ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سید علی پورطباطبایی، روزنامه‌نگار و از گردانندگان «قم‌نیوز» را بازداشت کردند؛ او به پوشش اخبار حمله‌ها به مدرسه‌های دخترانه می‌پرداخت

«اعتماد آنلاین» عصر روز یکشنبه ۱۴ اسفند از بازداشت سید علی پورطباطبایی که برای کاربران شبکه‌های اجتماعی با نام خیزران شناخته شده است، خبر داد. او روزنامه‌نگار و از گردانندگان سایت «قم نیوز» بود. از نهاد بازداشت کننده این روزنامه‌نگار که به نوشته اعتماد آنلاین پیگیر اخبار و گزارش‌های مربوط به مسموم کردن دختران دانش‌آموز در قم بود، اطلاعی در دست نیست. مسموم کردن دختران دانش‌آموز که از یک مدرسه در قم آغاز شد، طی هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته و به بیشتر شهرهای ایران تسری یافته است. وزیر آموزش و پرورش صبح یکشنبه ادعا کرد که گروه‌های ویژه برای بررسی این موضوع در استان‌های مختلف تشکیل شده است. مجلس شورای اسلامی هم یک گروه ویژه برای پیگیری مسموم کردن دانش‌آموزان تشکیل داده است. با گذشت نزدیک به سه ماه از انتشار نخستین گزارش‌ها در باره مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم، وزارت کشور و نهادهای امنیتی ادعا می‌کنند هنوز هیچ سرنخی از این عاملان این ماجرا نیافته‌اند و برخی از آنان نیز «دشمنان» و «عوامل خارجی» را عامل حمله تروریستی به مدارس دانسته‌اند.

عراق بدهی‌اش را به ایران به جای دلار با دینار پرداخت می‌کند

«میدل ایست آی» به نقل از مقام‌های دولتی در عراق نوشت این کشور بدهی اش به ایران را نه با دلار که با دینار پرداخت می‌کند. این تصمیم به نظر می‌رسد پس از ایجاد محدودیت‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا برای انتقال دلار از عراق به سمت ایران باشد. بر بنیاد این گزارش ایران حدود ۱٬۶ میلیارد دلار طلبش را از دولت عراق به دینار دریافت، و دینار دریافت‌شده را به دلار تبدیل کرده است. سیستم بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) از نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد عرضه ارز از سوی بانک مرکزی عراق را محدودتر خواهد کرد تا به این وسیله یکی از مسیرهای انتقال دلار به ایران را مسدود کند. یک مقام ارشد دولتی در عراق که نامش فاش نشد، پرداخت بدهی به ایران با دینار را یک تصمیم «حساب‌نشده» و «احمقانه» خوانده که به گفته او موجب بحران مالی و به صورت ویژه سقوط ارزش دینار عراق شده است. در ایران هم علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، پرداخت بخشی از بدهی بغداد به تهران به دینار را تأیید کرد. او گفت: «طبق مذاکراتی که احتمالا اتفاق افتاده، آمریکا روی دلارهایش حساس است. ما در گذشته تبادلات دلاری زیادی با عراق داشتیم اما پس از اتفاقات اخیر، در مبادله دلاری مشکل‌هایی ایجاد شد. عراق بزرگترین شریک تجاری همجوار ما است و ۱۰میلیارد دلار تبادل غیر نفتی عدد کمی نیست. این رقم سنگینی است و در سبد ارزی کشور نقش بسیاری مهمی دارد. حالا اگر این را به دنیار داده باشند، شاید به خاطر این باشد که مشمول حساسیت‌های نظارتی سخت‌گیرانه آمریکا نباشد». شریعتی تسویه بدهی ایران به دینار را یکی از دلایل افزایش نرخ ارز عنوان کرد اما گفت ایران چاره‌ای جز پذیرش این تصمیم ندارد: «ما امروز در شرایطی نیستیم که بخواهیم انتخاب کنیم یا بگوییم این اتفاق خوب است یا بد؛ یکی از دلایل جهش نرخ دلار، همین قطع شدن جریان ورودی منابع ارزی ما از عراق بود.».

