ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فرمانده ارشد واحد ویژه حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل کشته شد

در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز دوشنبه ۱۸ دی/۸ ژانویه یک فرمانده ارشد نیروهای نخبه تیپ رضوان حزب‌الله لبنان کشته شد. منابع امنیتی وی را وسام الطویل، معاون یکی از واحدهای نیروهای رضوان معرفی کردند. آنها گفتند که او و یکی دیگر از مبارزان حزب الله در اثر اصابت موشک به خودرویشان در روستای خربه سلم لبنان کشته شدند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نوشت که وسام الطیول معروف به جواد، فرمانده پیاده‌نظام واحد رضوان حزب‌الله لبنان بود. حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی ترور این فرمانده ارشدش را تایید کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبعش در لبنان نوشت که «این یک ضربه بسیار دردناک برای حزب‌الله است» و منبع دیگر به این خبرگزاری گفت که «از الان وضعیت تنش‌ها تشدید خواهد شد.» از زمان آغاز جنگ در غزه، اسرائیل بیش از ۱۳۰ نیروی حزب الله را در جنوب لبنان کشته است. ۱۹ نفر دیگر در سوریه کشته شده‌اند. حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، هفته گذشته در دو سخنرانی تلویزیونی به اسرائیل هشدار داد از آغاز یک جنگ تمام عیار با لبنان خودداری کند. او گفت «هر کس به فکر جنگ با ما باشد در یک کلام پشیمان خواهد شد». حزب‌الله لبنان در هفته‌های گذشته، به ترور رضی موسوی و صالح العاروری در همین حد تهدیدات کلامی پاسخ داده است. با این حال ناظران می‌گویند خطر برافروخته شدن یک جنگ منطقه‌ای که جبهه نخست آن در لبنان خواهد بود اکنون بیشتر از گذشته به واقعیت نزدیک شده است.

یورش نیروهای امنیتی به منزلی در بهشت‌آباد بمپور: ۲ بلوچ و یک نیروی نظامی کشته شدند

در پی تبادل آتش میان نیروهای امنیتی با ساکنان خانه‌ای در یکی از شهرستان‌های مرکز سیستان و بلوچستان دو بلوچ کشته شدند. خبرگزاری‌های وابسته به سپاه کشته شدن تنها یک نفر را تایید کرده‌اند. رسانه‌هایی که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند از جمله خبرگزاری حال‌وش تصاویری از این رویداد را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده‌اند. حال وش نوشته است که روز دوشنبه ۱۸دی‌ماه ۱۴۰۲، در پی درگیری نیروهای نظامی و امنیتی با دو فرد مسلح در یک منزل مسکونی در روستای بهشت آباد شهرستان بمپور، دستکم سه تن از جمله دو شهروند و یک نیروی نظامی کشته و شش تن از جمله یک دختر ۱۸ ساله و پیرزنی ۷۸ ساله و سه نیروی نظامی بشدت مجروح شدند. هویت یک فرد مسلح کشته شده، ملا اکرم نارویی زیندینی است. هویت دیگر بلوچ کشته شده در این رویداد و همچنین نیروی نظامی کشته شده روشن نیست. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم این خبر را پوشش داده است و در روایتش آورده که «یک نفر کشته شد» و فرد کشته شده «عامل گروه‌های تروریستی» بود. این خبرگزاری اطلاعات بیشتری در مورد مدعای خود منتشر نکرده است. همچنین کشته شدن یک نیروی نظامی در این گزارش ذکر نشده است. روایت حال وش از این رویداد این است که «نیروهای امنیتی با محاصره یک منزل مسکونی در روستای بهشت آباد شهرستان بمپور اقدام به تیراندازی به طرف ساکنین منزل کرده بودند که با تبادل آتش دو فرد مسلح که در این منزل شب گذشته مهمان شده و نیروهای نظامی امنیتی در صدد بازداشت آنها بودند درگیری صورت گرفته و نیروهای نظامی با استفاد از سلاح‌های سنگین از جمله «آر پی جی» به منزل مسکونی شلیک کرده که در پی آن دو فرد مسلح کشته و چهار شهروند زخمی شدند.»

