ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کشور فتیله را پایین کشید: مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان یافت نشد

وزارت کشور دوشنبه ۱۵ اسفند در بیانیه تازه‌ای در مورد مسموم کردن دانش‌آموزان ایران اعلام کرد که «تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است». این وزارتخانه همچنین گفته است که « بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجادشده در فضای کلاس و مدرسه بوده است» و «تاکنون در ۲۵۰ کلاس از مدارس سراسر کشور، تعداد محدودی از دانش‌آموزان ابراز احساس عوارض و ناراحتی کرده‌اند». به‌گفته وزارت کشور «بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده است، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است که مسئله مورد رسیدگی قرار گرفته است». وزارت کشور به پیروی از وزیر کشور و دیگر مسئولان حکومتی باز هم پای «بیگانگان» را به میان کشید و افزود: «تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه، که با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند، توسط مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که رسیدگی فوری و قاطع مورد انتظار است.» این وزارتخانه از والدین دانش‌آموزان هم خواسته است که در صورت مشاهده «هرگونه عوامل برهم‌زننده آرامش و سلامت دانش‌آموزان»، آن‌ها را دستگاه‌های حکومتی معرفی کنند. مسئولان حکومتی تاکنون همین مضامین را بارها تکرار کرده‌اند. این بیانیه‌ها در حالی صادر می‌شوند که نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان بیش‌تر می‌شود و در این‌باره اعتماد عمومی به مسئولان حکومتی عملاً سلب شده است. بسیاری می‌پرسند با گذشته سه ماه از این حملات شیمیایی چرا هیچ‌گونه شفاف‌سازی نه در مورد مواد شیمیایی‌ای که مورد استفاده قرار گرفته و نه در مورد عاملان این حملات، صورت نمی‌گیرد.

یک آتش‌سوزی بزرگ در مرز ایران و عراق رخ داد

منابع امنیتی عراق از وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در نزدیکی گذرگاه مرزی المنذریه خبر دادند. یک منبع آگاه به «بغداد الیوم» گفت خودرو‌های اطفاء حریق برای کنترل این آتش سوزی به محل حادثه رفتند. گذرگاه مرزی المنذریه از سوی ایران «خسروی» نام دارد. مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه واقع ‌است و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است.

سازمان امور مالیاتی می‌گوید پنج فرار مالیاتی بزرگ را شناسایی کرده است

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی دوشنبه ۱۵ اسفند از شناسایی پنج فرار مالیاتی بزرگ در کشور خبر داد. او گفت به‌تازگی در استان آذربایجان شرقی بالغ بر سه هزار میلیارد تومان و در استان همدان چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است. همچنین یک مورد فرار مالیاتی بزرگ که بالغ بر ۱۴ سال مالیات نداده بود و ۲۴ شرکت را در مالکیت داشت کشف شد که یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال در حال فروش داشت و دو فرار مالیاتی هم در زمینه نساجی و خودرو شناسایی شد که خودروها توقیف و به مزایده و فروش گذاشته شد و از این طریق ۹۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد.

دادگاه فوق‌العاده در سوئد با آزادی موقت حمید نوری مخالفت کرد

امروز دوشنبه ۱۵ اسفند / ۶ مارس، جلسه فوق‌العاده دادگاه تجدیدنظر حمید نوری برای رسیدگی به تقاضای آزادی موقت او تشکیل شد اما این تقاضا مورد قبول دادگاه قرار نگرفت. به این ترتیب نوری همچنان تا پایان جلسات دادگاه استیناف و صدور حکم نهایی در زندان خواهد ماند. حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در زندان گوهردشت است. این دادگاه فوق‌العاده کوتاه و به زبان سوئدی (بدون مترجم) برگزار شد و حمید نوری از زندان، در اتاقی کوچک در پشت یک میز کوچک و همراه با نگهبان به‌شکل آنلاین به دادگاه وصل شده بود و خود در طول دادگاه سخنی نگفت و در طول دادگاه وکیلان حمید نوری به موضوع آزادی موقت او اشاره چندانی نکردند. پیش از این گفته می‌شد که طرح درخواست آزادی موقت حمید نوری از سوی وکیلان مدافعش موضوع اصلی این دادگاه خواهد بود. رأی دادگاه ساعاتی پس از برگزاری آن اعلام شد. حمید نوری در دادگاه بدوی در استکهلم به حبس ابد (حداکثر ۲۵ سال حبس) محکوم شده است. وکیلان مدافع قبلی او هم در جریان برگزاری دادگاه بدوی درخواست آزادی او را مطرح کرده بودند که با مخالفت دادگاه روبه‌رو شد و قرار بازداشت او با قید نگه‌داری در شرایط ویژه تا زمان صدور رأی تمدید و او در سلول انفرادی نگهداری شد.

