ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه زندانی با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر و قتل در زندان بندرعباس اعدام شدند

براساس گزارش «حال وش» ماموران زندان بندرعباس سه‌شنبه ۱۶ مرداد سه زندانی به نام‌های امین‌الله نارویی، حمزه گراوند و آزاد عبداللهی را در این زندان اعدام کردند. طبق این گزارش امین‌الله نارویی، ۴۲ ساله، اهل زابل و ساکن ایرانشهر، حمزه گراوند، حدوداً ۲۸ ساله، اهل و ساکن شهرستان کوهدشت از توابع استان لرستان و آزاد عبداللهی، حدوداً ۴۵ ساله، اهل و ساکن بندرعباس یکشنبه ۱۴ مرداد برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. در گزارش حال وش آمده است: «آقای نارویی در سال ۱۴۰۰ و آقای گراوند در سال ۱۴۰۱، از بابت اتهامات جرائم مواد مخدر در بندرعباس بازداشت و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند. همچنین، آقای عبدالهی به همراه یک زندانی دیگر با هویت روزبه (فامیلی نامشخص) در یک پرونده مشترک از بابت اتهام قتل حدود ۱۹ سال پیش بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.» تا لحظه نگارش این خبر اعدام این زندانیان به‌طور رسمی اعلام نشده است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفته است. ۸۵ درصد از کل اعدام‌هایی که در گزارش سالانه ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند از سوی مقامات جمهوری اسلامی به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند و در زمره اعدام‌های مخفیانه دسته‌بندی می‌شوند. از یکشنبه تا سه‌شنبه ۲۱ زندانی در زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شده‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ مرداد رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان کُرد در قیام ژینا را در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام کرد. جمعی از زندانیان در ۱۸ زندان ایران در طی ۲۸ هفته گذشته هر سه‌شنبه برای اعتراض به مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا زده‌ اند.

«آوا میم»، زن ایرانی‌تبار در برلین به دلیل سردادن شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» به زندان یا پرداخت جریمه محکوم شد

دادگاه منطقه تیرگارتن (Tiergarten) برلین روز سه‌شنبه ۶ اوت/۱۶ مرداد یک زن ایرانی‌تبار آلمانی را به‌دلیل سردادن شعار «از رودخانه تا دریا فلسطین آزاد خواهد شد» به اتهام «حمایت از حمله حماس» محاکمه و به پرداخت ۶۰۰ یورو معادل ۴۰ روز زندان محکوم کرد. براساس گزارش رسانه‌های آلمان این زن «آوا میم» نام دارد و این شعار را در ۱۱ اکتبر سال گذشته میلادی در تظاهرات حامیان فلسطین در خیابان «زونن‌آله» واقع در منطقه «نوی‌کلن» برلین به زبان آورده است. حکم دادگاه هنوز نهایی نشده است. طبق گزارش روزنامه برلینر مورگن‌پست این نخستین‌ بار است که درباره این شعار و مسئله آزادی بیان هواداران فلسطین حکم کیفری صادر می‌شود، به این خاطر که «آوا میم» نسبت به حکمی که قبلاً علیه او صادر شده بود اعتراض کرده و این شکایت را به دادگاه کشانده است. دادگاه برلین در بیانیه خود دلیل صدور این حکم را «ارتباط زمانی نزدیک» بین زمان سردادن این شعار و حمله حماس به اسرائیل اعلام کرد. دادستانی عمومی برلین در ماه نوامبر این شعار را ممنوع کرد که از حمله حماس به اسرائیل و شروع حملات اسرائیل به غزه بارها از سوی هواداران فلسطین بیان شده است. معترضان طرفدار فلسطین در سالن دادگاه و مقابل دادگاه این شعار را پس از اعلام حکم تکرار کردند و با به تشنج کشیده شدن جلسه دادگاه، اعتراضات به خارج از دادگاه منتقل شد.