پرونده انتخابات بنگلادش با پیروزی حزب حاکم بسته شد- مشارکت اندک بود و مخالفان انتخابات را تحریم کرده بودند

حزب عوامی لیگ بنگلادش به رهبری نخست وزیر این کشور پیروز انتخابات سراسری اعلام شد. روز دوشنبه ۱۸ دی/۸‌ژانویه اعلام شد که این حزب از مجموع ۲۹۹ کرسی پارلمان ۲۲۴ کرسی را به دست آورد. این چهارمین دوره متوالی است که حزب عوامی لیگ اکثریت پارلمانی در بنگلادش را به دست می‌آورد. شیخ حسینه، نخست‌وزیر این کشور آسیای جنوب شرقی هم بنا است چهارمین دوره نخست‌وزیری متوالی و در مجموع پنجمین دوران ریاستش بر دولت را آغاز کند. شیخ حسینه فرزند مجیب‌ رحمان، بنیانگذار کشور بنگلادش است. او برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ و به مدت ۵ سال نخست‌وزیر این کشور بود. در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ او رهبری حزب اصلی اپوزیسیون دولت را بر عهده داشت. سپس در انتخابات سراسری ۲۰۰۸ حزب عوامی لیگ اکثریت پارلمانی را به دست آورد و شیخ حسینه به کاخ نخست‌وزیری برگشت. او از ۲۰۰۸ تا اکنون در این سمت باقی مانده است. عملکرد شیخ حسینه به دلیل پرونده‌سازی برای رهبران اصلی اپوزیسیون و به زندان انداختن آن‌ها در سال‌های گذشته با انتقادهای گسترده همراه بوده است. کمیسیون انتخابات بنگلادش اعلام کرد که مشارکت در این انتخابات ۴۰ درصد بوده است. در انتخابات پارلمانی پیشین در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد رای‌دهندگان مشارکت داشتند. مخالفان می‌گویند حتی این مشارکت اندک ۴۰ درصدی هم بزرگنمایی دولت است و میزان حضور پای صندوق‌های رای بسیار اندک بوده است.

آمریکا پس از ۵۰ سال ماه‌نورد به فضا فرستاد

اولین فرودگر ماه آمریکایی پس از ۵۰ سال روز ۱۸ دی / ۸ ژانویه ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شد. یک شرکت خصوصی به نام آسترو بوتیک تکنولوژی این فرودگر را بر روی موشک ولکان به ماه فرستاده است. این شرکت قرار است برای سازمان هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) و دیگر مشتری‌ها کار تحویل فضایی، از جمله پرتاب و فرود این فرودگر بر ماه را انجام دهد. انتظار می‌رود این موشک روز ۲۳ فوریه بر روی ماه فرود آید. آخرین باری که ایالات متحده آمریکا مأموریت فرود در فضا را داشت دسامبر سال ۱۹۷۲ میلادی بود.

اجرای دو حکم قطع انگشتان دست در قم- رئیس دادگستری قم می‌گوید انگشتان سه متهم دیگر را هم قطع می‌کنیم

حکم قطع انگشتان دست دو متهم به سرقت در قم اجرا شده است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، روز یکشنبه ۱۷ دی این خبر را به نقل از دادگستری استان قم اعلام کرد. علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم گفته است که در سال ۱۴۰۲، حکم قطع انگشتان دست دو زندانی متهم به سرقت، در قم به اجرا درآمد. این مقام قضایی جمهوری اسلامی گفت که کیفرخواست پرونده سه زندانی دیگر با اتهام مشابه به دادگاه کیفری یک استان قم ارسال شده است. برای این سه نفر هم تقاضای صدور حکم قطع انگشتان دست شده است. علی مظفری این سه نفری که در صف اجرای حکم قطع انگشتان دست هستند را «سارقان سریالی منازل» خواند و گفت: «این افراد متهم به هشت فقره سرقت تعزیری و پنج فقره سرقت حدی هستند. پرونده آنها به همراه کیفرخواست برای رسیدگی و صدور رأی به دادگاه کیفری یک استان ارسال شده است.» «حد سرقت»، از جمله مجازات‌های غیرانسانی برای سرقت است که بر اساس مفاد فقهی، متناسب با دفعات دزدی اعمال می‌شود. مرتبه نخست این مجازات قطع چهار انگشت دست راست (بجز شست) است. در مرتبه دوم قطع پای چپ از قسمت برآمدگی روی‌پا، مرتبه سوم حبس ابد و مرتبه چهارم اعدام است. قضات محاکم در ایران با استناد به بندهای مختلف قانونی از جمله ماده ۱۹۸، ماده ۲۰۱ و همچنین ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی، اقدام به صدور و اجرای احکام قطع عضو برای متهمان می‌کنند. در ماده ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی آمده است با لحاظ کردن شروطی همچون به سن بلوغ رسیدن مجرم یا تعیین حد نصاب ۴-۵ نخود طلای مسکوک درباره اموال به سرقت رفته، اجرای حکم قطع دست مجاز است. در ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی هم تصریح شده که حد سرقت در مرتبه‌ نخست، قطع چهار انگشت دست راست سارق، در مرتبه دوم‌، قطع پای چپ سارق و در مرتبه سوم حبس ابد است. مجرم در مرتبه چهارم به اعدام‌ محکوم می‌شود. بنا بر ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی، هر گاه انگشتان دست سارق بریده شود و پس از اجرای این حد، سرقت دیگری از او ثابت گردد، پای چپ او بریده می‌شود.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بر سر بودجه توافق کردند

