ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های زندان قرچک مانع اعزام زینب عدالت‌پیشه به بیمارستان شده‌ بودند

منابع آگاه به «زمانه» گفته‌اند زینب عدالت‌پیشه، شهروند معترضی که یک‌شنبه هفتم آبان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در جریان بازداشت از ناحیه سر دچار آسیب و تشنج شده است. با این حال، هنگام مراجعه او به بهداری، مقام‌های زندان در پاسخ به وخامت حالش گفته‌اند که «دروغ می‌گوید» و از اعزام او به بیمارستان خودداری کرده‌اند. زینب عدالت‌پیشه یکی از ۲۱ نفر زن بازداشت ‌شده در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند است. این مراسم تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی برگزار شد و هنوز فهرستی از نام تمامی بازداشتی‌های حاضر در آن اعلام نشده است. نسرین ستوده، نگار استادآقا، میترا قاسمی، نیلوفر میرزایی، و زینب عدالت‌پیشه از جمله بازداشتی‌هایی هستند که نامشان منتشر شده است. همچنین منظر ضرابی، از مادران دادخواه شلیک به هواپیمای اوکراینی که پسر، دختر، عروس و نوه‌اش را در دی ماه ۱۳۹۸ از دست داده بود نیز در این مراسم بازداشت شده بود که هنگام انتقال از بازداشتگاه ورزا به زندان قرچک دچار تشنج شده و در نهایت به‌دلیل وضعیت جسمانی وخیمش آزاد شده بود. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که بازداشت نسرین ستوده نیز با خشونت و ضرب و شتم همراه بوده است. ۱۵ نفر از این زنان دیروز دوشنبه ۱۵ آبان در دادگاه انقلاب محاکمه شده‌اند، برخی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شده‌اند و تعدادی از آن‌ها همچنان بلاتکلیف در زندان قرچک به سر می‌برند.

نسیم سیمیاری، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا پس از شش ماه بلاتکلیفی به بند زنان زندان اوین منتقل شد

نسیم سیمیاری، شهروند ساکن تهران که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به دست ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، اخیراً به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. منابع آگاه به «زمانه»‌ گفته‌اند این شهروند معترض از شش ماه پیش که در پی حضور در تجمعات خیزش ژینا شناسایی و دستگیر شده، به‌شکل بلاتکلیف در حبس به‌سر برده و مدتی نیز در اعتراض به وضعیت پرونده‌اش در اعتصاب غذا بوده است. آمار دقیقی از تعداد بازداشتی‌ها، آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان اعتراضات یک سال گذشته در دست نیست؛ تهدید، کنترل، و فشار امنیتی بسیاری از بازداشتی‌ها و خانواده‌هایشان را در امر اطلاع‌رسانی دچار تردید و وحشت کرده است. خانواده‌ها از یک‌سو نگران‌اند که اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان به فشارهای بیشتر از سوی ماموران امنیتی منجر شود. از سوی دیگر اما کمیته‌های پیگیری حقوق بازداشتی‌ها و نهادهای حقوق بشری خانواده‌ها را دعوت می‌کنند که علی‌رغم تهدیدها و فشارها، تا حد ممکن درباره وضعیت عزیزانشان اطلاع‌رسانی کنند تا با فشار رسانه‌ای و فشار افکار عمومی، ضمن کمک به شفافیت جریان اطلاعاتی و هزینه‌ساز کردن سرکوب برای رژیم، اهرم فشاری برای حفاظت از بازداشتی‌ها ایجاد کنند.

عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به اعتصاب زد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است و در اعتراض به این مسئله دست به اعتصاب زده است. بنا به این گزارش، یک منبع آگاه گفته است: «واحدیان شاهرودی از بیماری پوستی رنج می‌برد و نیاز مبرم به پرتودرمانی دارد، با این‌حال وی از رسیدگی پزشکی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم مانده و مسئولان بهداری زندان تنها به تجویز داروهای غیرتخصصی برای او بسنده کرده‌اند.» هرانا نوشته است عباس واحدیان شاهرودی به‌تازگی در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی خود دست به اعتصاب زده و از دریافت داروهای خود امتناع می‌کند. این زندانی سیاسی همچنین مبتلا به بیماری‌های دیگری همچون بیماری ریوی، تنگی نفس، تپش قلب، فشار عصبی و عفونت شدید لثه است و نیاز جدی به رسیدگی پزشکی تخصصی دارد. ماموران اداره اطلاعات ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ عباس واحدیان شاهرودی را در شهرستان رضوانشهر بازداشت کردند. شعبه سه دادگاه انقلاب مشهد در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ او را به اتهام‌هایی از جمله «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم کرد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجراست. عباس واحدیان شاهرودی از امضاکنندگان بیانیه‌ای است که ۱۴ نفر از کنشگران مدنی نوشتند و در آن خواهان استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شدند. به‌دلیل امضای این بیانیه او مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت و بعد در دادگاه به ۱۰ سال حبس محکوم شد. کتاب «بازگشت چنگیزخان مغول» از جمله آثار عباس واحدیان شاهرودی است که انتشارات خاتم در مشهد آن را منتشر کرده است.

الهام مدرسی، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در ترکیه بستری شد

ویدیوی منتشرشده از الهام مدرسی از وخامت حال این زندانی سیاسی سابق بر اثر نارسایی کبد حکایت دارد. ناهید مدرسی، خواهر الهام مدرسی می‌گوید او اکنون به خاطر خونریزی شدید در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در ترکیه بستری شده است. الهام مدرسی در آبان‌ ۱۴۰۱ در جریان قیام ژینا در کرج بازداشت شد و با وجود پرونده پزشکی و سابقه بیماری نزدیک به سه ماه را در بازداشت سپری کرد. او نیاز به پیوند کبد دارد و خواهرش می‌گوید زمان برایش «به شمارش افتاده است.» ناهید مدرسی همچنین می‌گوید با وجود درخواست‌های متعدد خانواده برای کمک نهادهای حقوق بشری، آنها تا کنون نظاره‌گر بوده و کمکی نکرده‌اند.

آمریکا اعلام کرد پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق در سه هفته اخیر ۳۸ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا دوشنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان اعلام کرد سربازان این کشور در سه هفته گذشته حداقل ۳۸ بار در سوریه و عراق با حملات راکتی و پهپاد هدف قرار گرفته‌اند و ۴۵ تن از آن‌ها در این حمله‌ها مجروح شده‌اند. طبق اعلام پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از روز ۱۷ اکتبر تاکنون ۲۰ حمله راکتی و پهپادی در عراق و ۱۸ حمله مشابه نیز در سوریه علیه نظامیان آمریکا انجام شده است. مقام‌های دفاعی گفتند اکثر این حملات توسط ارتش ایالات متحده خنثی شده یا نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و هیچ تلفات یا آسیبی به زیرساخت‌ها وارد نشده است. سربازان ایالات متحده طی چهار حمله مجروح شده‌اند: حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه هوایی الحریر در اربیل، جایی که پهپاد انتحاری قبل از انفجار سقوط کرد. دو حمله با چندین پهپاد به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق و یک حمله مشابه به پادگان التنف در سوریه. حداقل ۱۶ مورد از حمله‌های عمدتاً ناموفق به نظامیان ایالات متحده پس از حمله ارتش این کشور به یک انبار تسلیحات و یک تأسیسات مهمات در شرق سوریه در جمعه گذشته انجام شد. پنتاگون اعلام کرد این انبار و تأسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های وابسته به آن بود. در همین ‌حال گروه‌های شبه‌نظامی عراقی اعلام کردند شامگاه دوشنبه ۱۵ آبان در شش مورد پایگاه‌های محل استقرار نیروهای ایالات متحده را در عراق و سوریه هدف حملات خود قرار داده‌‌اند. ایالات متحده صدها سرباز را در منطقه مستقر کرده است تا از نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه محافظت کند و در صورت تلاش نیروهای مورد حمایت سپاه قدس برای گسترش درگیری در اسرائیل، آماده باشد.