تجمع گروهی از ایرانیان هلند در اعتراض به مسموم‌سازی سیستماتیک دختران دانش‌آموز در ایران

در اعتراض به ترور شیمیایی دختران دانش‌آموز، گروهی از ایرانیان ساکن هلند، ششم مارس معادل با ۱۵ اسفند در مقابل دفتر دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه تجمع کردند. حمله به مدارس دختران از ابتدای آذر سال جاری شروع شد. بنا بر گزارش‌ها، فقط در دو روز شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ اسفند بیش از ۲۰۰ مدرسه دخترانه در نقاط مختلف ایران مورد حمله واقع شده‌اند. فرح کریمی، سناتور حزب «چپ سبز» در هلند با سخنرانی در این تجمع اعلام کرد که نامه‌ای را در اعتراض به مسموم‌سازی سیستماتیک و گسترده دختران دانش‌آموز به دیوان بین‌المللی کیفری ارسال خواهد کرد. در بخشی از این نامه که متن آن در تجمع امروز خوانده شد، آمده است: «مواد شیمیایی مورد استفاده در حملات شیمیایی در دسترس مردم عادی قرار ندارد. بنابراین رژیم چه به صورت مستقیم چه غیر‌مستقیم، مسئول حملات شیمیایی به کودکان ایران است». او با اشاره به ماده هفت معاهده‌ رم تاکید کرد که حملات صورت گرفته در رده‌ «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرد. براساس ماده هفت معاهده رم، اعمال غیرانسانی که عامدانه باعث رنج زیاد یا آسیب جدی به بدن شود یا سلامت روان و جسمی افراد و گروه‌ها را به خطر بیندازد، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. فرح کریمی همچنین با اشاره به کنوانسیون‌ ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های الحاقی آن در سال ۱۹۷۷ که حمله به اماکن غیرنظامی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها را ممنوع می‌کند، گفت: «رژیم ایران آشکارا علیه مردم خود اعلام جنگ کرده است و یکی پس از دیگری علیه آنها جنایت مرتکب می‌شود».

گروسی: بازرسی از فردو روزانه خواهد شد، حفظ راه‌های تماس با ایران مهم است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری در نخستین روز از جلسه فصلی شورای حکام این نهاد در وین گفت که جمهوری اسلامی با از سرگیری نظارت‌های پادمانی موافقت کرده است. گروسی، روز دوشنبه ۱۵ اسفند/ ۶ مارس در مورد برجام و بن‌بست ایجاد‌شده هم اعلام کرد: «نقش من ایجاد فرصتی برای آغاز روند صلح و آغاز گفت‌وگو بین ایران و سایر طرف‌هاست.» او به سفر روز جمعه و شنبه‌اش به تهران هم اشاره کرد و افزود: «گفت‌وگوها و جلسات بسیار خوبی با مقامات ارشد ایرانی داشتیم و دیدارها مثبت بود.» او تاکید کرد که تماس با ایران برای همه ما بسیار مهم است. «فکر می‌کنم ما در آغاز یک روند جدید هستیم. بعد از توافق‌هایی که به آن رسیده‌ایم، این مرحله جدیدی است... من سعی می‌کنم واقع‌بین باشم... بنابراین از یک نظر، من راضی هستم که به نظر می‌رسد در حال حرکت به سمت وضعیت باثبات‌تری هستیم و کارهای خاصی انجام می‌شود.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یافت شدن ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات فردو هم اشاره کرد و گفت که از این به بعد بازرسی از فردو به‌صورت روزانه انجام خواهد شد. او از آغاز زنجیره غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو هم که در دو ماه گذشته فعال شده ابراز نگرانی کرد و گفت باید کاری کرد که وقفه دوساله‌ای که در نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شد را جبران کنیم.

