ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع‌های اعتراضی کارگران، بازنشستگان و تراکتورداران در اهواز، اصفهان و یاسوج

چهارشنبه ۱۳ تیر چند تجمع کارگری و صنفی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. در اهواز، کارگران ارکان ثالث نفت و گاز مناطق جنوبی ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران، این کارگران خواستار حذف پیمانکار، تغییر ساعات کار با در نظر گرفتن گرمای تحمل‌ناپذیر هوا و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت هستند و رفع مشکلات اقتصادی و صنفی خود هستند. در اصفهان، بازنشستگان ذوب‌آهن با مطالبه‌ی بیمه و خدمات درمانی مقابل استانداری تجمع کردند. بازنشستگان در این تجمع شعار می‌دادند «کشور پر درآمد، چه بر سر تو آمد!» همچنین گروهی از تراکتورداران در یاسوج در اعتراض به قطع سوخت مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. برخی از معترضان با تراکتورهایشان به این تجمع اعتراضی پیوستند و صفی حدود یک کیلومتر تشکیل دادند. تأمین سوخت برای کشاورزان و تراکتورداران غیرممکن شده است. این در حالی است که آنها با مشکلات معیشتی نیز روبه‌رو هستند. اعتراض‌های طبقاتی و معیشتی در حالی همچنان در نقاط مختلف کشور جریان دارند که برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مناظره‌ها و کارزار انتخاباتی خود تلاش کرده‌اند که با دادن وعده‌هایی خود را پشتیبان کارگران نشان دهند. فعالان مستقل کارگری در شبکه‌های اجتماعی سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به‌دلیل پیشینه آن‌ها در پیشبرد اهداف ضدکارگری و همچنین فساد مالی آن‌ها، وعده‌های غیرعملی دانسته‌اند.

یوفا درباره شادمانی بازیکن تیم ملی فوتبال ترکیه‌ با نشان‌دادن نماد راست‌های افراطی تحقیق می‌کند

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) تحقیقاتی را علیه مریح دمیرال، بازیکن ملی‌پوش فوتبال ترکیه به دلیل شادمانی گلی که در مسابقات قهرمانی اروپا زد، آغاز کرد. یوفا گفت در حال بررسی رفتار نامناسب احتمالی این بازیکن است. دمیرال روز سه‌شنبه ۱۲ تیر / ۲ ژوئیه در جریان بازی مرحله یک‌هشتم نهایی تیمش در مقابل اتریش پس از زدن گل به این تیم با انگشت‌های خود نماد گروه «گرگ‌های خاکستری» را نشان داد. «گرگ‌های خاکستری» یک گروه شووینیست راست‌گرای افراطی است که توسط اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان نظارت می‌شود. اگر دمیرال مجازات شود، ممکن است برای دیدار یک‌چهارم نهایی ترکیه مقابل هلند محروم شود. خود این بازیکن توضیح داد که با این عمل فقط می‌خواست به‌عنوان یک تُرک غرور خود را ابراز کند و هیچ پیام پنهانی پشت آن وجود نداشت. نانسی فائزر، وزیر کشور آلمان از رفتار دمیرال انتقاد کرد و گفت نمادهای راست‌گرایان افراطی ترکیه جایی در ورزشگاه‌ها ندارند. سازمان‌های حقوق بشری نیز از شادمانی این بازیکن انتقاد کردند. تیم ملی فوتبال ترکیه با نتیجه دو بر یک تیم اتریش را شکست داد و به مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات قهرمانی اروپا راه یافت.

انتخابات فرانسه: بیش از ۲۱۰ نامزد برای مقابله با جبهه راست از رقابت‌ها انصراف دادند

در حالی‌که چهار روز بیشتر به دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نمانده است، شمار زیادی از نامزدهای انتخابات به‌منظور کاهش بخت حزب راست‌گرای «مجمع ملی» از دور رقابت‌ها کنار کشیدند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه تا پایان مهلت شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیر / ۲ ژوئیه بیش از ۲۱۰ کاندیدا تصمیم گرفتند در دور دوم انتخابات شرکت نکنند. هدف از این اقدام، تمرکز بر روی «نامزد مشترک» و افزایش میزان احتمال کسب رأی از سوی رأی‌دهندگانی است که از راست‌گرایان افراطی پشتیبانی نمی‌کنند. کاندیداهای انصراف‌داده از ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از احزاب چپ و سبز و ائتلاف حامی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هستند. در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه حزب پوپولیست راست‌گرای «مجمع ملی» با ۳۳,۱۵ درصد آرا به قوی‌ترین حزب در این کشور تبدیل شد. پس از این حزب، ائتلاف «جبهه مردمی جدید» با حدود ۲۸ درصد و ائتلاف طرفداران مکرون نیز با حدود ۲۰ درصد قرار دارند.

