ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محیط‌ کار به مثابه قتلگاه: چهار کارگر در ۲۴ ساعت جان باختند

در فاصله شامگاه ۹ آبان تا صبح ۱۰ آبان مرگ چهار کارگر بر اثر حوادث کار در نقاط مختلف ایران گزارش شد. حداقل ۱۳ کارگر نیز آسیب دیدند. شامگاه نهم آبان یک کارگر شهرداری ارومیه بعد از جمع‌آوری پسماندها در ترمینال مسافربری این شهر و انتقال آن‌ها از مقابل انبارهای توشه شرکت‌های مسافربری به سطل زباله، بر اثر تصادف با یک خودرو دچار حادثه شد و در دم جان باخت. رسانه‌ها نام این کار را فاش نکردند اما گفتند که او ۲۳ سال سابقه کار در شهرداری را داشت. علت این حادثه سهل‌انگاری راننده اتوبوسی که با این کارگر تصادف کرد، اعلام شده است. یک کارگر ساختمانی هم در ساوه حین تخریب یک ساختمان از بلندی سقوط کرد و در دم جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا سن این کارگر را حدود ۴۰ سال گزارش کرد. در صبح دهم آبان نیز مینی‌بوس حامل کارگران یک شرکت صنعتی در علویجه اصفهان واژگون شد. در این حادثه دو کارگر، یک زن و یک مرد فوت کردند و ده کارگر نیز مصدوم شدند. کارگران مصدوم به بیمارستان منتقل شدند و هنوز جزئیات بیشتری از وضعیت آسیب دیدگی و سلامت آنها منتشر نشده است. در یک حادثه دیگر که در مجتمع رفاهی دهستان کشکسرای مرند رخ داد، سه کارگر به دلیل ریزش سازه‌های یک مجتمع رفاهی در دست ساخت مصدوم شدند. در ایران به روایت سازمان پزشکی قانونی سالانه ۱۹۰۰ کارگر به دلیل حوادث کاری فوت می‌کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها ۷۱۱ مورد مرگ بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اختلاف نزدیک به ۱۲۰۰ نفری در گزارش این دو نهاد حکومتی می‌تواند نشانگر این باشد که کسر بزرگی از حوادث کار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد.

افزایش حقوق کارگران در جلسه شورای عالی کار بررسی نشد ـ وزیر کار: مخلص کارگران هستیم اما افزایش دستمزد سالیانه صورت می‌گیرد

روز دوشنبه ۸ آبان جلسه شورای عالی کار برگزار شد و برخلاف انتظار کارگران موضوع افزایش حقوق پیگیری نشد. یکی از اعضای اصلی نمایندگان کارگری نیز به نشانه اعتراض در این جلسه شرکت نکرد. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه ۱۰ آبان در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان این‌که «ما مخلص و دوستدار همه کارگران عزیز هستیم»، گفت: «قانونگذار مشخص کرده که شورای عالی کار حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کند. ما حداکثر حقوق را مشخص نکردیم؛ حداقل آن را مشخص کردیم. توافقات بین کارگری و کارفرمایی هر چه باشد مورد تأیید وزارتخانه هم است.» مرتضوی درباره این‌که نمایندگان رسمی کارگری از جلسه اخیر شورای عالی کار ناراضی بودند گفت: «در جلسات شورای عالی هم بحث می‌شود، برخی اقناع می‌شوند و برخی نمی‌پذیرند. قانونگذار افزایش دستمزد را سالیانه قرار داده و این موضوع مشخص شده است.» نمایندگان حاضر در جلسه روز دوشنبه نیز اعلام کرده‌ بودند که دنبال درصد افزایش دستمزد نیستند بلکه هدف‌شان این است که درباره «معیشت کارگران و بهبود آن» گفت‌وگو کنند. هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره تغییر دستمزدها گفته بود برخی نمایندگان معتقد بودند که افزایش حقوق کارمندان طبق بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری در قالب رفاهیات و بن خواربار صورت گرفته و بر این اساس دستمزد کارگران هم باید طبق وعده داده شده در اسفند سال قبل ترمیم شود.» کارگران از آغاز سال جاری بارها در اعتراض به حداقل دستمزد مصوب تجمع کرده‌اند. دولت اعتراض‌های گسترده به سرکوب دستمزدی را نادیده می‌گیرد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صراحت گفته برنامه‌ای برای بازنگری حداقل دستمزد ندارد.

