ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپین توقف قتل‌های ناموسی در بیانیه‌ای مسموم کردن عمدی دانش‌آموزان در ایران را محکوم کرد

کمپین توقف قتل های ناموسی اعلام کرده که مسمومیت سریالی و سازمان یافته دختران دانش آموز در شهرهای ایران را بخشی از ترفندهای ضد انسانی عوامل حکومت اسلامی می‌داند و اعتراض شدید خود را در استفاده از چنین روش های غیر انسانی علیه دانش آموزان دختر اعلام می دارد. در بیانیه این کمپین پس از اشاره به گذشت شش ماه از جنبش اعتراضی زن-زندگی- آزادی و کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر و صدور و اجرای احکام اعدام برای تعدادی از معترضان دستگیر شده آمده است: «نیروهای سرکوبگر حکومت که نتوانسته اند صدای خانواده ها و معترضان را خاموش کنند، برای ایجاد رعب و وحشت به وحشتناک ترین وسایل یعنی استفاده از گاز شیمیایی در مدارس دخترانه متوسل شده اند.» این بیانیه با اشاره به روند مسموم کردن‌ها نوشته: «مسلم است که مسمومیت دختران دانش‌آموز تصادفی نبوده و مانند اسیدپاشی زنان در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۳، یک جنایت سازمان‌یافته و سیستماتیک است. عاملان این مسمومیت‌­ها باید شناسایی و محاکمه شوند و هر گونه کوتاهی در این زمینه به منزله همکاری با مجرمان است.» امضا کنندگان این بیانیه از همه سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و گزارشگر ویژه منع خشونت علیه زنان و دختران خواسته‌‌اند که سریعا تیم‌های متخصص را برای بررسی موضوع مسمومیت دختران دانش‌آموز به ایران بفرستند.

دادگستری کردستان از دستگیری سه نفر و دستور بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با مسموم‌کردن دانش‌آموزان خبر داد

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، رئیس‌کل دادگستری کردستان چهارشنبه ۱۷ اسفند اعلام کرد که در این استان سه نفر به اتهام «شایعه‌پراکنی درباره بدحالی دانش‌آموزان» بازداشت شدند. حسینی گفت دو نفر در این زمینه شناسایی شده‌اند و دستور بازداشت بیش از ۱۰ نفر دیگر نیز صادر شده است. او گفت: «دستگاه قضائی با افرادی که در این جهت اقدام به شایعه‌پراکنی می‌کنند، به هیچ‌وجه اغماض و مماشات نخواهد داشت و قاطعانه با این دسته از افراد برخورد خواهد کرد.» مسئولان حکومتی حملات شیمیایی به دانش‌آموزان را که بیشتر آن‌ها دختر هستند رد می‌کنند و معتقدند از هیچ ماده شیمیایی و سمی در این حملات استفاده نشده و این مواد تنها «تحریک‌کننده» بوده‌اند و تأثیر ناگواری بر دانش‌آموزان ندارند. آن‌ها پس از سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر دستگیری و «اشد مجازات» عاملان حملات شیمیایی به مدارس، فعال شده‌اند و در دو روز گذشته مدام از بازداشت «معاندان» در این زمینه خبر داده‌اند اما خود تاکنون هیچ‌گونه مسئولیتی را نپذیرفته‌اند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی را چهار سال دیگر به عنوان مدیرکل آژانس انتخاب کرد

