ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با اجرای حکم، پیمان فرهنگیان را در زندان لاهیجان حبس کردند

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان چهارشنبه ۱۳ دی پس از آنکه به دادسرای رضوانشهر احضار شد، بازداشت و به زندان منتقل شد. با تأیید دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، او به یک سال زندان، دو سال تبعید و ممنوعیت خروج از کشور و بستن صفحه‌اش در اینستاگرام محکوم شده است. فرهنگیان را در یک پرونده دیگر به ۳۸ سال زندان محکوم کرده بودند. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال کاهش یافت و هفت سال به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد. نیروهای امنیتی طی سال‌های اخیر چند مرتبه این شاعر مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند.

داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت دو انفجار کرمان را برعهده گرفت: «هر دو انفجار انتحاری بودند»

گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرام که گفته می‌شود متعلق به این گروه است، مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت. داعش در این بیانیه دو انفجار را «انتحاری» عنوان کرده و گفته است: «دیروز عمر الموحد و سیف‌الله مجاهد، دو نفر از برادران به سوی تجمع بزرگ شیعیان مشرک در کنار مزار رهبر کشته شده خود قاسم سلیمانی در شهر کرمان در جنوب ایران رفته و کمربندهای انفجاری خود را در میان جمعیت منفجر کردند که بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان مشرک را کشت یا زخمی کرد.» روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. این انفجارها در نزدیکی ورودی گورستان این شهر و در ساعاتی به‌وقوع پیوست که جمعیت نسبتاً زیادی در حال تردد در آن منطقه بودند. از ابتدای وقوع این رویداد برخی مقام‌های جمهوری اسلامی تلویحاً و یا به‌طور مستقیم انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفتند. اسرائیل در واکنش به این بسنده کرد که در حال حاضر بر روی غزه و حماس متمرکز است. مسئولان جمهوری اسلامی همچنین روز گذشته گفته بودند بمب‌ها در مسیر راهپیمایی جاسازی شده بود اما عصر پنج‌شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا به‌نقل از شاهدان نوشت انفجار نخست انتحاری بود. ابوحذیفه الانصاری، سخنگوی داعش نیز روز پنج‌شنبه در پیامی صوتی در شبکه تلگرام درباره جنگ غزه «همه سربازان و حامیان» داعش در «جهان اسلام» را فراخواند تا برای انتقام مسلمانان و مردم فلسطین در غزه، در هر کجای جهان «بدون تمایز بین غیرنظامیان و نظامیان» بسیج شوند. الانصاری گفت «این جنگی مقدس است، نه برای سرزمین یا وطن، بلکه علیه یهودیان متحد با صلیبی‌ها». سخنگوی داعش همچنین از ائتلاف «ایران شیعه» و «گروه‌های سنی فلسطین» به‌عنوان نیروهای نیابتی ایران انتقاد کرد.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل: ۸۵ درصد جمعیت غزه آواره شده‌اند

به‌گزارش آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، از زمان آغاز جنگ در خاورمیانه، از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۱,۹ میلیون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند. این تعداد معادل ۸۵ درصد جمعیت غزه است. این آژانس گفته است که خانواده‌ها در غزه مجبور می‌شوند بارها و بارها در جست‌وجوی منطقه امن جابه‌جا شوند و در نتیجه مدام بی‌سرپناه می‌شوند. فیلیپ لازارینی، کمیسرعالی این آژانس گفت مردم فلسطین با مجازات دسته‌جمعی روبه‌رو هستند. یکشنبه گذشته نیز توماس وایت، از مدیران اونروا در شبکه اجتماعی ایکس گفته بود که ۴۰ درصد فلسطینی‌ها در نوار غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. به‌گفته مقامات بهداشتی غزه، تا کنون در این جنگ حدود ۲۲ هزار فلسطینی کشته و ۵۷ هزار نفر زخمی شده‌اند. براساس برآوردهای سازمان ملل، حدود ۷۰ درصد از کشته‌شدگان زن و کودک هستند. دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه اعلام کرد که هفته آینده به موضوع «نسل‌کشی اسرائیل در غزه» رسیدگی خواهد کرد. براین اساس پنج‌شنبه هفته آینده ابتدا شکایت آفریقای جنوبی در این زمینه شنیده خواهد شد و سپس اسرائیل یک روز بعد می‌تواند نظر خود را بدهد. شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در پایان ماه دسامبر گذشته مطرح شد. آفریقای جنوبی در شکایت خود گفته است که اسرائیل در غزه درگیر «اقداماتی برای نسل‌کشی» است. اسرائیل قویاً این ادعا را رد کرده و «بی‌اساس» خوانده است.