تنها در یک روز سه هزار و ۶۰۸ افغانستانی «داوطلبانه» ایران را ترک کردند

مهاجران افغانستانی در ایران و پاکستان با تهدید بازداشت و اخراج روبرو هستند. همزمان با تعیین ضرب‌الاجل از سوی پاکستان، ایران هم اقامت افغانستانی‎ها را دشوارتر کرده است و از آنها خواسته «داوطلبانه» ایران را ترک کنند. در همین راستا وزارت مهاجرین طالبان که از تابستان ۱۴۰۰ باردیگر بر افغانستان سلطه یافتند، می‌گوید تنها در روز نهم آبان سه هزار و ۶۰۸ افغانستانی «به طور داوطلبانه از ایران به وطن بازگشته‌اند». توصیف بازگشت داوطلبانه برای مهاجران افغانستانی که در ایران با تهدید به اخراج، منع استفاده از خدمات اجتماعی حداقلی و اجازه اقامت روبرو هستند و در ماه‌های اخیر حداقل در دو شهر اقبالیه قزوین و سلطان‌آباد تهران هدف حمله دسته جمعی قرار گرفتند، نادرست و گمراه کننده است. پلیس ایران طی هفته‌های اخیر شمار زیادی از آوارگان افغانستانی را در نقاط مرزی و شهرهای مختلف بازداشت و به اجبار به افغانستان بازگردانده است.

شهروندان بلوچ در پی زخمی شدن یک سوخت‌بر در راسک با نیروهای نظامی درگیر شدند

در ادامه تیراندازی مأموران نظامی به سمت سوخت‌بران بلوچ، «راسک‌ نیوز» که رویدادهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، از درگیری شهروندان بلوچ با نیروهای نظامی در پی تیراندازی این نیروها و زخمی شدن یک سوخت‌بر در روز چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه در راسک خبر داده است. «راسک‌نیوز» بدون اشاره به هویت و وضعیت سوخت‌بر زخمی شده، در این‌باره نوشته است که «نیروهای نظامی با تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به سمت خودروی یک سوخت‌بر در ورودی روستای جکیگور موجب زخمی شدن راننده آن شدند که با اعتراض اهالی منطقه به درگیری بین آنان و نیروهای نظامی کشیده شد.» . کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ برای تأمین امرار معاش از سر ناچاری به این شغل کاذب و پُرخطر روی آورده‌اند. علاوه بر این در اغلب موارد سوخت‌بران و کولبران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته یا زخمی می‌شوند. بر اساس گزارش سالیانه خبرگزاری «حال‌وش» ۸۲ سوخت‌بر بلوچ در سال ۱۴۰۱، جان خود را از دست دادند.