حمله شیمیایی به یک دبیرستان دخترانه در سنندج ۱۳ دانش‌آموز را مسموم کرد

هاشم ناظمی جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد که ۱۳ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج دوشنبه ۱۵ اسفند مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. ناظمی جلالی گفت: «امروز در یکی از کلاس‌های دبیرستان شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج، تعدادی از دانش‌آموزان با احساس بوی گاز از کلاس خارج شده و خود را به حیاط مدرسه می‌رسانند. پس از این جریان، مدیر و دبیران به دنبال منشأ این بوی خاص که به‌گفته مدیر دبیرستان مثل بوی آتش‌زدن لاستیک و آشغال بوده، می‌گردند اما هیچ منشأ مشخصی از آن در محوطه مدرسه پیدا نمی‌شود و گویا خارج از محوطه دبیرستان بوده است.» به‌گفته این مقام مسئول، «مشکل هیچ کدام از دانش آموزان حاد نبوده و تحت نظر پزشک، حال عمومی آن‌ها مساعد است». علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه سرانجام پس از گذشت سه ماه از مسموم‌سازی و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف در این‌باره اظهار نظر کرد و گفت عوامل آن باید به اشد مجازات برسند.

ادامه حملات شیمیایی به دانش‌آموزان در ایران: ۴۹ دختر دانش‌آموز دیگر در استان همدان مسموم شدند

رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان دوشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که در دو مدرسه دیگر این استان دانش‌آموزان مسموم شده‌اند. طهماسبی با بیان این‌که علائم مسمومیت در جمعی از دانش‌آموزان یکی از هنرستان‌های دخترانه همدان و مدرسه دخترانه‌ای در ملایر دیده شد و تیم اورژانس برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی به این دو مدرسه رفتند. او گفت: «طی این حادثه در مجموع ۴۹ نفر از این دو مدرسه به بیمارستان‌های همدان و ملایر اعزام شدند و تحت مداوا و درمان قرار گرفتند.» به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر حال عمومی این دانش‌آموزان خوب است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه سرانجام پس از گذشت سه ماه از مسموم‌سازی و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف در این‌باره اظهار نظر کرد و گفت عوامل آن باید به اشد مجازات برسند.

ادامه همکاری‌های ایران با طالبان: ایران ۲۶۸ زندانی افغانستانی را تحویل داد

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ طالبان در توئیتر اعلام کرد که ۲۶۸ افغانستانی که در زندان‌های ایران به‌سر می‌بردند، براساس توافق انجام‌شده با ایران به حکومت طالبان تحویل داده شدند. این زندانیان امروز دوشنبه ۱۵ اسفند / ۶ مارس از بندر اسلام‌قلعه وارد افغانستان شدند. توافق فوق چند روز پیش در تهران میان هیئت اعزامی طالبان به ریاست دادستان کل این گروه و مسئولان ایران انجام شد. طالبان از این اقدام جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و آن را مثبت خواندند و گفتند چنین اقداماتی سبب تعمیق و تقویت روابط و همکاری‌ میان دو طرف خواهد شد. ایران به‌تازگی سفارت افغانستان در تهران را هم به حکومت طالبان تحویل داده است. روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان نوشته است: «به‌نظر می‌رسد که روابط تهران با طالبان در حال نزدیک‌شدن است.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر از اقلیم کردستان عراق خواست تا کُردهای مخالف را به ایران تحویل دهد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، دوشنبه ۱۵ اسفند در نشست خبری خود کُردهای مخالف حکومت اسلامی در ایران را «تجزیه‌طلب» و «تروریست» خواند و خطاب به مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفت: «تأکید اساسی ما این بود که تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان باید خلع سلاح شده و مجرمان به ایران تحویل داده شوند.» کنعانی از «مذاکرات فنی و سطح بالای امنیتی بین دو کشور» که منجر به تشکیل «کمیته عالی امنیتی ایران و عراق» شد خبر داد و افزود: «‌تأکید مکرر ما این است که دولت مرکزی عراق مسئول حفاظت از مرزهای عراق با ایران است. (...) انتظار داریم از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملی و امنیت مرزی ایران نشود.» از زمان آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران جمهوری اسلامی تلاش کرده است تا این جنبش را به «دشمنان» مربوط کند و چنین وانمود کرده است که کُردها در این جنبش دست به «تحریک» زده‌اند و حتی سلاح وارد ایران کرده‌اند. این در حالی است که در طول این جنبش اقدام مسلحانه‌ای در کردستان صورت نگرفته و صحبتی هم از «تجزیه‌طلبی» در میان اجزاب و گروه‌های کُرد نبوده است. جمهوری اسلامی در شش ماه گذشته چند بار نیز خاک اقلیم کردستان عراق را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است.

