ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها پرستار معترض به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری احضار و تهدید شدند

رسانه‌ها و فعالان صنفی پرستاری در ایران از احضار و تهدید پرستاران معترض در چند شهر خبر دادند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هیئت رسیدگی به تخلفات اداری پرستاران را احضار و آنها را به تمدید نشدن قرارداد و کاهش مزایای مزدی تهدید کرده‌اند. گروهی از پرستاران در استان مازندران در تماس تلفنی به این خبرگزاری وابسته به دولت گفتند پس از شرکت در اعتراض‌های صنفی برخی همکارانشان احضاریه‌ای دریافت کردند که بر اساس آن «شرکت در اعتراض‌های صنفی» به عنوان «تخلف» درج و به آنها برای پاسخگویی ده روز فرصت داده شده است. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار با تایید احضار پرستاران در مازندران گفت که احضار و تهدید پرستاران معترض تنها به این استان محدود نیست. به گفته او «حدود ۶۰ پرستار در کرمان احضار شده‌اند، تعدادی نیز در کرمانشاه؛ در نقاط مختلف کشور پرستاران به خاطر اعتراضات، احضار و تهدید شده‌اند.» شریفی‌مقدم احضار و تهدید پرستاران را «رویه معمول وزارت بهداشت در دو سال اخیر» عنوان کرد و گفت: «پرستاران شرکتی حق اعتراض ندارند چراکه بلافاصله فسخ قرارداد و اخراج می‌شوند و پرستاران رسمی نیز احضار و تنبیه می‌شوند.» در ایران شمار زیادی از پرستاران با قرارداد موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری در برابر دستمزد اندک برای ساعت طولانی استثمار می‌شوند.

سازمان جهادکشاورزی ۳۴۰۰ تن گوشت، ۳۲۰۰ تن برنج و ۱۴۰۰ تن شکر با نرخ ارزان به هیئت‌های عزاداری می‌دهد

در آستانه ماه محرم رئیس سازمان جهادکشاورزی تهران از توزیع برنج، گوشت قرمز و سفید، شکر در میان هیئت‌های عزاداری خبر داد. جبرئیل برادری گفت ۷۵۰ تن گوشت قرمز، ۲۶۵۰ تن گوشت مرغ، ۳۲۰۵ تن برنج و ۱۴۰۰ تن شکر «به هیئت‌های مذهبی» عرضه می‌شود. به گفته او تنها هیئت‌های مذهبی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی مشمول استفاده از این سهمیه خواهند بود و قیمت اقلام دولتی محاسبه می‌شود. برادری گفت برای هیئت‌های مذهبی قیمت هر یک کیلوگرم برنج ۳۵ هزار تومان، شکر ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت قرمز ۳۰۰ هزار تومان و مرغ ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت تعیین شده برای هیئت‌های مذهبی از میانگین قیمت این کالاها در بازار ارزان‌تر است. بر اساس اعلام مرکز آمار قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی در خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۶۰ هزار تومان، یعنی حداقل ۲۵ هزار تومان بیشتر از قیمتی که برای هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است، بود. این مرکز میانگین قیمت گوشت قرمز را ۵۶۰ هزار تا ۶۷۰ هزار تومان و گوشت مرغ را ۸۵ هزار تومان اعلام کرد. رئیس سازمان هیات و تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی بهمن ۱۴۰۱ از فعالیت مستمر ۴۰ هزار هیئت مذهبی در ایران خبر داده و گفته بود صد هزار هیئت مذهبی در کشور وجود دارد. رئیس جهادکشاورزی تهران مشخص نکرد این سهمیه برای هیئت‌های مذهبی در سراسر ایران تعیین شده است یا تنها استان تهران را در بر می‌گیرد.

محسن برهانی، وکیل دادگستری بازداشت شد

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه بازداشت و روانه زندان شد. سینا یوسفی، وکیل دادگستری با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اتهامات مطروحه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و رفتار خلاف شئون روحانیت از طریق توهین به قضات و روحانیت و تبلیغ علیه نظام است. ظاهرا از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه شده بودند.» هم‌چنین خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تایید این خبر در این خصوص نوشت: «محسن برهانی که پیشتر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود، برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد.» محسن برهانی به تازگی پس از ۱۹ سال تدریس از هیئت علمی دانشگاه تهران تعلیق و ممنوع‌التدریس شده بود.

اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان از بازداشت ۸ عامل حمله به صندوق رای در راسک خبر داد

اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان از دستگیری هشت عامل حمله به خودروی حامل صندوق رای جکیگور در شهرستان راسک خبر داد. در بیانیه اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان آمده است که در عملیاتی در روز جمعه ۱۵ تیرماه، علاوه بر دستگیری هشت نفر از اعضای «عملیاتی و پشتیبانی تیم تروریستی»، چندین قبضه سلاح و مهمات و بیسیم هم کشف و ضبط شده است. صبح روز شنبه ۹ تیر، در پی حمله افراد مسلح در منطقه جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک در استان سیستان و بلوچستان به یکی از خودروهای عوامل اجرایی و انتظامی صندوق اخذ رای دو مامور کشته و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اسامی این دو مامور را سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبان یکم مرزبانی ابراهیم مرمزی اعلام کرد. هیچ گروهی تا به حال مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

حکومت مرگ‌آور طالبان: طی سه ماه ۵۵ تن در افغانستان خودکشی کردند

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان زندگی و امید به زندگی را از بخش بزرگی از ساکنان این جغرافیا، به ویژه زنان گرفته است. ممنوعیت تحصیل و اشتغال، از دست رفتن آزادی‌های فردی حداقلی و گسترده‌تر شدن فقر شمار بیشتری از افغانستانی‌ها را به بن‌بست کشانده، آنطور که روزنامه هشت صبح از خودکشی حداقل ۵۵ زن و مرد طی سه ماه در ولایت‌های افغانستان خبر داده است. این روزنامه می‌گوید ۱۳ زن و ۴۲ مرد در سه ماه گذشته به دلیل تنگنای مالی، گرسنگی، بیکاری و فشارهای روانی ناشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان در بیست ولایت به زندگی خود پایان دادند که دو تن از آنها کودکان ۱۴ و ۸ ساله بودند. به گفته این روزنامه علت خودکشی بیشتر مردان فقر و گرسنگی بود اما زنانی که در سه ماه گذشته خودکشی کرده‌اند، علاوه بر این‌که با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، با خشونت‌های خانواده‌گی و ازدواج‌های اجباری نیز روبه‌رو بوده‌اند. طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، زنان را به خانه‌نشینی مجبور کرد. پیش از این نهادهای وابسته به سازمان ملل گفته بودند «افسردگی و افکار خودکشی میان دختران نوجوان بازمانده از آموزش افزایش پیدا کرده است.» اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰. در افغانستان هم با شماره ۱۱۹ تماس بگیرید.

کارگران آبفا رودبار ۱۲ روز است اعتصاب کرده‌اند

کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب رودبار در استان گیلان که از ششم تیر ۱۴۰۳ دست به اعتصاب زده‌اند، «پرداخت کامل بدهی‌های مزدی»، «عقد قرارداد مستمر و دائم»، «شکل‌گیری نهاد مستقل کارگری»، «تامین امنیت شغلی کارگران»، «دادن حق اعتراض و بیان مشکلات صنفی از سوی کارگران» و «مشخص شدن زمان پرداخت حقوق در هر ماه» را به عنوان برخی از شروط خود برای پایان دادن به اعتصاب اعلام کردند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در دوازدهمین روز اعتصاب به نقل از کارگران معترض نوشت بعد از ۱۲ روز اعتصاب، مدیران شرکت تنها پنج میلیون تومان از هشت ماه دستمزد معوق را پرداخت کردند. کارگران گفتند این اقدام مدیران آبفا «توهین» به کارگرانی است که از آذر ۱۴۰۲ دستمزدشان پرداخت نشده است. به گفته آنها حدود ۶۰ کارگر پیمانی آبفای رودبار به رغم کار شبانه‌روزی هشت ماه بدون دریافت دستمزد کار کرده‌اند.

