ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان در آتن: یونان و ترکیه بیانیه دوستی امضا کردند ــ افزایش همکاری دو کشور در چندین زمینه‌

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پنج‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر به یونان رفت و با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو کشور توافق کردند که روابط خود را از طریق اقدامات اعتمادساز بهبود بخشند. به‌گفته میتسوتاکیس بیانیه‌ دوستی در جریان این سفر امضا شد. اردوغان نیز مذاکرات را «بسیار سازنده» توصیف و میتسوتاکیس را برای دیدار از ترکیه دعوت کرد. اردوغان در نشست خبری مشترک با میتسوتاکیس اظهار امیدواری کرد که مسائل میان دو کشور با «گفت‌وگوهای سازنده، حسن همجواری، حقوق بین‌المللی و تلاش‌ مشترک» حل شود. او گفت: «می‌خواهیم اژه را به دریای صلح و همکاری تبدیل کنیم و با انجام اقدامات مشترک الگویی برای جهان باشیم.» اردوغان همچنین افزود وزیران خارجه دو کشور قرار است درباره مسائل مربوط به دریای اژه و مدیترانه شرقی صحبت کنند. او در مورد اختلاف‌های دو کشور بر سر قبرس نیز گفت: «دستیابی به راه‌ حل عادلانه، دائمی و پایدار برای مسئله قبرس براساس واقعیت‌های جزیره به سود کل منطقه خواهد بود.» وزیران کابینه دو کشور نیز در آتن دیدار و بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند گردشگری، انرژی، مهاجرت و آموزش توافق کردند. روابط یونان و ترکیه تقریباً همواره پرتنش بوده است. این نخستین سفر اردوغان به آتن از زمان انتخاب میتسوتاکیس به سمت نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۹ بود.

ایمان شهوندی، معلم در پاسارگاد را یک سال از کار تعلیق کردند

هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پروش در ادامه صدور احکام اخراج موقت و دائمی برای معلمان، ایمان شهوندی، معلم در پاسارگاد استان فارس را به به مدت یک سال از کار اخراج کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار حکم صادر شده علیه شهوندی نوشت «حمایت از معلمان زندانی و دانش‌آموزان در حوادث اعتراضی سال قبل» از دلایل صدور حکم یک سال انفصال از خدمت برای این معلم است. هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، شهوندی را به دلیل آنچه که انجام رفتار ناشایست در فضای مجازی خواند، مجازات کرده است. انجمن صنفی معلمان استان فارس اخراج ایمان شهوندی را محکوم کرد و خواستار تجدیدنظر در این رای و خاتمه دادن به روند این نوع احکام تکراری و بدون ادله کافی شد. هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در آستانه سال تحصیلی جاری نیز ده‌ها معلم را به دلیل شرکت در اعتراض‌های صنفی و حمایت از دانش‌آموزان و شهروندان در اعتراض‌های سراسری به قتل ژینا (مهسا) امینی به صورت موقت یا دائم اخراج کرد.

داوود رضوی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به بند چهار زندان اوین منتقل شد

داوود رضوی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که به دلیل فعالیت‌های سندیکایی به پنج سال زندان محکوم شده و در اوین زندانی است، پس از مدت‌ها پیگیری سرانجام به بند چهار زندان اوین منتقل شد. رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو دیگر هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد نیز با اتهامات مشابهی در همین بند زندانی هستند. داود رضوی مهرماه ۱۴۰۱ دستگیر شد و پس از تحمل ۸۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ آذرماه به زندان تهران بزرگ منتقل شد و ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به بند شش زندان اوین انتقال یافت. داوود رضوی به پنج سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و فعالیت در گروه‌های سیاسی و احزاب محکوم شده است. رضا شهابی و حسن سعیدی نیز هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند که پنج سال آن قابل اجراست. این سه فعال کارگری در زندان نیز به شیوه‌های گوناگون از جمله ایجاد مانع بر سر دسترسی به درمان و دارو مورد آزار قرار گرفته‌اند.

