ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل خواستار پایان‌دادن به مصونیت طالبان از مجازات در جرایم حقوق بشری شد

سازمان عفو بین‌الملل جمعه ۱۲ اسفند / ۳ مارس در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا با ایجاد فوری راهکاری مستقل برای بررسی جرایم حقوق بشری در افغانستان، به مصونیت طالبان از مجازات پایان بدهد. در بیانیه‌ عفو بین‌الملل آمده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حقوق بشر در مورد زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی به‌طور گسترده نقض شده است. عفو بین‌الملل افزوده است که با ادامه‌ جنگ میان طالبان و «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در پنجشیر، گزارش‌هایی در مورد بازداشت، قتل و شکنجه‌ افراد در این ولایت دریافت و ثبت کرده است. همچنین این نهاد حقوق بشری سه تحقیق درباره‌ کشتار هزاره‌ها در افغانستان انجام داده است، اما طالبان تاکنون عاملان این جنایت‌ها را دستگیر و محاکمه نکرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل بر این نظر است که طالبان نمی‌خواهند در مورد نقض حقوق بشر توسط اعضای این گروه، تحقیقات بی‌طرفانه، مستقل و مؤثر انجام بدهند.

امیرعبداللهیان واکنش مقامات غربی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در ایران را «اشک تمساح» خواند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که دو روز پیش در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور خبرنگار ارشد شبکه سی‌ان‌ان در مورد شکنجه و تجاوز جنسی معترضان در زندان‌های ایران رسماً دروغ گفت، روز جمعه ۱۲ اسفند در توئیتر واکنش مقامات غربی در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در ایران را «تداوم جنگ ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی و اظهارات «مداخله‌آمیز» خواند. امیرعبداللهیان نوشت «دستگاه‌های ذیربط کشور در حال پیگیری جدی و بررسی دقیق ابعاد آن هستند» و «ملت بزرگ ایران اشک تمساح را به‌خوبی می‌شناسد». روز جمعه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز واکنش مقامات غربی به مسمومیت دانش‌آموزان را «عجولانه، عجیب، نمایشی، مداخله‌جویانه و توأم با اهداف سیاسی» عنوان کرد. در حالی‌که سه هفته از مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در شهرهای ایران می‌گذرد و مسئولان می‌گویند هنوز عامل یا عاملان آن و مواد شیمیایی مورد استفاده معلوم نشده‌اند؛ کنعانی گفت «دولت ایران در شناسایی مجرمان و ریشه‌کن کردن این بدخواهی بسیار جدی است». وزارت‌ خارجه آمریکا در واکنش به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران، از جمهوری اسلامی خواسته بود تا هر چه زودتر عاملان این مسمومیت‌ها را شناسایی و مجازات کند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه ۱۲ اسفند در توئیتر نوشت: «دختران باید بتوانند بدون ترس به مدرسه بروند. این چیزی کمتر از حقوق انسانی آن‌ها نیست. همه پرونده‌ها باید به‌طور کامل بررسی شوند.»

همدلی‌های راست افراطی جهانی؛ دولت مجارستان سفارتش در اسرائیل را به اورشلیم (قدس) منتقل خواهد کرد

