ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی کُردِ محکوم به اعدام را به‌طور ناگهانی از قزلحصار به زندان مهاباد منتقل کردند

کامران شیخه، زندانی کُرد اهل سنت محکوم به اعدام ۱۲ خرداد سال جاری به دلایل نامعلوم از زندان قزلحصار کرج به زندان مهاباد منتقل شد. کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد اهل سنت آخرین متهم پرونده‌ای است که شش نفر از آنها تا کنون اعدام شده‌اند. در چند ماه اخیر دستگاه قضایی حکومت ایران شش هم‌پرونده‌ای این زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد را به نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت، در زندان قزلحصار کرج اعدام کرد. بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، انتقال ناگهانی کامران شیخه از زندان قزلحصار به زندان مهاباد، نگرانی‌ها در خصوص اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این زندانی را افزایش داده است. کامران شیخه، ۱۶ آذر ۸۸ به دست نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او در این بازداشتگاه به مدت هشت ماه به اتهام «محاربه» مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به زندان اوین منتقل شد. ماموران این هفت زندانی عقیدتی کُرد را در مرداد ۱۴۰۲ پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل کردند. سرانجام در اسفند ۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه هر هفت زندانی کُرد را به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد و این حکم پنجم خرداد ۹۵ به‌صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد. این احکام پس از اعتراض، در اواخر سال ۱۳۹۵ در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داده شد. در نهایت در خرداد ۹۷ بار دیگر این هفت نفر به اتهام «افساد فی‌الارض» و «جرایم مرتبط با امنیت ملی» به اعدام محکوم شدند. شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در ۱۴ بهمن‌ ۹۸ احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید و شعبه ۳۸ دیوان عالی در شهریور ۹۹ درخواست آن‌ها را برای اعاده دادرسی رد کرد. سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل در اسفند ۱۴۰۰ گفت محاکمه این زندانیان در دادگاه اولیه «به‌شدت ناعادلانه» و مدت آن تنها «پنج دقیقه» بوده است. این زندانیان نزدیک به یک دهه برای رسیدن به این جلسه دادگاه در انتظار باقی مانده بودند.

کارگران شهرداری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ ماه است حقوق نگرفته‌اند

حدود ۸۰ کارگر شهرداری سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۱ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. همچنین حق بیمه آن‌ها هم هفت ماه است که پرداخت نشده است. کارفرما «کمبود منابع مالی» را دلیل پرداخت‌نکردن حقوق کارگران می‌داند. این در حالی است که به‌گفته کارگران، در این مدت چندین شهردار در سی‌سخت تغییر کرده‌ اما هیچ‌کدام مسئولیت پرداخت حقوق آن‌ها را نپذیرفته است. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) یکی از این کارگران گفته است که فقط بخش کمی از مطالبات فروردین‌ماه خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند اما حقوق بهمن واسفند و عیدی سال ۱۴۰۲ آن‌ها هنوز پرداخت نشده است. این کارگر گفت: «ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری سی‌سخت که تقریباً یک ماه پیش تغییر کرده ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.» کارگران مهمترین عامل تأخیر در پرداخت حقوقشان را عملکرد غلط شهردارهای سابق و ناچیز بودن بودجه ماهانه شهرداری می‌دانند و معتقدند که شوراهای شهر و مقامات استانی نیز نظارتی بر عملکرد شهرداری ندارند.

۹ کارگر طی دو روز در حوادث مربوط به کار کشته و یا زخمی شدند

در جریان حوادث کار به خاطر فقدان شرایط کاری ایمن، در روزهای ۱۵ و ۱۶ خرداد دو کارگر کشته و هفت کارگر زن زخمی شدند. سه‌شنبه ۱۵ خرداد یک کارگر حین کار ماهیگیری در رودخانه کنگیر شهرستان ایوان، بر اثر حادثه برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این کارگر که حدود ۳۵ سال داشت، به همراه دو نفر دیگر برای ماهیگیری موتور برق را روشن کرده بودند که یکی از آن‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شود و می‌میرد. این خبرگزاری دولتی مرگ این کارگر را نتیجه‌ی «بی‌احتیاطی و انجام کار به صورت غیراصولی» خوانده است. این در حالی است که حوادث کاری نتیجه‌ی سلب مسئولیت کارفرمایان برای ایجاد شرایط ایمنی کار است. ایلنا همچنین روز چهارشنبه از مرگ یک کارگر راه‌آهن اصفهان در نتیجه‌ی تصادف خبر داد. بر اساس این گزارش، یک منبع کارگری در راه‌آهن اصفهان به خبرنگار ایلنا گفته است که حادثه برای یک کارگر راه‌آهن اصفهان حین عزیمت از منزل به محل کار رخ داده و او به دلیل جراحات سنگین ناشی از تصادف جان باخت. نام کارگر جان‌باخته علی گل‌کاریان است. او همکار پست بازدید ناحیه‌ی اصفهان در ایستگاه کاشان بود. بر اساس قانون کار، هر نوع حادثه و اتفاق که در حین انجام کار یا وظیفه برای کارکنان یا کارگران مشغول در کارگاه و محل کار رخ بدهد، حادثه‌ی ناشی از کار تلقی است. به موجب ماده‌ی ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، زمان انجام ماموریت و یا مسیر رفت و برگشت به خانه نیز در دسته حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرد. همچنین، در پی واژگونی یک دستگاه وانت‌بار حامل کارگران کشاورز زن در محور منتهی به چهارراه آوج در شهرستان دزفول، هفت کارگر زن به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند. دی‌ماه سال گذشته نیز واژگونی یک دستگاه وانت‌بارحامل کارگران کشاورز زن در محور دزفول ۹ زخمی بر جا گذاشت. همچنین پنج کارگر کشاورز زن گوجه‌چین نیز روز ۱۲ خرداد ماه امسال به دنبال واژگونی یک دستگاه سواری در محور دهدشت به گچساران کشته و زخمی شدند. در ایران سالانه دست‌کم دو هزار کارگر حین انجام کار جانشان را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی مرگ دو هزار و ۱۱۵ کارگر را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا می‌کند حوادث کار نسبت به یک‌سال قبل‌تر کاهش یافته است.