طالبان یک خبرنگار را که تازه از ایران بازگشته بود، بازداشت کرد

دو روزنامه هشت صبح و اطلاعات روز افغانستان به نقل از منابع خود در ولایت پروان از بازداشت ضمیر ظهیر به دست طالبان خبر دادند. ضمیر ظهیر که پس از بازگشت طالبان به قدرت افغانستان را ترک کرده و به ایران رفته بود، به تازگی به افغانستان بازگشته است. مشخص نیست که او از سوی دولت ایران رد مرز شده یا اینکه «داوطلبانه» ایران را ترک کرده است. ایران در ماه‌های اخیر محدودیت‌های بیشتری را برای افغانستانی‌ها ایجاد و شمار فراوانی از آنها را اخراج کرده است.

رئیس قوه قضاییه گفت استعفای وزیر جهادکشاورزی با فساد در واردات چای و نهاده‌های دامی ارتباط داشت

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه محقق اردبیلی در شهر اردبیل وعده کرد تمام افرادی که در فساد مالی نهاده‌های دامی و چای نقش داشته‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند. او بدون نام بردن از جواد ساداتی‌نژاد، وزیر مستعفی جهادکشاورزی گفت: «افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند. کار به جایی رسید که به هر تقدیر وزیر زیربط استعفا داد و دولت استعفا را پذیرفت. کار به جایی رسید که قائم مقام او برکنار شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. کار به جایی رسید که هم کسانی که در این راستا در دو سه قسمت هم در داخل وزارت خانه و هم خارج وزارت خانه و آن فردی که در شرکت خصوصی بود همه تحت تعقیب قرار گرفتند.» او به نقل از مقام‌های دولتی ادعا کرد که ۶۰ مدیر دولتی که در این فسادها دست داشتند، برکنار شده‌اند. سازمان بازرسی کل ایران به تازگی افشاء کرده است که شرکت کشت و صنعت چای دبش نزدیک به ۳٬۴ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات چای و تجهیزات پیشرفته کارخانه چای دریافت کرده اما بخشی از این ارز را با نرخ بازار آزاد فروخته است و چای بی کیفیت را به جای چای درجه یک وارد کرده است. مدیرعامل این شرکت به گفته مقام‌های قضایی بازداشت است. این شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ درصد ارز نیمایی واردات چای را دریافت کرده است.

اعتصاب کارگران کارخانه‌های اسلحه‌سازی بریتانیا در حمایت از مردم غزه: چهار کارخانه تعطیل شدند

چهار کارخانه اسلحه‌سازی در بریتانیا که قطعات جت‌های جنگنده برای اسرائیل تولید می‌کنند، با اعتصاب هزار نفر از اعضای اتحادیه کارگری که تحت عنوان «کارگران برای فلسطین آزاد» فعالیت می‌کنند، تعطیل شدند. این چهار کارخانه عبارتند از Eaton Mission Systems در بورنموث، BAE Systems در لنکشایر، کارخانه L3Harris در برایتون و BAE Govan در گلاسکو. این کارخانه‌ها قطعات هواپیماهای جنگی رادارگریز اف-۳۵ را تولید می‌کنند که در حال حاضر اسرائیل از آن‌ها برای بمباران غزه استفاده می‌کند. اتحادیه‌های کارگری که شامل کارکنان بهداشت، معلمان، کارکنان بخش مهمان‌پذیر‌ها، دانشگاهیان و هنرمندان می‌شوند، خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل و حمایت دولت بریتانیا از آتش‌بس دائمی هستند. این اعتصاب با هماهنگی کارگرانی در فرانسه، دانمارک و هلند سازماندهی شده است که آن‌ها نیز پنج‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر فعالیت کارخانه‌های اسلحه‌سازی در کشورهایشان را متوقف کردند. اتحادیه «کارگران فلسطین آزاد» در بیانیه‌شان نوشته‌اند: «ما درود می‌فرستیم به همه کسانی که در جنبش اتحادیه‌های کارگری برای برهم زدن جریان فروش تسلیحات به اسرائیل موضع می‌گیرند. تعطیلی امروز چهار کارخانه در سراسر بریتانیا، همراه با چندین اعتصاب همزمان در اروپا، اقدامات مهمی در جهت همبستگی ما است برای امتناع از تداوم جریان عادی تجاری در مواجهه با بمباران بی‌امان غزه به دست اسرائیل و نسل‌کشی مداوم در آنجا. از آنجایی که دولت بریتانیا از درخواست آتش‌بس امتناع می‌ورزد و به صورت مستقیم از حمله نظامی اسرائیل حمایت می‌کند، جنبش کارگران به سرعت در حال رشد به وضوح می‌گویند: به نام ما نه!»