بازنشستگان تأمین اجتماعی دست‌کم در سه شهر اهواز، شوش و کرمانشاه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند

بازنشستگان تأمین اجتماعی امروز یکشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱، در سلسله اعتراضات خود دست‌کم در چند شهر از جمله اهواز، شوش و کرمانشاه با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعارهای اعتراضی مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند تا بار دیگر در یکشنبه‌های اعتراضی صدای حق خواهی خود را به گوش مسئولان دولتی برسانند. بازنشستگان تأمین اجتماعی مدت‌هاست در اعتراض به شرایط بد معیشتی، تورم افسار گسیخته و عدم رسیدگی به خواسته‌ها و مطالبات‌شان مقابل اداره کل تأمین اجتماعی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی می‌کنند، اما تا این لحظه به هیچ کدام از خواسته‌های این قشر از سوی دولت توجهی نشده است. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از اعتراضات امروز در شوش، بازنشستگان شعار: «گرانی، تورم، بلای جان مردم»،«وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «یخچال بازنشسته خالی تر از گذشته» سر می‌دهند. در یکی دیگر از ویدئوهای اعتراضی امروز اهواز بازنشستگان با در دست داشتن نوشته‌هایی از جمله، «مزلت، معیشت، سلامت حق مسلم ماست»، «مصوبات شورا باید اجرا گردد» و «فقط کف خیابون به دست میاد حقمون» شعار می‌دهند: «رئیسی دروغگو حاصل وعده‌هات کو؟» خواست اصلی بازنشستگان اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که سازمان تامین اجتماعی با دستاویز کمبود نقدینگی از اجرای آن سرباز می‌زند. روز سه شنبه ۹ اسفند بازنشستگان در چندین شهر تجمع کردند. تجمع تهران از سوی گارد ویژه و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. نیروهای امنیتی شماری از بازنشستگان را هم بازداشت کردند.

با تصویب مجلس شورای اسلامی دولت به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان «کمک» به «مساجدی که دو نوبت نماز جماعت برگزار می‌کنند» موظف شد

در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک بند به تبصره ۹ این لایحه افزودند که بر اساس آن دولت مکلف می‌شود «در سال ۱۴۰۲ به هر مسجدی که در آن حداقل دو نوبت از نماز‌های واجب یومیه به جماعت اقامه می‌گردد، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک نماید.». این بند الحاقی به قانون بودجه که قرار است منابع مالی آن از اعتبار در نظر گرفته شده برای «اولویت‌های آموزشی و فرهنگی» تامین شود، در حالی تصویب شد که دولت به بهانه کمبود منابع مالی اعتباری برای تسویه بدهی به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی نکرده و بودجه بخش رفاهی را کاهش داده است.

هر یک ساعت دو نفر در تصادف‌های جاده‌ای کشته می‌شوند

کمال هادیان‌فر، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی نیروی انتظامی ایران (فراجا) گفت شمار جان باختگان تصادف‌های جاده‌ای تا نیمه اسفند به ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. به گفته او این رقم نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) افزایشی بوده است. هادیان‌فر شمار مصدومان تصادف‌های رانندگی در سال ۱۴۰۱ را ۲۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت به ازای هر یک جان باخته ۳۰ نفر مصدوم می‌شوند. به گفته او ۱۰ تا ۲۰ درصد مصدومان تصادف‌ها «دچار معلولیت می‌شوند». رئیس پلیس راهوار خسارت ناشی از تصادف‌های جاده‌ای را معادل ۷ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد. در ایران خودروهای غیراستاندارد و ناایمن و جاده‌های حادثه‌خیز دو عامل مهم در تصادف‌های مرگ‌بار رانندگی اند. به‌رغم اینکه پلیس راهور چند بار اعلام کرده از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن خودداری می‌کند، نفوذ صنایع خودروسازی این تصمیم را بی‌اثر کرده است.

