ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمان «آتش به اختیار» وزیر کشور در روز جهانی زنان: حجاب یک الزام است و امر به معروف و نهی از منکر مجوز نمی‌خواهد

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی بعد از ظهر جمعه ۱۸ اسفند (۸ مارس روز جهانی زنان) در مراسم تجلیل از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» گفت: «لازم است در برابر بی‌حجابی بایستیم. کشف حجاب را می‌خواهند به زور به ملت ایران تحمیل کنند و اگر بانویی بخواهد حجاب خود را رعایت کند با برچسب‌های مختلف سعی در تخریب وجهه او می‌کنند. حجاب امری قانونی شرعی و اخلاقی است لذا برای حجاب نباید دچار انفعال شویم.» وحیدی با بیان این‌که «حجاب مقدمه و شروعی برای دشمنان است که به حیا خدشه وارد کنند»، افزود: «اگر کسی مانع امر به معروف و نهی از منکر شد جرم مرتکب شده است. امر به معروف و نهی از منکر هم اجازه نمی‌خواهد. امر به معروف و نهی از منکر هم قانونی و هم شرعی است و لذا نیاز به مجوز ندارد. حجاب یک باید برای مؤمنین و یک الزام است، لذا نیازی به مجوز ندارد.» وزیر کشور به مخاطبان مجلس خود گفت: «ما وظیفه داریم از شما حمایت کنیم و به همه شما بگوییم دچار انفعال و سردی نشوید. حجاب یک امر شرعی و زیرساختی است.» احمد وحیدی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، در گزارش تازه خود گفته است: «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز و تبعیض نهادینه فراگیر علیه زنان و دختران منجر به نقض جدی حقوق بشر توسط دولت ایران شده است و بسیاری [از این موارد] جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند.» عفو بین‌الملل نیز در بیانیه خود به‌مناسبت روز جهانی زن از فشارهای حکومت ایران بر زنان برای تحمیل حجاب اجباری نوشته و گفته است که شمار زیادی از ارگان‌های حکومتی در آزار و تعقیب زنان دست دارند.

۵۴ درصد ظرفیت سدهای ایران خالی است: افزایش ۲۱ درصدی مصرف آب ذخیره سدها همزمان با کاهش ورود آب به آن‌ها

۵۴ درصد ظرفیت سدهای ایران خالی است و تنها ۴۶ درصد ظرفیت آنها، یعنی معادل ۲۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره شده است. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران میزان ورود آب به سدها در ۱۶۳ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهر تا ۱۳ اسفند) نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. کاهش ورود آب به سدها اما همزمان با افزایش مصرف آب سدها رخ می‌دهد. در این ۱۶۳ روز ۱۰ میلیارد و ۶۶۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره سدها برای تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و حق‌آبه زیست‌محیطی رهاسازی شده که نسبت به ۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب در مدت مشابه در سال پیش، افزایشی ۲۱ درصدی نشان می‌دهد. مدیریت آب در ایران با بحرانی جدی روبه‌رو است و بسیاری از کارشناسان محیط زیست، پروژه‌های سدسازی اجراشده در دهه‌های اخیر را بخشی از مشکل مدیریت آب، و بحران‌زا برای محیط زیست می‌دانند. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی دوم اسفند به خبرگزاری تسنیم گفته بود که خشکسالی‌های ایران «طولانی‌تر و شدیدتر» از گذشته شده و «روند خشکسالی‌ها از ۳۰ سال قبل تشدید شده است».