خامنه‌ای: عوامل مسموم کردن دانش‌آموزان به اشد مجازات برسند، اژه‌ای: این‌ها مفسد فی‌الارضند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سرانجام پس از سه ماه که از مسموم‌سازی و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف می‌گذرد به آن واکنش نشان داد. خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۵ اسفند در حاشیه مراسم درختکاری در محل زندگی‌اش گفت که از نظر او افرادی در این حملات دست دارند و نهادهای امنیتی باید آن‌ها را دستگیر کنند و به اشد مجازات برسانند: «اگر واقعاً دست‌هایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی، در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایتِ بزرگ و غیرقابل اغماضی است. بلاشک کسانی دست دارند؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند ــ بایستی دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های انتظامی دنبال کنند و سررشته‌ی این جنایت را پیدا کنند، هم عاملین را، هم مسببین را و این‌ها بایستی به اشد مجازات محکوم بشوند و درباره‌ی این‌ها اشد مجازات بایستی اجرا بشود؛ چون این یک جنایت کوچکی نیست.» خامنه‌ای در ادامه گفت هیچ‌گونه عفوی برای افرادی که در این ماجرا دست دارند در کار نخواهد بود. تاکنون شواهدی در مورد رابطه گروه‌های مذهبی نزدیک به حکومت و نقش آن‌ها در حمله شیمیایی به مدارس دخترانه منتشر شده است. از جمله گروهی در قم به اسم «فداییان ولایت» که در اطلاعیه‌ای مسئولیت حملات را برعهده گرفت. با این حال وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در هفته‌های گذشته بارها تأکید کرده‌اند که شواهدی مبنی بر دست‌داشتن فرد یا گروهی در این حملات در دست ندارند. وزیر آموزش و پرورش هم تأکید دارد که این رویداد نتیجه وحشت و استرس دانش‌آموزان است و عامل خارجی در آن نقش ندارد. اما اظهارنظر خامنه‌ای تنها واکنش دیرهنگام مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در روز دوشنبه نبود. ساعتی پس از سخنان خامنه‌ای، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم گفت حمله به مدارس دخترانه و مسموم کردن دانش‌آموزان «از مصادیق روشن افساد فی‌الارض است؛ چنانچه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، بدون تردید مفسد فی الارض هستند و دستگاه قضایی به پرونده آن‌ها به‌صورت خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد». این اظهارات اژه‌ای در حالی است که او روز یکشنبه از دادگستری‌های سراسر کشور خواسته بود که افراد معترض به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز را به‌عنوان «التهاب‌آفرین و دروغ‌پراکن» دستگیر و محاکمه کنند.

بمب گذار انتحاری در پاکستان ۹ افسر پلیس را کشت

مقام‌های پاکستان می‌گویند که یک بمب‌گذار انتحاری روز دوشنبه ۶ مارس/ ۱۵ اسفند در حمله به کامیون آنها در جنوب غربی پاکستان ۹ افسر پلیس را کشت و ۱۶ تن دیگر را زخمی کرد. نیروهای امنیتی پاکستان سال‌ها است که با شبه‌نظامیان در منطقه بلوچستان این کشور و همچنین حملات طالبان پاکستان (TTP) مبارزه می‌کنند. عبدالحی عامر یکی از مقام‌های ارشد پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: «بمب‌گذار انتحاری سوار یک موتورسیکلت بود و از پشت به کامیون برخورد کرد.» این حادثه در نزدیکی دهدار، شهر اصلی ناحیه کاچی، در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کویته در بلوچستان پاکستان رخ داد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، گفت: «تروریسم در بلوچستان بخشی از برنامه پلید برای بی‌ثبات کردن کشور است.» ماه گذشته میلادی پنج نفر در اثر حمله یک جوخه انتحاری تحریک طالبان پاکستان به یک مجتمع پلیس در شهر بندری کراچی کشته شدند. این تنها چند هفته پس از انفجار بمب در مسجد پلیس در شهر پیشاور در شمال غربی این کشور رخ داد که باعث کشته شدن بیش از ۸۰ افسر شد - حمله‌ای که گروه وابسته به تحریک طالبان پاکستان مسئولیت آن را برعهده گرفت. بلوچستان بزرگترین، کم جمعیت‌ترین و فقیرترین استان پاکستان است. این کشور منابع طبیعی فراوانی دارد، اما مردم محلی مدت‌هاست که از نابرابری رنج می‌برند و می‌گویند که سهم عادلانه‌ای از ثروت کشورشان را دریافت نمی‌کنند.