الهام علی‌اف در آذربایجان انتخابات زودهنگام اعلام کرد

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان پنج‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر اعلام کرد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور ۱۸ بهمن / ۷ فوریه ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. علی‌اف ۶۱ ساله از سال ۲۰۰۳، زمانی که جانشین پدرش حیدر علی‌اف شد، آذربایجان را به شیوه استبدادی رهبری کرده است. در سال ۲۰۰۹ با تصویب قانون اساسی جدید در یک همه‌پرسی، دیگر هیچ محدودیتی در تعداد دوره‌های حکومت او وجود ندارد. علی‌اف آخرین بار در انتخابات سال ۲۰۱۸ که از سوی احزاب اصلی مخالف تحریم شده بود، با کسب ۸۶ درصد آرا برای یک دوره هفت ساله دیگر به‌عنوان رئیس جمهوری آذربایجان انتخاب شد. اکنون در حالی که مخالفت‌های سیاسی در آذربایجان تا حد زیادی سرکوب شده است، الهام علی‌اف تقریباً مطمئن است که دوره جدیدی را برای رهبری این کشور نفت‌خیز مورد علاقه روسیه، ترکیه و غرب به‌دست خواهد آورد. علی‌اف با کمک ثروت نفتی کشورش، اتحاد مستحکمی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برقرار کرده و در عین حال توانسته است روابط خود را با روسیه و غرب که به‌شدت بر سر جنگ اوکراین اختلاف دارد، حفظ کند. در سپتامبر گذشته، او پس از یک محاصره ۹ ماهه، دستور حمله برق‌آسا به قره‌باغ کوهستانی را صادر کرد تا کنترل کامل آن را از دست ارمنی‌های محلی که بیش از سه دهه این منطقه را اداره می‌کردند، بگیرد. در هفته‌های اخیر، دست‌کم شش روزنامه‌نگار مستقل از جمله سه روزنامه‌نگار رسانه Abzas Media که گزارش‌های تحقیقی آن معروف است، در آذربایجان دستگیر شده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز آذربایجان را در رتبه ۱۵۱ از ۱۸۰ کشور فهرست آزادی مطبوعات جهان قرار داده است. گروه‌های بین‌المللی مدافع آزادی مطبوعات این دستگیری‌ها را تلاشی برای خاموش کردن گزارش‌های مربوط به فساد توصیف می‌کنند.

رئیسی پیش از سفر به مسکو: ایران و روسیه نگاه مشترکی به مسائل منطقه و فرامنطقه دارند

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۱۶ آذر پیش از سفر یک‌روزه خود به روسیه در فرودگاه مهرآباد گفت: «نگاه ما و روسیه نسبت به صلح و ثبات در منطقه، مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی نگاه مشترکی است.» رئیسی گفت: «این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) و با هدف رایزنی در مورد مسائل حساس جاری منطقه و برای گسترش روابط بین دو کشور به روسیه در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.» او تأکید کرد که «گفت‌وگو درباره تحولات فلسطین از جمله محورهای رایزنی‌های ما در مسکو خواهد بود». رئیسی با بیان این‌که گام‌های خوبی در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شده است، گفت: «البته همچنان زمینه‌های متنوعی برای توسعه این روابط وجود دارد.»

