ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کارگر چاه‌کن در اراک به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد

در جریان حوادث کار به خاطر فقدان شرایط کاری ایمن، یک کارگر چاه‌کن ۶۰ ساله جان خود را از دست داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) بدون اشاره به هویت کارگر مقنی، دلیل مرگ او را سقوط از ارتفاع چاه اعلام کرد و نوشت که این کارگر در روستای «مشهدالکوبه» از توابع بخش ساروق شهرستان اراک در استان مرکزی‌ جانش را از دست داد. بر اساس این گزارش، با حضور گروه‌های امداد و نجات، پیکر بی‌جان این کارگر مقنی به بیرون از چاه آب منتقل شد. سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از تجهیزات ناکافی و لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند. کارگران معدن از جمله کارگرانی هستند که قربانی سودجویی پیمانکاران و صاحبان معادن می‌شوند که برای سود بیشتر از تأمین ابزار ایمنی استاندارد و رعایت اصول ایمنی سر باز می‌زنند. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

نیروهای امنیتی دو شهروند کُرد را در اشنویه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

نیروهای امنیتی دو شهروند کُرد را به نام‌های سلیم ذوالقرنین و صابر ذوالقرنین اهل روستای «حسن نوران» اشنویه در استان آذربایجان غربی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده روز چهارشنبه ۱۳ تیر، نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی این دو شهروند اهل روستای «حسن نوران» یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی آنها را بازداشت کردند. بر مبنای این گزارش، همزمان با بازداشت این دو شهروند کُرد، دست‌کم سه شهروند دیگر به نام‌های کمال عقابی، ادریس کارساز و محمد رسول‌پور از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. تا این لحظه از اتهام‌ این افراد و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، در ماه گذشته (خرداد ۱۴۰۳) دست‌کم ۲۷ شهروند، هنرمند، ورزشکار و فعال سیاسی و مدنی کُرد در شهرهای مختلف استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، تهران و خراسان رضوی به اتهامات سیاسی توسط نهادهای امنیتی و قضایی بازداشت شدند. این نهاد حقوق بشری نوشته است که از سرنوشت برخی از این افراد همچنان اطلاعی در دست نیست.

خامنه‌ای به پزشکیان: راه رئیسی را ادامه بده و از مدیران «جوان و انقلابی» استفاده کن

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۶ تیرماه، با انتشار پیامی گفت که نظام او توانسته «غوغای دست‌ساز تحریم انتخابات» را شکست دهد. او با جمع زدن آمار مشارکت رسمی در دور نخست و دور دوم انتخابات گفت که «مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ای گرم و پرشور آفریدند و صندوقهای انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند.» این در حالی است که آمار مشارکت در دور تخست انتخابات ۳۹ درصد و در دور دوم انتخابات ۴۹ درصد اعلام شده است. دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، رکورد کمترین میزان مشارکت در انتخابات مشابه در جمهوری اسلامی را شکست. دور دوم انتخابات هم یک درصد از انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر اعلام شد. انتخابات ۱۴۰۰ تا پیش از دو انتخابات کنونی رکورددار کمترین میزان مشارکت انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود. خامنه‌ای در بخش دیگری از پیامش از مسعود پزشکیان که با ۱۶ میلیون رای به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب تعیین شده است از او خواست تا راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد و «از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن» غافل نباشد.

بایدن: زیر بار معاینه پزشکی نمی‌روم، فقط خدا می‌تواند من را از رقابت کنار بگذارد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۵ تیرماه/ ۵ ژوئیه صراحتاً انجام آزمایش شناختی یا ارائه یک معاینه پزشکی مستقل را برای تعیین اینکه آیا او دارای توانایی کار کردن است را رد و تاکید کرد که انرژی و توانایی لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و شکست دونالد ترامپ را دارد. بایدن در مصاحبه‌ای با ABC، از صحبت درباره ابهامات کلامی و جملات ناتمامش در مناظره هفته گذشته با ترامپ هم طفره رفت. پاسخ‌های او ترکیبی از حمله، دفاع و انکار در مورد وضعیت سلامتی‌ و تونایی‌اش بود. زمانی که مجری این مصاحبه او را تحت فشار قرار داد تا در یک معاینه شناختی شرکت کند، گفت: «من هر روز یک تست شناختی دارم. هر کاری که انجام می‌دهم. نه تنها کارزار تبلیغاتی را می‌گردانم، بلکه جهان را اداره می‌کنم.» بایدن گفت که فقط «خداوند قادر متعال» می‌تواند او را متقاعد کند که باید از رقابت خارج شود. بایدن، مانند گذشته، گفت که به نتایج نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد او از ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق عقب است، باور ندارد و اصرار داشت که می‌تواند در ماه نوامبر برنده شود.