نیجریه:‌ مردان مسلح دست‌کم ۲۸۷ دانش‌آموز را ربودند

مردان مسلح پنجشنبه هفتم مارس / ۱۷ اسفند به مدرسه‌ای در شمال غرب نیجریه حمله کردند و دست‌کم ۲۸۷ دانش‌آموز را ربودند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مهاجمان، مدرسه‌ی دولتی روستای کوریگا در ایالت کادونا را حدود ساعت هشت صبح محاصره کردند و سپس دانش‌آموزان را به گروگان بردند. هرچند مقام‌های دولتی ابتدا از ربایش ۱۰۰ دانش‌آموز خبر داده بودند سانی عبداللهی، مدیر مدرسه از مفقود شدن دست‌کم ۲۸۷ دانش‌آموز خبر داد. این دومین گروگان‌گیری گسترده در نیجریه در کمتر از یک هفته است. در روزهای اخیر مقام‌های نیجریه خبر دادند که بیش از ۲۰۰ تن که اکثریت آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند، در شمال غربی نیجریه ربوده شدند. این ۲۰۰ تن در میان آوارگان خشونت‌های داخلی نیجریه بودند و برای یافتن هیزم بیرون رفته بودند که مهاجمان ناشناس آنها را ربودند. امنیت داخلی نیجریه سال گذشته رو به وخامت گذاشته و در درگیری‌ها در ۲۰۲۳ صدها تن کشته شده‌اند. ربایش دانش‌آموزان به طور خاص در نیجریه از ۲۰۱۴ به این سو به اتفاقی تکرارشونده بدل شده است. در آن سال گروه تندروی جهادی «بوکو حرام» بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز دختر را در ایالت بورنو ربودند. بوکو حرام آموزش در مدرسه‌ها را «غربی» و رفتن به مدرسه را به‌ویژه برای دختران حرام می‌داند. گمان می‌رود که تندروهای بوکو حرام در ربایش ۲۰۰ تن از آوارگان در شمال غربی نیجریه نقش داشته اند. در سال‌های اخیر ربایش شهروندان در منطقه‌های شمال غربی و مرکزی نیجریه افزایش یافته است. گروه‌های مسلح در این منطقه با ربودن افراد به دنبال اخاذی هستند.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار: دستمزد فعلی پاسخگوی تأمین غذای کارگران هم نیست

عضو کمیته حکومتی دستمزد شورای عالی کار با انتقاد از افزایش اندک حقوق کارگران نسبت به تورم گفت که در تعیین حداقل دستمزد کارگران، تورم انتظاری سال مورد نظر لحاظ نمی‌شود و «در واقع حقوق کارگران همیشه یک سال نسبت به تورم عقب‌تر است». محمدرضا تاجیک دستمزد فعلی کارگران را برای تأمین غذای آنها نیز ناکافی توصیف کرد و افزود: «ساختار دستمزدها باید به‌صورت اساسی اصلاح شود. هدف از اجرای تعیین مزد این است که مزد تعیین شده بتواند معاش خانواده کارگر را پوشش دهد درصورتی که دستمزد فعلی نمی‌تواند اقلام خوراکی خانوار کارگران را پوشش دهد و روش تعیین فعلی دستمزد می‌بایست تغییر یابد.» به گفته این عضو کمیته حکومتی دستمزد در شورای عالی کار، افزایش صد در صدی دستمزد فعلی که پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، باز هم کفاف هزینه‌های پایه کارگران را نخواهد داد. تاجیک با انتقاد از کمیته دستمزد، گفت که کار این کمیته بر اساس نظر کارشناسی نیست و هدف آن «کوچک‌کردن سفره‌ کارگران» است. شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد «ملی» نرخ رسمی تورم را مبنا قرار می‌دهد و در برخی سال‌ها حتی دستمزد را کمتر از نرخ رسمی تورم افزایش داده است. به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۲ درحالی‌که نرخ رسمی تورم بزرگتر از ۴۰ درصد بود، حداقل دستمزد تنها ۲۱ درصد افزایش یافت. برای سال ۱۴۰۳ نیز به نظر می‌رسد افزایش دستمزد کمتر از ۳۰ درصد باشد. کارگران خواهان تعیین حداقل دستمزد بر مبنای هزینه‌های واقعی هستند. شورای عالی کار در غیاب نمایندگان تشکل‌های مستقل هنوز مذاکره بر سر سبد معیشت را آغاز نکرده است. خواست کارگران افزایش دستمزد بر مبنای سبد معیشت است؛ مطالبه‌ای که نه نمایندگان دولت و نه نمایندگان کارفرمایان حاضر به پذیرش آن نشده‌اند. برخی نیز رجوع به «تورم انتظاری» را دلیلی برای شانه‌ خالی‌کردن دولت و کارفرمایان از افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم حداقل ۴۵ درصدی سال جاری می‌دانند.