به گزارش تایمز اسرائیل، دولت مجارستان قصد دارد در ماه آینده، در راستای اعلام حمایت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای افراطی این کشور با همتای سیاسی و ایدئولوژیکش، بنیامین نتانیاهو، سفارت مجارستان در اسرائیل را به اورشلیم (قدس) منتقل کند. این اقدام در صورت نهایی‌شدن مجارستان را بدل به نخستین دولت عضو اتحادیه اروپا می‌کند که سفارتش را به اورشلیم انتقال داده است. اورشلیم پایتخت ادعایی دولت اسرائیل است اما این ادعا را اکثر کشورهای جهان نپذیرفته‌اند و موضوعیت حقوقی آن نیز محل نزاع است. در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده سفارتخانه‌اش در اسرائیل را به اورشلیم منتقل کرده بود. مته پاچولای، وزیر خارجه مجارستان، هنوز این گزارش را تأیید نکرده، اما وزارت امور خارجه خبرهای جدید در رابطه با سفارتخانه‌های مجارستان در سراسر دنیا را منتشر می‌کند. پاچولای در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت: «ما سال پیش دفتر تجاری خود در سفارتخانه‌مان در اسرائیل را به اورشلیم منتقل کردیم. آغاز به کار دفتر نمایندگی تجارت خارجی ما در اسرائیل به طور مشترک از جانب وزیر خارجه وقت پیتر سیارتو و نخست‌وزیر اسرائیل نتانیاهو اعلام شد.» پارلمان اسرائیل در سال ۱۹۸۰ قانونی تصویب کرده بود که اعلام می‌کرد شهر اورشلیم باید «به طور کامل و یکپارچه» پایتخت اسرائیل باشد. با این حال، سازمان ملل متحد اورشلیم (قدس) شرقی را منطقه اشغالی اعلام کرده است.

پذیرش شکست، فرمان آتش‌به‌اختیاری؛ علم‌الهدی: «اقتدار امنیتی نظام در زمینه حجاب شکست خورده است؛ برادران و خواهران، خودتان دست به کار شوید!»

زنجیره مسمومیت‌های دانش‌آموزان و شواهد پراکنده‌ای که حول «سیستماتیک» بودن آن وجود دارد، به موجی از هراس دامن زده و از تلاش هسته‌هایی وابسته به حاکمیت برای انتقام‌گیری از مردم به خاطر خیزش انقلابی ژینا خبر می‌دهد. در این شرایط احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با تأکید دوباره بر مسئله آتش به اختیاری، مسئله حجاب را یکی از میدان‌های جنگ حکومت اسلامی توصیف کرد:‌ «امروز دشمن از هر ابزاری در فتنه و توطئه استفاده می‌کند تا این نظام را براندازی کند و اگر هم فتنه‌ای را از دستور کار خارج کرده، به خاطر آن است که باور دارد دیگر نمی‌تواند از آن بهره‌ای ببرد. امروزه جنگ ارزی و ترویج بدحجابی دو راهبرد ویژه دشمن است و باید با آن مقابله کرد.» علم‌الهدی پس از «فتنه» خواندن کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، «فتنه دوم» را در حوزه حجاب خواند و ضمن پذیرش شکست «اقتدار امنیتی» نهادهای حاکمیتی در این تحمیل سیاست حجاب اجباری گفت: «فضا را به جایی رسانده‌اند که هر نهاد حاکمیتی در این حوزه اقدام کند، چنین تلقی می‌شود که حجاب حکومتی است و بر این اساس، دیگر اقتدار امنیتی نظام نمی‌تواند در این عرصه میدان‌داری کند؛ امام راحل از روز اول، آمریکا را شیطان بزرگ خواندند. شیطان بزرگ از ابتدا هرچه توطئه کرده شکست خورده و در این دو توطئه هم شکست خواهد خورد. مدیران و مسئولان در تمام عرصه‌ها دست‌به‌کار هستند تا فتنه دشمن را خنثی کنند.» او در همین رابطه، با همسان‌کردن با مسئله حجاب اجباری با جنگ ایران و عراق و فراخواندن نیروهای به اصطلاح «خودجوش» به این عرصه افزود: «برادران و خواهران، در هشت سال دفاع مقدس همه دنیا به سر این نظام ریخت اما مردم به میدان آمدند و از انقلاب خود دفاع کردند.» او ادامه داد: «در مسئله حجاب همه شما برادران و خواهران باید بایستید و با جریان کشف حجاب مقابله کنید.»

