ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو نفر از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق در بغداد رهگیری و کشته شدند

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، رهگیری یک ماشین در غرب بغداد را پس از شنیده شدن چند صدای چند انفجار در پایتخت عراق نشان می‌دهد. گفته می‌شود چند نفر از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق در این حمله کشته شده‌اند. کانال صابرین نیوز وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت در این حمله، ابوباقر السعدی، مسئول اطلاعات و محمدصابر الساعدی، مسئول روابت خارجی کتائب حزب‌الله عراق کشته شده‌اند. ظاهرا دو نفر دیگر همراه این دو جان باخته‌اند. این کانال ادعا می‌کند آمریکا بانی این حمله است و تصویری منتسب به این حمله را منتشر کرد که در آن بازمانده یک موشک دیده می‌شود. صابرین‌نیوز می‌گوید این بازمانده یک موشک هلفایر آمریکایی است.

خروج یکی از احزاب میانه‌رو از مذاکرات تشکیل دولت آینده هلند؛ خیرت ویلدرز یک گام دیگر از نخست‌وزیری دور شد

براساس گزارش رسانه‌های هلند حزب میانه‌رو «قرار داد اجتماعی جدید» به‌دلیل مسائل مرتبط با بودجه عمومی از مذاکرات برای تشکیل ائتلاف تحت رهبری راست افراطی خارج شده است. پیتر اومتزیخت، رهبر این حزب روز سه‌شنبه اعلام کرد از مذاکرات کناره‌گیری می‌کند و کارش با ائتلاف «تمام شده است». بر این اساس این احتمال که خیرت ویلدرز، رهبر مهاجرستیز راست افراطی «حزب آزادی»‌ بتواند نخست‌وزیر دولت آینده هلند شود بسیار کم‌رنگ خواهد بود. خیرت ویلدرز که حزبش در انتخابات نوامبر گذشته هلند پیروزی خیره‌کننده‌ای به‌دست آورد هم گفت که از تصمیم اومتزیخت «بسیار ناامید» شده است. حزب ویلدرز ۳۷ کرسی را در انتخابات به دست آورد اما با ۷۶ کرسی مورد نیاز برای اکثریت فاصله زیادی داشت. به همین‌خاطر تلاش کرد با حزب «قرارداد اجتماعی جدید» با ۲۰ کرسی، حزب کشاورزان با ۷ کرسی و حزب راست میانه‌ «مردم برای آزادی و دموکراسی»(حزب نخست‌وزیر پیشین هلند) با ۲۴ کرسی، ائتلاف کند. رهبر «قرارداد اجتماعی جدید» حمایت از دولت اقلیت را رد نکرده است اما به نظر می‌رسد دیگر به ائتلاف جناح راست نخواهد پیوست. طبق گزارش رسانه‌های هلند او که با شعارهای «حکومت درست» و «پیشبرد سیاست متفاوت» در انتخابات رقابت کرد، از جلسات محرمانه کابینه درباره وضعیت بودجه عمومی شوکه شده و در نامه‌ای به اعضای حزب گفته که حزبش «نمی‌خواهد به مردم هلند قولی بدهد که از قبل می‌داند توخالی‌ست و دولت بعدی نمی‌تواند آن‌را اجرا کند». به گفته کارشناسان اقتصادی ائتلاف جدید باید ۱۷ میلیارد یورو از بودجه‌اش را از کاهش هزینه‌های ساختاری دولت کسب کند. اگر هیچ ترکیبی از احزاب نتواند دولت تشکیل دهد، رای‌دهندگان در هلند یک‌بار دیگر به پای صندوق‌ها می‌روند. گرچه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که از نوامبر گذشته تاکنون حمایت‌ها از حزب ویلدرز افزایش پیدا کرده است.

