ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر محمد باقری به عراق: دیدار با رهبر حشدالشعبی و مقام‌های بغداد برای ارتقای همکاری‌های امنیتی و خلع سلاح کُردهای مخالف حکومت ایران

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۳ آذر / ۴ دسامبر با فالح الفیاض، رهبر شبه‌نظامیان حشدالشعبی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. او روز یکشنبه به عراق سفر کرد. باقری همچنین روز دوشنبه در بغداد با عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهوری این کشور در مورد افزایش همکاری‌های دو کشور در «امنیت مرزها» گفت‌وگو کرد. در این دیدار رشید از توافق‌نامه امنیتی میان عراق و ایران تمجید کرد. محمد باقری روز یکشنبه نیز با عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق دیدار و درباره «تقویت امنیت دو کشور به‌ویژه امنیت مرزهای عراق و ایران» و افزایش تلاش در زمینه اطلاعاتی گفت‌وگو کرد. محمد العباسی، وزیر دفاع و عبدالامیر رشید یارالله، رئیس ستاد نیروهای مسلح عراق هم در این روز با باقری دیدار کردند. «خلع سلاح» کرُدهای مخالف حکومت ایران در اقلیم کردستان عراق از موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف بود. در شهریور سال جاری، در جریان دیدار فواد حسین، وزیر امور‌ خارجه عراق با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تهران اعلام شد که بر پایه توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، بسیاری از مقرهای احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق تخلیه شده‌اند. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق ۱۵ آبان / ۶ نوامبر سال جاری گفت: «تمامی شبه‌نظامیان مخالف ایرانی از محل خود به مناطق دوردست منتقل شده‌اند.» با این حال، چند مقام عراقی در بغداد و اربیل تأکید کرده‌اند که اجرای کامل توافق ایران و عراق درباره دور کردن کردهای مخالف حکومت ایران از نوار مرزی دو کشور و خلع سلاح آن‌ها همچنان با موانعی مواجه است. نشریه «العربی الجدید» نوشته است که ایران هنوز این موضوع را تأیید نکرده و اقلیم کردستان عراق نیز که محل حضور کُردهای ایرانی است در این‌باره سکوت کرده است.

در پی فوران آتشفشان کوه ماراپی در اندونزی، چندین کوهنورد کشته و مفقود شدند

مقام‌های محلی اندونزی اعلام کردند که در پی فوران کوه ماراپی در اندونزی، ۱۱ کوهنورد کشته و ۱۲ کوهنورد دیگر مفقود شده‌اند. به‌گفته مقام‌ها، هنگام فوران آتشفشان در غرب سوماترا در روز یکشنبه ۱۲ آذر/ ۳ دسامبر، ۷۵ نفر در منطقه بودند که ۲۶ نفر از آنها تخلیه نشدند. عبدالمالک، رئیس آژانس جست‌وجو و نجات این منطقه در اندونزی، گفت: «۲۶ نفر هستند که تخلیه نشده‌اند، ما ۱۴ نفر از آنها را پیدا کردیم، سه نفر زنده و ۱۱ نفر مرده پیدا شدند.» فیلم‌های ویدئویی فوران روز یکشنبه ابر عظیمی از خاکستر آتشفشانی را نشان می‌دهد که در آسمان پخش شده و ماشین‌ها و جاده‌ها پوشیده از خاکستر آتشفشانی هستند. یک فوران کوچک در روز دوشنبه، نیروهای امدادی را مجبور به توقف عملیات خود کرد. به‌گفته آژانس آتشفشان‌شناسی اندونزی، این کشور در به اصطلاح «حلقه آتش» اقیانوس آرام قرار دارد و دارای ۱۲۷ آتشفشان فعال است، از جمله کوه ماراپی. کوه ماراپی که در حال حاضر در سطح دوم هشدار از مقیاس هشدار چهار مرحله‌ای اندونزی قرار دارد، در میان فعال‌ترین آتشفشان‌های سوماترا قرار دارد. مرگبارترین فوران شناخته‌شده این آتشفشان در سال ۱۹۷۹، ۶۰ نفر را کشت.