پاکستان مهلت خروج مهاجران افغانستانی «بدون اوراق شناسایی» را یک روز تمدید کرد

دولت پاکستان اعلام کرد که ۲۴ ساعت دیگر به مهلت خروج مهاجران «بدون اوراق شناسایی» از کشور افزوده است. یکم نوامبر ضرب‌الاجلی بود که اسلام‌آباد چهارم اکتبر به مهاجران بدون اوراق شناسایی داد تا از کشور خارج شوند یا خطر بازداشت و ردمرز اجباری و ضبط اموال را به جان بخرند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تا یکم نوامبر و پس از اعلام ضرب‌الاجل، بیش از ۱۴۰ هزار مهاجر بدون اوراق شناسایی از پاکستان خارج شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق آنها افغانستانی بوده‌اند. آنها هشدار داده‌اند که فردا پنج‌شنبه دوم نوامبر تعقیب و بازداشت و اخراج اجباری مهاجران بدون اوراق باقی‌مانده را آغاز خواهند کرد. یک مقام ارشد پاکستانی گفته در میان این مهاجران افغانستانی‌هایی بوده‌اند که بیش از ۳۰ سال در پاکستان زندگی می‌کرده‌اند اما هنوز اوراق شناسایی نداشته‌اند. چهار میلیون افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کنند که ۱,۷ میلیون تن از آنها اوراق شناسایی ندارند. افغانستانی‌ها در پاکستان، همچون ایران، از حقوق شهروندی عادی برخوردار نیستند، به آن‌ها در اغلب موارد اوراق شناسایی رسمی داده نمی‌شود، و حالا ۱,۷ میلیون افغانستانی ساکن پاکستان فاقد این اوراق ــ حتی اگر در همین کشور به دنیا آمده و دهه‌ها زندگی کرده باشند ــ باید بروند. آنها همچون ایران اکنون با کارزاری از افغانستانی‌ستیزی روبه‌رو شده‌اند و باید برای در امان بودن از خشونت پلیس و دیپورت به آنها رشوه دهند، حتی اگر اوراق شناسایی داشته باشند. مدرک اقامتی ۱,۴ میلیون تن از میان ۲,۲ میلیون افغانستانی که دارای اوراق شناسایی و مدرک اقامت‌اند، ۳۰ ژوئن منقضی شده و آنها هم در هراس از اخراج در مرز به سر می‌برند، هرچند دولت گفته با آنها کاری ندارد.

محمد کلباسی، از نویسندگان نوآور ایران و از بنیانگذاران جنگ اصفهان درگذشت

محمد کلباسی، از نویسندگان نوآور ایرانی در سال‌های قبل از انقلاب و از بنیانگذاران جنگ اصفهان سه‌شنبه ۹ آبان در بیمارستان خورشید تهران درگذشت. به گفته مهری ایزدی، همسر او، مراسم خاکسپاری کلباسی پنجشنبه ۱۱ آبان در بهشت رضوان اصفهان برگزار می‌شود. محمد کلباسی متولد ۱۳۲۲ در اصفهان فوق‌لیسانس ادبیات تطبیقی از دانشگاه تهران را داشت. از ۱۳۴۸ کارشناس فرهنگ و هنر و بعد از انقلاب مدرس دانشگاه اصفهان شد. چندی نیز در دانشگاه کانبرا (استرالیا) زبان و ادبیات فارسی درس داد. از سال‌های آغازین دهه ۱۳۴۰ شروع به چاپ نقدها و داستان‌هایش در مجلات ادبی کرد، اما با انتشار جنگ اصفهان راه و روش خاص خود را یافت. در داستان‌های مجموعه «سرباز کوچک» ( ۱۳۵۸) مضامین اجتماعی را در فرمی نو بازتاب می‌دهد. مجموعه داستان «مثل سایه مثل آب» ( ۱۳۸۰) از آثار متأخر اوست. کلباسی همچنین کتاب دوجلدی «ادبیات و سنت‌های کلاسیک» (۱۳۷۷) اثر گیلبرت هایت را همراه مهین دانشور ترجمه کرده است. مجموعه داستان «او» آخرین اثر به جای مانده از کلباسی در سال ۱۳۹۶ در نشر چشمه منتشر شد. مرداد سال گذشته محمد کلباسی در مصاحبه با زمانه گفته بود: «اگر به مسجد شاه اصفهان بروید، در وسط زیر سقف گنبد بایستید و به زمین پا بکوبید انعکاسش را کاملاً می‌شنوید، انعکاس صدایی را که ایجاد کرده‌اید می‌شنوید و صدا به شما برمی‌گردد. ولی وضع شعر و داستان ما یک‌جور بی‌انعکاس شده است و کسی نمی‌آید بگوید، به قول اصفهانی‌ها، خرت به چنده؟ نادیده گرفته می‌شود.»