زینب جلالیان به‌‌رغم درد شدید کماکان از خدمات درمانی مناسب محروم است

مسئولان زندان از اعزام زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی یزد، به مراکز درمانی علی‌رغم رنج بردن او از درد شدید خودداری کردند. به گزارش «شبکه حقوق بشر کردستان»، جلالیان در چند هفته‌ گذشته از درد شدیدی در پهلوی سمت راست خود رنج می‌برده اما با درخواست او برای انتقال به مراکز درمانی خارج از زندان و انجام آزمایش‌های ضروری برای تشخیص علت درد، مخالفت کرده‌اند. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که جلالیان را به بهداری زندان منتقل کردند اما پس از معاینه‌اش به دست پزشک عمومی و بدون انجام معاینه‌ تخصصی، او را به بند بازگرداندند. زینب جلالیان در حال سپری کردن هفدهمین سال حبس خود در زندان است. این فعال سیاسی کُرد که ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ در جاده کرمانشاه به سمت سنندج بازداشت شد و ماه‌ها انفرادی و شکنجه را تحمل کرد، تنها زندانی سیاسی زن دارای حکم حبس ابد در ایران است. زینب جلالیان تا کنون از دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی مناسب محروم مانده و به گزارش شبکه‌ حقوق بشر کردستان، به چند بیماری دیگر از جمله برفک دهان، ناخنک چشم، آسم، ناراحتی کلیوی و گوارشی مبتلاست. جلالیان اسفند گذشته و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به مردم ایران خواهان تحریم انتخابات شد و گفت: «من به خاطر شما پشت میله‌های زندان می‌مانم و شما هم به خاطر من فقط یک روز در خانه‌های خود بمانید و در این انتخابات فرمایشی شرکت نکنید.»

ازدحام جمعیت در مراسم مذهبی هندوها در شمال هند به مرگ ۱۲۱ نفر از جمله ۱۱۲ زن و هفت کودک انجامید

سه‌شنبه دوم ژوئیه / ۱۲ تیر، حضور بیش از حد مردم در یک مراسم مذهبی هندوها در شمال هند منجر به کشته‌شدن ۱۲۱ نفر شد، که اکثر آن‌ها زن بودند. به گزارش رویترز، جمعیت حاضر بیش از سه برابر بیشتر از جمعیت مجاز بوده است. حدود ۲۵۰هزار نفر در رویداد سه‌شنبه در بخش هاتراس از ایالت اوتار پرادش، حدود ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو پایتخت هند، حضور یافتند، در حالی‌که بنابر گزارش اولیه‌ی پلیس تنها برای حضور ۸۰هزار نفر مجوز صادر شده بود. بر اساس گزارش پزشکان حاضر در منطقه، بیشتر مرگ‌ها در نتیجه‌ی خفگی بوده است. یکی از مقام‌های پزشکی منطقه می‌گوید شمار مصدومان کمتر است زیرا اگر در ازدحام جمعیت گیر بیفتید مصدومیت‌ها عمدتاً شکستگی، خراش یا درد بدنی خواهد بود. به گفته‌ی مقام‌های ایالتی، ۱۱۲ نفر از ۱۲۱ کشته زن و هفت نفر کودک بوده‌اند. ۳۱ نفر نیز در این ماجرا مصدوم شده‌اند. در گزارش اولیه‌ی پلیس آمده است که وقتی سوراج پال سینگ معروف به «بهول بابا»، واعظ مراسم از خودرو پا بیرون گذاشت هیاهو شروع شد. هزاران نفر از مؤمنان فریادزنان به سوی خودرو دویدند و دیگرانی را که سر جایشان نشسته بودند زیر پا گذاشتند. برخی حاضران پس از افتادن در چاله‌های گل و لای محل، زیر پا ماندند. در ادامه، وقتی کارکنان واعظ شروع به سد راه مؤمنان کردند کار به آشوب کشید، بسیاری از کارکنان روی زمین افتادند. گروهی از مردم نیز به سوی دشت‌های اطراف دویده بودند تا از ازدحام بگریزند، اما در مسیر لیز خوردند و زیر پای بقیه‌ی جمعیت افتادند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی می‌خواهد برای مخالفان فعال انتخابات در خارج از کشور پرونده تشکیل دهد