سخنرانی سالانه بایدن در کنگره آمریکا: ثبات خاورمیانه به معنای مهار تهدید ایران است ـ ترامپ: سخنان بایدن شرم‌آور است

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۱۷ اسفند / ۷ مارس در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا با اشاره به وضعیت منطقه خاورمیانه گفت: «ایجاد ثبات در خاورمیانه به معنای مهار تهدید ایران است.» بایدن افزود: «به همین دلیل است که من ائتلافی متشکل از ۱۲ کشور برای دفاع از کشتی‌رانی بین‌المللی و آزادی تردد دریایی در دریای سرخ ایجاد کرده‌ام و دستور انجام حملاتی برای تضعیف توانمندی‌های حوثی‌ها و دفاع از نیروهای آمریکایی در منطقه را داده‌ام.» بایدن افزود: «به‌عنوان فرمانده کل قوا برای انجام اقدامات بیشتر در جهت محافظت از مردم و پرسنل نظامی‌ آمریکا تردید نخواهم کرد.» دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، در واکنش به سخنرانی جو بایدن در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» (Truth Social) این سخنرانی را «مایه شرم» دانست و نوشت: «بایدن ایران را ثروتمند کرد و مشکلات خاورمیانه به همین دلیل است. در زمان من ایران ورشکسته بود. خاورمیانه به خاطر بایدن در حال انفجار است.»

در سال ۲۰۲۳ تنها یک سوم نقش‌های اصلی هالیوود به زنان تعلق گرفت

در سال گذشته میلادی شمار فیلم‌های هالیوودی که یک زن در آن نقش‌آفرین اصلی بود کاهش چشمگیری داشت. این نتیجه‌ «گزارش تنوع هالیوود» دانشگاه کالیفرنیاست. این گزارش می‌گوید در سال ۲۰۲۳، تنها یک سوم از تولیدات سینمایی آمریکا حول محور یک قهرمان زن می‌چرخید. این در حالی است که تا سال ۲۰۱۹ شمار فیلم‌هایی که زنان در آن‌ها نقش اصلی را داشتند به‌طور پیوسته افزایش داشت. در سال ۲۰۱۹، در ۴۴ درصد از فیلم‌های هالیوود زنان شخصیت اصلی را داشتند این میزان در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۲ درصد بود. آنا کریستینا رامون، رئیس ابتکار تحقیقات سرگرمی و رسانه در دانشگاه کالیفرنیا، این مسئله را زنگ خطری برای هالیوود دانست و فیلم‌سازان و تماشاگران زن را جزء کلیدی رشد صنعت سینما خواند. او گفت «بنابراین استودیوها باید بیشتر روی زنان سرمایه‌گذاری کنند». «گزارش تنوع هالیوود» تأکید می‌کند که اگرچه فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ همه رکوردها را شکست، اما صنعت سینما نشان داد که همچنان به کم‌ارزش کردن فیلم‌هایی که بر مسائل زنان تمرکز دارند و توسط آن‌ها ساخته می‌شوند، ادامه می‌دهد.

پنج زندانی را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کردند

در چند روز اخیر دستگاه قضائی جمهوری اسلامی پنج زندانی را در زندان‌های کاشان، مهاباد، زنجان و گنبدکاووس اعدام کرد. وب‌سایت کُردپا اعلام کرد که سحرگاه پنج‌شنبه ۱۷ اسفند دو زندانی به نام‌های فخرالدین منگورنژاد و عباس دادور در زندان مهاباد اعدام شدند. این دو زندانی چهار سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. شبکه خبری حال‌وش نیز گزارش داد که صبح پنج‌شنبه یک زندانی به نام مهدی گرگیج در زندان زنجان اعدام شد. این زندانی سال ۱۳۹۸ در شهر ارومیه با اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر بازداشت و به زندان زنجان منتقل شده بود و با حکم دادگاه انقلاب زنجان به اعدام محکوم شد. اعدام او بدون دیدار آخر با خانواده صورت گرفت. سازمان حقوق بشر ایران نیز اعلام کرد که بامداد چهارشنبه ۱۶ اسفند، یک زندانی به نام سلیم باقری در زندان کاشان اعدام شد. اتهام او که سه سال پیش بازداشت شده بود نیز قتل عمد بود. در زندان گنبدکاووس فرشاد رخشانی، زندانی متهم به قتل اعدام شد. به‌گزارش حال‌وش این اعدام نیز سحرگاه چهارشنبه ۱۶ اسفند انجام شد. مسئولان زندان و نهادهای مربوطه اعدام این زندانیان را به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس در تازه‌ترین گزارش خود برای پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر تأکید کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ حداقل شاهد ۸۳۴ اعدام بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۴۳ درصد افزایش داشته است.