به بیمارستان در رضوانشهر گیلان رو به افزایش است و تاکنون ۴۰۰ نفر دچار مسمومیت شده‌اند. روزنامه اعتماد ضمن اعلام این خبر به‌نقل از منابع آگاه نوشته است «ادغام آب فاضلاب با آب شرب» علت این مسمومیت بوده است، اما تاکنون نه تنها علت اصلی این اتفاق اعلام نشده بلکه برخی مسئولان مربوطه سعی در پنهان کردن علت اصلی این مسمومیت‌ها دارند. نخستین بار در ۸ تیر ماه جاری مسمومیت برخی اهالی شهرستان رضوانشهر استان گیلان رسانه‌ای شد. این در‌حالی است که برخی منابع و اهالی مدعی هستند مسمومیت این افراد در رضوانشهر از دو هفته پیش از انتشار خبر آغاز شده، اما بنا به دلایلی خبر آن منتشر نشده بود. محمد تقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد علت مسمومیت‌ها گفت: «در بررسی‌های اولیه از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند علت مسمومیت این افراد آلودگی آب تشخیص داده شد، اما علت اصلی این اتفاق در دست بررسی است.»

جسدهای دو کارگر هنوز زیر آوار معدن شازند مدفون است

پیکر آیت‌الله رضایی و مجتبی نجفی، دو کارگر از چهار کارگر معدن شن و ماسه شازند که ۲۷ خرداد زیر آوار سنگ ماندند، هنوز پیدا نشده است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دوشنبه ۱۸ تیر ضمن اعلام این خبر به‌ نقل از یک منبع کارگری در شازند نوشته است که امدادگران با گذشت ۲۵ روز از این حادثه همچنان در حال جست‌وجو برای اطلاع از سرنوشت این دو کارگر هستند. این منبع آگاه گفته است که فقط یک دستگاه بیل مکانیکی بدون کابین پیدا شده و خبری از راننده‌ها نبوده است. براساس این گزارش، ظاهراً حجم زیاد آوار سنگ که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارتُن برآورد می‌شود، کار آواربرداری را بسیار دشوار کرده است و کارگران و خانوادهای قربانیان معدن شازند نیز در حال کمک به امدادگران هستند. پیکر دو کارگر دیگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و نصرت‌اله یارمحمدی که ناپدید شده بودند شش ساعت پس از حادثه در محل پیدا شدند. این دو نفر کارگر بازنشسته بودند و به‌گفته منابع محلی مالک معدن هیچ یک از کارگران را بیمه حوادث نکرده است. کارگران می‌گویند پیش از وقوع این حادثه به مسئولان نسبت به ریزش معدن هشدار داده بودند. کارگران معدن از شیوه جست‌وجو برای یافتن پیکر همکارانشان ناراضی هستند. به‌گفته آن‌ها همه وسایلی که برای یافتن کارگران آورده‌اند «شخصی است» و «دروغ می‌گویند که همه سازمان‌ها برای کمک نیرو فرستاده‌اند».