ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان با آزادی موقت محمدمهدی وثوقیان، فعال دانشجویی مخالفت می‌کند

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که دادستان با آزادی موقت محمدمهدی وثوقیان، فعال دانشجویی و دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پژشکی اصفهان علی‌رغم این‌که برای او پیش‌تر قرار وثیقه صادر شده بود، مخالفت کرده است. این منبع آگاه هم‌چنین در رابطه با وضعیت این فعال دانشجویی گفت: «محمدمهدی دو هفته پس از دستگیری مادرش، معصومه یاوری، بازداشت شد تا معصومه را وادار به اعترافات دروغین کنند. به معصومه یاوری اتهامی مانند تخریب پایگاه بسیج زده‌اند، در حالی‌که او به تازگی عمل جراحی کرده بود و دارای مشکلات جدی از ناحیه کمر و گردن است و هرکس که او را از نزدیک دیده باشد می‌فهمد که انتساب چنین اتهاماتی به او دروغ است.» پیش از این نیز، محمدمهدی وثوقیان در جریان برخوردهای انضباطی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به تعلیق از تحصیل و هم‌چنین محرومیت از خوابگاه محکوم شده بود. بنا بر گفته‌های این منبع، «در حالی‌که با وعده آزادی او، مادرش را ناچار به اعتراف کرده‌اند، از آزادی این دانشجوی ۱۹ ساله نیز جلوگیری شده و گفته می‌شود که دادستان پرونده سنگینی را علیه او تشکیل داده است.» محمدمهدی وثوقیان در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، دستگیر شد و پس از سپری کردن دوران بازجویی‌اش‎ در بازداشتگاه اداره اطلاعات، مدتی پیش به زندان گلپایگان منتقل شد. معصومه یاوری پیش از این نیز در سال ۸۸ دستگیر و به هفت ‌سال زندان محکوم شده بود. او در نهایت پس از سپری کردن سه سال از دوران محکومیتش، از زندان آزاد شد.

سازمان ملل افزایش نفرت‌ورزی در جهان را اسفناک خواند

فولکر تورک، معاون دبیر کل سازمان ملل، شنبه چهارم نوامبر از «افزایش شدید نفرت‌پراکنی» در جهان پس از هفتم اکتبر ابراز تأسف کرد. او در بیانیه‌ای سر بر آوردن مجدد گفتارهای مملو از نفرت‌پراکنی از جمله یهودستیزی و اسلاموفوبی را باعث تاسف عمیق خواند. در بخشی از بیانیه او آمده است: «این بحران هم از فلسطینی‌ها و هم از یهودی‌ها انسان‌زدایی کرده است. ما شاهد وسعت‌ گرفتن گفتارهای پرنفرت، پرخشونت و تبعیض‌آمیز هستیم. شکاف‌ها هر لحظه عمیق‌تر می‌شوند و جهان به‌گونه‌ای دو قطبی شده است که آزادی بیان و آزادی تجمع صلح‌آمیز به خطر افتاده است.» او همچنین اضافه کرد که گفتارهای پرنفرت، اسلام‌ستیزانه و یهودستیزانه در سراسر جهان چند برابر شده است در حالی‌که حقوق بین‌الملل در این مورد واضح است: هرگونه دعوت به نفرت ملی، نژادی یا مذهبی که باعث تبعیض، خشونت یا برانگیختی شود، ممنوع است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، دو برادر بلوچ را در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخت

دستگاه قضایی حکومت ایران، سحرگاه شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جان دو برادر بلوچ را در زندان مرکزی زاهدان با اجرای حکم اعدام گرفت. خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، اسامی این دو زندانی را سعید علی‌زهی ۲۵ ساله و اسماعیل علی‌زهی ۲۹ ساله اعلام کرده و نوشته است که آن‌ها کارگر و فاقد شناسنامه بودند و به اتهام مرتبط با «مواد مخدر» اعدام شدند. همچنین «حال‌وش» در رابطه با پرونده این دو برادر اعدام‌شده بلوچ نوشته است: «اسماعیل و سعید در سال ۱۴۰۰، در منطقه مرزی زابل با اتهام مواد مخدر بازداشت شدند. از این دو برادر موادی کشف نشده و ماموران به عمد برای آنان پرونده‌سازی کرده‌اند. حتی در دادگاه انقلاب زابل این دو برادر اتهام مطروحه مواد مخدر علیه خود را قویا رد کرده‌اند، اما قاضی به دفاعیات آنان توجهی نکرده و حکم اعدام برای آنان صادر کرد.» مواد مخدر، عنوان اتهامی‌ست که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست یا استفاده از آن، شهروندان بلوچ را در حالی که از حق و حقوق یک زندانی در زمان بازداشت از جمله حق داشتن وکیل تعیینی محروم شده یا تحت سرکوب و شکنجه‌های شدید روحی و جسمی وادار به اعتراف علیه خود می‌شوند، اعدام می‌کند.