انجمن قلم آمریکا بازداشت «وفادار»، رپر معترض ایرانی را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا سه‌شنبه ۱۷ بهمن / ۷ فوریه اعلام کرد بازداشت وفا احمدپور دامناب، معروف به «وفادار»، رپر معترض ایرانی، «یک نمونه وحشتناک دیگر از آزار و اذیت ناعادلانه» رپرها و هنرمندانی مانند توماج صالحی و سامان یاسین است که شهامت مخالفت با جمهوری اسلامی را داشته‌اند. وفادار یکشنبه ۱۵ بهمن بازداشت شد. یک منبع آگاه به گروه مشاوران حقوقی «دادبان» گفته بود: «وفادار، در یک سال گذشته زندگی مخفی داشت، اما شماره تلفنش را پیدا کردند و با او تماس گرفتند. و احضارش کردند، اما چون احضار تلفنی قانونی نیست، او مراجعه نکرد. در چند روز اخیر نیروهای اطلاعاتی به چند محل کار سابق وفا رفتند و سراغش را گرفتند. آن‌ها همچنین به خانه او هجوم بردند و خانواده‌اش را گروگان گرفتند و با او تماس گرفتند که بیا و خودت را معرفی کن. او سرانجام شب گذشته تصمیم گرفت به‌خاطر خانواده‌اش برود و خودش را معرفی کند و ما پس از آن از او اطلاعی نداریم و نگرانش هستیم.» ژولی تربو، مدیر پروژه «هنرمندان در خطر» انجمن قلم آمریکا (Artists at Risk Connection) گفت: «دولت ایران از قدرت هنرمندان می‌ترسد، زیرا به‌طور غریزی پتانسیل هنر را برای الهام بخشیدن به شهروندان برای رؤیای آینده‌ای بهتر و عادلانه‌تر برای همه درک می‌کند.» وفادار، ۴۰ سال سن دارد و با کارگری امرار معاش می‌کرد. او در پیامی صوتی که سایت مشاوره حقوقی دادبان سه‌شنبه ۱۷ بهمن منتشر کرد، همزمان با ابراز نگرانی درباره خانواده‌اش می‌گوید برای خودش نگران نیست و «فدای سر یه ایران». این رپر بازداشت‌شده در پیام صوتی خود می‌گوید «آیا زندگی ارزش این را دارد که من ببینم هموطنانم کف خیابان اعتراض می‌کنند و اسم اغتشاشگر بر آن‌ها گذاشته می‌شود؟» او پیش از بازداشت در ویدئویی تأکید کرده بود که «چیزی جز عدالت» و اعتراض به «تبعیض و نابرابری» نگفته و به‌عنوان «جزئی از مردم» وقتی دیده که «حق ناحق شد» نتوانسته سکوت کند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی: ۴۴ «متهم و محکوم فراری» را به ایران مسترد کردیم، برای ۲۶۱ نفر درخواست استرداد داده‌ایم

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه روز چهارشنبه ۱۸ بهمن به خبرگزاری ایسنا گفت که در طول سه سال گذشته «۴۴ متهم و محکوم متواری» را به ایران بازگردانده‌اند. غریب‌آبادی گفت که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ قوه قضائیه «۲۶۱ درخواست استرداد» را به کشورهای مختلف دنیا داده است. بیشترین درخواست‌های استرداد به کشورهای ترکیه، امارات و عراق ارسال شده است. معاون امور بین الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت که ۴۴ نفری که در دو سال گذشته به ایران مسترد شده‌اند در کشورهای ترکیه، عراق، امارات، مالزی، کویت، تایلند، لبنان، روسیه، اسلواکی، قبرس و ارمنستان اقامت داشتند.

نیروهای امنیتی شش فعال ترک (آذربایجانی) دیگر را هم بازداشت کردند

در ادامه بازداشت فعالان مدنی ترک (آذربایجانی)، شش نفر دیگر به نام‌های سعید جمال‌زاده، ودود اسدی، سعید مینایی، آیاز سیف‌خواه، باقر حاجی‌زاده و کمال نوری هم بازداشت شدند. روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سعید جمال‌زاده را در خانه پدری او در تبریز بازداشت کردند و ضمن تفتیش منزل، شماری از لوازم شخصی اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود بردند. از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه سعید جمال‌زاده اطلاعی در دست نیست. همچنین پنج فعال ترک (آذربایجانی) دیگر نیز در شهرهای مختلف بازداشت شدند. نیروهای امنیتی ودود اسدی و سعید مینایی را در رشت، آیاز سیف‌خواه و باقر حاجی‌زاده را در تبریز و کمال نوری را در اسلامشهر بازداشت کردند. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌نقل از منابع نزدیک به خانواده این افراد نوشته که بازداشت آن‌ها با ضرب‌وشتم همراه بوده است. از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه آن‌ها نیز اطلاعی در دست نیست. بدین ترتیب در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن در مجموع هشت نفر از فعالان ترک (آذربایجانی) بازداشت شده‌اند. پیش از این، سالار طاهرافشار در ارومیه و مرتضی پروین در اردبیل بازداشت شده بودند.

عربستان سعودی: تا زمانی که کشور فلسطین به رسمیت شناخته نشود عادی‌سازی روابط با اسرائیل در دستور کارمان نیست

عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن/ ۶ فوریه اعلام کرد که بدون ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف شود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.» این وزارتخانه همچنین گفت که عادی‌سازی روابط به خروج تمامی نیروهای اسرائیلی از غزه بستگی دارد. این بیانیه پس از آن صادر شد که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد دولت آمریکا «بازخوردی مثبت» دریافت کرده است مبنی بر این‌که عربستان سعودی و اسرائیل مایل به ادامه گفتگوهای عادی‌سازی اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیش‌تر گفته بود که عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل «مزایای عظیمی را برای همه کسانی به همراه خواهد داشت که مشتاق ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه ا‌ند.» وزارت خارجه عربستان همچنین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تسریع کنند تا مردم فلسطین به حقوق مشروع خود دست یابند و صلحی جامع و عادلانه برای همه حاصل شود. اسرائیل حمله مرگباری را به غزه در پی حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز کرده است که در آن دست کم ۲۷۵۸۵ فلسطینی کشته و ۶۶۹۷۸ نفر دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود نزدیک به ۱۲۰۰ اسرائیلی نیز در حمله حماس کشته شده‌اند. به گفته سازمان ملل، حمله اسرائیل ۸۵ درصد از جمعیت غزه را به دلیل کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو آواره داخلی کرده است، در حالی‌که ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است.