ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز مدرسه دخترانه کوثر اهواز - معاون استانداری خوزستان: «اتفاقی طبیعی‌ست»

ده‌ها تن از دختران دانش‌آموزان مدرسه کوثر اهواز روز شنبه ۱۳ آبان به‌دلیل مسمومیت شیمیایی به بیمارستان منتقل شدند. باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی) به نقل از عبدالله افرازه شهاوند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان مسمومیت دانش‌آموزان را «تنگی نفس» خواند. این مقام دولتی گفت این «اتفاقی کاملاً طبیعی‌ست» که در یکی دو مدرسه در منطقه پردیس اهواز رخ داده است و «دشمن» در حال بهره‌برداری از آن است. او مدعی شد دلیل استنشاق بوی بد در این مدرسه نشتی «مایعی است که قرار بوده به گاز شهری تزریق شود» و افزود: «این همان بوی گازی‌ست که شهروندان در خانه‌هایشان استنشاق می‌کنند و هیچ ضرری ندارد و مسموم‌کننده هم نیست». معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان هم همانند بسیاری دیگر از مقام‌های حکومت ایران که در یکسال گذشته حملات شیمیایی به مدارس دخترانه را تکذیب کرده‌اند گفت: «بیشتر حال بد دانش آموزان به دلیل  استرسی که به آن‌ها وارد شده بوده است.» او به رسانه‌ها نیز به‌خاطر استفاده از واژه «مسمومیت» اعتراض کرد و گفت:‌ «اصلا این موضوع صحت ندارد که این گاز خطرناک باشد یا کسی را مسموم کند و ضرری داشته باشد. اتفاقا مایعی که روز شنبه در اهواز استنشاق شده، فوایدی هم دارد و از خطراتی که ممکن است برای شهروندان ایجاد شود جلوگیری می‌کند.» در عین‌حال برخی از گزارش‌های شهروندان به «زمانه» از مسمومیت دختران در دبستان غدیر در منطقه پردیس اهواز خبر می‌دهند. طبق این گزارش‌ها دانش‌آموزان به درمانگاه سپاه منتقل شده‌اند و به خانواده آن‌ها با تهدید، اجازه گرفتن عکس و فیلم داده نشده است. زمانه به‌طور مستقل قادر به تأیید این گزارش‌ نیست. در یکسال گذشته و در جریان حمله‌هایی که فعالان آن‌ها را انتقام‌گیری از دختران دانش‌آموز به خاطر نقش‌شان در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» می‌دانند، صدها مدرسه دخترانه در سراسر ایران هدف حمله‌های شیمیایی قرار گرفتند که در موارد محدودی به کشته‌شدن دانش‌آموزان منجر شد. مسئولان حکومت ایران با وجود انکار بسیاری از این حملات و خودداری از معرفی عاملان، اذعان کردند که برخی از آن‌ها به‌دست نیروهای «غیرمعاند» و با هدف تعطیلی مدرسه‌های دخترانه انجام شده است. مسموم‌کردن دختران در مدارس همچنان ادامه دارد.

در یک پرونده جدید محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان را به دادگاه احضار کردند

در ادامه سرکوب و پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی محمد حبیبی، معلم اخراجی و سخگوی کانون صنفی معلمان تهران برای پرونده‌ای جدید به دادگاه احضار شد. بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان محمد حبیبی ۲۰ دی‌ماه در شعبه دوم دادگاه شهریار به اتهام «اجتماع و تبانی» محاکمه خواهد شد. این شورا نوشته است که این پرونده مربوط به «بازداشت این فعال صنفی در ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری است و مصادیق درج شده در پرونده مربوط به تجمعات معلمان در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۱ است.» این معلم و فعال صنفی که در سال‌های اخیر بارها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده، یکم خردادماه امسال بعد از ۴۵ روز بازداشت با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از بازداشتگاه ۲۰۹ اوین آزاد شد. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را با عنوان تخلف انضباطی به‌صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرد.