در آستانه مراسم اهدای جایزه نوبل صلح، نرگس محمدی از تماس و ملاقات در زندان اوین محروم شد

یک منبع آگاه دوشنبه ۱۳ آذر اعلام کرد که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به دستور مسئولان این زندان از روز شنبه ۱۱ آذر از امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شده است. این منبع آگاه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است تصمیم جدید مسئولان زندان اوین نگرانی‌های خانواده نرگس محمدی را در پی داشته است. نرگس محمدی ۲۵ آبان‌ماه سال جاری جهت انجام معاینه‌های پزشکی از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد. او یک روز پیش از این رویداد، به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری از اعزام به بیمارستان محروم مانده بود. در معاینه‌های پزشکی نرگس محمدی در ۱۷ آبان گرفتگی دو رگ قلب، جمع شدن مایع دور قلب و التهاب شدید مری این زندانی محرز شد. نرگس محمدی مهرماه سال ۹۹، پس از تحمل حدود پنج سال و نیم حبس از زندان زنجان آزاد شد. او سپس به‌دلیل پرونده دیگری در دوران حبس به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد. او در آبان‌ماه ۱۴۰۰، در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد جان‌باختن ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در کرج بازداشت شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به هشت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید و سایر محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرد. نرگس محمدی در پرونده دیگری که در دوران حبس علیه او گشوده شده، مهرماه سال گذشته به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازت‌های تکمیلی محکوم شد. در مرداد امسال نیز در پرونده‌ای دیگر که در طول دوران حبس علیه او گشوده شد، دادگاه انقلاب تهران او را به یک سال حبس تعزیزی محکوم کرد. کمیته نوبل ۱۴ مهر / ۶ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای نرگس محمدی را به‌دلیل پایداری در راه آزادی و حقوق بشر برنده نوبل صلح سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. این جایزه قرار است یکشنبه آینده ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر اهدا شود.

دولت هلند به دادگاه فراخوانده شد: در دادخواست آمده صادرات قطعات اف-۳۵ به اسرائیل به مثابه «شراکت در جنایت» است

دولت هلند به دلیل اتهامات مربوط به نقش این کشور در صادرات قطعات جت جنگنده اف‌-۳۵ به اسرائیل با یک چالش قانونی مواجه شد. رویترز دوشنبه ۱۳ آذر/ ۴ دسامبر گزارش داد که در متن شکایت از دولت هلند آمده است که این اقدام به مثابه شراکت هلند در «جنایات جنگی ادعایی در غزه» است. سه سازمان حقوق بشری، از جمله شاخه هلندی آکسفام، این دادخواست را به دادگاه منطقه‌ای لاهه ارائه و اعلام کردند که صادرات قطعات هواپیماهای جنگنده، اسرائیل را قادر می‌سازد نوار غزه را بمباران کند. این سازمان‌ها در دادخواست خود نوشته‌اند: «اسرائیل اصول اساسی قوانین جنگ مانند تمایز بین اهداف غیرنظامی و نظامی و اصل تناسب را نادیده می‌گیرد.» اسرائیل انجام جنایات جنگی را رد می‌کند و می‌گوید نیروهایش هنگام نبرد با شبه‌نظامیان فلسطینی که در مناطق پرجمعیت غیرنظامی فعالیت می‌کنند، از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند. هلند دارای یک انبار منطقه‌ای است که قطعات اف‌ـ‌۳۵ متعلق به ایالات متحده آمریکا را ذخیره می‌کند. ارسال قطعات این جنگنده به شرکای آمریکا از همین زاغه در هلند انجام می‌شود. اسناد دولتی نشان می‌دهد که چندین هفته پس از حملات حماس در ۷ اکتبر، دولت هلند اجازه ارسال محموله قطعات ذخیره برای اف‌ـ۳۵های اسرائیلی را داد. وزارت دفاع هلند که بر صادرات نظامی این کشور نظارت دارد، در مورد دادخواست کنونی اظهارنظر نکرد، اما هفته گذشته در نامه‌ای به پارلمان این کشور گفت که بر اساس اطلاعات فعلی، «نمی‌توان ثابت کرد که جنگنده‌های اف‌ـ۳۵ در نقض فاحش قوانین بشردوستانه جنگ دخالت داشته‌اند». رسیدگی به این دادخواست روز دوشنبه در دادگاه لاهه خواهد بود و وکلای دولت متن دفاعیه‌شان را امروز تسلیم خواهند کرد. رأی دادگاه تا دو هفته دیگر صادر خواهد شد. بر اساس گزارش منابع فلسطینی، بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر از ساکنان نوار غزه تا روز یکشنبه کشته شده‌اند. دور جدید جنگ میان اسرائیل و فلسطین پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد که در آن ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۰۰ نفر اسیر شدند.