همزمان با تداوم حملات شیمیایی تروریستی به مدارس کشور سرود «سلام فرمانده ۲» هم منتشر شد

سرود «سلام فرمانده ۲» با صدای ابوذر روحی، از مداحان نزدیک به بیت خامنه‌ای همزمان با تداوم حملات شیمیایی تروریستی به مدارس کشور منتشر شد. برخلاف سرود قبلی، کودکان در این سرود از دهه هشتادی‌ها انتخاب شده‌اند و سازندگان حکومتی این سرود در تلاش برای جذب خلق‌های ساکن فلات ایران و نمایش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی بوده‌اند. خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه، ۲۰ مهر گفته بود دشمنان او و نظامش از نفوذ «سرود سلام فرمانده» در بین «ده‌ها میلیون جوان در سراسر منطقه و جهان» ناراحت بودند و به همین دلیل به دنبال «ایجاد اغتشاش در اول مهر» رفتند. در این سرود که همزمان با حملات شیمیایی به مدارس کشور منتشر شده است، کودکان می‌گویند می‌خواهند کاری کنند که دوباره به چشم سید علی بیایند، برای او مانند «عمار» پای کار باشند و کاری کنند که نام او «جهانی» شود. موج مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه از ۹ آذر ۱۴۰۱ در قم آغاز شد، سپس به بروجرد و دیگر شهر‌ها از جمله تهران رسید و صدها دانش‌آموز را روانه بیمارستان‌ها کرد. زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته تا ۸ اسفند حدود ۱۲۰۰ نفر تنها در قم و بروجرد مسموم شده‌اند. حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم یکشنبه ۱۴ اسفند ازمسمومیت۳۱۲ دانش‌آموز خوزستانی در مناطق مختلف استان خوزستان خبر داد.

جمعی از مادران دانش‌آموزان و فعالان زنان گیلان در اعتراض به حمله به مدارس مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند

گروهی از مادران دانش‌آموزان و فعالان حقوق زنان گیلان روز یکشنبه در میان حضور سنگین مأموران امنیتی مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند. این تجمع به‌دنبال فراخوانی که پیشتر از سوی فعالان منتشر شده بود برگزار شد. معترضان خواستار پاسخگویی رئیس آموزش و پرورش گیلان درباره حمله به مدارس دختران و مسموم‌کردن دختران دانش‌آموز بودند اما در جریان این تجمع هیچ‌یک از مسئولان حاضر به حضور در میان معترضان نشد. زنان معترض شعار دادند: «امنیت بچه‌ها تأمین باید گردد»، «مسئول بی‌کفایت، استعفا استعفا». نیروهای امنیتی با ممانعت از هرگونه تصویربرداری از این تجمع، در ادامه با اسپری فلفل معترضان را متفرق کردند. طبق گزارش‌ها مأموران نیروی انتظامی قصد بازداشت چند زن و مرد حاضر در تجمع را داشتند اما با مقاومت معترضان روبه‌رو شدند. در ادامه حمله به مدارس دختران روز یکشنبه نیز ده‌ها مدرسه در نقاط مختلف ایران هدف قرار گرفتند و صدها دختر دانش‌آموز مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. رسانه‌ها و مقام‌های امنیتی در گزارش‌های خود این مسمومیت‌ها را ناچیز خواندند و گستردگی خبر حمله به مدارس را به «تلقین»، هراس جمعی و «شیطنت دانش‌آموزان» تقلیل دادند. دو پزشک متخصص در تهران اما با تأکید بر جدی‌بودن آثار مسمومیت‌ها بر بدن و سلامتی دختران خواهان اطلاع‌رسانی از وزارت بهداشت شدند.