خبرگزاری رسمی دولت ایران: حمله اول در کرمان «قطعا انتحاری بود»

یک روز پس از آنکه دو انفجار پیاپی در مسیر آرامستان کرمان رخ داد، جزئيات تازه‌ای از این واقعه بیان شده است. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، (ایرنا)، عصر پنجشنبه ۱۴ دی به نقل از یک منبع آگاه گفت که حمله اول «قطعا انتحاری بوده است». این منبع آگاه که نامش فاش نشده است، گفت: «بررسی صحنه انفجار گلزار شهدای کرمان در ساعات اولیه، حکایت از عملیات بمب‌گذاری با بسته‌های انفجاری داشت اما بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که قطعا انفجار اول در نتیجه اقدام عامل انتحاری بوده است.» او ادعا کرد عامل انتحاری انفجار اول که یک مرد بود «در نتیجه انفجار کاملا تکه تکه شده و کار شناسایی عامل انتحار در دست بررسی است.». به گفته این مقام آگاه نتیجه انفجار دوم هم در دست بررسی است. او در عین حال گفت: «به احتمال زیاد این عملیات نیز انتحاری بوده است». دو انفجار پیاپی در مسیر مدفن قاسم سلیمانی که دی ۱۳۹۸ در عراق هدف ترور آمریکا قرار گرفت در ۱۳ دی جان دست‌کم ۸۴ تن را گرفت و ۲۸۴ تن را مجروح کرد.

تداوم روزهای مرگبار برای کارگران: سه کارگر کشته شدند، دو کارگر مصدوم

طی یک روز حداقل پنج کارگر در ایران مصدوم یا کشته شدند. دو تن از کارگرانی که کشته شدند، کارگر ساختمانی بودند. عباس شیری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی قم چهارشنبه ۱۳ دی گفت که در یک حادثه رانندگی دو تن از کارگران آرماتوربند پروژه مسکن ملی شهر جدید پرنیان در نزدیکی قم کشته شدند و یک همکار دیگر آنها مصدوم شد. به گفته او حال کارگر مصدوم نیز به شدت وخیم است. هویت هیچ یک از این کارگران تا کنون فاش نشده است. در یک حادثه مرگبار دیگر یک کارگر زغال‌سازی در روستای «بید راویز» از توابع رفسنجان به دلیل سقوط به داخل چاه جانش را از دست داد نام این کارگر جانباخته نیز اعلام نشد. رسانه‌ها گفتند که نیروهای امداد و نجات پس از چند ساعت پیکر بی‌جان این کارگر را از چاه بیرون کشیدند. در حادثه دیگری یک کارگر چاه‌کن در منطقه یحیی‌آباد آران و بیدگل حین انجام کار دچار حادثه و به همین دلیل مصدوم شد. علت این حادثه را رسانه‌های داخلی ایران «رها شدن سطل» از دست کارگری که خاک چاه را بیرون می‌کشید و برخورد آن با سر کارگر چاه‌کن گزارش کردند. نیروهای امداد و نجات کارگر مصدوم را از چاه بیرون کشیدند و به بیمارستان منتقل کردند. سازمان پزشکی قانونی ایران در یک گزارش از افزایش ۱۵ درصدی حوادث کاری مرگبار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داده است. بر بنیاد این گزارش طی شش ماه ۱۰۷۷ کارگر جانشان را از دست دادند.

۱,۵ کیلومتر از کابل‌های برق ورزشگاه آزادی دزدیده شد

۱,۵ کیلومتر از کابل‌های برق در مجموعه ورزشی آزادی تهران به سرقت رفته است. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم این سرقت در مدت دو سه روز اخیر در ضلع شرقی مجموعه ورزشی آزادی صورت گرفته و سبب شده است تا اردوی تیم‌های مربوط به فدراسیون‌هایی که در این ضلع ورزشگاه فعالیت دارند، تعطیل شود. بنا به این گزارش، نزدیک به دو هفته پیش نیز آب و برق آکادمی فوتبال و مجموعه پِک (محل تمرین تیم ملی فوتبال) به دلیل مشابه قطع شده بود.

یک عضو بلندپایه حزب‌الله و سه نفر از همراهانش در حمله اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند

حزب‌الله لبنان پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در شهر الناقوره، واقع در جنوب لبنان، حسین هادی یزبک، مسئول حزب‌الله در این شهر و ابراهیم عفیف، هادی علی رضا و حسین علی محمد غزاله، سه نفر از همراهان او کشته شدند. دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که دو مسئول داخلی حزب‌الله و سه نفر از دیگر اعضای آن در ساعات پایانی چهارشنبه ۱۳ دی / ۳ ژانویه در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند. از شب گذشته تاکنون ۹ نفر از اعضا و مسئولان حزب‌الله لبنان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. مجموع کشته‌شدگان حزب‌الله از آغاز درگیری با اسرائیل پس از حملات حماس به این کشور به ۱۴۴ نفر رسید.