دادگاه کوتاه درباره آزادی موقت حمید نوری برگزار و اعلام نتیجه آن به ساعاتی بعد موکول شد

در پی طرح درخواست آزادی موقت حمید نوری تا زمان صدور حکم نهایی دا‌دگاه تجدیدنظر، این دادگاه روز دوشنبه ۱۵ اسفند / ۶ مارس، برای بررسی درخواست وکیلان مدافع او تشکیل جلسه داد و به زبان سوئدی (بدون مترجم) برگزار شد. حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در زندان گوهردشت است. دادگاه روز دوشنبه کوتاه بود و در محل دادگاه استیناف برگزار نشد. حمید نوری از زندان، در اتاقی کوچک در پشت یک میز کوچک و همراه با نگهبان به‌شکل آنلاین مستقیماً به دادگاه وصل شده بود و خود در طول دادگاه سخنی نگفت. در این دادگاه کوتاه موضوعاتی که وکیلان حمید نوری مطرح کردند بیش از هر چیز خواسته‌های او از جمله اعتراض به حضور یک هم‌سلولی دیگر و درخواست انتقال به بند عمومی، ملاقات بیش‌تر با اعضای خانواده و همچنین بازپس گرفتن کامپیوترش (آیپد) بود. در واقع وکیلان حمید نوری به موضوع آزادی موقت او اشاره چندانی نکردند؛ درخواستی که گمان می‌رود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. دادگاه پس از مدتی کوتاه پایان یافت و اعلام تصمیم خود را به حداکثر ساعت ۱۶ روز دوشنبه موکول کرد. حمید نوری در طول دوران حبس خود در سلول انفرادی به‌سر می‌برد و تاکنون سه بار هم‌سلولی داشته است. پیش از این گفته می‌شد که طرح درخواست آزادی موقت حمید نوری از سوی وکیلان مدافعش موضوع اصلی این دادگاه خواهد بود. حمید نوری در دادگاه بدوی در استکهلم به حبس ابد (حداکثر ۲۵ سال حبس) محکوم شده است. وکیلان مدافع قبلی او هم در جریان برگزاری دادگاه بدوی درخواست آزادی او را مطرح کرده بودند که با مخالفت دادگاه روبه‌رو شد و قرار بازداشت او با قید نگه‌داری در شرایط ویژه تا زمان صدور رأی تمدید و او در سلول انفرادی نگهداری شد.

دولت اسد سفر غیر منتظره رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمال شرق سوریه را محکوم کرد

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد، وزارت امور خارجه سوریه بازدید غیرمنتظره رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از یک پایگاه نظامی در شمال شرق سوریه تحت کنترل کردها را محکوم کرد و آن را «غیرقانونی» خواند. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دیدار فوری خود با نیروهای آمریکایی مستقر در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها دیدار کرد. سانا یکشنبه ۵ فوریه/ ۱۴ اسفند به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه سوریه گفت: «دمشق سفر غیرقانونی رئیس ستاد ارتش آمریکا از پایگاه نظامی غیرقانونی آمریکا در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم می‌کند.» به گزارش سانا، این مقام افزود: سفر میلی «نقض آشکار حاکمیت و تمامیت» خاک سوریه است و از دولت آمریکا خواست فوراً از «نقض مستمر قوانین بین‌المللی و حمایت از گروه‌های مسلح جدایی‌طلب» دست بردارد. دولت بشار اسد، استقرار نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را «اشغال» می‌داند و نیروهای کرد همسو با آمریکا را به «گرایش‌های جدایی‌طلبانه» متهم می‌کند. مقامات کرد هر گونه تمایلات جدایی‌طلبانه را رد می‌کنند و می‌گویند که آنها به دنبال حفظ حاکمیت خود هستند که دمشق آن را به رسمیت نمی‌شناسد. دیو باتلر، سخنگوی میلی، به خبرگزاری فرانسه گفت که ژنرال آمریکایی «از شمال شرق سوریه بازدید کرد تا با فرماندهان و سربازان دیدار کند.» این اولین سفر میلی به سوریه از زمان تصدی ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ بود. باتلر، سخنگوی میلی افزود، در طول این بازدید، میلی «اطلاعات روزآمدی در مورد مأموریت ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا دریافت کرد.»