کارگران شهرداری ایرانشهر در آستانه سال نو: پنج ماه حقوق معوقه و از حدود ۱۴ سال پیش عیدی و سنوات ما را پرداخت نکردند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، از ۱۴ سال انتظار کارگران شهرداری ایرانشهر برای دریافت عیدی و سنوات و هم‌چنین پنج ماه حقوق معوقه آن‌ها خبر داده است. ایلنا گفته که این کارگران در بخش خدمات، فضای سبز و آتش‌نشانی مشغول به کار هستند. در این گزارش، به نقل از این کارگران که در حال حاضر پنج ماه مزد معوقه طلبکارند، آمده است: «الان ۱۴ سال است که از شروع به کار ما در شهرداری می‌گذرد، اما شهرداری اعتقادی به پرداخت عیدی و سنوات ندارد». کارگران شهرداری ایرانشهر که نسبت به فشارها و وضعیت تمحیل شده به آن‌ها اعتراض دارند، می‌گویند: «تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود ۶۵۰ نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری‌ ایرانشهر مشغول به کار هستیم. اینکه به عنوان کارگر خدماتی و رفتگر همیشه حقوق و سایر مطالباتمان را با تأخیر چند ماهه می‌گیریم، بماند، حالا ۱۴ سال تمام است که منتظریم شهرداری، عیدی و سنوات ما را بپردازد.» انتشار این خبر در حالی است که ده‌ها کارگر شاغل در بخش خدمات شهری و فضای سبز شهرداری یاسوج صبح یکشنبه ۱۴ اسفندماه بار دیگر در اعتراض حدود ۹ تا ۱۲ ماه دستمزد معوقه مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر و شهرداری و استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

نیروهای نظامی ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز درگیر شدند

روزنامه هشت صبح افغانستان به نقل از منابع محلی در ولایت نیمروز از درگیری نظامی میان نیروهای نظامی ایران و طالبان در «ساحه گودر عبدالرحمان» خبر داد. بر بنیاد این گزارش درگیری از ساعت ۱۴ روز یکشنبه به وقت محلی آغاز شده و دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند. منابع محلی گفتند: «موشک‌های مرزبانان ایرانی به اطراف ساختمان قوماندانی امنیه طالبان در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، نیز برخورد کرده است.». خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است هم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «ظهر امروز بین نیروهای طالبان و مرزبانان کشورمان درگیری منجر به تیراندازی رخ داد که تلفات جانی و مالی نداشت.» علت این درگیری هنوز مشخص نشده است. پیش از این نیز نیروهای نظامی ایران در منطقه مرزی چند مرتبه با طالبان درگیر شده بودند.

خلبان‌های ذخیره نیروی هوایی اسرائیل در اعتراض به «اصلاحات» قضایی نتانیاهو اعلام اعتصاب کردند

روز یکشنبه پنجم مارس / ۱۴ اسفند، ۳۷ نفر از ۴۰ خلبان ذخیره در اسکادران ۶۹ نیروی هوایی اسرائیل در اعتراض به اصلاحات قضایی جنجال‌برانگیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، به فرمانده اسکادران و فرماندهان نیروی هوایی اعلام کردند که در تمرین‌ها یا خدمت نظامی حاضر نخواهند شد. خلبان‌های جت‌های جنگی اسکادران ۶۹ نیروی هوایی اسرائیل مسئولیت هدایت جنگنده‌های تاندربرد اف۱۵ را بر عهده دارند که مختص حملات دوربرد است. این خلبان‌ها اعلام کردند که به جای شرکت در تمرین‌های نظامی، در محیطی خارج از دفاتر حکومتی جمع خواهند شد و درباره اصلاحات قضایی بحث خواهند کرد. در هفته گذشته نیز نیروهای ذخیره در هشت هزار و ۲۰۰ واحد امنیتی-اطلاعاتی و نیز متخصصان امنیت سایبری در همین راستا دست به اعتصاب زدند. «اصلاحات» قضایی نتانیاهو به پارلمان اسرائیل، که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای راست افراطی و بنیادگرای وفادار به نتانیاهو است، اجازه خواهد داد با رأی اکثریت ساده تصمیم‌های دادگاه عالی را ملغی کند. همچنین، در نتیجه این اصلاحات، پارلمان کنترل عملی بر نامزدهای ریاست دادگاه عالی را در دست خواهد گرفت. اختیار دادگاه عالی برای رد مصوبات غیرقانونی پارلمان نیز به شدت محدود خواهد شد. در واکنش به این اصلاحات، مجموعه‌ای تظاهرات گسترده در هفته‌های اخیر رخ داده است. در هفته گذشته، شهروندان اسرائیل بزرگراه تل‌آویو به اورشلیم (قدس) را مسدود کردند. رسانه‌ها از درگیری‌های خشونت‌آمیز میان پلیس اسرائیل و معترضان خبر داده‌اند.

