ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور وزیر نیرو: ۹۰ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود

علی‌اکبر کاظمی، مشاور وزیر نیرو جمهوری اسلامی گفت: «در ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب داریم که قریب ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می‌شود.» او افزود با این‌که میزان مصرف آب در بخش شرب اندک است، اما هزینه‌های فراوانی برای تأمین و تصفیه آن صرف می‌شود. کاظمی راه حفاظت از آب را «سدسازی» و «بازچرخانی» آن دانست. سدسازی در جمهوری اسلامی آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر محیط زیست و آب در ایران زده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش آبان‌ماه سال جاری خود وضعیت آب کشور را بحرانی دانسته و گفته بود شیوه مصرف آب پایدار نیست و اگر برنامه‌‌ریزی بلندمدت نباشد، شاهد بحران‌های اجتماعی مرتبط به آب بیشتری خواهیم بود.

بحرین روابطش با اسرائیل را قطع می‌کند

بحرین که به تازگی روابط دیپلماتیک و اقتصادی با اسرائیل برقرار کرده بود، اعلام کرد سفیرش در تل‌آویو را به منامه باز می‌گرداند و روابط اقتصادی با این کشور را قطع می‌کند. در اعلامیه پارلمان بحرین این اقدام به عنوان بخشی از اقدام‌های انجام شده در حمایت از حق مشروع مردم فلسطین عنوان شده است. بر اساس اعلام پارلمان بحرین که یکی از امضاء‌کنندگان پیمان همکاری با اسرائیل موسوم به پیمان ابراهیم است، سفیر اسرائیل پیش از این منامه را ترک کرده بود. وزارت خارجه اسرائیل اما این خبر را تکذیب کرده و گفته که درخواستی مبنی بر قطع روابط از سوی اسرائیل دریافت نکرده است. اردن، نخستین کشور عربی در همپیمانی با اسرائیل هم پیش از این در واکنش به حملات بی‌وقفه اسرائیل به غزه سفیر خود را فراخوانده بود.

دیوان عالی کشور احکام متهمان پرونده بسیجی کشته شده، روح‌الله عجمیان را تأیید کرد

در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کمال‌شهر کرج کشته‌ شد و گروهی از معترضان در این رابطه دستگیر و محاکمه شدند. خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) از قطعی شدن احکام صادره علیه بازداشت‌شدگان این پرونده خبر داد و نوشت پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره در دیوان عالی کشور قطعیت یافت و بدین ترتیب حمید قره حسنلو به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره حسنلو هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند. «نفی بَلَد» اصطلاحی در فقه و حقوق اسلامی است که به معنای تبعید است. میزان نوشته است: «حکم صادره در مورد آرین فرزام‌نیا نیز با توجه به ادعای متعاقب بستگان او مبنی بر ابتلای وی به بیماری افسردگی، برای معرفی به پزشکی قانونی از سوی دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی و صدور حکم مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعاده شد.» حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست پیش از این به اتهام «مشارکت» در کشته‌شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام محکوم شده بود اما با افزایش فشارهای بین‌المللی، ۲۸ فروردین‌ماه سال جاری به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» محکوم شد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو متهم ردیف اول این پرونده پس از شکنجه شدن در زندان، ۱۷ دی‌ماه سال گذشته اعدام شدند. اعدام این دو معترض جنبش سراسری با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد.

آلمان فعالیت حماس و صامدون را ممنوع کرد

نانسی فِزر، وزیر کشور آلمان، فعالیت سازمان حماس و صامدون، یک شبکه مردمی حامی فلسطین را ممنوع کرد. این سیاستمدار عضو حزب سوسیال دموکرات SPD در برلین اعلام کرد که صامدون نیز منحل خواهد شد. پیش از این پلیس آلمان در شهرهای مختلف این کشور به تجمع حامیان حقوق فلسطین حمله کرده است و تعدادی نیز دستگیر شده‌اند. فِزر در بیانیه‌ای توضیح داد که هدف حماس «به عنوان یک سازمان تروریستی» نابودی کشور اسرائیل است. او همچنین مدعی شد که صامدون به عنوان یک شبکه بین‌المللی، تبلیغات ضداسرائیلی و ضدیهودی را تحت عنوان «سازمان همبستگی زندانیان فلسطینی» در کشورهای مختلف منتشر می‌کند. وزارت کشور آلمان اعلام کرد که علاوه بر ممنوعیت فعالیت این دو گروه در آلمان، دارایی‌هایشان هم مصادره و حضور اینترنتی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به نفع آن‌ها ممنوع خواهد شد. فزر گفت که «هر کس به فعالیت خود برای این سازمان‌ها ادامه دهد مرتکب جرم جنایی شده است.» اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. بر اساس برآوردهای اداره حفاظت از قانون اساسی در آلمان (سازمان امنیت داخلی آلمان)، حدود ۴۵۰ نفر در آلمان در رابطه با حماس فعالیت دارند که بسیاری از آنها شهروند آلمان هستند. با این حال، هیچ شاخه رسمی از حماس در این کشور وجود ندارد. انجمن‌های نزدیک به جنبش حماس چند سال پیش ممنوع شدند. صامدون هم گروهی است که خود را «شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی» معرفی می‌کند. به گفته مقام‌های امنیتی آلمان، صامدون متعلق به سازمان فلسطینی PFLP (جبهه مردمی برای آزادی فلسطین) است. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین مبارزه در برابر اسرائیل را تبلیغ می‌کند، اما برخلاف حماس، مذهبی نیست.