یک زن جوان معترض در مزارشریف پس از آزادی از بازداشتگاه طالبان به زندگی خود پایان داد

روزنامه ۸صبح افغانستان به نقل از منابع محلی شهر مزارشریف اعلام کرد یک دختر جوان معترض پس از آزادی از زندان طالبان به زندگی خود پایان داده است. طبق گزارش ۸صبح که روز شنبه ۱۳ آبان منتشر شد، دختر جوان هما نام داشت. او ۲۶ ساله و دانش‌آموخته رشته تعلیم و تربیت دانشگاه بلخ بود و گفته می‌شود از اعضای شبکه زنان معترض بوده که در برابر محدودیت‌های طالبان برای زنان دست به اعتراض می‌زدند‌. نیروهای اداره استخبارات طالبان این زن جوان را روز یکشنبه ۷ آبان در یک ایست بازرسی از مربوطات ناحیه هفتم شهر مزارشریف بازداشت کردند و سه روز در بازداشت نگه‌داشتند. او پس از آزادی از زندان طالبان خودش را حلق‌آویز کرده است. منابع به ۸صبح گفته‌اند ماموران اداره استخبارات طالبان هما را تحت شکنجه قرار داده بودند و آثار آن در بدنش دیده شده است. گروه تروریستی اسلامگرای طالبان که بیش از دو سال است قدرت را در افغانستان به‌دست گرفته تاکنون در این‌مورد اظهارنظری نکرده است. نیروهای طالبان در دو سال گذشته بارها زنان معترض را سرکوب، بازداشت و شکنجه کرده‌‌اند. به تأیید رسانه‌های افغانستان در مواردی حتی از تجاوز به زنان در زندان‌های این گروه گزارش‌هایی منتشر شده است.

پلیس تهران می‌گوید عامل آتش‌زدن ۹ افغانستانی در یک ساختمان نیمه‌کاره را بازداشت کرده است

رئیس پلیس آگاهی تهران از آتش‌سوزی مرگ‌بار در مرکز شهر تهران و دستگیری عامل این حریق که در آن ۱۰ افغانستانی دچار سوختگی شدند، خبر داد. ابتدای مهرماه سال جاری یک ساختمان در یکی از محله‌های مرکز شهر تهران به صورت گسترده آتش گرفت و در یکی از طبقات، ۱۰ نفر از مهاجران افغانستانی در این آتش‌سوزی به دام افتاده‌اند و هفت تن از آنان دچار سوختگی شدند و ۳ تن دیگر که از کارگران این ساختمان بوده‌اند، به دلیل شدت سوختگی فوت کردند. علی‌ ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران، بدون اشاره به نام متهم درباره جزئیات این واقعه گفت: «یک روز پیش از وقوع حریق، یک جوان ۱۹ ساله افغانی با ۹ تن از افغانی‌های حاضر در آن ساختمان درگیر شده و به بیرون از ساختمان طرد می‌شود. پس از آن، کارآگاهان با توجه به سوختگی آن جوان در حال فرار، سریعا او را شناسایی و دستگیر کردند و به اداره دهم پلیس آگاهی انتقال دادند.» به گفته ولی‌پور گودرزی، متهم در بازجویی اقرار کرد که به دلیل مسائل غیراخلاقی با ۹ تن از افراد داخل اتاق درگیر شده است و سپس آن ۹ تن، او را به بیرون از ساختمان طرد کرده‌اند و شامگاه حین استراحت، او به ساختمان نفوذ کرده است و با استفاده از بنزین ساختمان را به آتش کشید و حین فرار خودش نیز دچار سوختگی شد. متهم پس از بازداشت با صدور قرار قانونی از سوی مراجع قضایی، به جرم قتل عمد در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفته است.