جمعی از معلولان در اعتراض به پرداخت نشدن معوقاتشان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند

بنا بر گزارش کمپین «پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» که مسائل مربوط به معلولان در ایران را پیگیری می‌کند، امروز یکشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱، جمعی از معلولان و اعضای خانواده‌هایشان و مدیران مراکز نگهداری و توانبخشی و مثبت زندگی بهزیستی، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات ۸ ماهه و عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، مقابل این سازمان تجمع اعتراضی بر پا کردند. در روزهای اخیر ، کمپین معلولان با با توجه به وضعیت اسف‌بار معیشتی افراد دارای معلولیت، حدود ۵۰ درصد بودجه‌ معوقه، حذف ردیف، و عدم اراده سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه‌های معوقه و رسیدگی به مطالبات معلولان فراخوان تجمع اعتراضی داده بود. پیش‌تر «انجمن عالی مراكز توانبخشی غير دولتی معلولان كشور» در بیانیه‌ای تجمع روز یکشنبه را فرصتی برای همه مديران ،مراكز توانبخشی جهت بيان بی واسطه، فشار‌های روز افزون و كمرشكن اداره مراكز توانبخشی، كه در نهايت متضرر اصلی آن يكصدو پنجاه هزار نفر از معلولان و سالمندان خدمت‌گيرنده در مراكز توانبخشی است، دانسته بود.

کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به معوقه مزدی بار دیگر تجمع کردند

کارگران شهرداری یاسوج ۹ تا ۱۲ ماه دستمزد معوقه دارند. مدیران شهرداری به آن‌ها گفته‌اند تا پایان سال تنها یک ماه از معوقات مزدی را پرداخت می‌کنند. ده‌ها کارگر شاغل در بخش خدمات شهری و فضای سبز شهرداری این شهر صبح یکشنبه بار دیگر در اعتراض به این وضعیت مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر و شهرداری و استانداری کهکیلویه و بویراحمد تجمع کردند. کارگران شهرداری در روزهای گذشته نیز در اقدامی مشابه مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند. آنها به خبرنگاران رسانه‌های محلی گفتند که پرداخت نشدن دستمزدها موجب این شده که در آستانه نوروز در تنگنای مالی قرار بگیرند. معاون سیاسی، امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیشتر «جذب نیروی مازاد» را موجب مشکلات مالی شهرداری یاسوج عنوان کرده و از نهادهای دولتی خواسته بود «هرچه سریع‌تر بدهی خود به شهرداری را بپردازند».

