ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی به عربستان سعودی می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی دوشنبه ۱۵ آبان درباره آخرین تحولات جنگ اسرائیل و غزه تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی بر برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی تحولات فلسطین، «توقف جنایت‌های جنگی علیه غزه و کرانه باختری و ارسال مستمر کمک‌های انسانی» تأکید شد. همشهری آنلاین نوشته است که نشست سران کشورهای اسلامی با درخواست ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی و سران برخی دیگر از کشورها از جمله عربستان سعودی «به‌زودی» در ریاض برگزار خواهد شد. بدین ترتیب ابراهیم رئیسی «به‌زودی» به عربستان سعودی می‌رود. عربستان سعودی رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی است و دبیرخانه این سازمان در این کشور قرار دارد.

مشاور امنیت ملی عراق: کُردهای مخالف حکومت ایران به مناطق دور از مرز منتقل شدند

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر در سخنرانی خود در هفتمین کنفرانس سفیران عراق که در بغداد برگزار شد، گفت: «تمامی شبه‌نظامیان مخالف ایرانی از محل خود به مناطق دوردست منتقل شده‌اند.» مشاور امنیت ملی عراق گفت نیروهای مرزبانی و پیشمرگه وارد مواضع کردهای مخالف جمهوری اسلامی ایران شدند و آن‌ها را اشغال کردند. او افزود مرحله بعدی مستقر کردن آن‌ها در اردوگاه‌های ویژه و دورافتاده است. در شهریور سال جاری، در جریان دیدار فواد حسین، وزیر امور‌ خارجه عراق با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تهران اعلام شد که بر پایه توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، بسیاری از مقرهای احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق تخلیه شده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز دو‌شنبه، ۱۵ آبان در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در تهران از او خواست تا عراق به توافق امنیتی‌اش با ایران پایبند باشد. او گفت که انتظار دارد این توافق «با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کُندی نشود». سپاه پاسداران در یک سال گذشته حمله به مواضع احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق را شدت داده است. مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی می‌گویند که فعالیت مخالفانشان در خاک اقلیم را تحمل نمی‌کنند و به خود حق می‌دهند که به پایگاه‌های آن‌ها حمله کنند. برخی مقام‌های عراقی و منتقدان جمهوری اسلامی در این کشور همسایه این اقدام‌ها را نقض حاکمیت ملی عراق می‌دانند.

نتیجه یک نظر سنجی: ترامپ در پنج ایالت سرنوشت ساز از بایدن جلوتر است

رای دهندگان در ایالت‌های حیاتی می‌گویند که به دونالد ترامپ بیش از جو بایدن در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و مهاجرت اعتماد دارند. نتایج نظرسنجی اخیر سیه‌نا نشان می‌دهد که اقبال عمومی به بایدن به ویژه در میان افراد با پیشینه‌های نژادی غیر سفید رو به کاهش است. در نظر سنجی که اخیرا به صورت مشترک توسط نیویورک تایمز و کالج سیه‌نا صورت گرفته از میان شش ایالتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سرنوشت‌ساز هستند، در پنج ایالت ترامپ از بایدن جلوتر است. بر اساس این نظرسنجی در حالیکه هنوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مانده است در ایالت‌های آریزونا، جورجیا‌، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا ترامپ بین ۴ تا ۱۰ درصد از بایدن جلوتر است. در ایالت ویسکانسین اما جو بایدن با ۲ درصد از ترامپ پیش است. نظرسنجی اخیر همچنین نشان می‌دهد که در این ایالت‌ها پایگاه اصلی بایدن که افراد از نسل‌های مختلف و پیشینه‌های نژادی مختلف بودند تحلیل رفته است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر۲۰۲۴ ( ۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. در حالی‌که بیش از یک سال به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا باقی‌مانده شمار قابل توجهی از چهره‌ها قصد خود را برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام و به طور رسمی ثبت نام کرده‌اند. نامزدها در طول سال آینده میلادی در رقابت‌های مقدماتی که از فوریه ۲۰۲۴ در ایالت‌ها برگزار می‌شود ابتدا باید درون حزب رقابت کرده تا در نهایت هر حزب نامزد نهایی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند. تاکنون از حزب دموکرات چهار نفر و از حزب جمهوری‌خواه ۹ نفر وارد عرصه رقابت شده‌اند. دو نامزد هم به صورت مستقل قصد رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را دارند. در میان همه این افراد جو بایدن ر‌ئیس‌جمهوری فعلی و دونالد ترامپ ر‌ئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بیشترین شانس را برای نامزدی و رقابت در عرصه نهایی دارند.

خامنه‌ای از السودانی خواست تا به توافق امنیتی‌اش با تهران پایبند باشد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از ظهر دو‌شنبه، ۱۵ آبان با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. السودانی که روز گذشته میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بود، صبح دوشنبه راهی تهران شد و پیش از دیدار با خامنه‌ای با ابراهیم رئیسی ملاقات کرد. دفتر رهبر جمهوری اسلامی روایتی از این دیدار منتشر کرده است که بر اساس آن خامنه‌ای از موضع عراق در رابطه با جنگ غزه تمجید کرد و خواستار نقش‌آفرینی بیشتر بغداد در فشار بر اسرائیل و آمریکا شد. خامنه‌ای بار دیگر گفت که از نظر او آمریکا همدست اسرائیل در جنگ غزه است و اگر حمایت واشنگتن نباشد دولت اسرائیل قادر به ادامه نزاع نیست. خامنه‌ای به توافق امنیتی بغداد و تهران برای محدود کردن فعالیت احزاب کُردی مخالف جمهوری اسلامی در خاک عراق هم اشاره کرد و گفت که او انتظار دارد که این توافق «با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشود.» سپاه پاسداران در یک سال گذشته حمله به مواضع احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق را شدت داده است. مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی می‌گویند که فعالیت مخالفانشان در خاک اقلیم را تحمل نمی‌کنند و به خود حق می‌دهند که به پایگاه‌های آن‌ها حمله کنند. برخی مقام‌های عراقی و منتقدان جمهوری اسلامی در این کشور همسایه این اقدامات را نقض حاکمیت ملی عراق می‌دانند. ترکیه هم به بهانه فعالیت حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به همین صورت هر از چندی بخش‌هایی از اقلیم کردستان را بمباران می‌کند.

یک نماینده مجلس: قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن دادند ولی ۳۰۰ هزار واحد هم نساختند

عادل نجف‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران گفت دولت ابراهیم رئیسی از یک میلیون واحد مسکونی که چشم‌انداز قانون بود، ۳۰۰ هزار مسکن هم تاکنون نساخته است. این نماینده مجلس گفت که دلیل این امر، «تأمین مالی و عدم مشارکت بانک‌ها» است. ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری وعده داده بود که اگر او رئیس‌جمهور شود سالیانه یک‌میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت. دولت رئیسی بعدتر یا این وعده را رد کرد و یا گفت که دولت بیش از آنچه وعده داده کار کرده است. این نماینده مجلس گفت که دولت در زمینه ساخت مسکن «کم‌کاری» کرده است: «ساخت یک میلیون مسکن در سال از دیگر مصوباتی است که به عنوان قانون توسعه یافته به دولت ابلاغ شد اما به نظر من کم‌کاری‌هایی از جانب دولت وجود دارد و هر چند وزارت راه عزم خوبی برای انجام این امر دارد و در بسیاری از شهرها موفق شده است ولی ما هنوز با عددی که بتواند در کنترل قیمت بازار مسکن، نقش آفرین باشد و به معنای واقعی کلمه عرضه اتفاق بیفتد را شاهد نیستیم.»