۷۰ درصد مخازن سدها‌ی استان اردبیل خالی است و ۶۰ درصد جریان روان آب رودخانه‌های این استان کاهش یافته است

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، علی حیدری، مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل دوشنبه ۱۳ آذر گفت زنگ خطر بحران آب در این استان به صدا درآمده و «۷۰ درصد مخازن سدهای اردبیل در حال حاضر خالی است». علی حیدری گفت: «مجموع ظرفیت سدهای استان ۳۸۲ میلیون مترمکعب است که این ظرفیت به کمتر از نصف یعنی حدود ۱۱۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته و ما وضعیت نگران‌کننده‌ای را در تأمین آب شرب شهرها و روستاها شاهد هستیم.» به‌گفته حیدری، از ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب سد یامچی استان اردبیل تنها ۱۶ میلیون مترمکعب این سد دارای آب است و بیش از سه میلیون مترمکعب آب نیز حجم مرده و غیرقابل استفاده است. حیدری افزود: «با کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به کوتاه‌مدت و ۶۰ درصدی نسبت به بلندمدت جریان روان آب رودخانه‌های استان نیز با ۶۰ درصد کاهش مواجه شده که این خطر تأمین منابع آب را به صورت پایدار افزایش داده است.» مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل تأمین آب آشامیدنی مرکز استان را «پیچیده» توصیف کرد و افزود مهاجرت و تمرکز نیمی از جمعیت استان در اردبیل نیاز آبی و استفاده حداکثری از منابع را افزایش داده است. او همچنین هشدار داد که حدود یک سوم منابع آب‌های زیرزمینی مرکز استان از بین رفته و اضافه برداشت‌ها و فرونشست دشت در استان اردبیل «خطر جدی» است.

چند کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند

«کردپا» گزارش داد که در روز دوشنبه ۱۳ آذر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در نوار مرزی «هنگه‌ژال» بانه، یک کولبر به نام اهون دشتی کشته شد. بنا به این گزارش، نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی اقدام به تیراندازی به سمت این کولبر کردند. اهون دشتی ۲۸ سال سن داشت و اهل روستای میرده از توابع شهرستان بانه بود. تاکنون پیکر او به خانواده‌اش تحویل داده نشده است. «کولبرنیوز» نیز گزارش داد که روز شنبه ۱۱ آذر، سه کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند. هویت این کولبران طالب یوسفی و امید شکری، هر دو اهل روستای دشە و همچنین حسن (نام خانوادگی نامشخص)، اهل روستای داریان از توابع شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه گزارش شده است. گفته می‌شود که آن‌ها از ناحیە پا و گردن مورد هدف تیراندازی قرار گرفتند. از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا آذر، در مجموع ۱۸ کودک کولبر کشته یا زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش «کولبرنیوز» از تعداد ۱۸ کولبر کشته یا زخمی شده، یک کودک کولبر با هویت فاروق علیزاده با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شده و ۱۷ تن دیگر در این بازه زمانی زخمی شدند.

مهاجم حمله در پاریس از تبار ایرانی و متولد فرانسه است

وب‌سایت روزنامه لومند در فرانسه روز سوم دسامبر / ۱۲ آذر نوشت که مهاجمی که در مرکز شهر پاریس با چاقو و چکش به رهگذران حمله کرده، نامش آرمان رجب‌پور میاندوآب، ۲۶ ساله، متولد فرانسه و از تبار ایرانی است. در نتیجه این حمله در سوم دسامبر، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. رجب‌پور میاندوآب سابقه بستری شدن به دلیل اختلالات روانپزشکی دارد. یک منبع امنیتی فرانسه که با خبرگزاری فرانسه در این مورد گفت‌وگو کرده است، گفت که درمان پزشکی این مهاجم به دلیل افکار «بسیار تلقین‌پذیر»، «ناپایداری» و گرایشش به اسلام‌گرایی افراطی آغاز شده بود. پس از مرخص شدن از بیمارستان در سال ۲۰۲۲، منابع امنیتی در چند ماه اولیه دلگرم بودند که او از مذهب خود را جدا کرده است. کمی پیش از حمله، این مهاجم ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. او در این پیام تصویری، به رویدادهای جاری و کشتار مسلمانان بی‌گناه اشاره کرد. پس از حمله، به گزارش وزارت کشور فرانسه، او در حال دستگیری به مأموران پلیس گفته بود که کشتار مسلمانان را دیگر نمی توانسته تحمل کند. آرمان رجب‌پور میاندوآب در سال ۱۹۹۷ در فرانسه از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد. او قبلاً توسط سرویس اطلاعات داخلی فرانسه در سال ۲۰۱۶ به دلیل یک حمله برنامه‌ریزی‌شده مورد بازجویی قرار گرفته بود. در آن زمان هم، او مظنون به برنامه‌ریزی برای یک حمله با چاقو بود. او نهایت به پنج سال حبس محکوم شد و در سال ۲۰۲۰ پس از چهار سال زندان آزاد شد.