ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: ربودن کودکان اوکراینی به روسیه متوقف شود

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد پنج‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه خواهان پایان دادن به ربودن کودکان اوکراینی به روسیه شد و از مسکو خواست تا جلوی این اقدام را بگیرد. کمیته حقوق کودکان سازمان ملل ربودن کودکان را نقض قوانین بین‌المللی دانست و گفت کودکان باید به پیش والدین خود بازگردانده شوند و نام و اطلاعات خانوادگی آن‌ها حفظ شود. افزون بر این، هیچ کدام از این کودکان نباید از ملیت اوکراینی خود محروم شوند. اوکراین روسیه را به ربودن دست‌کم ۲۰ هزار کودک از زمان آغاز حمله نظامی این کشور به سرزمینش متهم می‌کند. در همین راستا، دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را صادر کرده است. روسیه این اتهام‌ها را رد می‌کند.

سازمان ملل خواستار حمایت از سلامت روان کودکان آسیب‌دیده در جنگ غزه شد

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد پنج‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه خواهان «حمایت روانی-اجتماعی گسترده» از کودکان آسیب‌دیده از خشونت در غزه، کرانه باختری اشغالی و اسرائیل شد و اعلام کرد که در اواخر سال جاری رفتار اسرائیل با کودکان را بررسی خواهد کرد. به‌گفته مقامات غزه، کودکان و زنان بخش عمده‌ای از حدود ۲۸ هزار نفر کشته در حمله اسرائیل به غزه را تشکیل می‌دهند. آن اسکلتون، رئیس کمیته حقوق کودک سازمان ملل گفت: «حقوق کودکانی که تحت کنترل دولت اسرائیل زندگی می‌کنند در سطحی به‌شدت نقض می‌شود که در تاریخ اخیر به‌ندرت دیده شده است.» اسکلتون افزود: «ما خواستار حمایت گسترده روانی-اجتماعی از کودکان و خانواده‌ها برای تسکین تأثیرات آسیب‌زا و طولانی‌مدت جنگ هستیم، از جمله در مورد کودکان اسرائیلی که شاهد حملات (۷ اکتبر) بوده‌اند و کسانی که اعضای خانواده‌شان به گروگان گرفته شده‌اند.» هیئت دیپلماتیک اسرائیل در ژنو اعلام کرد که به‌زودی بیانیه‌ای درباره اظهارات نماینده کمیته حقوق کودک سازمان ملل منتشر خواهد کرد. یونیسف هفته گذشته گفت که تصور می‌شود تقریباً همه کودکان غزه به حمایت از سلامت روان نیاز دارند. اسکلتون گفت اسرائیل مشارکت خود در گفت‌وگوی برنامه‌ریزی‌شده درباره مسائل کودکان را به تعویق انداخته و اکنون قرار است این گفت‌وگو در ماه سپتامبر برگزار شود. او گفت: «کمیته عمیقاً متأسف است که در موقعیتی که زمان بسیار مهم است، اسرائیل فرصتی برای بررسی این موضوع نداشت.»

سوئد اجازه اقامت سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی را باطل می‌کند

آژانس مهاجرت سوئد حکم به ابطال اقامت و اخراج سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی‌ای داده است که چند بار در ملأ عام قرآن را سوزانده بود. با این‌همه، اخراج مومیکا به حالت تعلیق درآمده است، زیرا به گفته این آژانس، در صورت بازگرداندن مومیکا به عراق، جان او در خطر خواهد بود. به گزارش شبکه ۴ تلویزیون سوئد، آژانس مهاجرت عراق دلیل این تصمیم را ارائه اطلاعات دروغ از طرف مومیکا در درخواست پناهندگی‌اش اعلام کرده است. اجازه اقامت مومیکا در سال ۲۰۱۱ صادر شده بود. سلوان مومیکا، پناهنده عراقی در سوئد به‌همراه فردی دیگر روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه امسال برای دومین بار در نزدیکی سفارت عراق در استکهلم تجمع ضداسلامی برگزار کرد و در جریان آن یک نسخه قرآن را لگدمال کرد اما آن را آتش نزد. مومیکا همچنین پرچم عراق و همچنین تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم زیر پا گذاشت و روی آن‌ها لگد زد. سلوان مومیکا اواخر ماه ژوئن امسال نیز یک نسخه از قرآن را آتش زده بود. پس از این اقدام وزارت امور خارجه سوئد آن را به‌شدت محکوم کرد. سلوان مومیکا نیز به اتهام «ایجاد تشویش برای یک گروه قومی» مورد بازپرسی قرار گرفت. او در مصاحبه‌ای گفت مخالف قرآن است. قانون اساسی سوئد آزادی بیان در این کشور را پاس می‌دارد و قوانین مربوط به آن به‌راحتی قابل تغییر نیستند، اما دولت گفته است در حال بررسی تغییرات قانونی است که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت به خطر افتادن امنیت سوئد، مانع از آتش‌زدن کتاب‌های دینی در مجامع عمومی شود. این قرآن‌سوزی‌ها تلاش سوئد برای پیوستن به ناتو را نیز پیچیده کرده است. ترکیه در ماه جاری میلادی اعلام کرد که درخواست سوئد برای الحاق به ناتو را تصویب خواهد کرد اما پیش از آن، آتش‌زدن قبلی قرآن در استکهلم خشم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را برانگیخته بود.

در حملات روز انتخابات پارلمانی پاکستان چند نفر کشته شدند

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان در روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه وقوع چند حمله جان دست‌کم پنج نفر را گرفت. رئوف قیصرانی، رئیس پلیس محلی گفت چهار مأمور پلیس در انفجار بمب و شلیک به یک گشت پلیس در منطقه کولاچی واقع در ایالت دره اسماعیل‌خان در شمال غرب پاکستان کشته شدند. یک نفر نیز بر اثر تیراندازی افراد مسلح به یک خودروی نیروهای امنیتی در شهر تانک، واقع در ایالت خیبر پختونخوا کشته شد. حملات نارنجکی در بخش‌های مختلف ایالت بلوچستان نیز گزارش شده اما تلفات جانی در بر نداشته است. وزارت کشور پاکستان اعلام کرد که این حملات پس از دو انفجار انتحاری روز چهارشنبه در نزدیکی دفاتر نامزدهای انتخاباتی در بلوچستان رخ داد که ۳۰ نفر را به کام مرگ کشاند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) بعداً مسئولیت آن انفجارها را برعهده گرفت. وزارت کشور پاکستان در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در نتیجه حوادث تروریستی اخیر در کشور جان‌های باارزشی از دست رفته است. تدابیر امنیتی برای حفظ نظم و مقابله با تهدیدهای احتمالی ضروری است.» هزاران مأمور انتظامی در خیابان‌ها و حوزه‌های رأی‌گیری سراسر پاکستان مستقر و مرزهای ایران و افغانستان موقتاً بسته شده‌اند. وزارت کشور پاکستان روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی، خدمات اینترنت همراه در سراسر کشور محدود شده است. انتخابات سراسری پاکستان از ساعت هشت صبح پنج‌شنبه آغاز شده است.