تشکل دانش‌آموزان‌ انقلابی تهران خواهان اعتراضات و اعتصابات سراسری در پاسخ به مسمومیت دانش‌آموزان شد

«تشکل دانش‌آموزان‌ انقلابی ـ تهران» با انتشار اطلاعیه‌ای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در شهرهای ایران را «حمله شیمیایی» و اقدامی «عمدی» خواند و خواهان «اعتراضات و اعتصابات سراسری» شد. این تشکل ضمن تسلیت به خانواده فاطمه رضایی دانش‌آموز ١١ساله قمی که گفته می‌شود بر اثر مسمومیت در مدرسه جان خود را از دست داده است، و همچنین اعلام همدردی با دانش‌آموزان آسیب‌دیده و خانواده‌هایشان، نوشته است: «از نظر ما و بخش وسیعی از جامعه این جنایت تروریستی اخیر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها و مدارس شهرهایی مثل قم، تهران و چند شهر دیگر که اغلب، مدارس دخترانه هستند دلیلی جز ایجاد ترس در میان انقلابیون و مشخصاً دانش‌آموزان و دانشجویان که جزو نیروهای محرکه اصلی انقلاب زن زندگی آزادی بوده‌اند ندارد و هدف آن انتقام، مهار و متوقف کردن جنبش مبارزاتی دانش آموزان و دانشجویان که غالباً زنان و دختران شجاع انقلابی آن را رهبری می‌کنند است.» این تشکل دانش‌آموزی با بیان این‌که «این جنایت برنامه‌ریزی‌شده باید فوراً متوقف شود»، خواهان معرفی همه افراد و نهادهای دخیل در آن شد و گفت: «ما می‌خواهیم که جنبش دانشجویی در کنار ما دانش‌آموزان و خانواده‌های ما باشد و نسبت به این جنایت حمله شیمیایی و مسموم‌کردن سریالی و عمدی ما دانش‌آموزان، در دانشگاه‌های خود اعتراض و اعتصاب کنند. (...) ما می‌خواهیم همبسته و سراسری روزهای سه‌شنبه ۱۶ اسفند همگام معلمان باشیم و چهارشنبه ۱۷ اسفند روز جهانی زن با فراخوان بزرگ ۵۲ تشکل برای پیشبرد اعتراضات از ساعت شش عصر در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها اعتراض‌مان را پیش ببریم.» «تشکل دانش‌آموزان‌ انقلابی ـ تهران» در اطلاعیه خود ریشه ناامنی و معضلات فعلی جامعه را «حکومت ضدانسان و کودک‌کش و ضدزن جمهوری اسلامی» دانسته است.

واکنش عبدالحمید به مسموم‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان دختر: ‌ چه کسی باور می‌کند امنیتی‌ها و نظامی‌ها ندانند چه اتفاقی افتاده؟

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۲ اسفند خود به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز و دانشجو که در روزهای گذشته به شکلی گسترده در شهرهای مختلف ایران اتفاق افتاده است واکنش نشان داد. او گفت: «صدها دختر مسموم شدند.... این چه جریانی است که هنوز شناسایی نشده؟ چه کسی باور می‌کند مسئولان درباره آن ندانند و امنیتی‌ها و نظامی‌ها ندانند چه اتفاقی رخ داده؟» اسماعیل‌زهی در ادامه اظهارات خود این پرسش را مطرح کرد که «وقتی یک مسئله جزئی، کوچک و پیش‌پاافتاده هم سریع شناسایی می‌شود، جریانی به این گستردگی هنوز شناسایی نشده؟» امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کرد: «بسیاری بر این نظرند و به واقعیت هم نزدیک است که این مسموم‌کردن‌ها، نوعی از سرکوب اعتراضات است.» به‌گفته این چهره شاخص اهل سنت در ایران، «جریانی مسمومیت دختران را هدف قرار داده و آن‌ها که مطلع‌اند، جلویشان را نمی‌گیرند که این به‌خاطر اعتراضات دختران دانش‌آموز در ماه‌های گذشته بوده.» عبدالحمید اسماعیل‌زهی تأکید کرد که این مسئله «شایسته کشور» نیست و اعتراض در قانون مجاز شمرده شده است.