در پی زمین‌لرزه در نپال بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند

زلزله‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر در نپال بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت. در پی این زمین‌‌لرزه که ساعت ۲۳ و ۴۷ دقیقه به وقت محلی منظقه جارجارکوت در غرب کشور نپال را لرزاند، دست‌کم ۱۳۷ نفر کشته شدند. نیروهای امنیتی برای کمک به امدادگران در مناطق ناهموار جاجارکوت و روکوم، در ۵۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو، مستقر شده‌اند. این زمین لرزه در منطقه وسیعی از جمله در کاتماندو و دهلی پایتخت هند احساس شد. در پی این زمین لرزه صدها تن دیگر زخمی و هم‌چنان زیر آوار مانده‌اند. به نوشته رویترز، مقامات نپال نگران هستند که در ساعات‌های آینده تعداد قربانیان افزایش یابد، زیرا اولین امدادگران تنها اوایل روز شنبه به منطقه تپه‌ای نزدیک مرکز زمین لرزه، در حدود ۵۰۰ کیلومتری (۳۰۰ مایلی) غرب کاتماندو رسیدند و جست‌وجو برای بازماندگان را آغاز کردند. هاریش چاندرا شارما، یکی از مقامات منطقه جاجارکوت در تماس تلفنی با رویترز گفته است: «تعداد مجروحان ممکن است صدها نفر باشد و تلفات نیز ممکن است افزایش یابد. هم‌چنین مقام‌های نپال گفته‌اند، اگرچه شدت این زمین لرزه شدید نبود، اما به دلیل کیفیت پایین ساخت و ساز در این منطقه و این‌که این حادثه شب رخ داده، خسارات و تلفات احتمالی زیاد خواهد بود.

ملا عبدالغنی برادر با هیأتی از طالبان به تهران رفت

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی از سفر یک هیأت عالی‌رتبه اقتصادی افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر در روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه به تهران خبر داده و نوشته است که این سفر به منظور «توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور» انجام شده است. این هیأت متشکل از ۳۰ مقام طالبان است. به نوشته ایسنا، قرار است هیأت طالبان در این سفر در مورد روابط دو جانبه، تجارت، ترانزیت، حمل و نقل، زیرساخت‌ها و و راه‌آهن با مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، ارتباط منطقه‌ای، افزایش تجارت از طریق بندر چابهار، گسترش مشارکت افغانستان در این بندر و بحث در مورد توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، از دیگر موضوعات مورد بحث در این سفر اعلام شده است. ملا برادر پیش از این به عنوان مسئول دفتر سیاسی طالبان به تهران سفر کرده بود. این اولین سفر او در پست معاونت اقتصادی نخست‌وزیر به ایران است. خبرگزاری ایران به نقل از خبرگزاری صدای افعان (آوا) نوشته است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، در این سفر روی موضوعات اقتصادی، روابط دیپلماتیک بین دو کشور، مسائل مربوط به مهاجران و همچنین مسایل مربوط به منطقه و جهان تبادل نظر صورت خواهد گرفت.» در افغانستان دو سال است که طالبان بار دیگر بر سر قدرت نشسته‌اند. از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت موج فرار از این کشور افزایش چشمگیری داشته است. ایران به عنوان یکی از گذرهای مهاجران افغانستانی برای رسیدن به کشوری امن از همان آغاز سلطه طالبان اعلام کرد مهاجران را در اردوگاه‌های مرزی پنج‌گانه اسکان موقت می‌دهد و به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند.

شبکه حقوق بشر کُردستان: طی یک هفته گذشته دست‌کم ۲۴ کولبر در مناطق مرزی نوسود با شلیک نیروهای مرزبانی زخمی شده‌اند

تیراندازی مأموران نظامی به سمت کولبران همچنان قربانی ‌می‌گیرد. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، در یک هفته گذشته دست‌کم ۲۴ کولبر در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند. در ادامه شلیک ماموران مرزبانی به کولبران، پنجشنبه ۱۲ آبان، ۹ کولبر هدف شلیک گلوله ماموران نظامی ایران در مرز نوسود قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، هویت هفت نفر از این کولبران، کیوان هوشنگی، سیروان نادری، آروین (فامیلی نامشخص)، شهریار (فامیلی نامشخص)، صلاح (فامیلی نامشخص)، منصور (فامیلی نامشخص) و بختیار (فامیلی نامشخص) اعلام شده است. به نوشته شبکه حقوق بشر کُردستان، پیش‌تر هشتم آبان در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی به سوی کولبران در این منطقه مرزی یک کولبر به نام عرفان مرادی با اصابت گلوله به سرش به شدت زخمی شده و وضعیت این کولبر که به دلیل شدت جراحات به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طالقاتی کرمانشاه انتقال یافته، وخیم گزارش شده است. به علاوه، بنا بر اعلام این نهاد حقوق بشری، ششم آبان نیز گروهی از کولبران در این منطقه مرزی از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی از سوی نیروهای مرزبانی هدف تیراندازی قرار گرفتند که در اثر آن دست‌کم ۱۴ کولبر اهل جوانرود و ثلاث باباجانی با اصابت گلوله ساچمه‌ای زخمی شده بودند. بر پایه گزارش‌های ثبت‌شده در کولبرنیوز، که به صورت ویژه خبرهای مربوط به کولبران را رصد می‌کند، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۳ کولبر جان باختند و ۷۲ تن مجروح شدند که شلیک ماموران مرزبانی عامل مصدومیت یا قتل ۷۷ تن از آن‌ها بود.