اردوغان می‌گوید که تماس خود را با نتانیاهو قطع می‌کند

ترکیه اعلام کرد که سفیر خود از اسرائیل را برای مشورت در مورد بمباران مداوم غیرنظامیان و وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه توسط اسرائیل فراخوانده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته که تماس خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قطع کرده است و «نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم». اردوغان در عین حال افزوده است که آنکارا قصد ندارد روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع کند. از زمان حملات ۷ اکتبر حماس که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر شد، دست‌کم ۹۵۰۰ فلسطینی از جمله ۳۹۰۰ کودک در نوار غزه کشته شدند. این اقدام جدید رئیس جمهوری ترکیه در حالی‌ست که حملات هوایی پیاپی ترکیه به زیرساخت‌های حیاتی شمال و شرق سوریه-روژاوا ذر روزهای گذشته موجب ویرانی گسترده‌ای شده و خساراتی بیش از یک میلیارد دلار وارد کرده است. علاوه بر این، تاکنون بیش از دو میلیون نفر از دسترسی به نیازهای حیاتی روزانه خود نیز محروم مانده‌اند.

اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا» خواننده سرشناس موسیقی سنتی ایران درگذشت

اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا» خواننده سرشناس ایران در هشتاد و نه سالگی درگذشت. محمد علی گلپایگانی (گلریز) خبر درگذشت برادرش را تأیید کرده است. گلپا ۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. او که در خردسالی به عنوان قاری قرآن دریافته بود صدای خوش دارد، گفته بود با نوازنده‌ تنبک جهانگیر ملک همکلاس بوده و در زنگ تفریح و اوقات فراغت به‌همراه ضرب‌نوازی او صدای خود را می‌آزموده است. یک دیدار اتفاقی در منزل مرد درویش‌ مسلکی که آوازی خوش نیز داشته، گلپا را روبه‌روی نورعلی‌ خان برومند می‌نشاند. نورعلی خان صدای او را که شنید، او را به فراگرفتن موسیقی فراخواند و گلپا نزدیک به ۱۰ سال نزد نورعلی‌ خان به شاگردی نشست و صدای خود را صیقل داد. برومند معتقد شده بود که بُرد و لطافت صدای گلپایگانی در عرصه موسیقی سنتی نظیر ندارد. داود پیرنیا از گلپا خواسته بود به هنرمندان برنامه‌ او بپیوندد و او نیز که در آن زمان ۲۵ سال داشت بلادرنگ پذیرفته بود، با آنکه برومند او را از این کار برحذر می‌داشت. همین نافرمانی گلپا را از چشم نورعلی‌ خان انداخت، ولی او کار خود را کرد. گلپا در مصاحبه با رادیو زمانه گفته است: «این آقا از من دعوت کرد که من به گل‌های جاویدان بروم و من این دعوت را پذیرفتم، چون خودم احساس می‌کردم آن‌چه که من می‌خواهم یاد بگیرم دیگر تک و توک خواهد بود، آن‌هم از جاهای دیگر و منابع دیگر باید به‌دست بیاورم و چیزی که آموخته‌ام را حالا باید در خدمت مردم بگذارم.اصلا" هنر برای مردم است.» گلپا اما نه تنها در برنامه‌های «گل‌ها» شرکت کرد، که پایش به کاباره‌ها نیز باز شد و در سال‌های پیش از انقلاب شهرتی به هم زد. او نیز از همراهی بسیاری از استادان موسیقی سنتی برخوردار بود. ولی در این میان به فرهنگ شریف و اسداله ملک علاقه و رغبت بسیار داشت. آواز‌ها و تصنیف‌های بی‌شماری را با همراهی آن دو اجراء کرده است که بعضی از آن‌ها با استقبال بسیار روبه‌رو شده. از او آلبوم‌های «موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان» (مشترک با ایرج)، «روی برگی بنویس عشق»،«چرا عاشق نباشم» و قدر محبت منتشر شده است. او در سال ۸۴ دکترای افتخاری از دانشگاه تهران را دریافت کرد.