زلزله بار دیگر جنوب ترکیه را لرزاند

زمین لرزه‌ای به قدرت ۵ ریشتر بامداد جمعه ۱۲ اسفند / ۳ مارس قهرمان مرعش در جنوب ترکیه را لرزاند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این زلزله در منطقه شهرستان اون‌ایکی‌شوبات و در عمق ۶,۹۵ کیلومتری زمین رخ داده است. هنوز آماری از تلفات احتمالی این زمین‌لرزه اعلام نشده است. مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کرده بود که پس از زلزله ویرانگر اخیر، تاکنون بیش از ۱۱ هزار پس‌لرزه در این کشور ثبت شده است. در ۱۷ بهمن / ۶ فوریه دو زمین‌لرزه شدید به قدرت ۷,۷ ریشتر و ۷,۶ ریشتر مناطق جنوب ترکیه و شمال سوریه را به لرزه درآورد. مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان زلزله اخیر در این کشور به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است. در سوریه نیز نزدیک به شش هزار نفر در این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند.

اکسیوس: سفر نتانیاهو به امارات ابتدا به خاطر نگرانی از افزایش تنش‌های منطقه‌ای با ایران و سپس به دلیل ناآرامی‌ها در کرانه باختری به تعویق افتاد

سه مقام اسرائیلی که نام آن‌ها افشا نشده به نشریه اکسیوس گفته‌اند سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی در اوایل ژانویه سال جاری به دلیل نگرانی امارات از ارتقای سطح تنش‌های منطقه‌ای با ایران به تعویق افتاد. این پنجمین بار است که سفر رسمی نتانیاهو به امارات لغو می‌شود. اواخر دسامبر سال گذشته دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده بود که نتانیاهو قصد دارد به امارات سفر کند اما ۳ ژانویه، چند ساعت پس از بازدید ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای افراطی از محوطه مسجدالاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس)، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که این دیدار به دلیل مسائل لجیستیکی به تعویق افتاده است و به تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی و اعتراض کشورهای عربی و در صدر آن‌ها اردن ربطی ندارد. سه مقام اسرائیلی به اکسیوس گفتند اماراتی‌ها می‌خواهند سفر نتانیاهو به آن کشور فقط بر توافق‌نامه ابراهیم و روابط دوجانبه متمرکز باشد اما نتانیاهو می‌خواست از این سفر به‌عنوان سیگنالی به ایران استفاده کند. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد. مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفتند افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در کرانه باختری از آن زمان به بعد، موانع و حساسیت‌های سیاسی دیگری ایجاد کرد که تعیین تاریخ جدید برای سفر نتانیاهو به امارات را به تأخیر انداخت.

دانشجویان در خوابگاه «دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه کرج» نیز هدف حمله تروریستی با گاز سمی قرار گرفتند

در ادامه «حملات شیمیایی تروریستی» با گاز سمی به مدارس و دانشگاه‌ها، شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ اسفند، دانشجویان دختر خوابگاه «دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه کرج» در شاهین ویلا هدف «حمله با گاز سمی» قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، دانشجویان دختر نیز مانند دانش‌آموزان مدارس دخترانه «پس از استشمام بویی عجیب» مسموم شده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از این حادثه تروریستی منتشر شده است. در یکی از این ویدیوها نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس در حال ورود به خوابگاه دختران دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۷شهریور کرج ‌هستند و در همان حال برخی دختران دانشجو کف اتاق خوابگاه دراز کشیده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته است: «با وجود اینکه این بو همچنان در فضا احساس می‌شود و همچنین علی‌رغم حضور آتش‌نشانی و آمبولانس که تأیید این اتفاق است، رئیس دانشگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجازه خروج دانشجویان از خوابگاه» را نداده است. شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، شامگاه گذشته «مسمومیت تعدادی از دانشجویان در یک خوابگاه دخترانه در کرج» را تایید کرد. پیش از این در شامگاه سه‌شنبه ۹ اسفند نیز خوابگاه دختران دانشگاه آزاد بروجرد ‏هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته بود.