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۳ مهر تصمیم تازه دستگاه قضائی در برخورد با مخالفان انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور را اعلام کرد. غریب‌آبادی گفت: «برای هر شخص ایرانی یا غیرایرانی که در خارج از کشور با توهین و تهدید و ضرب و شتم هموطنان و ایجاد رعب و وحشت بین آنان، مانع حضور ایرانیانی شوند که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور شرکت کنند، حسب گزارشات مردمی، وزارت امور خارجه، شاکیان خصوصی و اقدام مدعی‌العموم، پرونده کیفری تشکیل و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.» در دور نخست چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که جمعه ۸ تیر برگزار شد، در شهرهای مختلف جهان مخالفان شرکت در این انتخابات، در مقابل کنسولگری‌های جمهوری اسلامی و محل برگزاری انتخابات دست به تجمع‌های اعتراضی زدند. تصمیم جدید قوه قضائیه جمهوری اسلامی اقدامی در راستای خاموش کردن صدای معترضان در خارج از کشور است. دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه همزمان با ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس ششم اکتبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس اعلام که روز یکشنبه ۱۵ مهر / ۶ اکتبر سال جاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد. قیس سعید، ۶۶ ساله که ۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ قدرت را در تونس کاملاً در اختیار گرفت و دموکراسی جوان در این اولین کشور بهار عربی را متزلزل کرد، اعلام نکرده است که در انتخابات جدید ریاست جمهوری کاندیدا خواهد شد یا نه. با این حال انتظار می‌رود که او در این انتخابات به‌دنبال دور دوم ریاست جمهوری خود باشد تا پنج سال دیگر در این منصب بماند. قیس سعید از سال ۲۰۱۹ در قدرت است و دوره پنج ساله او در پاییز سال جاری به پایان می‌رسد. از بهار ۲۰۲۳ مخالفان اصلی او از جمله راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلامی-محافظه‌کار النهضه و عبیر موسی، رهبر حزب «الدستوری الحر» زندانی شده‌اند. از فوریه گذشته، حدود ۲۰ نفر از مخالفان و شخصیت‌های سیاسی دیگر نیز زندانی شده‌اند. آن‌ها به «توطئه علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند و قیس سعید آن‌ها را «تروریست» می‌داند. سازمان‌های غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل این بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند. قیس سعید در ماه‌های اخیر در چندین نوبت نیز دستور برکناری وزیران و مقام‌های بلندپایه را صادر کرده است. بحران سیاسی جدی که تونس از زمان کودتای قیس سعید درگیر آن بوده، با مشکلات جدی اقتصادی شامل رشد کُند حدود دو درصدی، افزایش نرخ فقر (چهار میلیون نفر از ۱۲ میلیون نفر تونسی) و بیکاری بسیار بالا (۱۵ درصد) همراه بوده است.

زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج در گرما با قطع آب مواجه شده‌اند

بیش از هفت روز است که زندانیان ساکن ندامتگاه مرکزی کرج، از جمله زندانیان سیاسی، عقیدتی با قطع مکرر آب مواجه هستند. به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این موضوع سلامت زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. افزون بر این عدم رسیدگی فوری به این وضعیت می‌تواند به بروز و گسترش انواع مختلف بیماری‌های محیطی منجر شود. در این ندامتگاه که زندانیان متفاوتی از جمله زندانیان سیاسی، عقیدتی ساکن هستند، چندین روز است با قطع مکرر آب روبه‌روست. این موضوع سلامتی زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. خانواده یکی از زندانیان این زندان سه‌شنبه ۱۲ تیر به هرانا گفت: «هفت روز است که از ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح تا ساعت پنج عصر آب مکرر قطع می‌شود. زمانی که وصل است آب به‌صورت قطره‌چکانی از لوله جاری می‌شود، به‌طوری که پر کردن یک کتری از آب بسیار زمان می‌برد. این معضل سلامت و بهداشت زندانیان را تحت تاثیر قرار داده است.» هرانا افزوده است که قطع مکرر آب در روزهای اخیر منجر به انباشت ظرف‌ها و لباس‌های کثیف زندانیان شده است. همچنین در چنین وضعیتی زندانیان به آب گرم برای استحمام نیز دسترسی ندارند. زندانیانی که وضعیت مالی بهتری دارند به‌ناچار با پرداخت هزینه‌های گزاف از فروشگاه زندان آب تهیه می‌کنند. این در حالی است که شرایط مالی همه زندانیان یکسان نیست و بسیاری از زندانیان در یک تبعیض آشکار بر مبنای وضعیت اقتصادی، از دسترسی به این گزینه نیز محروم هستند.