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی را چهار سال دیگر به عنوان مدیرکل آژانس انتخاب کرد. گروسی از ۳ دسامبر ۲۰۱۹ ریاست این سازمان را بر عهده دارد. او پیش‌ از آن سفیر آرژانتین در اتریش، اسلوونی، اسلواکی و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بوده ‌است (۲۰۱۹–۲۰۱۳). رافائل گروسی در ۲ اوت ۲۰۱۹، از طرف دولت آرژانتین به عنوان نامزد ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معرفی شد. در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹ و در رای‌گیری اولیه شورای حکام این آژانس، هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند حد نصاب دو سوم لازم آرا از ۳۵ عضو را به دست آورند. روز بعد، در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹، رای‌گیری دوباره انجام شد که در جریان آن گروسی توانست ۲۴ رای به دست بیاورد که یک رای بیشتر از ۲۳ رای لازم برای کسب حد نصاب دو سوم آرا بود و در نتیجه به عنوان نخستین فرد از آمریکای لاتین به ریاست این آژانس برسد. او کار خود را به عنوان ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ۳ دسامبر ۲۰۱۹ آغاز کرد. گروسی تاکنون برای گفت‌وگو درباره نقض تعهدات پادمانی ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای چند بار به ایران سفر کرده است.

مأموران امنیتی صادق سامره‌ای، معلم و فیلمساز کرد را در کرمانشاه بازداشت کردند

شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت صادق سامره‌ای، معلم و فیلمساز کرد، در کرمانشاه خبر داد. بر اساس این گزارش بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماموران امنیتی با یورش به منزل خانوادگی صادق سامره‌ای در کرمانشاه، منزل او را تفتیش، برخی از وسایل شخصی او را ضبط و او را بازداشت کردند. از اتهامات او اطلاعی در دست نیست. صادق سامره‌ای از فعالان شناخته شده کُرد است و از او شعرها و داستان‌هایی در زمینه ادبیات کُردی منتشر شده. او همچنین در سال‌های اخیر به صورت حرفه‌ای به فیلمسازی مشغول بود. «بنملی»، «نابغه‌ای که اسب سواری نمی‌داند» و «بر تپه‌ای بلند، درختی تنها هستم» از آثار سینمایی اوست.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خواهان تعطیلی مدارس سراسر کشور شد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پیامی در توییتر با اشاره به ناتوانی حاکمیت از تأمین امنیت دانش‌آموران و معلمان خواهان تعطیل شدن مدارس ایران شد. اسماعیل‌زهی نوشت: «تأمین امنیت دانش‌آموزان و مدارس وظیفۀ حاکمیت است. با توجه به ناتوانی حاکمیت در انجام این وظیفه و اولویت سلامتی و امنیت دانش‌آموزان و معلمان و دغدغه عمومی در رابطه با جنایت مسمومیت که احتمالا عوامل آن از درون سیستم هستند، تا روشن‌شدن وضعیت، مدارس را تعطیل کنند.» امام جمعه اهل سنت زاهدان جمعه هفته گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مسمومیت دانش‌آموزان مدارس را موجب پریشانی و نگرانی ملت دانسته و گفته بود: «سه ماه این جریان ادامه دارد و صدها دختر در قم و غیره مسموم شده‌اند. چرا عاملان این جریان شناسایی نمی‌شوند. چه کسی باور می‌کند که مسئولین ایران آنها را نمی‌شناسند.» اسماعیل‌زهی در ادامه افزوده بود: «بسیاری بر این باورند که این مسمومیت‌ها، ادامه سرکوب اعتراضات است‌. این دختران در مدارس‌‌ معترض بودند و حال جریانی آنها را هدف قرار داده‌ است.» به گزارش محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، تا ۱۵ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه هدف حملات شیمیایی تروریستی قرار گرفته‌اند. عامل این رخداد مشخص نیست . علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۵ اسفند خواستار مجازات عوامل این حملات شد. سپس سید مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور از بازداشت «برخی غیرمعاندان» خبر داد و گفت که آن‌ها ارشاد شدند. ساعتی بعد اما معاون وزیر کشور حملات شیمیایی را به دانش‌آموزان نسبت داد و گفت: «برخی از دانش‌آموزان هستند که به واسطه ماجراجویی و برای تعطیلی کلاس‌هایشان با استفاده از موادی که داخل بازار به راحتی پیدا می‌شود اقداماتی انجام داده‌اند که این اقدامات معاندانه نبوده و این افراد پس از شناسایی تذکر گرفتند.»