ماموران زندان قزلحصار کرج در سه روز ۲۱ زندانی را برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل کردند

بر مبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) پنج زندانی زندان قزلحصار کرج که پیشتر از بابت اتهام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، سه‌شنبه ۱۶ مرداد جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌ اند. طبق این گزارش پیشتر ماموران این زندان ۱۶ زندانی محکوم به اعدام دیگر را هم یکشنبه ۱۴ مرداد به سلول انفرادی منتقل کرده‌ اند. چهار تن از آن زندانیان به اتهام قتل به اعدام محکوم شده‌ اند و پنج زندانی تبعه افغانستان اند. بر این اساس هم‌اکنون تنها در زندان قزلحصار ۲۱ زندانی در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند. اطلاعات بیشتری از هویت این ۲۱ زندانی منتشر نشده است. دستگاه قضایی حکومت ایران روز سه‌شنبه رضا (غلامرضا) رسایی، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا را در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام کرد. طبق آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ که شنبه ۱۳ مرداد/ سوم اوت منتشر شد، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه ژوئیه، دست‌کم ۳۰۰ نفر را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. بر اساس آمار گردآوری‌شده از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۴۰۲ دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شده‌ اند که حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمده است. همچنین در همین سال ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.

دستگاه قضائی افسانه بایگان را به اتهام مربوط به حجاب اجباری به جریمه نقدی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد

محمدرضا اعتصام، یکی از وکلای افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون اعلام کرد که موکلش براساس اتهام «انتشار تصاویر مبتذل» به «دو و نیم میلیون‌ تومان جزای نقدی، جایگزین و بدل از ۹۱ روز حبس تعزیری به‌عنوان مجازات اصلی و همچنین به ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور به‌عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده است». محمدرضا اعتصام مجازات تکمیلی صادره را «مجازاتی سنگین» عنوان کرد و گفت: «ما در مهلت مقرر به این حکم اعتراض خواهیم کرد». جلسه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان هفته گذشته ۱۰ مرداد جاری در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار شده بود. اتهام این هنرمند سینما «حضور زنان در معابر و انظارعمومی بدون حجاب شرعی» است که به‌گفته علی شریف‌زاده، دیگر وکیل مدافع او مصداق این اتهام انتشار عکس‌هایی در اینستاگرام از سوی افسانه بایگان عنوان شده است. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ چندی پیش همچنین از تشکیل پرونده قضایی دیگری برای افسانه بایگان به‌دلیل آن‌چه «کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی» (بازیگر فقید سینما) عنوان کرد، خبر داد. دادگاه کیفری دو تهران در تیرماه سال گذشته این بازیگر سینما و تلویزیون را به‌دلیل رعایت‌نکردن «حجاب اجباری» به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد. افسانه بایگان همچنین از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از فضای مجازی، خلاصه‌نویسی یک کتاب و مراجعه به مراکز رسمی روان‌شناسی و ارائه گواهی سلامت محکوم شد. بسیاری این مجازات را توهین‌آمیز خواندند و صلاحیت دادگاه را در صدور چنین احکامی رد کردند. المیرا نوری زینال، وکیل دیگر افسانه بایگان تیرماه سال گذشته از اجرای حکم غیرقطعی موکل خود مبنی بر قطع شدن سیم‌کارت و احضار او به پلیس امنیت عمومی خبر داده بود.

در تیراندازی مأموران حکومتی به سمت خودرو یک خانواده در خاش، پنج سرنشین آن از جمله دو کودک کشته یا زخمی شدند

براساس گزارش «کمپین فعالین بلوچ» نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران با تیراندازی به سمت خودروی یک خانواده بلوچ سه تن از سرنشین‌های آن را کشته و دو تن را زخمی کردند. طبق این گزارش بامداد سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ نیروهای لباس شخصی اطلاعات سپاه در سه راهی شهرستان خاش به سمت یک خودروی پژو ۴۰۵ در حال حرکت که سرنشین‌های آن اعضای یک خانواده بودند بدون هشدار قبلی و ایست آتش گشودند. هویت کودکی که در این تیراندازی کشته‌ شده، دختر پنج‌ ساله با نام خانوادگی نصیری و هویت یکی از مجروحان محمد ایرندگانی، فرزند احمد اعلام شده است. از هویت دو سرنشین کشته‌شده دیگر و کودک دیگر که در این تیراندازی مجروح شده تا لحظه انتشار این گزارش اطلاعاتی منتشر نشده است. کمپین فعالین بلوچ می‌گوید در نتیجه این تیراندازی یک کودک دختر پنج ساله با اصابت مرمی گلوله به صورت و یک زن و مرد با اصابت چندین مرمی گلوله به بدنشان جان خود را از دست داده و یک کودک پسر هشت ساله و یک مرد جوان نیز زخمی شدند.