رییس یوناما: افغانستان قربانی بزرگ تغییرات اقلیمی در سطح بین‌المللی است

روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) در روز جهانی محیط زیست (۵ ژوئن/ ۱۶ خرداد) خواستار توجه به افغانستان به‌عنوان قربانی تغییرات اقلیمی در سطح بین‌الملل شد. روزا اوتنبایوا در پیام خود به‌مناسبت این روز گفت که محیط زیست زیبا و خاص افغانستان در خطر است. او خواستار سازگاری فوری، مدیریت بهتر منابع و احیای اکوسیستم شد تا از تغییرات اقلیمی که باعث ایجاد سیلاب‌ها،‌ خشک‌سالی و تبدیل زمین به بیابان شده، جلوگیری شود. رییس یوناما با اشاره به سیلاب‌های اخیر در شمال و شمال‌شرق افغانستان گفت که این فاجعه همه‌ چیز را با خود برد. به‌گفته‌ی او، حداقل ۲۰ هزار نفر در این سیلاب خانه‌هایشان را از دست داده‌اند. این مقام سازمان ملل گفت که سیلاب‌های اخیر بار دیگر آسیب‌پذیری شدید افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان نشان داد. او افزود که افغانستان به‌دلیل چندین دهه جنگ و توسعه‌نیافتگی، شاهد تخریب شدید محیط زیست بوده که آسیب‌پذیری آن را تشدید می‌کند. رییس یوناما گفت که از افغانستان و محیط زیست زیبای آن در سطح بین‌الملل حمایت می‌کند و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستان به‌عنوان قربانی تغییرات اقلیمی در سطح بین‌المللی یاد شود.

نتانیاهو: برای «اقدامی قوی» در مرز با لبنان آماده شده‌ایم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۱۶ خرداد / ۵ ژوئن از مرز شمالی این کشور با لبنان بازدید کرد و گفت که اسرائیل برای اقدام قوی در شمال آماده است. شهرک‌های اسرائیلی نزدیک مرز که بسیاری از آنها تخلیه شده‌اند، هدف مکرر پرتاب موشک و پهپاد از سوی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان بوده‌اند. راکت‌ها در این هفته آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را به راه انداختند و بخش‌هایی از زمین‌ها و جنگل‌ها را در سراسر شمال اسرائیل سوزاندند. نتانیاهو گفت: «کسی که فکر می‌کند می‌تواند به ما آسیب برساند و ما بیکار بنشینیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. ما برای یک اقدام بسیار قوی در شمال آماده هستیم. به هر طریقی ما امنیت را به شمال باز خواهیم کرد.» حزب‌الله لبنان و اسرائیل در هشت ماه گذشته به موازات جنگ غزه به تبادل آتش پرداخته‌اند و این نگرانی‌ها را افزایش داده است که ممکن است درگیری گسترده‌تری در این منطقه رخ دهد. خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله بدترین وضعیت از زمان آخرین جنگ آن‌ها در سال ۲۰۰۶ بوده است و ده‌ها هزار نفر در دو طرف مرز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

اسلوونی هم کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

دولت اسلوونی هفته گذشته طرحش را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نهایی کرد و این پیشنهاد را برای تصویب نهایی به پارلمان این کشور فرستاد که برای اجرایی شدن این تصمیم لازم بود. نمایندگان پارلمان اسلوونی روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد/ ۴ ژوئن با ۵۲ رأی موافق و بدون رأی مخالف به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب کردند. پارلمان اسلوونی ۹۰ کرسی رأی دارد و بقیه نمایندگان مجلس در رأی گیری حضور نداشتند. پس از تأیید پارلمان، تانیا فاجون، وزیر امور خارجه اسلوونی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «مردم عزیز فلسطین، تصمیم نهایی امروز اسلوونی پیام امید و صلح در خاورمیانه است. اسلوونی خستگی ناپذیر به کار بر روی تأمین امنیت هر دو ملت، فلسطین و اسرائیل ادامه خواهد داد.» تصمیم اسلوونی چند روز پس از آن اتخاذ شد که اسپانیا، نروژ و ایرلند کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، اقدامی که اسرائیل آن را محکوم کرد. رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی پیش از رأی گیری روز سه شنبه به قانونگذاران گفت: «ما در فوریه امسال با متحدان خود درباره به رسمیت شناختن فلسطین صحبت کردیم. در آن زمان، ارزیابی این بود که زمان آن هنوز فرا نرسیده است... ما هشدار دادیم که ما، اروپا، وظیفه داریم که اقدام کنیم.» حزب دموکراتیک اسلوونی، که اپوزیسیون دست راستی دولت است با این به رسمیت شناخته شدن مخالف است. این حزب راست‌گرا خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد این موضوع شده بود که پارلمان آن را رد کرد. اسلوونی ابتدا روند به رسمیت شناختن را در اوایل ماه مه آغاز کرد، اما گفت که تا بهبود وضعیت در جنگ جاری اسرائیل و حماس در غزه صبر خواهد کرد. گلوب توضیح داده است که در واکنش به حملات اخیر اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه که باعث آوارگی بیش از یک میلیون فلسطینی شده است، این روند را تسریع کرده است.