دستگاه قضایی حکومت ایران دست‌کم پنج زندانی را در ۱۰ روز گذشته اعدام کرده است

دستگاه قضایی حکومت ایران همچنان از طریق اجرای حکم اعدام جان شهروندان را می‌گیرد. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در گزارشی از اجرای حکم یک زندانی در زندان مرکزی رشت در سحرگاه پنج‌شنبه ۱۱ اسفند‌ماه ۱۴۰۱، خبر داده است. هویت این زندانی قربان قربانپور احراز شده است. او پیش‌تر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود. اجرای حکم اعدام این زندانی درحالی صورت می‌گیرد که پنج‌شنبه چهارم اسفندماه نیز حکم اعدام دو زندانی به‌نام‌های حسن عباسی و علی رضایی که با اتهام مشابه به قصاص نفس محکوم شده بودند، در این زندان به اجرا درآمد. سازمان حقوق بشر ایران در گزارش جداگانه‌ای از اجرای حکم اعدام یک زندانی دیگر در سحرگاه چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در زندان مرکزی همدان خبر داده است. بنا بر این گزارش این زندانی که هویتش محمد دوستی‌نژاد، ۲۹ ساله و اهل هرسین احراز شده، پیش‌تر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود. پیش‌تر آژانس خبری کُردپا در همین ارتباط خبر داده بود که صبح روز سه‌شنبه نهم اسفندماه، حکم اعدام یک زندانی به نام کیومرث صادق‌پور اهل شهر کرند غرب که پیش‌تر با اتهام مشابه به اعدام محکوم شده بود، در زندان دیزل آباد کرمانشاه به اجرا درآمده است. طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

همزمان با تداوم «حمله شیمایی» به چند مدرسه دیگر وزیر آموزش و پرورش از اولیاء دانش‌آموزان عذرخواهی کرد

تا ظهر یکشنبه به وقت ایران حداقل دانش‌آموزان چهار مدرسه دیگر در شهرهای تبریز، گیلانغرب، اصفهان و فولاد شهر «مسموم» شدند. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان که گفته می‌شود پیامد حمله شیمیایی به مدارس است، از اولیاء دانش‌آموزان عذرخواهی کرد. او به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت: «از این‌ که در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان نگران شدند، واقعا عذرخواهی می‌کنیم. منتظریم دوستان نتیجه را به ما اعلام کنند. ما نگرانی اولیاء را کاملا درک و بطور جد پیگیری می‌کنیم.». او از تشکیل «کمیته فوریت‌ها» در آموزش و پرورش استان‌ها خبر داد و از مدیران مدارس خواست «اولیاء و دانش آموزان را حتما نسبت به موضوع توجیه کنند». وزیر آموزش و پرورش درباره عوامل حمله شیمایی به مدارس توضیحی نداد. پیشتر یک معاون وزیر بهداشت و درمان این حملات را سازماندهی شده خوانده بود. رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی هم مدعی شده‌اند که این حملات از سوی «عوامل خارجی» و با هدف «ناکارآمد نشان دادن نظام» انجام شده است. خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است در همین رابطه از بازداشت سه نفر خبر داده است اما وزیر کشور در یک نشست خبری گفته بود که هیچ فردی بازداشت نشده و هیچ سرنخی در باره عوامل مسمومیت دانش‌آموزان وجود ندارد.

یک کارگر در بجنورد در اثر حادثه کار جان خود را از دست داد

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در گزارشی از مرگ یک کارگر دیگر در حین کار خبر داده است. بنا بر بنیاد این گزارش، عصر جمعه ۱۲ اسفند یک راننده تراکتور حین کار در ارتفاعات روستای «بهنان» بخش مرکزی شهرستان بجنورد بر اثر واژگونی تراکتور جان باخت. در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است، اما به گفته ابراهیم سارمی ، معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان شمالی، این حادثه در زمین‌های کشاورزی در ارتفاعات روستای مهنان اتفاق افتاده و امدادگران علی‌رغم تلاش زیاد و طی مسیرهای صعب‌العبور موفق به نجات این کارگر نشدند. در ایران بر بنیاد گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری منجر به مصدومیت یا مرگ رخ داد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما ادعا می‌کند طی سال گذشته حدود ۱۳ هزار حادثه کاری ثبت کرده است و کمتر از ۸۰۰ کارگر در جریان این حوادث جان خود را از دست دادند.