تلاش پلیس پاکستان برای بازداشت عمران خان

به گزارش شبکه الجزیره پلیس پاکستان اعلام کرد که برای بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور به خانه او در لاهور مراجعه کرده اما عمران خان با ورود مأموران منزل را ترک کرده است. سه‌شنبه گذشته دادگاهی در اسلام‌آباد حکم بازداشت خان را به دلیل خودداری از حضور در جلسان دادرسی در رابطه با خرید و فروش غیرقانونی هدایای دریافتی از مقامات خارجی در زمان نخست‌وزیری صادر کرد. عمران خان این اتهامات را رد کرده است. پس از تلاش پلیس برای دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق در جمع هوادارانش گفت او به دلیل «پرونده‌های جعلی» احضار شده و جانش در خطر است. خان گفت: «این را قبلاً هم گفته‌ام. به من ثابت شده که جانم در خطر است. آنها مدام مرا به دادگاه‌های مختلف در لاهور و اسلام‌آباد احضار می‌کنند، اما حاضر نیستند امنیت مرا تأمین کنند.» خان آوریل سال گذشته با از دست دادن رای اعتماد در پارلمان از قدرت برکنار شد. او با اتهاماتی مانند تروریسم و فساد با ده‌ها پرونده علیه خود مواجه است.

شورای حکام در وین تشکیل جلسه می‌دهد، برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار قرار دارد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتر اعلام کرد که دوشنبه ۶ مارس/ ۱۵ اسفند نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود. او نوشت: «تمرکز دستور العمل این نشست، مواردی نظیر قرارداد زیردریایی هسته‌ای آمریکا- بریتانیا-استرالیا، برنامه هسته‌ای ایران و پادمان‌های امنیتی و ایمنی هسته‌ای در اوکراین خواهد بود.» اولیانوف در توییت دیگری نوشت: «امیدوارم در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جانبداری سیاسی‌ غیرقابل توجیه پرونده ایران خودداری شود و با پرونده هسته‌ای ایران برخورد مسئولانه صورت گیرد. تلاش‌ها برای ترتیب دادن بحث‌های داغ در مورد این موضوع، از جمله غنی‌سازی ۸۴ درصد، شکست خورد.» به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعد از ظهر یکشنبه ۱۴ اسفند در مورد ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی که بازرسان آژانس در تأسیسات فردو یافته‌اند گفت: «در خصوص این مورد در گزارش آژانس به شورای حکام مواردی قید شده بود و آنجا نیز به صراحت نوشته‌اند که ذرات ۸۴ درصد را مشاهده کرده‌اند ولی با توجه به بررسی‌های مجدد و بازرسی‌هایی که انجام شد و نیز با تعاملی که صورت گرفت، ‌مقرر شد که ملاک عمل اندازه‌گیری میزان ذخیره‌ای که از خط تولید احصاء شده، باشد.» جمعه گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده بود. بر اساس توافق طرفین قرار است نظارت بازرسان آژانس به ویژه بر تأسیسات فردو افزایش یابد. روش اجرای این توافق اما هنوز مشخص نیست.

خوابگاه دختران در شهران تهران هدف حمله شیمیایی تروریستی قرار گرفت

شامگاه یکشنبه ۱۴ اسفند خوابگاه دختران «حضرت فاطمه» در شهران تهران هدف حمله شیمیایی قرار گرفت. بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دانشجویان دختر در پی انتشار یک بوی تند از خوابگاه به خیابان آمدند. خودروهای نیروی انتظامی و آمبولانس نیز به محل اعزام شده بودند. تعدادی از دانشجویان دختر با بروز علائم مسمومیت مشابه دانش‌آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند. روزنامه شرق روز یکشنبه از گسترش حملات شیمیایی به خوابگاه‌های دانشجویان دختر خبر داده بود. یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه یاس ارومیه که تاکنون دو بار هدف این حملات قرار گرفته به شرق گفته است: «صدای انفجار کوچکی شنیدیم. نمی‌دانم صدای چی بود. بعد بویی شبیهِ بوی گاز در فضا پیچید. احساس خفگی می‌کردیم، بعضی بچه‌ها را سوار آمبولانس کردند، اما نمی‌گذاشتند نزدیکشان شویم. مدام به ما می‌گویند چیز مهمی نیست. اما احساس می‌کردیم، داریم آنجا می‌میریم. احساس امنیت و آسایش نمی‌کنیم، از وقتی آمدیم، فقط ترس و دلهره داریم‌. اجازه نداشتیم با گوشی فیلم بگیریم، گوشی‌ها را حراست ضبط کرد. » محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرده است گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده می‌شود «ترکیبی» است و دسترسی به آن‌ها «برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست.»