ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده انتظامی استان اردبیل: ورود افغانستانی‌ها به استان «وجاهت قانونی ندارد»

سردار جواد تقوی، فرمانده انتظامی استان اردبیل، یکشنبه ۱۵ مهر در جمع خبرنگاران با به‌کار بردن واژه مهاجرستیزانه «افغانی» به جای «افغانستانی»، گفت: «ما در حال حاضر اتباع غیرمجاز و یا افغانی حاضر در استان اردبیل نداریم». او افزود: «به هیچ‌وجه ورود اتباع غیرمجاز و افغانی به استان اردبیل وجاهت قانونی ندارد». سردار تقوی همچنین با بیان این‌که «شعار ما پلیس هوشمند، مردم قانون‌مدار است»، تلویحاً مردم را به همدستی با دولت در سیاست‌های افغانستان‌ستیزی تشویق کرد: «چنانچه گزارشی از مردم و رسانه‌ها در زمینه حضور اتباع بیگانه به‌ویژه اتباع غیرمجاز افغانی به دست پلیس برسد، قطعاً نسبت به پیگیری و برخورد قانونی در این زمینه اقدام خواهد شد». اقامت افغانستانی‌ها در دست‌کم ۱۹ استان ایران کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود شده است. جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند.

جایزه نوبل پزشکی به دو محقق آمریکایی ژنتیک اهدا شد

کمیته نوبل در استکهلم روز دوشنبه ۱۶ مهر / ۷ اکتبر جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۴ را به دو محقق آمریکایی به نام‌های ویکتور آمبروس و گری رووکون به‌خاطر کشف «میکرو آر.ان.ای» و نقش آن در تنظیم ژن اهدا کرد. این مولکول‌ها نقش مهمی در توانایی سلول‌هایی با مواد ژنتیکی یکسان دارند تا به انواع مختلف سلولی تبدیل شوند. به‌گفته کمیته نوبل، این کشف برای مطالعه چگونگی رشد و عملکرد موجودات زنده بسیار مهم است. این دو محقق کشف خود را پیش از این در سال ۱۹۹۳ منتشر کرده بودند. آمبروس در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست و رووکون در دانشکده پزشکی هاروارد کار می‌کند. سال گذشته جایزه نوبل پزشکی به کاتالین کاریکو مجارستانی و درو وایسمن آمریکایی به‌خاطر کارهای تحقیقی این دو دانشمند در تولید واکسن‌های جدید ام‌.آر.ان‌.ای تعلق گرفت. دو واکسن فایزر و مدرنا برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ بر پایه فن‌آوری ام‌.آر.ان‌.ای تولید شدند. منتقدان بارها از این‌که زنان عموماً مورد توجه نوبل پزشکی قرار نمی‌گیرند کمیته نوبل را مورد انتقاد قرار داده‌اند. از زمان اولین جایزه نوبل در سال ۱۹۰۱، در مجموع ۲۲۷ نفر جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرده‌اند که تنها ۱۳ نفر آن‌ها زن بودند. در روزهای آینده برندگان جوایز نوبل‌ فیزیک، شیمی و ادبیات اعلام خواهند شد. در روز جمعه نیز برنده نوبل صلح مشخص خواهد شد و سرانجام روز دوشنبه آینده جایزه نوبل اقتصاد معرفی خواهد شد. به برنده هر جایزه ۱۱ میلیون کرون سوئد تعلق می‌گیرد که معادل حدود ۹۶۸ هزار یورو است.

حکم اعدام محمود مهرابی، زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور نقض شد

بابک فارسانی، وکیل مدافع محمود مهرابی، زندانی سیاسی اعلام کرد که حکم اعدام موکلش نقض شد. فارسانی نوشت: «رأی اعدام موکلم محمود مهرابی به اتهام افساد فی‌الارض با تلاش همکاران محترم پرونده و مساعدت‌های صورت‌گرفته در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض در دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع شد.» بابک فارسانی خردادماه سال جاری از ثبت درخواست فرجام‌خواهی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داده و نوشته بود: «بیش از ۱۰ مورد اشکال اساسی رأی صادره که هر کدام به تنهایی از دلایل متقن و مستند برای دیوان عالی کشور محسوب می‌گردد، در صفحات پر تعداد لایحه دفاعیه ذکر شد.» شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان در اردیبهشت‌ماه سال جاری محمود مهرابی را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده بود. «ارتکاب گسترده نشر اکاذیب در صفحه اینستاگرامی» از مصادیق این اتهام عنوان شده بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی محمود مهرابی را ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در مبارکه اصفهان بازداشت کردند. او ۲۵ اسفند همان سال به مرخصی آمد اما یک روز بعد با هجوم نیروهای امنیتی دوباره بازداشت و به زندان منتقل شد. اسفند ۱۴۰۲ خانواده او گفته بود که سه ماه است از ملاقات محروم شده است. ۲۲ فروردین سال جاری منابع نزدیک به خانواده او اطلاع دادند که در زندان دستگردی اصفهان «ضرب و شتم» شده است.

مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی، بازداشت شد

مطهره گونه‌ای، از دانشجویان تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جهت اجرای حکم یکسال حبس تعزیری امروز دوشنبه ۱۶ مهر بازداشت شد. خبرگزاری میزان نوشت: «مطهره گونه‌ای، فعال فضای مجازی با سابقه متعدد توهین و اقدام علیه امنیت ملی و روانی جامعه که در روز‌های اخیر نیز محتوا‌های توهین‌آمیز تولید و منتشر کرده بود به زندان معرفی شد». اشاره خبرگزاری میزان به اظهارات مطهره گونه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درخصوص حمله نظامی جمهوری نظامی به اسرائیل است. این فعال زندانی سیاسی سابق، دیروز یکشنبه ۱۵ مهر در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق)، خبر داده بود که با اتهاماتی مانند «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات و مامورین» برای او پرونده‌ جدید قضایی گشودند و به شعبه ۹ بازپرسیِ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. او با انتشار تصویری از یک ابلاغیه الکترونیکیِ قوه قضاییه، نوشت که صدور احضاریه «در راستای تلاش نیروهای خدوم و توانمند ج.ا و عزیزان بابصیرت» انجام گرفته است. در این احضاریه، از خانم گونه‌ای خواسته شده تا در تاریخ ۳۰ مهرماه در این مرجع قضایی حاضر شود. او همچنین ساعاتی پیش از انتشار این خبر در شبکه اکس نوشته بود که با «اعمال فشار گروه‌های تندرو» و برداشت‌های «شخصی و ناصواب» از نوشته‌های او توسط افراد متعددی از جمله «بخشی از اصلاح‌طلبان»، « تا اطلاع ثانوی از ادامه تحصیل محروم شده‌ام». همزمان مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت امروز دوشنبه ۱۶ مهر از لغو حکم بازگشت به تحصیل او خبر داده و گفته است: «این دانشجو به دلیل موضع‌گیری اخیر و تخلفاتی که مجددا در فضای مجازی انجام داده، به کمیته انضباطی معرفی و حکم بازگشت وی به دانشگاه و ادامه تحصیل لغو شده است. در واقع خانم گونه‌ای به حکم قبلی خود بازگشته و اتهام جدید وی نیز با ارجاع معاونت دانشجویی در کمیته انضباطی بررسی می‌شود». بنا به گزارش هرانا، دادستان تهران امروز علیه مطهره گونه‌ای، در کنار نوید محمدزاده، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل «انتشار مطالب توهین‌آمیز» در خصوص حمله نظامی اخیر جمهوری اسلامی به اسرائیل، «اعلام جرم» کرده است. مطهره گونه‌ای ۱۲ اردیبهشت امسال پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه ثارالله، توسط نیروهای این سازمان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد اما چند روز بعد با تودیع وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. گونه‌ای سپس در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او ۹ اردیبهشت در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، همراه با خشایار سفیدی، دیگر فعال دانشجویی، جلوی خانه موسیقی در تهران، چند ساعت تحصن کرده بود. این فعال دانشجویی پیش‌تر نیز در حین خیزش «زن زندگی آزادی» توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.

۵۴ درصد مخازن سد‌های ایران خالی است

وضعیت مخازن سد‌های ایران به دلیل کاهش ۲۸ درصدی ورود آب به سدها مناسب نیست. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر با وجود ۲۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۵۴ درصد این ظرفیت خالی است. بنا به این گزارش، در ۱۴ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ تا ۱۴ مهر) در مجموع ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده است در حالی‌که در مدت مشابه سال آبی گذشته، این میزان ۵۳۰ میلیون مترمکعب آب بود. همچنین در این بازه زمانی، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، یک میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، کاهشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.