حساب کاربری توماج صالحی: «مسئولان قضایی از ادامه این حبس ظالمانه بدون توجیه قانونی جلوگیری نمایند»

حساب کاربری توماج صالحی، خواننده معترض رپ زندانی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از «کارشکنی نهادهای امنیتی با عاملیت عوامل قضایی دادگاه انقلاب اصفهان در روال اداری» پرونده خبر داد. این حساب کاربری نوشت «در حالیکه دو هفته از نقض احکام صادرشده علیه توماج صالحی توسط دیوان‌عالی قضایی می‌گذرد، و طبق روال معمول، پرونده باید جهت تعیین تکلیف و تعیین شعبه جدید به دادگاه انقلاب استان اصفهان بازگردد، مسئولان قضایی این دادگاه از اعلام وصول پرونده سر باز می‌زنند تا بدین وسیله بتوانند، زمان بیشتری توماج را در حبس ظالمانه نگه‌دارند.» این حساب کاربری ادامه بازداشت این خواننده معترض را «غیرقانونی» دانست و خطاب به مسئولان قضایی استان اصفهان نوشت: «بهتر است مسئولان قضایی استان اصفهان بجای کارشکنی در روند اداری این پرونده و در انتظار ماندن برای رسیدن دستورات برخی گروه‌های پرنفوذ پشت پرده که در این مدت مشغول صحنه آرایی نمایش‌ انتخابات بودند، به وظایف خود عمل کنند و با تسریع در روند ادارای و تبدیل قرار بازداشت بی‌پشتوانه توماج صالحی به قرار وثیقه، از ادامه این حبس ظالمانه بدون توجیه قانونی جلوگیری نمایند.» توماج صالحی نخستین بار شهریور ۱۴۰۰ بازداشت و به شش ماه زندان تعلیقی محکوم شد. آبان ۱۴۰۱ همزمان با خیزش «زن، زندگی، آزادی» مأموران امنیتی بار دیگر او را بازداشت کردند. او در زندان شکنجه شد و یک سال بعد، آبان ۱۴۰۲ به قید وثیقه از زندان بیرون آمد. این آزادی اما تنها ۱۲ روز دوام داشت. ۹ آذر ۱۴۰۲ بار دیگر مأموران امنیتی او را با خشونت بازداشت کردند. حکم اعدام توماج صالحی دوم تیر ماه امسال در دیوان عالی کشور نقض شد.

کشف یک زن‌کشی دیگر: مردی که همسرش را به علت طلاق کشته بود، دستگیر شد

رسانه‌های داخلی ایران از دستگیری یک مرد که ۹ ماه قبل همسرش را به قتل رسانده بود، خبر دادند. به نوشته روزنامه «خراسان» مرد ۳۴ ساله که هویت او «سعید.ن» اعلام شد، آذر ۱۴۰۲ با شلیک چند گلوله همسرش را کشته بود. او پس از قتل همسرش به مشهد متواری شد. آنگونه که خراسان نوشت، برادران زن کشته شده به صورت اتفاقی مرد قاتل را شناسایی و با محاصره او پلیس را مطلع کردند. این روزنامه به نقل از مقام‌های انتظامی نوشت مرد به قتل همسرش اعتراف و علت آن را «درخواست جدایی» و «ترک خانه» عنوان کرد. او گفت که روز واقعه برای گفت‌وگو با همسرش به خانه یکی از آشنایان رفت و در آنجا وقتی همسرش راضی به بازگشت نشد، چند تیر شلیک کرد. در ایران سالانه ده‌ها زن به دست مردان نزدیک، از جمله همسر، برادر، پدر به قتل می‌رسند. مقام‌های دولتی و انتظامی علت این قتل‌ها را «اختلاف خانوادگی» بیان می‌کنند تا خشونت علیه زنان را که در سایه قوانین مردسالارانه انجام می‌شود، پنهان نمایند. تنها در بهار ۱۴۰۳ رسانه‌های داخلی ایران بیش از ۲۰ فقره زن‌کشی را گزارش کردند.