بازرسان تأمین اجتماعی، کارگران ساختمانی را که به دلیل گرمای هوا شب‌ها کار می‌کنند از سهمیه‌ی بیمه محروم می‌کنند

با آمدن فصل گرما کارگران به ویژه کارگران ساختمانی در خوزستان بیش از پیش با مشکل و سختی کار روبه‌رو می‌شوند تا جایی‌که بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل این‌که دمای هوا در طول روز به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد، شب‌ها کار می‌کنند. این وضعیت به گزارش ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران، دردسر تازه‌ای برای این کارگران ایجاد کرده است. ایلنا چنین گزارش کرده که در اوج گرما، «سروکله‌ی بازرسان تأمین اجتماعی، پای ساختمانی‌های نیمه کاره پیدا می‌شود تا حضور و غیاب کارگران را ثبت و کارگران غایب را از سهمیه‌ی بیمه محروم کنند. بازرسان، صبح‌ها برای بازرسی می‌روند، اما کارگران در خوزستان شب‌ها کار می‌کنند.» ایلنا در این خصوص نوشته است که روال کار بازرسان ساختمانی چنین است که هر چند وقت یکبار برای بازرسی، پای ساختمان‌ها می‌روند و در صورت‌عدم حضور کارگر، غیبت می‌زنند و بیمه‌ی کارگر را تا پیگیری مجدد، معوق می‌گذارند. سیدرضا هاشمی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان، در این رابطه نیز به ایلنا گفت: «خوزستان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان است. در این هوای گرم هیچ فردی حتی نمی‌تواند در بیابان تردد کند، چه برسد به اینکه ظل آفتاب روی داربست بایستد و کار کند. به همین دلیل اکثر کارگران ساختمانی، شب‌ها کار می‌کنند و بازرسان بدون توجه به این موقعیت، صبح‌ها با ماشین‌های کولردار برای بازرسی می‌آیند و وقتی می‌بینند کارگر در ساختمان نیست، عدم اشتغال می‌زنند و دردسر تازه‌ای برای کارگر ایجاد می‌کنند». رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان هم‌چنین در ادامه از قطع بیمه‌ی برخی از کارگران خوزستانی به این دلیل مشخص خبر داد و افزود: «بازرسان بیمه کارگران را قطع می‌کنند و وقتی همکاران ما تماس می‌گیرند و اعتراض می‌کنند، به آن‌ها می‌گویند ۶ ماه زمان می‌برد تا به اعتراض‌شان رسیدگی شود.» سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که از سال ۹۹ تا کنون ۷۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کرده است، اما فعالان کارگری زیر بار چنین ادعایی نمی‌روند. آن‌ها معتقدند آنچه تأمین اجتماعی از آن سخن می‌گوید، آمارسازی‌ای بیش نیست.

چهار زندانی را به صورت «مخفیانه» در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام کردند

دستگاه قضایی حکومت ایران جان چهار زندانی دیگر را از طریق اجرای حکم اعدام گرفت. بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، سحرگاه روز یکشنبه ۱۰ تیرماه، حکم چهار زندانی از جمله یک زندانی افغانستانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، به صورت مخفیانه در زندان مرکزی وکیل‌آباد مشهد به اجرا درآمد. هویت دو تن از چهار زندانی اعدام‌شده یاسر غفوریان و محمدهوشیار علیزاده ۴۷ ساله اعلام شده است. در این گزارش اشاره‌ای به هویت دو زندانی دیگر که یکی از آن‌ها اهل قوچان و دیگری تبعه افغانستان بود، نشده است. بر مبنای این گزارش، حکم اعدام این زندانیان بدون اطلاع قبلی به خانواده‌های آن‌ها و انجام ملاقات آخر به اجرا درآمده است. زندانیانی که بدون انجام ملاقات آخر و یا حتی اطلاع خانواده اعدام می‌شوند، به عنوان اعدام مخفیانه طبقه‌بندی می‌شوند. بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کُردی روانه زندان مرکزی سنندج شد

سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کُردی و عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» روز چهارشنبه ۱۳ تیر،پس از احضار به دادگاه برای اجرای ۸ ماه حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این فعال مدنی کُرد ۹ دی ۱۴۰۲، برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری در پرونده دیگری به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود و سپس در تاریخ ۹ تیر سال جاری از زندان آزاد شده بود. ابراهیمی ۱۲ آذر ۱۴۰۲ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی «کرمی» به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به ۱۰ سال و یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، دادگاه تجدید نظر استان کردستان هفته گذشته این فعال مدنی را از اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات به قصد بر هم زدن امنیت کشور» تبرئه و حکم یک سال حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» را به ۸ ماه حبس تعزیری تبدیل کرد. نیروهای امنیتی این فعال مدنی کُرد را ۱۳ دی ۱۴۰۱ در حین پیگیری پرونده همسرش، زارا محمدی، در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج توسط بازداشت کردند و پس از دو روز با قرار کفالت آزاد شد. او بار دیگر در ۲۸ دی به دست نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و پس از ۲۷ روز بازداشت با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان این شهر آزاد شد.