رهبران دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا یکشنبه ۱۷ دی / ۷ ژانویه بر سر بودجه ۱,۵۹ تریلیون دلاری به توافق رسیدند. با این توافق به اختلافات چندین ماهه بر سر نحوه تخصیص بودجه تا سال ۲۰۲۵ پایان داده می‌شود. در صورتی که بودجه تصویب نمی‌شد، دولت در ماه جاری با تعطیلی به صورت مقطعی مواجه می‌شد. با پایان تعطیلات سال نوی نمایندگان، از روز دوشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه پنل‌های مختلف در مورد جزئیات تخصیص این بودجه به وزارت‌خانه‌های مختلف از حمل‌و‌نقل و کشاورزی گرفته تا وزارت امنیت داخلی مذاکره خواهند کرد. دو حزب در رابطه با تعدادی از موارد از جمله تخصیص بودجه دفاعی اختلاف نظر دارند در حالی‌که نظر جمهوری‌خواهان بر ۸۸۶ میلیارد دلار برای بودجه دفاعی و ۷۰۴ میلیارد دلار برای مصارف غیر دفاعی است، دموکرات‌ها می‌خواهند ۷۷۲ میلیارد دلار صرف مسائل غیردفاعی کشور شود. ماه گذشته کنگره آمریکا اجازه تخصیص ۸۸۶ میلیارد دلار به وزارت دفاع آمریکا را برای سال مالی جاری تأیید کرد. این بودجه با امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تبدیل به قانون شد. توافق اخیر رهبران دو حزب باید به تأیید مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برسد.

چهارمحال و بختیاری با وجود برخورداری از ۱۱ درصد منابع آب کشور با مشکل شدید کم‌آبی روبه‌روست

محمد یعقوب باقری، نماینده چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی گفت این استان «با وجود برخورداری از ۱۱ درصد منابع آب کشور به‌دلیل مدیریت غلط با مشکل شدید کم‌آبی مواجه است». باقری افزود: «به‌دلیل عدم تخصیص درست آب تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه یا ممنوعه بحرانی شده‌اند.» او همچنین گفت: «دشت‌های استان به‌دلیل خشک شدن آب‌های زیرزمینی دچار فرونشست شده و خاک کیفیت خود را از دست داده است.» به‌گفته باقری، منبع اصلی درآمد مردم استان چهارمحال و بختیاری از کشاورزی و دامداری است و بسیاری از مردم شغل خود را به‌‌ویژه در روستاها از دست داده‌اند و به شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ کوچ کرده‌اند.

وضعیت آلودگی هوای تهران «نارنجی» شد ـ عضو شورای شهر تهران: آلودگی هوای پایتخت نگران‌کننده است

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که شاخص کیفیت هوای این شهر در حال حاضر بر روی عدد ۱۱۶ قرار گرفته و وضعیت هوا نارنجی است و هوا برای گروه‌های حساس آلوده است. این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۷۵ قرار داشت. تهران از ابتدای سال ۹ روز هوای پاک، ۱۹۲ روز هوای قابل قبول، ۸۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۱ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. در همین حال، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: «اعداد و ارقام سیاهه آلودگی هوا نگران‌کننده است و مطابق با این سیاهه سهم آلودگی خودرو‌های دیزلی ۳۳ درصد برآورد شده است.» مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های ایران یکی از عوامل مهم آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران عنوان شده است. در هفته‌های اخیر برخی از مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی بارها از سوزاندن مازوت‌ در شماری از نیروگاه‌های کشور خبر داده‌اند و برخی دیگر آن را تکذیب کرده‌اند. افزون بر تهران، در هفته‌های اخیر نزدیک به ۱۰ کلان‌شهر دیگر ایران نیز دچار آلودگی شدید هوا شدند و مدرسه‌ها در شماری از این شهرها از جمله مشهد تعطیل و آموزش غیرحضوری اعلام شد.