ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس از روس‌ها، ایرانی‌ها بیشترین ملک را در شش ماه نخست سال در ترکیه خریداری کرده‌اند

مرکز آمار ترکیه، شمار خرید و فروش املاک این کشور در شش ماه نخست سال جاری میلادی را منتشر کرد. براین اساس، روس‌ها با خرید دو هزار و ۴۲۳ ملک در رتبه نخست، ایرانی‌ها با خرید یک‌هزار و ۷۰ ملک در رتبه دوم، اوکراینی‌ها با خرید ۷۲۵ ملک در رتبه سوم، آلمانی‌ها با خرید ۵۰۱ ملک در رتبه چهارم و عراقی‌ها با خرید ۴۹۴ ملک در رتبه پنجم قرار دارند. مرکز آمار ترکیه گفته است که فروش املاک به شهروندان خارجی در ترکیه در نیمه نخست سال جاری به میزان ۴۶ درصد کاهش یافت. خرید ملک در ترکیه در میان ایرانی‌ها ۶۰ درصد و در میان روس‌ها ۶۲ درصد کاهش یافته است.

مردان نقابدار به مقر رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمله کردند

در تازه‌ترین خشونت‌ها علیه مخالفان نیکولاس مادورو، رئیس دولت ونزوئلا پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور، ده‌ها مهاجم نقابدار مقر ماریا کورینا ماچادو، رهبر مخالفان، را غارت کردند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، این حمله حدود ساعت سه بامداد جمعه ۱۲ مرداد / ۲ اوت رخ داد. مهاجمان درها را شکستند و اسناد و تجهیزات ارزشمند را با خود بردند. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دیوارهایی را نشان می‌دهند که با اسپری با رنگ مشکی پوشانده شده‌اند. این یورش در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ارشد، از جمله خود نیکولاس مادورو، رهبر اپوزیسیون را تهدید کرده‌ و گفته بودند که ماریا کورینا ماچادو با به چالش کشیدن نتایج انتخابات مردم را تحریک می‌کند. اپوزیسیون ونزوئلا ادموندو گونزالس اروتیا کاندیدای خود را پیروز انتخابات می‌داند در حالی‌که شورای ملی انتخابات که به دولت نزدیک است مادورو را برنده انتخابات اعلام کرده است. ماچادو که در حال حاضر مخفی شده است مردم را به تظاهرات اعتراضی سراسری در روز شنبه فراخوانده است. ایالات متحده آمریکا نیز ادموندو گونزالس اروتیا را پیروز نهایی انتخابات ونزوئلا دانسته و نتایج رسمی آن را بی‌اعتبار خوانده است.

ترکیه دسترسی به اینستاگرام را مسدود کرد

پس از آن‌که فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه شبکه اجتماعی اینستاگرام را متهم به سانسور پیام‌های تسلیت به‌مناسبت قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس کرد، اداره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) بامداد جمعه ۱۲ مرداد / ۲ اوت بدون هیچ توجیه و توضیح رسمی دسترسی به اینستاگرام را مسدود کرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مدیران اداره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه به یک رسانه محلی گفته است که مسدود کردن اینستاگرام به «محتوای مجرمانه» مربوط می‌شود و از این شبکه اجتماعی خواسته شده تا «در مدت زمان معینی» این محتوا حذف شود. درحالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به‌مناسبت قتل اسماعیل هنیه یک روز عزای ملی اعلام کرده است، مدیر اداره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه ارتباط مسدود کردن اینستاگرام با مرگ هنیه را تکذیب کرد و گفت: «ما دسترسی را به این دلیل مسدود نکردیم، چنین چیزی درست نیست». او مدعی شد محتوای مجرمانه به «توهین به آتاتورک» و «یک سری محتوای تبهکارانه» از جمله «بازی‌هایی درباره مواد مخدر» و خشونت جنسی «علیه کودکان» مربوط می‌شد. یامان آکدنیز، کارشناس حقوق دیجیتال در ترکیه، در شبکه اجتماعی اکس / توییتر نوشت: «سانسور اعمال‌شده در اینستاگرام خودسرانه است و هیچ توضیح یا توجیهی ندارد». به‌گزارش رسانه‌های ترکیه، اینستاگرام در میان ۸۵ میلیون نفر جمعیت ترکیه، بیش از ۵۰ میلیون مشترک دارد. مقام‌های ترکیه در سال‌های اخیر چندین بار شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اکس / توییتر را مسدود کرده‌اند. آن‌ها همچنین ویکی‌پدیا را هم از آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل انتشار دو نوشته درباره ارتباط آنکارا با سازمان‌های افراطی مسدود کردند.