چهار نفر در زندان‌های رفسنجان، سقز و سنندج اعدام شدند

بامداد دوشنبه ۱۳ آذر یک زندانی به نام امیر علیخانی در زندان رفسنجان، واقع در استان کرمان اعدام شد. سازمان حقوق بشر ایران گفته است اتهام امیر علیخانی قتل بود و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به همین اتهام او را به اعدام محکوم کرده بود. مسئولان زندان و نهادهای مربوطه اعدام این زندانی را به‌شکل رسمی اعلام نکردند. سحرگاه چهارشنبه ۱۵ آذر نیز حکم اعدام سه زندانی در زندان‌های سقز و سنندج به اجرا در آمد. سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که یکی از این زندانیان کمال الهامی نام داشت که در زندان سقز اعدام شد. اتهام او تجاوز به یک سرباز وظیفه بود. سایت کردپا نیز نام دو زندانی را که در زندان سنندج اعدام شدند سیروس حیدری و خالد روحی اعلام کرد. اتهام آن‌ها نیز قتل اعلام شده بود. مسئولان حکومتی اعدام این سه زندانی را هم به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: حملات اسرائیل به روزنامه‌نگاران، «جنایت جنگی آشکار» است

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله اسرائیل به گروهی از روزنامه‌نگاران لبنانی، آمریکایی و عراقی در جنوب لبنان در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، «حمله عمدی به غیرنظامیان» است که به گفته این سازمان غیردولتی مصداق «جنایت جنگی» است. در این حملات عصام عبدالله، خبرنگار رویترز کشته شد و شش خبرنگار دیگر از جمله الی براخیا، تصویربردار الجزیره و کارمن جوخادر، گزارشگر، زخمی شدند. دیده‌بان حقوق بشر گفت: «شواهد نشان می‌دهند که ارتش اسرائیل می‌دانست یا باید می‌دانست که گروهی که به آنها شلیک می‌کردند غیرنظامی بودند». این سازمان همچنین از متحدان اسرائیل - ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و آلمان - خواست تا «کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات به اسرائیل را با توجه به خطر سوء‌استفاده‌ جدی از این تسلیحات، متوقف کنند».

«با پوتین تا ۲۰۳۶»: زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه مشخص شد

جنگ اوکراین قرار نیست خللی در فرآیند انتخابات ریاست‌ جمهوری در روسیه ایجاد کند. قانون‌گذاران روسیه روز پنج‌شنبه ۱۶ آذر/ ۷ دسامبر تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور را ۱۷ مارس تعیین کردند. در نتیجه ولادیمیر پوتین یک قدم به دور پنجم ریاست جمهوری‌اش نزدیکتر شد. اعضای شورایی در مجلس علیای روسیه، به اتفاق آرا به تصویب فرمانی برای تعیین تاریخ انتخابات رأی دادند. والنتینا ماتوینکو، سخنگوی این شورا گفت: «در اصل، این تصمیم به‌منزله شروع مبارزات انتخاباتی است. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه قرار است روز جمعه جلسه‌ای در مورد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری برگزار کند.» پوتین ۷۱ ساله هنوز قصد خود را برای کاندیداتوری مجدد اعلام نکرده است، اما به‌طور گسترده انتظار می‌رود که این کار را در روزهای آینده و پس از تعیین تاریخ انجام دهد. بر اساس اصلاحات قانون اساسی که پوتین آن را مهندسی کرد، او می‌تواند پس از انقضای دوره فعلی ریاست‌ جمهوری‌اش در سال آینده، دو دوره شش ساله دیگر در این سمت بماند و به‌طور بالقوه به او اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ عالی‌ترین مقام روسیه باشد. با ایجاد کنترل شدید بر سیستم سیاسی روسیه، پیروزی پوتین در انتخابات مارس حتمی است. منتقدان برجسته‌ای که می‌توانند او را در انتخابات به چالش بکشند یا در زندان هستند یا در خارج از کشور زندگی می‌کنند و اکثر رسانه‌های مستقل توقیف شده‌اند. به نظر نمی‌رسد که نه جنگ پرهزینه و طولانی در اوکراین و نه شورش ناکام تابستان گذشته توسط یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، بر محبوبیت بالای او که توسط نظرسنجی‌های مستقل گزارش شده است، تأثیری داشته باشد. هنوز مشخص نیست که چه کسی رقیب نمایشی پوتین در انتخابات پیش رو باشد. دو نفر اعلام کرده‌اند که قصد دارند نامزد شوند: بوریس نادژدین، قانون‌گذار سابق، که اکنون عضو شورای شهر منطقه مسکو است، و یکاترینا دونتسووا، روزنامه‌نگار و وکیل اهل منطقه توور در شمال مسکو، که زمانی یکی از اعضای پارلمان محلی بود.