بنیاد ستار بهشتی از تهدید شدن گوهر عشقی به مرگ با گاز سمی خبر داد

بنیاد ستار بهشتی از تهدید شدن گوهر عشقی به مرگ با گاز سمی خبر داد. مادر ستار بهشتی در این باره گفت: «امروز حدود غروب تلفنم زنگ خورد. شماره‌ای نداشت و فقط چند کلمه گفت خفه می‌شی یا با گاز سمی خفه‌ات کنیم؟» گوهر عشقی در واکنش به تهدید شدن به مرگ با گاز سمی در توییتی گفت: «قسم به خون فرزندانم، دختران شیر دل و پسران دلیرم، ایستاده‌ام تا پایان.» گوهر عشقی ۲۰ آذر سال جاری در بحبوحه قیام ژینا در پیامی ویدئویی اعلام کرده بود که او و خانواده‌اش تهدید شده‌اند. مادر ستار بهشتی تاکید کرده بود: «اگر اتفاقی برای ما بیفتد، مسئولش رهبر است.» او ضمن انتشار این ویدئو در صفحه توییتر خود خطاب به نیروهای حکومتی نوشته بود: «۱۱ سال است خنجر زهرآگین‌ات بر تنم نشسته اما من و ما ایستاده‌ایم، تا تو و اربابت را، یا از این خاک بیرون کنیم، یا در این خاک ...!» گوهر عشقی پیش از این نیز در آستانه فراخوان اعتصابات و اعتراضات سراسری سه‌روزه در نیمه آذر ماه، در واکنش به افزایش فشارهای امنیتی خطاب به حکومت جمهوری اسلامی نوشته بود: «کسی از مُردن نمی‌ترسه! تهدید نکن!» یک سال قبل از آن تاریخ هم او طبق روال هفتگی خود راهی مزار فرزندش بود که از پشت سر هدف حمله «افراد ناشناس» موتورسوار قرار گرفت و از ناحیه سر و صورت مجروح شد.

شمار زیادی از سینماگران، روزنامه‌نگاران و فعال مدنی «فاجعه‌ مسمومیت عمدی و زنجیره‌وار» دختران دانش‌آموز را محکوم کردند

شمار زیادی از سینماگران، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در بیانیه‌ای «فاجعه‌ مسمومیت عمدی و زنجیره‌وار» دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران را محکوم کردند. امضاکنندگان این بیانیه نوشتند که هدف از این حملات تروریستی «جز ایجاد رعب و وحشت و بالا بردن هزینه برای بدیهی‌ترین حقوق دختران جامعه» چیز دیگری نیست. آن‌ها با اشاره به فاجعه اسیدپاشی‌های اصفهان در سال ۱۳۹۳ یادآوری کردند نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حاکمیت هم در آن زمان مانند امروز سکوت پیشه کرده بودند. نویسندگان این بیانیه نوشتند: «ما ضمن محکوم کردن این فاجعه‌ انسانی، خواستار دستگیری و مجازات عاملان و آمران حمله به مدارس دخترانه‌ کشور هستیم و یقین داریم ابعاد و زوایای این حملات وحشیانه‌ طالبانی بر شما پوشیده نیست؛ همچنان که در فاجعه‌ اسیدپاشی نبود.» آن‌ها تأکید کردند که جنبش برابری‌خواهی و آزادی‌خواهیِ «زن‌ زندگی آزادی» با «هیچ حمله و تهدیدی متوقف نمی‌شود و به الگویی برای زنان منطقه به ویژه خواهران افغانستانی‌مان تبدیل خواهد شد.»