مای ساتو، گزارشگر جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران کار خود را آغاز کرد

مای ساتو، حقوقدان و دانشمند علوم اجتماعی ژاپنی کار خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، آغاز کرد. مای ساتو در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس / توییتر نوشت: «من امروز مأموریت خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران آغاز کردم. از تمام پیام‌هایی که پس از اعلام این خبر توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت نمودم، تحت تأثیر قرار گرفتم.» او همچنین از «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» جاوید رحمان، گزارشگر پیشین که شش سال این مسئولیت را برعهده داشت تشکر کرد. مای ساتو در پیامی دیگر نوشت: «متعهد به مشارکت در گفت‌وگوی سازنده با هدف تقویت ظرفیت کشور جهت رعایت تعهدات حقوق بشری برای همه ایرانیان هستم. متعهد می‌شوم که به تمام نقض‌های حقوق بشری به صورت بی‌طرفانه رسیدگی کرده و از منابع معتبر در ارزیابی‌هایم استفاده کنم.» شورای حقوق بشر سازمان ملل ۲۲ تیر / ۱۲ ژوئیه مای ساتو را به‌عنوان گزارشگر ویژه جدید در امور ایران منصوب کرد. مای ساتو دکترای حقوق از کینگز کالج لندن دارد و از فوریه ۲۰۱۹ استاد دانشگاه موناش استرالیا است. او کارشناس درجه یک حقوق کیفری است و در مجازات اعدام و قتل‌های فراقضایی تخصص دارد و در ژاپن، مالزی، فیلیپین، هند، کنیا و زیمبابوه پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مجازات اعدام را هدایت کرده است. او همچنین کتابی هم با عنوان «مجازات اعدام در ژاپن» نوشته است. وب‌سایت «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران ۲۶ تیر در تحلیلی نوشته بود مخالفت مای ساتو با مجازات اعدام در کشورش ژاپن نشان‌دهنده آن است که او « عِرق میهنی و اخلاق و اصول انسانی را قربانی مصلحت فردی و موقعیت اجتماعی خود» کرده است. «نورنیوز» همچنین انتصاب یک زن به این سمت را به جنبش «زن، زندگی، آزادی» نسبت داده و نوشته بود: «ویترین زنانه‌ای که به‌زعم کارفرمایان پروژه‌های امنیتی علیه کشورمان به نام بررسی وضعیت حقوق بشر، می‌تواند در جذب مشروعیت و باورپذیرترکردن گزارش‌های سیاسی مؤثرتر از مردان عمل کند.»

یک گروه هکر اسرائیلی مسئولیت قطع اینترنت در ایران را برعهده گرفت

گروه هکری «وی‌ردایولز» (WeRedEvils) که در پی آغاز عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس، به‌صورت غیررسمی و مستقل از دولت فعالیت می‌کند، پنج‌شنبه شب ۱۱ مرداد / یکم اوت مسئولیت قطع‌شدن‌های گزارش‌شده وای‌فای در ایران را بر عهده گرفت. به‌گزارش روزنامه جروزالم پست، اندکی قبل از انتشار گزارش‌ها در ایران، این گروه پیامی را در کانال تلگرام خود منتشر کرد و نوشت: «در دقایق آینده به سیستم‌ها و ارائه‌دهندگان اینترنتی در ایران حمله خواهیم کرد. ضربه سختی در راه است.» جروزالم پست افزوده است این پست نظرات بسیاری از کاربران در ایران را دریافت کرد که می‌گفتند شنیده‌اند اینترنت در بخش‌هایی از کشور قطع است و در برخی از نقاط تهران نیز قطع اینترنت وجود دارد. این اولین بار نیست که این گروه ایران را مورد حملات هکری قرار می‌دهد. در اکتبر ۲۰۲۳، این گروه مدعی شد که سامانه تأمین نفت و سوخت ایران را هک کرده است. در اوایل نوامبر نیز اعلام کرد که در انتقام پرتاب موشک‌های حوثی‌های یمن اینترنت را در این کشور قطع کرده‌ است. «نت‌بلاکس» (Netblocks)، رصدخانه اینترنت، در آن زمان آن را تأیید کرد.